آغاز رسمی انتخابات پارلمانی فرانسه/ رای گیری سرنوشت ساز برای ماکرون

انتخابات پارلمانی فرانسه با بازگشایی شعب اخذ رای در مجمع الجزایر کوچک فرانسوی در سواحل شرقی کانادا رسما آغاز شده است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل" ، دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه رسما آغاز شد.

سخنگوی شهرداری در سن پیر به خبرگزاری آلمان اعلام کرد که در مجمع الجزایر کوچک فرانسوی سن پیر و میکلون در سواحل شرقی کانادا، سه شعبه رای گیری دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه بعد از ظهر شنبه (ساعت ۸ به وقت محلی) افتتاح شد.

اکثریت مردم فرانسه می توانند روز یکشنبه در این انتخابات شرکت کنند. به دلیل اختلاف ساعت، رای گیری در برخی از مناطق این انتخابات روز شنبه برگزار می شود.

به این ترتیب مدت کوتاهی پس از انتخاب مجدد "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، فرانسوی ها حالا در حال انتخاب پارلمان جدید هستند. در این انتخابات برای ۵۷۷ کرسی مجلس ملی رای گیری می شود. ماکرون برای کسب اکثریت پارلمانی دراین پارلمان تلاش می کند. در غیر این صورت او مجبور می شود دولتی با سیاستمداران و نخست وزیری از دیگر احزاب را تعیین کند.

در این صورت نخست وزیر جایگاه بسیار مهم تری را در دولت پیدا خواهد کرد. در این انتخابات به ویژه، ائتلاف چپ جدید متشکل از حزب چپ، سوسیالیست ها، سبزها و کمونیست ها، به رهبری ژان لوک ملانشون، سیاستمدار چپ، امیدوار است که کرسی های بیشتری در پارلمان کسب کند.

نتایج دو نظرسنجی منتشر شده در روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد نشان داد که کسب اکثریت مطلق در انتخابات پارلمانی فرانسه توسط میانه‌روها به رهبری امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور آن‌چنان هم تضمین شده نیست.

امانوئل ماکرون پیش‌تر در ماه آوریل توانسته بود به‌عنوان یک میانه‌رو و طرف‌دار اتحادیه اروپا برای دومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به پیروزی دست یابد.

اما ماکرون برای اینکه بتواند برنامه‌های اصلاحی خود را پیش ببرد نیاز به پشتیبانی اکثریت مجلس دارد که نتایج آن در رأی‌گیری ۱۲ و ۱۹ ژوئن مشخص خواهد شد؛ حال‌آنکه نتایج نظرسنجی‌ها از کاهش حمایت‌ها از میانه‌روها حکایت دارد.

کسب اکثریت مطلق مجلس فرانسه نیاز به ۲۸۹ کرسی دارد، اما بر اساس نظرسنجی مؤسسه «ایفوپ»، حزب «رنسانس» به رهبری ماکرون و سایر احزاب متحد شاید در بهترین حالت بین۲۵۰ تا۲۹۰ کرسی کسب کند. همین نظرسنجی در هفته گذشته پیش بینی کرده بود که حزب ماکرون و متحدانش بین ۲۷۵ تا ۳۱۰ کرسی به دست خواهد آورد.

در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ حزب «جمهوری به‌پیش» به رهبری ماکرون به‌تنهایی توانسته بود ۳۱۴ کرسی را از آن خود کند، اما به‌تدریج قانون‌گذاران خود را از دست داد و تعداد کرسی هایش اکنون به کمتر از ۲۷۰ رسیده است. ماکرون پس از انتخابات ریاست جمهوری امسال نام حزب «جمهوری به‌پیش» را به حزب «رنسانس» تغییر داد.

این حزب تاکنون تنها به لطف سایر احزاب متحد که جمعاً حدود ۸۰ قانون‌گذار دارند توانسته اکثریت مجلس را برای خود حفظ کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس