چرا الزاملی اتهام بی آبی عراق را متوجه ایران کرد؟ گزاره هایی از زبان ناظران عراقی

تهدید روز پنجشنبه «حاکم الزاملی» علیه جمهوری اسلامی ایران با ادعای قطع بخشی از آب عراق، در شبکه های اجتماعی واکنش های متعددی را برانگیخت و موجب شگفتی برخی ناظران شد.

به گزارش مشرق، «حاکم الزاملی» نایب رئیس پارلمان و عضو برجسته جریان صدر در کنفرانس خبری با حضور وزیر منابع آب عراق مدعی شد که اگر ترکیه و ایران از قطع آب علیه عراق دست برندارند، ناچار خواهیم شد که در پارلمان قانونی مبنی بر جرم دانستن تبادل تجاری و اقتصادی با این دو کشور  همجوار صادر کنیم.

وی ادعا کرد، همان طور که پارلمان عراق ناچار شد قانون جرم دانستن رابطه با رژیم صهیونیستی را تصویب کند، اگر روند قطع آب علیه عراق ادامه یابد، شاید پارلمان ناچار به تصویب قانون جرم دانستن تبادل تجاری و اقتصادی با ایران و ترکیه را صادر کند.

وی در عین حال گفت که ترکیه ۸۰ درصد آب را علیه عراق بسته و ایران نیز بدون همکاری در زمینه پرونده آب، مسیر چهار رود مرزی را به داخل ایران منحرف کرده است. شاید استناد الزاملی به اظهارات اخیر وزیر منابع آبی عراق است که بدون ارائه سند، ایران را متهم به منحرف کردن مسیر آبراهه های مشترک کرد.

حاکم الزاملی وعده تظاهرات مردمی علیه دو کشور ایران و ترکیه داده و از عبارت «تحریک مردم عراق» علیه دو کشور همجوار بهره برده است.

نایب رئیس پارلمان و عضو برجسته جریان صدر از هیات دولت خواسته است که جلسه ای ویژه برای بررسی بحران آب برگزار کند.

این اظهارات الزاملی به سرعت در شبکه های اجتماعی بازتاب داشت و اغلب طرفداران صدر از این اظهارات عضو برجسته جریان صدر حمایت کردند و حتی کارزاری را برای تحریم کالاهای ایرانی و در کنار آن، ترکیه ای به راه انداختند.

از سوی دیگر، ناظران عراقی از اظهارات الزاملی اظهار شگفتی کردند و آن را در راستای برنامه های دیگر و سناریوهایی متفاوت تر دانستند.

«قاسم سلمان العبودی» تحلیلگر عراقی در یادداشتی که خبرگزاری «براثا» منتشر کرد، درباره تهدید ایران و ترکیه توسط الزاملی نوشت: حاکم الزاملی نایب اول رئیس پارلمان عراق در اقدامی بسیار عجیب که مشابه جرم‌انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، ایران و ترکیه را به خاطر کاهش حق‌آبه عراق به قطع تعاملات با تهران و آنکارا تهدید کرد.

چرا الزاملی اتهام بی آبی عراق را متوجه ایران کرد؟ گزاره هایی از زبان ناظران عراقی

العبودی افزود: به نظر می رسد این نماینده با سابقه پارلمان عراق مطلع نیست که آب دجله و فرات از خاک ترکیه سرچشمه می گیرد و تنها در فصل زمستان، انشعاباتی از این رود از ایران جریان می یابد که فقط ۷ درصد کل آب ورودی آن به عراق را تشکیل می دهد.

نویسنده عراقی می افزاید: این نماینده به چه حقی تهدید به تحریم می کند درحالی که حجم مبادلات تجاری عراق با ایران و ترکیه از مرز ۳۰ میلیارد دلار عبور کرده است.

العبودی ادامه می دهد: روش تهدید الزاملی باید متوجه ترکیه می شد که سرزمین های عراق را به بهانه حزب کارگران کردستان اشغال کرده است. راه دیگری هم از کانال های دیپلماتیک هست که با تفاهمات مشترک، عدم تبادل تجاری با ترکیه و تهدید آن کشور را به خاطر صادر کردن نفت عراق از طریق بندر «جیهان» و محروم کردن ترکیه از عواید آن را به دنبال داشته باشد؛ اما تهدید علیه ایران که حامی شبکه برق عراق با قسط بندی و آسانگیری در زمینه انرژی است، حاکی از اقداماتی پنهان علیه کشوری (ایران) است که در جنگ با گروه های تروریستی در داخل عراق از زمان سقوط رژیم سابق (حزب بعث) تا کنون از حمایت عراق دریغ نکرده است.

قاسم سلمان العبودی تصریح می کند: بر این باوریم که برخی طرف ها کینه ای از جمهوری اسلامی ایران دارند و این عقده، بر حسب مقتضیات و مراحل، گاه پنهان و گاه آشکار می شود اما این اظهارات شاید ما را به مساله دخالت سفارت آمریکا در ترسیم سیاست های برخی احزاب در عراق رهنمون شود؛ دستورکار اشغالگران آمریکایی که حالا از طریق برخی نمایندگان پارلمان عراق دنبال می شود. به این مساله باید موضوع تنگنای (مذاکرات) هسته ای ایران و آمریکا و احتمال رسیدن این مذاکرات به بن بست را افزود (اشاره به اهرم های فشار منطقه ای آمریکا علیه ایران در پرونده هسته ای) و شاید اظهارات الزاملی در این برهه، با دستور سفارت آمریکا برای ارسال پیامی منطقه ای به ایران بیان شده باشد.

این تحلیلگر عراقی چنین ادامه می دهد: این نماینده (الزاملی) ترکیه را نیز در تهدید خود گنجاند تا این گونه به افکار عمومی عراق القا کند که در صددد محافظت از ثروت آبی عراق و منافع آن زیر تابلوی اصلاحات است.

در ادامه برخی واکنش های دیگر کارشناسان و ناظران عراقی به اظهارات الزاملی را می خوانید:

عقیل الطایی: عجیب است که درباره جمهوری اسلامی ایران یعنی کشوری که همواره مواضع شریفانه در حمایت نظامی و پشتیبانی از عراق داشته است این گونه اظهارات غیرمسئولانه ای بیان شود.

هیثم الخزعلی: می توان مشکل آب را با گشودن کانالی از فاو به نجف و نصب ایستگاه های آب شیرین کن حل کرد و کشاورزی را در شرق و غرب آن گسترش داد.

ظاهر العقیلی: اظهارات الزاملی منطقی نیست و از کینه نشات می گیرد؛ او نه کارشناس است و نه متخصص در موضوع آب؛ یک سوال؛ نسبت آب هایی که از ایران به عراق وارد می شود در مقایسه با ترکیه چقدر است؟!

محمد الیاسری: ترکیه سال هاست که شمال عراق را بمباران و آب عراق را قطع می کند؛ چرا مثل این رویکردها در برابر ایران را در قبال ترکیه نمی بینیم؟

محمد فخری: تاثیر آب های وارده از جمهوری اسلامی ایران به عراق و رودهای آن بسیار ناچیز است.

سلام الربیعی: مساله جرم انگاری (علیه ایران) آسان نیست و خطرناک است؛ واقعیت این است که ما طرف هایی را که هزاران انتحاری و قاتلان و ذبح کنندگان مردم عراق را به کشورمان اعزام کردند، مجرم قلمداد نکردیم! (اشاره به کشورهایی که از تروریسم تکفیری در عراق حمایت کردند).

ابراهیم السراج: علت اظهارات الزاملی آشکار است؛ این اظهارات منعکس کننده شکست دولت در تعامل با بسیاری از بحران ها است و بحران آب نیز جدید نیست بلکه در طول مدت طولانی به اینجا رسیده است.

کاظم جابر: الزاملی چشم هایش را به روی همه اقدامات مثبت ایران بست و اتهام بستن آب به روی رودهای عراق را به ایران وارد کرد در حالی که خود ایران هم از خشکی رودهایش رنج می برد.

جمعه العطوانی: قطع گاز وارداتی از ایران برای نیروگاه های برق ما بحران ایجاد می کند چه برسد به اینکه ایران بخواهد همه چیزها را وارد عراق نکند مانند آهن، فولاد، مواد غذایی و....

اثیر الشرع: آمریکا به همه کشورهای همسایه عراق و دولت های منطقه ای درباره دخالت در امور سیاسی و امنیتی عراق هشدار داده است؛ دقایق تعیین کننده ای پیش روی ما است.

ماجد الشویلی: اظهارات الزاملی ناشی از ناآگاهی نسبت به مبانی روابط بین الملل است که لازمه اجرای آن، طرح قضایا در دادگاه بین المللی است البته اگر تجاوز نظامی یا دست درازی به ثروت های آن رخ داده باشد.

محمود الهاشمی مدیر مرکز بررسی های راهبردی: استفاده از اصطلاح «جرم انگاری همکاری با ایران و ترکیه» شایسته کشورهای همجوار نیست؛ اگر تجربه سیاسی فعال و سران شجاع و خردمند در عراق باشند ترکیه زمین های عراق را برای خود مباح نمی کرد وآب را به روی عراقی ها نمی بست.

در همین حال، برخی فعالان اجتماعی عراقی، تهدیدهای الزاملی را بی اساس خوانده و پرسیده اند که اگر الزاملی بخواهد کالاهای ایرانی را بایکوت کند، آیا می تواند جلو افزایش قیمت ها و گرانی کالا را در داخل بگیرد؟

کاربری به نام «Hussen AL-Darraji» تحت هشتگ «حاکم الزاملی» گفته است: «آقای الزاملی! یکباره مردم عراق را به هلاکت برسانید زیرا یک روز قیمت دلار را بالا می برید، یک روز، جیب مردم را خالی می کنید و یک روز می خواهید واردات را از دو کشور همسایه ایران و ترکیه قطع کنید، آن وقت مردم چه باید بخورند؟»

چرا الزاملی اتهام بی آبی عراق را متوجه ایران کرد؟ گزاره هایی از زبان ناظران عراقی

کاربر دیگری به نام «سجاد الخفاجی» با اشاره این فقره از سخن الزاملی که مردم را علیه ایران و ترکیه تحریک می کنیم افزوده است: «شما که دارای پست بالایی (نایب رئیس پارلمان) در اداره کشور هستی و اکثریت پارلمان را در اختیار دارید، از مردم نخواهید که کالاهای ایران و ترکیه را بایکوت کنند، وظیفه تو، صدور قانون منع واردات است و غیر از این رویکرد، به معنی ضعف موضع است و هیچ ارزشی ندارد.»

«منتظر الخفاف» نیز با اشاره به اینکه «اگر ایران و ترکیه، به ادامه قطع آب از عراق ادامه بدهند، ناچار می شویم در پارلمان قانون جرم دانستن تبادل تجاری و اقتصادی را با این دو کشور صادر کنیم» گفته است: حاکم الزاملی  تحت چه عنوانی چنین سخنی ایراد کرده آیا به اعتبار اینکه نماینده پارلمان است یا به نمایندگی از کسان دیگری سخن گفته و یا اینکه به نمایندگی از دولت حرف می زد، ما نفهمیدیم!»

یک کاربر عراقی به نام «سعید المطروحی» که خود را فعال رسانه ای نامیده نیز گفته است که «آقای الزاملی! اگر واقعا می خواهید کالاهای ایرانی را تحریم کنید، می توانید بر قیمت مواد غذایی در داخل عراق کنترل داشته باشید؟ یعنی اگر قیمت گوجه فرنگی به دو هزار دینار رسید و هیچ چیزی کمتر از ۱۵۰۰ دینار نبود می توانید وضعیت را کنترل کنید؟»

المطروحی تاکید کرده است که از تهدیدهای الزاملی فقط مردم فقیر عراق آسیب خواهند دید.»

چرا الزاملی اتهام بی آبی عراق را متوجه ایران کرد؟ گزاره هایی از زبان ناظران عراقی

وی با انتشار تصویری از الزاملی با لباس نظامی در دوره حاکمیت بعث بر عراق و اشاره تلویحی به سوابق این چهره برجسته در جریان صدر گفته است: امیدوارم در تصمیمات اتخاذی، همه جوانب را بررسی کرده باشید.

لازم به ذکر است که سفیر قبلی جمهوری اسلامی ایران در عراق در ماه رمضان گذشته در اظهاراتی خبری به یکی از شبکه های تلویزیون عراق گفت که ۹۳ درصد مشکل آب عراق از ترکیه است و نه ایران اما ۹۳ درصد را رها کرده و به مشکل ۷ درصد چسبیده اند.

«ایرج مسجدی» همچنین تاکید کرد که ایران آب عراق را قطع نکرده بلکه مشکل رودخانه های مرزی کاهش بارندگی ها در ایران است که باعث خشک شدن برخی از این رودخانه ها شده است.

عراق در ماه های اخیر بارها مساله آب با جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از مسائل بحث برانگیز مطرح کرده و به اعتقاد ناظران، مقامات عراقی به جای بیان حقایق برای مردم عراق، از این پرونده با بهره برداری سیاسی برای سرپوش گذاشتن به شکست های خود در مدیریت آب استفاده می کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    صدام صدری و مزدورانش علاوه بر منافع نامشروع در قاچاق نفت کردستان عراق ،میخواهد نقشه انگلیس را در احیای حزب بعث و مزدوری برای آل سعود و صهیونیسم را اجرا کند.
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    9 0
    مهم نیست. اینها آسیبی به روابط گرم دو ملت نمیزنه
    • IQ ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      5 0
      چه روابط گرمی مردم شریف ایران هموطن های عزیزم
  • حمیدرضاکفشی فیجانی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    9 1
    جریان صدر درعراق همان جریان اصلاحات هست در ایران
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    عراق و ایران‌ باید به سرعت فدراسیون کشورهای اکثریت شیعه را تشکیل دهند. اسم‌ این فدراسیون را هم فاطمه بگذارند.
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    9 0
    (انگل ستان) تفرقه بنداز حکومت کن!!!!!
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    اولا با گذاشتن اسم ایران و ترکیه در کنار رژیم صهیونیستی سعی کرده حرمت روابط با اسرائیل را لوث کنه. دوماً فامیلیش نشون میده اصالتا کجایی هست و قصد انحراف اذهان از کجا رو داره ضمن این که ۱۰ سال است ایران هیچ سد جدیدی احداث نکرده بلکه خشکسالی جریان رودخانه ها را کم کرده
  • دلار باز IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    3 0
    حالا خوب شد تا دیروز داعش داشت عراقو ویران میکرد یکم راه نفسشون به لطف سپاه قدس باز شد دارن ناسپاسی میکنن حقشون همون ترکیه است بیاد جبهه النصره رو دوباره بندازه به جون عراقیا
  • علیرضا IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    شما چه چیز انتظار داشتند از این ناسپاسان عربی ،انها امامان را کشتند اهل بیتش را به اسارت آوردند یاران و پیروان آنها شکنجه ،تبعید و کشتار کردند ،این سرزمین مورد نفرین امام علی و امام حسین و پیامبر قرارگرفته است و در جنگ آخر زمانی کشتارهای در مقیاس وسیعی رخ خواهد داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس