کد خبر 1386275
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
ترکیه

برای نخستین بار در تاریخ بیست ساله حزب عدالت و توسعه، میزان آرای این حزب قدرتمند و پیشرو، به زیر ۳۰ درصد رسیده و زنگ هشدار برای اردوغان به صدا درآمده است.

به گزارش مشرق، ظاهراً موسسات نظرسنجی ترکیه، نمی گذارند خواب راحت به چشمان سران ائتلاف جمهور برود. چرا که هر روز نظرسنجی میدانی جدیدی انجام می دهند و بر اساس آمار و ارقام استخراج شده از این نظرسنجی ها، نشان می دهند که اردوغان و باغچلی رفتنی هستند و خطاب به آنها چنین پیامی می دهند: بربندید محمل ها!

در شرایطی که یک بحران اقتصادی عظیم ترکیه را در نوردیده، مخالفین اردوغان با استفاده از شرایط جدید، اردوغان را در تنگنا قرار داده و خواهان برگزاری انتخابات پیش از موعد هستند. چرا که آنان از پیروزی خود مطمئن هستند و برای نخستین بار در تاریخ بیست ساله حزب عدالت و توسعه، میزان آرای این حزب قدرتمند و پیشرو، به زیر 30 درصد رسیده و زنگ هشدار برای اردوغان به صدا درآمده است.

حال و روز دشوار برای اردوغان و باغچلی

کار و بار موسسات نظرسنجی در ترکیه که آنان از یک سو با دولت و احزاب کار می کنند و از دیگر سو، با شرکت های بزرگ تولیدی، توریستی، صادراتی، وارداتی، دانشگاه ها، سمن ها و دیگر نهادهای عمومی و خصوصی. در نتیجه کار نظرسنجی میدانی در ترکیه، تبدیل به یک حرفه و تخصص پولساز شده که در کنار درآمدهای کلان، سهم به سزایی در هدایت افکار عمومی جامعه دارد.

موسسه نظرسنجی ALF دیروز نتایج تازه ترین تحقیق میدانی خود را با رسانه ها در میان گذاشت.

در این نظرسنجی، در 51 استان از 81 استان ترکیه، از مردم پرسیده شده: اگر روز یکشنبه پیش رو انتخابات سراسری برگزار شود، شما به کدام حزب رای می دهید؟ پاسخ ها به سوال مزبور از این قرار است:

حزب عدالت و توسعه: 27.2 در صد.

حزب جمهوری خلق: 25.1 در صد.

حزب خوب: 19.4 در صد.

حزب حرکت ملی: 6.8 در صد.

حزب دموکراتیک خلق ها: 8.3 در صد.

سایر احزاب: 13 درصد.

در تفسیر آرای بالا باید گفت:

الف) حزب عدالت و توسعه یا آکپارتی، در شرایطی به رقم 27.2 درصد رسیده که قبلاً به تنهایی 52 درصد از آرای مردم ترکیه را در اختیار داشت!

ب) حزب جمهوری خلق یا ج.ه.پ، نوسان جدی نداشته و شرایط نشان می دهد که هواداران سنتی خود را حفظ کرده است.

ج) حزب خوب یا ایی پارتی به رهبری خانم مرال آکشنر به عنوان یک حزب جوان و جدیدالتاسیس، طوفان به پا کرده و صاحب آرای بخش مهمی از ملی گرایان ترکیه شده است. زمانی می توانیم اهمیت رای 19 درصدی حزب خانم آکشنر را بهتر درک کنیم که به خاطر داشته باشیم حزب قدیمی و قدرتمند سعادت که به دست مرحوم اربکان تاسیس شده و صدها کادر مجرب و توانمند دارد، تنها 1 درصد از آرای مردم ترکیه را در اختیار دارد.

د) حزب حرکت ملی یا م.ه.پ به عنوان یک حزب راست افراطی با سویه های نژادپرستانه و امنیتی، از رای 11 درصدی سابق خود، به زیر 7 درصد رسیده و این به خودی خود یک اتفاق مهم است که نشان می دهد باغچلی، محبوبیت و نفوذ کلام خود را از دست داده و اغلب هواداران او، سر از حزب آکشنر در آورده اند.

ه) حزب دموکراتیک خلق ها یا ه.د.پ، به عنوان یک نهاد اقماری پ.ک.ک، عملاً فاقد استقلال سیاسی است و از رای 11 درصدی به 8 درصد رسیده است. صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق این حزب در زندان است و رهبران و مقامات فعلی حزب نیز، دستورات خود را به طور مستقیم از قرارگاه مرکزی پ.ک.ک دریافت می کنند و این نهاد اقماری، عملاً به یک حزب بایکوت شده و منزوی تبدیل شده است.

هماوردی دو ائتلاف جمهور و ملت

مرور نتایج نظرسنجی مزبور نشان داد که ائتلاف جمهور به رهبری اردوغان و باغچلی، در حال حاضر تنها 34 درصد رای دارد. اما ائتلاف ملت  به رهبری کلیچدار اوغلو و آکشنر، 45 درصد رای دارد.

ضمن این که احزاب تحت هدایت داود اوغلو، کارملا اوغلو، باباجان و اویسال نیز، مجموعاً نزدیک به 8 درصد رای دارند و متمایل به ائتلاف ملت هستند.

با این حساب، تا اینجای کار بازی به نفع مخالفین اردوغان در جریان است و این سیاستمدار قد بلند که تمام توان خود را بر روی سخنرانی های تند میدانی و توپ و تشر زدن به مخالفین و برچسب زنی به آنها متمرکز کرده، رفته رفته باید چمدان خود را جمع کند.

مگر این که به یک باره، اتفاق امنیتی عجیب و غریبی روی دهد و ورق را به نفع اردوغان برگرداند. به عنوان مثال، اردوغان می تواند به منظور تضمین پیروزی حزب خود در انتخابات، چنین ایده ای را دنبال کند:

الف) استفاده از اختیارات ریاست جمهوری و به تعلیق درآوردن انتخابات سال 2023 میلادی به بهانه مصالح ملی.

ب) به راه انداختن یک جنگ بسیار بزرگ و گسترده برای پاکسازی پ.ک.ک در عراق و سوریه.

ج) زمینه سازی برای پیروزی انتخاباتی در سال 2024 میلادی.

چرا اردوغان به اینجا رسید؟

رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی، در طول یک دوران طولانی 14 ساله به همدیگر تاختند و در سخنرانی های میدانی، همدیگر را خائن، بی لیاقت، همدست دشمن و دشمن مردم، قلمداد کردند.

اما دست سرنوشت، این دو رهبر مدعی و تندخو را به همدیگر نزدیک کرد و آنان از سال 2014 میلادی به این سو، دوست شده و ائتلاف جمهور را تشکیل داده اند. چرا که حزب عدالت و توسعه نمی توانست به تنهایی دولت را تشکیل دهد و با حزب حرکت ملی همراه شد تا قدرت را در دستان خود حفظ کند.

دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی، برخلاف سنت مرسوم دولت های ائتلافی، از اردوغان، وزارت، سفارت و پست های بالا نخواست و تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد: «در تصمیمات مهم، با ما مشورت کنید. همین!»

اردوغان و باغچلی که روی هم رفته 51 درصد از آرای مردم ترکیه را در دست داشتند، خوش و خرم، کشور را اداره می کردند. اما پس از تغییر نظام سیاسی – اجرایی ترکی از پارلمانی به ریاستی، انواع و اقسام تهدیدات و بحران های سیاسی  اقتصادی، کشور را فرا گرفت.

به باور اغلب تحلیل گران سیاسی ترکیه، در 5 سال اخیر، اردوغان در مشی رهبری و مدیریتی خود، به طرز آشکار و نمایان، مفاهیمی همچون دموکراسی، مشورت پذیری، پاسخگویی، شفافیت، تفکیک قوا، آزادی بیان، مشارکت مردم و شایسته سالاری را کنار گذاشته و کشور را بر اساس امیال و تفکرات فردی و تمامیت خواهانه خودش اداره می کند و سهمی هم برای خویشاوندسالاری و رانت های قدرتمند مقرب حزب حاکم، در نظر گرفته است. حال باید دید با این شرایط اقتصادی و گسترده تر شدن انتقادات مردم و مخالفین، کار حزب عدالت و توسعه و رهبر آن، به کجا خواهد کشید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    5 6
    یادمان باشد، رفتن اردوغان برای ایران فاجعه خواهد بود. معنای رفتن اردوغان آمدن کمالیستهایی است که با تمام وجود از ایران متنفرند. یادمان نرود قبل از اردوغان و در دولهای مسعوددییماز و بولنت اجویت، با آنکه تحریمهای فعلی هنوز اصلا نبود، اما ترکیه راه را بر کامیونها ایرانی بست و نظامیان ترکیه هر روز به بهانه نبرد با پ ک ک به خاک ایران حمله می کردند و تعدادی از مردم و حتی مرزبانان ایرانی را می کشتند. اجویت رسما از هر آشوب اغتشاش در ایران پشتیبانی می کرد. اما با آمدن اردوغان یک راه تنفس افتصادی برای ایران باز شد. در دوره تحریم ترکیه مهمترین راه مبادلات کالا برای ایران بوده و هست. از طرف دیگر اردوغان پانترکهای ایران را خیلی کنترل کرد. در این چند سال که اغشاشات مکرر در کشور رخ داد، در آذربایجان سریعتر از هر جای دیگری جمعیت متفرق می شدند که دلیلش اشاره دولت ترکیه بود. اما مطمئمن باشید با رفتن اردوغان، هر چند اسد نجات می یابد و غائله سوریه ختم می شود ولی ایران با بحرانی مواجه می شود که گفتنی نیست. هر طور شده باید اردوغان بماند.
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      2 4
      کشور آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • NL ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      4 4
      ترک یک قبیله کوچک در میان نژاد مغول تبار بود که توسط انگلیس بزرگ شد. کسی نمیتواند یک خط نوشته در سلسله های قدیک غزنوی یا سلجوقی بیاورد که گفته باشند ما ترک هستیم
    • علیرضا IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      4 1
      ایران ۱۵ سال پیش تمام شد رفت ،الان ایران با ابر قدرتهای دور یه میز نشت برگذار می‌کنه ،پانترکها عملا گور خودشون میکند با ایجاد آشوب و ناامنی آنهم در شهر صنعتی و تجاری آذربایجان که اگر فاقد امنیت باشد دودش اول به چشم خود آنها می‌ره و بعد صادرات و ترانزیت ترکیه و باکو را مختل می‌کنه ،ترکیه با بستن راه به کامیون‌های ایرانی بیشتر ضرر میکند تا ایران لنگ چند میلیون دلار صادرات به اروپا ،اردوغان هم کم از قبل تحریم ایران نخورده ،از طرف دیگر اردوغان پانترکهای ایران را خیلی کنترل کرد.(( در این چند سال که اغشاشات مکرر در کشور رخ داد، در آذربایجان سریعتر از هر جای دیگری جمعیت متفرق می شدند که دلیلش اشاره دولت ترکیه بود.))یعنی واقعا آذربایجانیها ایران مزدوری ترکیه و باکو میکند برای ناامنی در کشورشان ؟؟؟؟؟؟؟ بحران ایران دیگر نفسهای آخر میکشد
    • قلقلی DK ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      2 2
      چرا ترکیه با ممالک اطراف ایران،رابطه دارد وچرا از عراق کریدور تجاری میزند،وچرا بعد از چندین نوبت انفجار تروریستی pkk لوله های گاز مجددا تعمیر وبرقرار نمیکند، وچرا در سوریه از حقوق مرزی وامنیت خودش با جدایی طلبان pkkمیجنگد،،،،،،، اگر ایران وایرانی می خواهد هزاران سال با دنیا ومخصوصا با همسایه هایش در صلح وصفا وآرامش زندگی کند ونسلهای سالمی از نظر روحی روانی ببار آورد ،اول بایستی با فرهنگ رضاخانی شوونیستی ودشمنی با اقوام داخلی را خاتمه دهد والا وضعیت روز بروز بدتر وبه مرحله کریز وغیر قابل کنترول خواهد رسید، چطور که زمزمه هایش در میادین ورزشی هم به گوش میرسد، دوم آنکه به حقوق اقلیتهای قومی طبق قانون اساسی را برآورده کند، چون ما چگونه میتوانیم با جمهوری آذربایجان،وترکمنستان،وحتی ترکیه،وکردهای خارج ایران،وعربهای همسایه، رابطه برادری داشته باشیم در صورتیکه هم کیشان وهم نژادان آنها را در ایران از تمام حقوق قومی که هزاران سال برای داشتنش مبارزه کردند وما خیلی راحت از بین ببریم،وهمنژادان آنها هم برای ما احساس دوستی وبرادری کنند ،،،،،گیرم که ملاحظه روابط مارا دارند ولی اصول انسانی واخلاقی ،وحقوق بشر ایجاب میکند که ما حقوق هم میهنان خودمان راحفظ کنیم مخصوصا که در اسلام هم توصیه به این مسایل تاکید شده وما هم سکاندار اسلام هستیم. به نظر من دوستی ایران با آذربایجان که از نظر اشتراکات قومی ومذهبی،وتاریخی از همه ممالک منطقه برایمان مهم وواجب است وموجب خواهد بود که سایر ممالک همسایه دیدشان به ایران عوض شود، وجایگاهمان در منطقه هم تقویت خواهد شد، والا با دشمن تراشی ونژاد پرستی هیچ مملکتی در دنیا پایدارنبوده ونخواهد بود. رضا خان توری تخم نفاق در ایران کاشته که اگر با این وضعیت ادامه یابد امکان دوام کشوری بنام ایران غیر ممکن خواهد بود،چون ما مثل درختی هستیم که از درون می پوسیم، واز کشورهای غریبه مثل چین وروس هم برای ایران دوایی ساخته نیست آنها دنبال منافع خود هستند.ما مجبور هستیم با همسایهامون زندگی کنیم،واز ونزویلایی وامثالهم بر ای ایران چارهای نیست. ما باید با همسایه ها روابط محکم وبرادرانه داشته باشیم
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      3 3
      اردوغان یگ کی‌باشه‌بخواد ما اذری ها رو کنترل کنه.‌بزرگتربن و قدرتمند ترین کشور ترک جهان ایرانه. و ترکیه حالا حالاها باید زیر دست ایران باشه یک‌موی گندیده برادران فارس و کرد مون رو با این آشغال فاشیست عوض نمیکنیم.
    • به قلقلی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 2
      کریدور تجاری از عراق میزند اما آب عراق گرو میگیرند تا عراق کنترل و تحت فشار قراردهد ،چرا هنگام تجاوز و کشتاری که داعش در سوریه و عراق داشت موضوع تروریسم و امنیت مرزهایش مطرح بود؟؟؟؟؟؟ ایران و ایرانی هزاران سال که با صفا و صمیمیت و برادر زندگی میکند ،نباید عکس العمل نشان ندادن به اقدامات ترکیه و باکو در قبال ایران و امنیتی مرزی نشانه ضعف و استیصال متصور شود ،نسلهای سالم روحی و روانی ایران درحال بمباران تبلیغاتی ضد تاریخی و ضد ایرانی به اصطلاح همسایگان شمالی و شمال غربی ایران است با تکمیل این حلقه با کمک پانترکهای داخلی ایران صورت میگیرد ( البته اگر به خود نگیرید)،فرهنگ رضا خانی ،اتاترکی و سوسیالیستی کمونیستی نشات گرفته از همان مکاتب و آبشخورهای فکری انگلیسی اسراییلی و شوروی است نه تاریخ منطقه ،عده ای پانترک که غیر از فحش زوزه و توهین به تاریخ و تمدن و زبان فارسی و ایرانی دنبال هویت نداشته خود مانند ارباب ترکی خود هستند باعث رسوایی و سرافکندگی سایر آذربایجانیها شده است ،تفسیر مورد نظر خود از قانون اساسی اشتباه است و فرصتی برای جنگهای طایفه ای و زبانی و قومی مانند امروز خفقان ترکیه و باکو که منکر قومیت غیر ترک هستند،قانون اساسی ایران ۴۳ سال بعد انقلاب تدوین و تصویب شد نه ...،دوستی دوطرفه است ،وقتی میلی از طرف باکو نباشد حتی دشمنی آنها کم نشده باشد این دوستی نشانه حماقت است ،هنوز در مهد کودک‌های و مدارس و دانشگاه‌های باکو و ترکیه تاریخ سرتاسر تحریف و جعلی تدریس میشود و ایران را دشمن و خونخوار قسم خوانده متصور میکند ( در همین آرشیو خبرگذاری صدای تاریخ نگاران باکو از تحریف تاریخ با پول و نفوذ افراد ذینفع موجوده( بخش شبکه های اجتماعی سایت ایرانیم)
    • به قلقلی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 2
      کریدور تجاری از عراق میزند اما آب عراق گرو میگیرند تا عراق کنترل و تحت فشار قراردهد ،چرا هنگام تجاوز و کشتاری که داعش در سوریه و عراق داشت موضوع تروریسم و امنیت مرزهایش مطرح بود؟؟؟؟؟؟ ایران و ایرانی هزاران سال که با صفا و صمیمیت و برادر زندگی میکند ،نباید عکس العمل نشان ندادن به اقدامات ترکیه و باکو در قبال ایران و امنیتی مرزی نشانه ضعف و استیصال متصور شود ،نسلهای سالم روحی و روانی ایران درحال بمباران تبلیغاتی ضد تاریخی و ضد ایرانی به اصطلاح همسایگان شمالی و شمال غربی ایران است با تکمیل این حلقه با کمک پانترکهای داخلی ایران صورت میگیرد ( البته اگر به خود نگیرید)،فرهنگ رضا خانی ،اتاترکی و سوسیالیستی کمونیستی نشات گرفته از همان مکاتب و آبشخورهای فکری انگلیسی اسراییلی و شوروی است نه تاریخ منطقه ،عده ای پانترک که غیر از فحش زوزه و توهین به تاریخ و تمدن و زبان فارسی و ایرانی دنبال هویت نداشته خود مانند ارباب ترکی خود هستند باعث رسوایی و سرافکندگی سایر آذربایجانیها شده است ،تفسیر مورد نظر خود از قانون اساسی اشتباه است و فرصتی برای جنگهای طایفه ای و زبانی و قومی مانند امروز خفقان ترکیه و باکو که منکر قومیت غیر ترک هستند،قانون اساسی ایران ۴۳ سال بعد انقلاب تدوین و تصویب شد نه ...،دوستی دوطرفه است ،وقتی میلی از طرف باکو نباشد حتی دشمنی آنها کم نشده باشد این دوستی نشانه حماقت است ،هنوز در مهد کودک‌های و مدارس و دانشگاه‌های باکو و ترکیه تاریخ سرتاسر تحریف و جعلی تدریس میشود و ایران را دشمن و خونخوار قسم خوانده متصور میکند ( در همین آرشیو خبرگذاری صدای تاریخ نگاران باکو از تحریف تاریخ با پول و نفوذ افراد ذینفع موجوده( بخش شبکه های اجتماعی سایت ایرانیم)
  • سینا IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 2
    به امید ریزش کامل این حزب پانتورک و فاشیست. درود بر احزاب ایرانیِ ترکیه.
    • قلقلی DK ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      2 3
      چرا ایران دوست واقعی ندارد؟ در صورتیکه خیلی از ممالک اورپایی وآسیایی وآفریقایی هستند که برای همدیگر عشق میورزند وخانه یکی هستند، ولی ایران حتی با برادران افغانی وتاجیکیش هم رابطه آنچنان صمیمی ندارند،وبا تمام همسایه ها نوعی دشمنی کریپتو « مخفی» وبا احتیاط کجدار مریز ومجبورا وبرای خالی نبودن عریضه رابطه داریم وبه کسی اطمینان نمیکنیم، یعنی نه به هندی،نه عرب،نه ترک،نه کرد،نه روس........ وحتی روابطی هم که با ارمنیان داریم مصنوعی واز روی بی کسی است در صورتیکه اشتراکات ضعیفی با هم داریم ومخصوصا ارمنیها به سبب بعضی اتفاقات تاریخی ،مثل کوچ اجباری ارامنه وگرجیها به اصفهان ،بنوعی ساختگی ونچسب است،وحتی ارمنیان چون در محاصره آذربایجان وترکیه هستند مجبورند با ایران روابط ساختگی داشته باشند ، ولی سوال وتعجب اینجاست که این تنهایی ایران ناشی از چیست؟ در زمان رضا خان ،چنان به افکار شوونیستی ونژاد پرستی دامن زده شد که مردم ایران را تافته جدا بافته که با مردم منطقه،عربها وترکها ،وافغانه،هندیان،هیچ پیوندی نداشته وندارد وفقط باآلمانها برادر خونی،وجون جونی است بقیه ملتها اکی هستند ودر شان ملت بزرگ اهورایی وآریایی نژاد ،که با آلمانها هم یکی هستند نیستند، واین خودبزرگ بینی ونخوت را چنان به ملت ایران تزریق کردند،که بعد از چهل سال که از واژگونی رژیم پهلوی میگذرد هنوز هم آثارش مشهود ومثل ویروسی به تمام سلولهای بدن ایرانیان اثر کرده ومتاسفانه رژیم اسلامی هم نتنها مبارزه ای با این تفکر شوونیستی نکرد بلکه دانسته یا ندانسته باعث شعله ور شدن این حس خانمانسوز شد،،،،، در صورتیکه کدام عقل سلیمی قبول میکند ایرانی با آلمانی یکی است،اصلا صد سال در هاونی بکوبند باز هم یکی نمیشود، افکار مریض گونه اطرافیان رضا خان که برای خودشیرینی چنین داستانهایی برایش میساختند، ورضاخان هم که بیسواد بود باور می کرد« رضاخان در ۴۷ سالگی خواند ونوشتن آموخت،» لذا چون عوام هم از اینجور خودستایی ها خوشش می آید وبیسواد هم بودند ،تمام گفته های رژیم پهلوی را باجان ودل قبول کردند وهنوز هم خیلی ها خود را آلمانی میدانند،که واقعا مایع تاسف وننگ است که یک ایرانی چقدر به خودش بی اعتماد است که فقط در صورت آلمانی بودن خودش را قبول دارد
    • آراز تبریزی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 0
      قلقلی معلومه که از مواجب بگیران میت هستی و ایرانی نیستس لطفا برو خوکدونی خودت اینجا ایران سرای شیرانه نمیتونی بین ایرانی ها اختلاف بندازی خیلیها سعی کردننتونستن تو که عددی نیستی علاف و بیکار تو کامنتا میچرخی فضله میندازی
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 2
    ترکیه هم از لحاظ اقتصادی هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ یکپارچگی دچار تزلزل شده و ورشکستگیش حتمیه فقط مسئله زمان هست
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 2
    پامترک امروز همان کسی است که در زمان صفوی به زنان تبریزی‌ پابند زد پ به کنیزی سربازان عثمانی‌فرستاد.
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 1
    ترکیه در لیبی شکست خورد. جنگ کوریدور ها را به ایران و روسیه باخت. در‌اخداث زنگزور قهوه‌ای شد. اقتصاد را باخته در حالی که چندین پایگاه‌نظامی آمریکای اریایی در کشورش وجود دارد‌. در حالی که ۴۰درصد جمعیتش غیرترک هستند یک اسم نزادی روی کشورش گذاشته که نتیجه آن تجزیه است
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 3
    کل جمعیت ترکها را باید با کل جمعیت آریایی ها مقایسه بکنی نه ایران. که شامل امپراطوری های ایران و یونان و بقیه اروپا و قاره امریکا شمالی و استرالیا میشه. _ ترک ها زردپوستانی هستند که هیچ وقت هیچی نبودند الان هم نیستند. #آذری آریایی است زردپوست نیست.
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      ببین اروپاییها تو و هندی ها را انسان هم نمی دانند. حالا هر چه دوست داری به زور با کلمه جعلی آریایی خودت را به آنها بچسبان.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    اردوغان ترکیه‌را به نوکری آمریکای‌آریایی‌ دراورد.‌(اینجرلیک)
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 3
    خیانتی که رضا خان به آذری ها کرد این بود که بهون نگفت آذری آریایی است. ____ رضاخان یک پانترک بود که آرارات را به ترکیه بخشید و اسم ایران را در سازمان ملل از پرشیا به ایران تغییر داد
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      کلمه آریایی به اندازه عبارت گرگ خاکستری نفرت انگیز است.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    20 0
    دشمنان‌ ملت آذربایجان ملت ترک مثل سگان پارس می کنند
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 2
      یک ترکیه ای اگر بر اثر تصادف و حادثه قدرت تکلمش رو از دست بده دیگه تبارش معلوم نیست که ترکه چون نژاد قیافه که یونانی تبار و ایرانی تبار هست. بدبخت کشوری که روی زبان پایه ریزی بشه
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 1
    توجه توجه توجه ///ما تورک هستیم به اردوغان _علیف_ پیشه وری_ سلطان محمود غزنوی _سلطان جلال الدین خورازم شاه_ابن سینا _امام محمد غزالی _ سلطان محمد فاتح _سلطان سلیمان قانونی _نادر شاه افشار _امیر تیمور گورکانی _سلاطین بابری هند _ستار خان_ باقر خان_ شاه عباس صفوی _ سلطان الب ارسلان سلجوقی_ سلطان بایبارس_ باربادوس_ استاد شهریار_حضرت مولانا_علی دایی_ حسین رضازاده_ هادی ساعی _کرمی_ باقری _پرویز پرستویی و... افتخار میکنیم و دوستشان داریم_دوستشان داریم دوستشان داریم و به مردمان و ارزش هایمان افتخار میکنیم و تعصبشان را میکشیم شماکولی های کوه نشین و سرگردان در کویر چرا خودتان را جر میدهید نمیدانم؟؟؟؟پماد بزنید درست می‌شید
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 0
      تو بیجا میکیی‌ از طرف ما ترک ها حرف میزنی وطن فروش دوزاری، تو نهایتا یک کره اسب هستی که اردوغان سوارت شده. ترک ایرانی کسی است که از ابتدای عثمانی دایم زده تو سر عثمانی. ترک ایرانی آقامحمدخان قاجاره که مرزهای ایران رو گسترش داد و روی پول قاجار کلمه ایران رو نوشت.
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 0
      ترک بودن شرط و شروط داره‌لیاقت میخواد. یکی از‌شرط های اولیه ترک واقعی بودن‌اینه که‌زردپوست‌باشی. وگرنه یک آریایی سرشکسته هستی که ادای زردپوستها رو درمیاره
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 0
      تو برا اختلاف انداختن اومدی معلومه که اینجایی نیستی برو روزنامه های ترکیه نظر بزار فقط اگه اجازه بدن که نمیدن
    • GB ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 1
      اونقدر زیاد این یادم رفته بود آقا محمد خان قاجار رو هم دوست داریم تو هم کره خری هستی که پوتین سوارتون شده!!!با ملکه منفور انگلیس!!!درود بر اردوغان کبیر حالا برو بمیر!!!
    • علی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 0
      منظورت از اردوغان کبیر همون شخصیه که چند وقت پیش زیر دست و پای بن سلمان و بنت داشت دست و پا میزد و گدایی پول و روابط میزد؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    قراره کرد های آریایی در ترکیه به حکومت برسند و به ترک ها بگویند که زبان ترکی زردپوستی یک زبان بیگانه است.
  • آراز تبریزی IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    قلقلی معلومه که از مواجب بگیران میت هستی و ایرانی نیستس لطفا برو خوکدونی خودت اینجا ایران سرای شیرانه نمیتونی بین ایرانی ها اختلاف بندازی خیلیها سعی کردننتونستن تو که عددی نیستی علاف و بیکار تو کامنتا میچرخی فضله میندازی
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    یکی به اسم قلقلی نظر داده ترکیه با همه خوبه و کلی دوست داره آخه بیسوادی یا دروغگویی ترکیه با همه همسایه هاش مشکل داره ولی ایران با همه همسایه هاش دوسته .
  • فرهان IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 1
    پارس های افغانی دنبال فرصتن از کشورشون بگریزن خارج. این چرت و پرتهای عاریایی عاریایی گفتنشون همش حرف مفته. خاخامنشیان یهودی زاده
  • اورهان IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 1
    جان ایران فدای تورکیه
  • همدان تورک IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 1
    تورکیه و آذربایجان قلب تورکهاست.
  • کوروش ایکس لارج IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 1
    تورکیه و آذربایجان جان ماست و خط قرمز ما تورک های آذربایجان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس