.

رژیم صهیونیستی به دنبال پایدار سازی حضور خود در خلیج فارس با استفاده از ابزار بسط و گسترش همکاری های اقتصادی می باشد.

سرویس جهان مشرق _ به تازگی  رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی در ادامه گسترش همکاری های فی مابین بعد از امضا توافق ابراهیم اولین قرار داد تجارت آزاد میان رژیم صهیونیستی و یک کشور عربی را به امضا رساندند. پیمانی که به نظر میرسد حوزه های گوناگونی شامل نفت و گاز و انرژی، آموزش فناوری پیشرفته، کشاورزی و صنایع و ... را شامل می شود.

سال پیش بود که وزیر تجارت امارات متحده عربی در مصاحبه ای با خبرگزاری بلومبرگ خبر از مذاکرات فشرده تجاری میان این کشور و رژیم صهیونیستی به منظور انعقاد یک توافقنامه تجاری و اقتصادی داد که هدف از آن رساندن حجم تجارت میان دو طرف به بیش از ده میلیارد دلار تجارت سالانه طی ۵ سال آینده بود.

در ادامه همین روند هواپیمایی حامل تجار امریکایی و رژیم صهیونیستی از مبدا تل‌اویو در ریاض به زمین نشست تا ضمن برقراری گفت و گوهای اقتصادی و تجاری میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی زمینه های گفت و گوهای سه جانبه میان این رژیم، عربستان سعودی و ایالات متحده امریکا را طی سفر ماه آینده جو بایدن رئیس جمهور امریکا به منطقه و ریاض مهیا سازند.

سفر تجار و مقامات اقتصادی امریکایی و رژیم صهیونیستی به منطقه/ طرح ویژه "از دریای سرخ تا خلیج فارس" رژیم صهیونیستی +تصاویر

تلاش ویژه بن سلمان برای عادی سازی روابط با اسرائیل

طی سال های گذشته از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، وی تلاش زیادی را در جهت مهیا نمودن زمینه های به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان صورت داده است. طی این مدت مصاحبه های متعددی که مقامات سعودی و از جمله شخص محمد بن سلمان داشته اند با تاکید بر عدم دشمنی میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و لزوم به رسمیت شناختن این کشور مطابق با مفاد بیانیه سال ۲۰۰۵ ریاض در زمینه صلح خاورمیانه، سعی در اماده سازی شرایط مبتنی بر توافقات صلح اعراب – اسراییل داشته است.

در این راستا سال گذشته برای اولین بار دولت سعودی به سرمایه گذاران این کشور اجازه سرمایه گذاری های اقتصادی در سرزمین های اشغالی را از طریق شرکت خدمات مشاوره مالی جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا داده است.

به نظر می رسد که بایدن که از ابتدای به قدرت رسیدن خود سعی در کاهش تمرکز بر مسائل خاورمیانه و تحت فشار قراردان دولت های متحد این کشور در سطح منطقه مطابق خواست های جناح مترقی حزب خود داشته است، به دلایل مختلف از جمله شعله ور شدن آتش جنگ در اروپا از طرفی و از طرف دیگر نامشخص بودن سرنوشت مذاکرات هسته ای ایران سعی در باز سازماندهی متحدان منطقه ای خود مطابق طرح های راهبردی منطقه ای دولت ترامپ دارد. به عبارت دیگر الگوی ثبات و تغییر در ساختار سیاست خارجی ایالات متحده امریکا این جا نیز خود را نشان داده و مشخص می نماید که منافع راهبردی دولت امریکا بالاتر از جدل های سیاسی داخلی این کشور مسیر و نقشه راه سیاست خارجی این کشور را در سطوح مختلف منطقه ای مشخص می نماید.

سفر تجار و مقامات اقتصادی امریکایی و رژیم صهیونیستی به منطقه/ طرح ویژه "از دریای سرخ تا خلیج فارس" رژیم صهیونیستی +تصاویر

از این رو با توجه به نیاز دولت بایدن به تامین امنیت و ثبات عرضه انرژی، دولت امریکا بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و حسن نیت متحدان منطقه ای خود می باشد که این مسئله با توجه به اهمیت موضع دو دولت متحد این کشور یعنی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی جایگاه این دو کشور را به طور همزمان در قلب سیاست منطقه ای واشنگتن افزایش داده است. به عبارت دیگر نگرانی های امنیتی مشترک عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از تحولات منطقه ای از جمله تحولات مرتبط با پرونده هسته ای ایران و سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران این دو را ناچار به اتخاذ سیاست منطقه ای بر مبنای الگوهای سیاست قدرت و برقراری موازنه نرم در برابر جمهوری اسلامی ایران نموده اند. از این رو به نظر می رسد که توافق آینده میان ریاض – تلاویو  با میانجی گری ایالات متحده که بر مبنای واگذاری جزایر صنافیر و تیران در دهانه خلیج عقبه پایه گذاری شده است ضمن تکمیل برنامه راهبردی رژیم صهیونیستی به منظور تضمین ازادی عمل این کشور در دریای سرخ و رسیدن به آبهای خلیج فارس، می تواند نگرانی های عربستان سعودی در دریای سرخ را نیز حل و فصل نماید.

سفر تجار و مقامات اقتصادی امریکایی و رژیم صهیونیستی به منطقه/ طرح ویژه "از دریای سرخ تا خلیج فارس" رژیم صهیونیستی +تصاویر

به عبارت دیگر عجله محمد بن سلمان به منظور عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بر خلاف خواست های ملک سلمان پادشاه این کشور در جهت تثبیت قدرت منطقه ای عربستان سعودی و باز سازی روابط این کشور با ایالات متحده امریکا، متحد بزرگ خود می باشد تا روند جانشنیی وی بدون مشکل و آرام و تضمین شده باشد. از این رو رژیم صهیونیستی نیز با درک نگرانی های بن سلمان سعی دارد حوزه نگرانی های مشترک را به عنوان حوزه منافع مشترک ارتقا داده و از این طریق زمینه های عادی سازی را در این کشور هماهنگ نماید. عدم واکنش جدی گروه های مقاومت به تحرکات جدید رژیم صهیونیستی از جمله راهپیمایی روز پرچم را نیز می توان ناشی از درک تحولات منطقه ای از جانب گروه های مقاومت و تهدیدات کلان منطقه ای علیه محور مقاومت در نظر گرفت.

 طرح ویژه "از دریای سرخ تا خلیج فارس" رژیم صهیونیستی

به هر صورت سفر مقامات تجاری و اقتصادی امریکایی و اسراییلی به عربستان سعودی در ادامه قراردادهای تجارت ازاد اسرایل با امارات متحده عربی نشان دهنده این می باشد که رژیم صهیونیستی به دنبال پایدار سازی حضور خود در خلیج فارس با استفاده از ابزار بسط و گسترش همکاری های اقتصادی می باشد. مسئله ای که در میان مدت می تواند خطر تحت نظر قرار گرفتن و احیانا خرابکاری در مسیر تبادلات اقتصادی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته باشد.

گفته میشود که هم زمان با این سفر برخی مقامات بلند پایه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز به ریاض سفر نموده تا در مورد سفر بایدن به منطقه با مقامات ریاض رایزنی  داشته باشند. این مسئله با توجه به سفر همزمان مقامات دفاعی صهیونیستی و سعودی به واشنگتن و رایزنی مقامات دفاعی دو طرف با مقامات امریکایی این گمانه زنی را ایجاد میکند که هر گونه رسمی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به سرعت به روابط عمیق دفاعی و نظامی و استراتژیک ارتقا پیدا خواهد نمود.

سفر تجار و مقامات اقتصادی امریکایی و رژیم صهیونیستی به منطقه/ طرح ویژه "از دریای سرخ تا خلیج فارس" رژیم صهیونیستی +تصاویر

از این رو به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی با توجه به تحولات منطقه ای و نیز داخلی رژیم مخصوصا با توجه به شکنندکی کابینه بنت به دنبال تسریع در عادی سازی روابط با عربستان به عنوان قطب جهان اسلام و تکمیل پروژه محاصره جمهوری اسلامی ایران می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    7 45
    اسراییل وامریکا طبق برنامه برای دوشیدن وبرنامه ریزی برای بردن همین مانده ارزی ازاین کشورهای حاشیه ی خلیج فارس وعربستان برای خریدگندم امده اند بسیاری ازارزشان راکه بافروختن سلاح به باددادند العان هم نوبت تقسیم درامدهای ارزی این کشورها بین خودشان توسط حاکمین خائن انهاست تادراوکراین هزینه کنند وخرج مرگ موضعی تحریم جهانیشان کنند
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      6 1
      بعضی وقتها یک ملت وسواس فکری میگیره رو یک موضوع! به جای فشار به ترکیه که داره ایران و عراق رو غیر قابل سکونت میکنه، گیر دادند به اسرائیل! هر روز هم که داریم کتک میخوریم!
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 8
      عزیزم مشکل ماباترکیه بنیادین نیست مساله ای خاص است که بایدبادولت ومتخصصین محیط زیست حل شود ومیشود ولی اسراییل اپارتاید وقاتل برادران وخواهران مسلمان ومسیحی ویهودی وانسانهایی است که میخواهند زندگی کنندوزخم هایی که رسانه هایشان وتحریمها وتهدیدهایشان به جهان زده اند فقط بانابودکردن حاکمیت اسراییل ورفراندوم درفلسطین که رهبرفرمودکه ازادی حیات وانتخاب شرایط سیاسی برای همه باشد نه این که فاشیستها ی صهیونیست بکشند وویران کنند واواره کنند
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    3 2
    العجل یا مهدی ___ _________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      7 12
      اتفاقاً از قضا سرکه انگبین صفرا فزاید! حضور صهیونی ها در نزدیکی آب های ایران کار ما را برای صدمه زدن به آن ها اسان تر می کند!
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 2
      احسنت
  • CA ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    3 18
    چشم سعودی و اعراب حاشیه خلیج پارس روشن. اجرای عملی سرزمین وعده داده شده هست که جنوب خلیج پارس و سرزمین حجاز بخشی از اون هست. نفوذ سیاسی که از اول داشتن نفوذ امنیتی نظامی رو با قرارداد ها تضمین کردن دنبال مرحله بعد و نفوذ اقتصادی هستن. حالا روشن هست چرا روی یمن انقدر حساس هستن و از هزینه مالی نظامی آبرو و مشروعیت سعودی و امارات استفاده میکنن برای گرفتن یمن و انقدر پشت سعودی در مجامع بین المللی و امپراطوری رسانه در فجایع انسانی و سانسور اقدامات غیر مشروعشون گرم هست. یمن یک نقطه استرتژیک و مثل غزه و کرانه باختری تیری در گلویشان هست که نمیتونن قورتش بدن و مجبورن با اون دست و پنجه نرم کنن. کرد های شمال عراق و سوریه و سیاستمداران احمق عراق خوب نگاه کنن. این خبیث ها دارن مرزهای سرزمین موعود رو ترسیم میکنن.
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    6 24
    انگار دلشون میخاد دوباره آرامکو رو با خاک یکشان کنیم عین الجشد.
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      26 7
      با وفا زیر پیک نیکی رو کم کن.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      23 3
      خخخ حتما همینطوره باشه!
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    5 24
    اسقاطیل بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید.
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 13
      احسنت
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    3 9
    باید با محور مقاومت ترکیه را با خاک یکسان کنیم. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه فوریه گفت: «ما می‌توانیم از گاز طبیعی اسرائیل در کشورمان استفاده کنیم و فراتر از استفاده از آن، می‌توانیم برای انتقال آن به اروپا نیز تلاش مشترکی انجام دهیم»
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      1 2
      پاشو خجالت بکش. نزن از این کثافتها! اینا قاطی داره!!
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    6 2
    درود بر دولت انقلابی: رئیس سازمان انرژی اتمی: برنامه‌ای برای سفر گروسی به ایران نداریم. ما برجام را آتش میزنیم و توان دفاعی خود آمریکا و ناتو را نابود خواهیم کرد.
    • علی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 2
      سلام / دیگه چی -
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      1 0
      عالی
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 1
    کسی که مدام میگی دلار چند؟ : خبرگزاری دولت: گرانی دلار به دلیل فضای روانی است؛ اتفاق خاصی رخ نداده
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      1 0
      فضای روانی رو کنترل کنن.
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      والا هم کیشان شما میگفتن دلار چند؟! حالا نوبت دولت انقلابی شده «دلار چند» عیب شده؟!
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    4 1
    دولت انقلابی باید هرچه سریعتر با شیاطین وارد جنگ شود تا درس عبرتی شود برای آیندگان تاریخ.
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 1
      یه دقیقه وایستا خودکار ندارم! ببخشید چی فرمودین؟!
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 1
    آرامکو را باارزشترین شرکت دنیا کرد.
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 0
    دکتر خاندوزی وزیر دولت انقلابی باید دشمنان را تحریم کند.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    8 3
    دنیا قدرت‌نمایی نظامی ایران را با شخم زدن بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در منطقه دید
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    2 0
    خدا لعنت کنه هرچی زورگو،آدم کش،دزد،جنگ طلب.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    6 0
    فارس به نقل از رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران نوشت: قیمت پوشک بچه با تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش یافته است.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    آمریکا و اسراییل دشمن است
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مهمترين وتاثير گزار ترين اين اتفاق مسخص شدن وافشاشدن محل ايستادن دولتهاى عربستان وامارات بحرين نزد مردمان كشورها يشان است مسؤلين اين كشورها دردرياى نفرت مردمان اين كشورها غرق خواهند شد لطمه اى كارى تر ازاين براى حذف اين حكومت ها كه خودبه استقبال ان رفته اندوجود نداشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس