بایدن

شبکه آمریکایی نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا، سخنان اخیر او درباره بالاترین میزان رشد اقتصادی این کشور را «ادعای دروغ» خواند.

به گزارش مشرق، شبکه «سی‌ان‌ان» اظهارنظر جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا درباره رشد اقتصادی این کشور را رد کرد.

جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در بخشی از برنامه روز چهارشنبه «جیمی کیمل لایو» (Jimmy Kimmel Live) تلاش کرد به انتقادها از دولت درباره افزایش شدید تورم در این کشور واکنش نشان داد.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از این برنامه خطاب به مجری ادعا کرد: «ببین ما اینجا هستیم (وضعیت آمریکا در حال حاضر این چنین است): ما سریع ترین رشد اقتصادی را در جهان داریم، (سریع‌ترین رشد اقتصادی در) جهان، در جهان».

شبکه سی‌ان‌ان که از نظر سیاسی مواضع نزدیک به حزب دموکرات آمریکا دارد، در گزارشی به این اظهارنظر رئیس‌جمهور دموکرات واکنشن نشان داد و حرف او را «ادعای دروغ» خواند.

بیشتر بخوانید:

رکورد جدید تورم در آمریکا و روند افزایش سرسام آور قیمت‌ها

این رسانه نوشت: «ادعای بایدن دروغ است. آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۷ درصد رشد کرد اما بیش از ۵۰ کشور دیگر در همین سال رشد بیشتری داشتند. بسیاری از آنها کشورهای کوچک یا در حال توسعه هستند، اما برخی از آنها کشورهای بزرگ یا ثروتمند هستند».

سی‌ان‌ان ادامه داد: «علاوه بر این، اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کوچک شد در حالی که کشورهای مختلف دیگر رشد را تجربه کردند. البته کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده در بقیه سال جاری رشد خود را از سر بگیرد اما انتظار می‌رود اقتصاد تعداد قابل توجهی از دیگر کشورها با سرعت بیشتری رشد کنند».

این رسانه به سراغ مقام‌های دولت بایدن رفته و از آنها درباره ادعای جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا پرس و جو کرده است. یک مقام کاخ سفید در توجیه اظهارات خلاف واقع بایدن به گفتن این اظهارات بسنده کرد: «رشد ۵.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، سریع‌ترین رشد برای این کشور از سال ۱۹۸۴ بوده است.

 این مقام مسئول دولت بایدن که نامش فاش نشده است، افزود: «صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرده است که از سه ماهه چهارم سال جاری، اندازه اقتصاد ایالات متحده در قیاس با سطح پیش از همه‌گیری اواخر سال ۲۰۱۹ از هر شش کشور دیگر در گروه هفت بزرگ‌تر خواهد بود: کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا».

شبکه سی‌ان‌ان درباره این حرف مقام کاخ سفید نوشت: «این اظهارنظرات دقیق است اما بایدن در برنامه کیمل سه بار گفت که اقتصاد ایالات متحده سریع‌تر از هر کشور دیگری در "جهان" در حال رشد است، نه فقط سریعتر از شش کشور خاص (گروه هفت) و این حرف، نادرست است».

در پایان این گزارش در رد ادعای جو بایدن به آمار صندوق بین‌المللی پول اشاره شده است. طبق این گزارش، در میان ده‌ها کشوری که در سال ۲۰۲۱ رشد تولید ناخالص داخلی بالاتری نسبت به آمریکا داشتند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-ایرلند ۱۳.۵ درصد

-شیلی ۱۱.۷ درصد

-ترکیه ۱۱ درصد

-کلمبیا ۱۰.۶ درصد

-هند ۸.۷ درصد

-یونان ۸.۳ درصد

-رژیم صهیونیستی ۸.۲ درصد

-چین ۸.۱ درصد

-انگلیس ۷.۴ درصد

-فرانسه ۷ درصد

-ایتالیا ۶.۶ درصد

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، دلیل اینکه نرخ رشد بسیاری از کشورها در سال ۲۰۲۱ بالاتر از حد معمول بود این بوده که اقتصاد آنها در حال احیای بحران اقتصادی سال ۲۰۲۰ ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا است.

رد ادعای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره رشد اقتصادی این کشور در شرایطی مطرح شده که طی ماه‌های اخیر افزایش شدید تورم و بحران کمبود شیر خشک، دولت بایدن را با انتقادات گسترده مواجه کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    ایران ۱۳-

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس