کد خبر 1385115
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
بررسی فصل جدید سریال ناکامی‌های تیم امید؛ «موقعیت مهدی»

تیم امید ایران یک بار دیگر در مسابقات آسیایی عملکرد ضعیفی داشت و این بار با هدایت «مهدی مهدوی‌کیا» شاهد شکست نسل آینده فوتبال کشورمان و حذف این تیم از جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا بودیم.

به گزارش مشرق، تیم فوتبال امید ایران در سومین و آخرین بازی خود در رقابت‌های جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا در گروه یک به مصاف تیم میزبان یعنی ازبکستان رفت و با تساوی یک بر یک متوقف شد تا با ۲ امتیاز در رده سوم ایستاده و شانس صعود به مرحله یک چهارم نهایی را از دست بدهد.

شاگردان مهدوی‌کیا در این دوره از مسابقات ابتدا مقابل قطر به تساوی یک بر یک دست یافتند. سپس با حساب ۲ بر یک مقابل ترکمنستان مغلوب شده و نهایتا برابر ازبک‌ها به نتیجه یک بر یک قناعت کردند. این ۲ امتیاز برای صعود کافی نبود و ما یک بار دیگر در این رقابت‌ها وداع زودهنگامی را تجربه کردیم.

بدترین حذف در سال ۲۰۲۲؛ مهدوی‌کیا در کنار افاضلی و استیلی

این چهارمین حضور ایران در پنجمین دوره از مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا بود. در سه دوره قبلی ۲ حذف در مرحله گروهی حاصل شده بود و فقط در سال ۲۰۱۶ تیم تحت هدایت محمد خاکپور موفق شد به دور دوم راه پیدا کند. البته که شاگردان مهدوی‌کیا ضعیف‌ترین نمایش را داشتند و به اولین تیم ایران در دور نهایی تبدیل شدند که بدون برد از گردونه مسابقات کنار می‌رود.

ایران در گروهی موفق به صعود نشد که ترکمنستان اولین حضورش را تجربه می‌کرد و ازبکستانِ میزبان در روز آخر بازی‌ها مقابل ملی‌پوشان از نفرات تیم دومش بهره برد. البته با توجه به تساوی ترکمنستان مقابل قطر و قانون بازی رو در رو، ایران با شکست ازبکستان هم به مرحله دوم راه پیدا نمی‌کرد.

نسلی که قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست

ایران در سال ۲۰۱۳ با هدایت هومن افاضلی به مسابقات پا گذاشت. علیرضا بیرانوند، محمدرضا خانزاده، مرتضی پورعلی‌گنجی، مهدی طارمی، کاوه رضایی، امیر عابدزاده، امیر ارسلان مطهری، مسعود ریگی، احسان پهلوان، مهدی شیری و ... حضور داشتند.

در دوره بعدی تیم تحت هدایت محمد خاکپور ستاره‌هایی چون محمدرضا اخباری، محمد دانشگر، روزبه چشمی، حسین کنعانی‌زادگان، علی کریمی، فرشید اسماعیلی، ارسلان مطهری، میلاد محمدی، محمدحسین مرادمند، مهدی ترابی، احسان پهلوان، امیر عابدزاده، مهرداد محمدی و ... را در لیست نهایی خود به همراه داشت.

مسابقات سال ۲۰۲۰ با سرمربیگری حمید استیلی برای ایران به انجام رسید. اللهیار صیادمنش، رضا شکاری، مهدی قایدی، امیرحسین حسین‌زاده، محمد محبی، جعفر سلمانی، علی شجاعی، امید نورافکن، عارف آقاسی و ... در آن تیم جزو نفرات شاخص بودند.

اما تیم امسال که مهدی مهدوی‌کیا روانه مسابقات کرد چه نفرات شناخته‌شده‌ای داشت؟ سامان فلاح، محمد خدابنده‌لو و یاسین سلمانی. شاید در بین بازیکنان حاضر در لیست، تنها پنج یا ۶ بازیکن در این فصل لیگ برتر، حضوری قابل توجه در ترکیب تیم‌های باشگاهی خود داشتند.

کاملا مشخص است که از لحاظ نیروی انسانی با افت محسوسی مواجه شدیم. این مورد خطرناک را به مرور باید متوجه می‌شدیم چرا که هر دوره از بازیکنان آینده‌دار و خوش‌پتانسیل تیم امید کاسته شد و حالا به نقطه فعلی رسیدیم.

ایران، سومین تیم جوان مسابقات

ازبکستان و ژاپن تنها تیم‌های این جام هستند که کلیه نفرات‌شان ۲۱ و زیر ۲۱ سال دارند. در ترکیب سامورایی‌های آبی شاهد حضور یک بازیکن ۱۷ ساله هم هستیم که در نوع خود جالب توجه است. ایران بعد از این ۲ تیم و به جز سه بازیکن ۲۲ ساله و یک بازیکن ۲۳ ساله، با تیمی که اکثرا ۲۱ و زیر ۲۱ ساله بسته شد و به ازبکستان رفت و از این حیث به نوعی سومین تیم جوان محسوب می‌شود. استرالیا هم دیگر تیمی است که اکثریت قریب به اتفاق نفراتش ۲۱ و زیر ۲۱ سال دارند.

این نشان می‌دهد ما با نگاهی آینده‌نگرانه پا به ازبکستان گذاشتیم اما نباید فراموش کنیم تیم‌های ژاپن و ازبکستان که با وسواس ۱۰۰درصدی نفرات خود را از لحاظ سنی انتخاب کردند، تا به حال نمایشی قابل قبول را در این دوره داشته‌ و احتمالا جزو مدعیان قهرمانی به حساب می‌آیند.

موقعیت مهدی

مهدوی‌کیا در اولین آزمون جدی دوران مربیگری‌اش سکان‌دار تیمی شده که آرزوی المپیکی شدن را در سر می‌پروراند. تیم او آماده‌سازی ایده‌آلی برای این رقابت‌ها نداشت و پیش از شروع مسابقات به عراق رفت و ۲ بازی با تیم امید این کشور انجام داد. ۲ مسابقه‌ای که به یک برد و یک باخت منتج شد.

تیم تحت هدایت مهدی،  در طول مسابقات مشکلات ملموسی داشت؛ ناپختگی بیش از حد که در بازی با ترکمنستان نمود بسیار زیادی داشت. استرس زیاد و ناهماهنگی در دقایق حساس که از تجربه پایین بازیکنان، عدم تمرکز و همچنین میدان‌های اندکی که دیده بودند، نشات گرفته بود. در فاز تدافعی ایران با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کرد. بارها شاهد عدم شکل‌گیری ساختار دفاعی مناسب برابر حملات و ضدحملات رقبا بودیم. سهل‌انگاری روی گل دوم ترکمنستان و همچنین گل قطر، بارزترین مثال برای این مورد است.

با این حال شاید الان زود باشد که بخواهیم راجع به مهدوی‌کیا و کیفیت مربیگری او صحبت کنیم. مدتها منتظر بودیم تا او را به عنوان یکی از بزرگترین فوتبالیست‌های تاریخ کشورمان در این جایگاه ببینیم و طبیعتا نتیجه به دست آمده مطابق میل نبود. اما نمی‌توان با این آماده‌سازی و با موجودی فعلی، اینقدر زود درباره ستاره اسبق هامبورگ نظر داد.

آینده‌ی تیم امید

اصلی‌ترین مسابقه‌ی تیم امید در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. ششمین دوره رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا که حکم انتخابی المپیک پاریس را دارد. در آن دوره از رقابت‌ها همه تیم‌ها با تمام دارایی خود به مسابقات پا می‌گذارند. البته که وضعیت تیم امید نگران‌کننده است و فاصله با تیم‌های بزرگ آسیا نگران‌کننده‌تر؛ اما بازهم باید در زمان باقیمانده برای تقویت این تیم برنامه‌ریزی‌ مدونی داشت تا دوباره اینقدر ساده رویای رسیدن به المپیک، تبدیل به کابوس نشود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 1
    آقای مهدوی کیا بدون تجربه سرمربیگری و مسابقات مهم، خوب نتیجه اش همین خواهد شد. هم خودش سوخت هم هسلی دیگر از جوانان فوتبال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس