تروریست‌های همسو با ترکیه در سوریه رزمایش برگزار کردند

ترکیه این روزها فقط به مناطق در تصرف شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه چشم طمع ندارد و برای استان ادلب هم دندان تیز کرده اما با چالشی بزرگ مواجه می شود که جزئیاتش در گزارش ذیل آمده است.

سرویس جهان مشرق؛ مناطق اشغالی شمال سوریه صحنه تحرکات قابل توجه ارتش ترکیه شده و خبرها حاکیست آنکارا در تلاش است با شروع دور جدیدی از حملات، بخش های دیگری از این محور را به اشغال دربیاورد.

همان گونه که در گزارش پیشین گفته شد دولت ترکیه به بهانه تامین امنیت مناطق مرزی قصد دارد شمال شرق و شمال استان الحسکه (قامشلی)، شمال شرق استان حلب (جرابلس) را از سیطره شبه نظامیان کُرد (نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه) خارج و تصرف کند.

براساس رصدهای صورت گرفته، زیاده خواهی آنکارا در شمال سوریه فقط شامل مناطق در تصرف نیروهای شبه نظامی کُرد نیست و به گفته منابع میدانی آگاه، ترکیه برای اشغال بخش هایی از استان ادلب برنامه دارد.

بررسی اخبار به دست آمده نشان می دهد دولت ترکیه و گروهک های تروریستی با پشتیبانی کشورهای غربی، اشغال بخش های بیشتری از مناطق در کنترل ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت را در استان ادلب دنبال می کنند.

در راستای همین سناریو، ارتش ترکیه یک کاروان شامل حدود ۳۰ خودروی حامل تجهیزات نظامی را از محور گذرگاه مرزی کفرلوسین به مناطق تحت اشغال گروهک های تروریستی در استان ادلب انتقال داده است.

تحرکات مشکوک در پایتخت خودخوانده تروریست‌ها در سوریه/ پاسخ رزمندگان جبهه مقاومت به جاه‌طلبی آنکارا در استان ادلب چه خواهد بود؟ + نقشه میدانی و عکس

​​​​​​خلاصه می توان گفت دولت ترکیه در این برهه حساس برای نفوذ بیشتر در استان ادلب و در نهایت افزایش دامنه مناطق اشغالی در شمال و شمال غرب سوریه فکر و برنامه ریزی می کند اما واقعیت های میدان از اشتباه بودن محاسبات آنکارا خبر می دهد.

به بیان دقیق تر و روشن تر باید گفت اگر آنکارا به دنبال ماجراجویی در استان ادلب است با یک چالش بزرگ مواجه خواهد شد چرا که پاسخ حمله به مواضع نیروهای ارتش سوریه و مقاومت کوبنده و سخت خواهد بود و اجازه مانور به اردوغان داده نمی شود.

باید توجه داشت آنچه که این محور (استان ادلب) را با سایر نقاط (مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد) متمایز کرده حضور پر قدرت نیروهای مقاومت و ارتش سوریه است و اگر آنکارا جاه طلبی را در پیش بگیرد و حمله ای را آغاز کند در مرحله نخست با دفاع محکم روبه رو می شود.

بدون شک رزمندگان پس از دفع حملات، عملیات را برای بازپس گیری و آزادی مناطقی ترتیب می دهند که در سال های گذشته به اشغال درآمده و یک بار برای همیشه نظامیان اشغالگر ترکیه و عناصر گروهک های تروریستی را از خاک ادلب بیرون می رانند.

ترکیه تصور می کند موازنه قدرت را در شمال غرب سوریه (ادلب) می تواند تغییر دهد اما نه تنها در این محور به نتیجه نمی رسد بلکه برای اشغالگری در مناطق شمالی با مشکل مواجه می شود چرا که وضعیت میدانی در این بخش هم مانند گذشته نیست و خبرها حاکیست سران شبه نظامیان کُرد از تجربه تلخ اشغال عفرین (خیانت آمریکا) عبرت گرفته و قصد دارند دست نیاز به سوی دمشق دراز کنند و با کمک نیروهای ارتش سوریه عملیات احتمالی ارتش ترکیه را پر هزینه و در نهایت خنثی کنند.

به گزارش مشرق، ارتش ترکیه و گروهک های تروریستی در حال حاضر حدود ۴۵ درصد از مساحت استان ادلب، ۳ درصد از مساحت استان لاذقیه، ۳ درصد از مساحت استان حماه، حدود ۲۵ درصد از مساحت استان حلب را در اشغال دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 118
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    22 10
    یه نکته،در مورد عفرین و خیانت آمریکا،گویا فراموش کرده اید عفرین تحت نفوذ روسیه بود نه امریکا!!و با همکاری روسیه و ترکیه این منطقه به دست ترکیه افتاد!!!آمریکا روسیاه است ولی روسیه هم دیواری نیست که ما روی آن یادگاری مینویسیم.
    • وطن دوست TR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      16 9
      ترکیه تو یونانش قیر کرده امده اکثر جزیه های مسترک را با ارتش پر کرده حتی چند مایلی انتالیا هم رسیدند عردوغان ازترس به له له افتاده تا امریکا بگه ای یونان برو در ضمن ترکیه تمام شد مردم فحش کامل به دولت و همدیگر می گند اقتصاد فلج کننده و دزدی دولت دیگر مردم کلافه کرده در ضمن نماز جمعه رفته بودیم مردم به اخوند می گفتند اخوند اک پارتی برو گمشو خودمان نماز می خوانیم جرات دارید بگید اردوعان خوبه مردم می کشنت
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    26 13
    چیز جدیدی نیست. این قوم یاجوج و ماجوج غیر از ویرانگری و شر چیز دیگری به همراه نداشته اند. به بیابانگردی خو گرفته اند و به شهر نشینی عادت ندارند.
    • وطنم ایران IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      34 16
      به پانترکا میگیم شما فرزند کوروش کبیر هستید میگن نه ما مغول زاده ایم خخخخ. دم بچه آذری هایی ک راه پدرشون شاه عباسو تو مبارزه با عثمانی تجاوز گر ادامه میدن گرم. ننگ بر کسانی ک به اسم ما آذری ها میان افکار صهیونیستی پانترکی ترویج میدن. اینا آذری نیستن عثمانی زادن چراک پسر شاه عباس راه پدرشو ادامه میده
    • قلقلی DK ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      22 37
      تا زمانی که امریکا و دیگر تروریستها در شمال سوریه بودند چرا ایرا ن و روسیه شهامت حتی شلیک یک گلوله را نداشتند الان هم که در شرق سوریه هستند اگر قدرت دارید بسم اله. ترکیه با سه حرکت کار تروریستها را تمام کرد و انهم با سلاحهای بومی الان هم در لیبی برگهای تاریخ امضا میکند در صورتی که شما هم در ارسال جنگندهای روسیه به لیبی شرکت داشتید چون ان جنگنده ها اول در همدان نشستند بعدا به سوریه ولیبی رفتند در ازربایجان هم که نقطه را گذاشت ترکها سوپرایزهای زیادی دارند ازجمله پهباد مسلح اکینجه که قدرت حمل ۱۳۵۰ کیلو سلاح از جمله موشکهای سیر سووم را دارد یعنی قادر است به اندازه اف ۱۶ مهمات حمل کند ترکیه سالانه نزدیک به ۳ میلیارد دلار سلاح صادر میکند و هفت شرکت ترکیه در لیست ۱۰۰ تای اول جهان قرار دارد اگر همه کشور های اسلامی را جمع بکنید ایا قادر هستند در این لیس خود نمایی بکنند البته ما ترکهای ایران با ان کثرت جمعیت به پیشرفت این کشور اسلامی افتخار میکنیم حال اگر چهار تا ارمنی و کرد ضد ترک چهار تا کامنت تحقیر امیز مینویسند بر عظمت کوهی همچون ترکیه اثری نخواهد گذاشت چون انه میدانند که اگر جمعیت خودشان را بسیج بکنند قادر نیستند برگهای تاریخ ما را ورق بزنند وهمه میدانند همین پهنه شیعی هم از ما به همه به ارث رسیده
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      22 8
      ببین قلقلی بحث‌تو از اساس اشتباهه چون ترکیه رو یک‌کشور میدونی درحالیکه ترکیه‌یکی از استانهای ایرانه
  • FR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    38 48
    ترکیه ارتش قدرتمند دارد ترکيه درآینده..خیلی گروهگ تروریستی .دشمنان ملت ترک نابود خواهد کرد
    • میراحمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      19 14
      خخخخخخ عرتش قدرتمند... عردوغان .... ترک ها در آخرالزمان خودشون را نابود می کنند
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      18 11
      ... بیجا کرده عردوغان
    • !! IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      4 5
      اتور افندی !!!
    • تبریزی IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      9 6
      ترکیه ورشکسته در حال تجزیه است همینجوری ولش کنید داره خود زنی میکنه
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      1 3
      اگر همه کشور های اسلامی را جمع بکنید ایا قادر هستند در این لیست خود نمایی بکنند/// گور پدر پدرسوخته ترکیه ریغونه صهیونیستی. تورچیه میتونه موشک ماهواره بر بسازه؟ تورچیه صنایع هسته ای داره؟ تورچیه میتونه رآکتور بسازه؟ تورچیه مونتاژکاره و اوج هنرش ساخت کارامحله استانبوله برای زیرانداز توریست ها (بخصوص عرب های پولدار).
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    14 8
    بخشی از قطب جنوب طبق قوانین بین الملل مال ایرانه زودباش روش مانور برو
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    19 12
    حزب حاکم طورکیه باجب گیر تروریست و تبهکار است . پر واضح است که اگر نیروی هوایی طورکیه نبود قطعا در نبرد عفرین هم شکست سنگینی میخورد. طورکیه برای انجام عملیات نیاز به مجوز آمریکا و روسیه برای استفاده از آسمان دارد که اگر این اجازه صادر نشود این جرات رو در خودش نمی بینه که صرفا با نیروی زمینی و تروریست های کرایه ای اخوان مسلمین/داعش/القاعده وارد درگیری با نیروی های دموکراتیک و ی.پ.گ ببشه
    • قلقلی DK ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      7 27
      در حدود ۵۰ در صد از سرزمین سوریه،که مناطق نفتی،وسرزمینهای حاصلخیز آبریز جلگه رود فرات باشد که از رقه تا مرز عراق ودیر الزور که ۸۵ در صد در آمد دولت سوریه را تشکیل میداد در دست تروریستهای آمریکاییpkk میباشد که مزدور وپیاده نظام آمریکاست، وتا pkk ریشه کن نشود آمریکا هم که پدر خوانده pkk میباشد از منطقه نخواهد رفت،ثانیا در حدود ۱۰ در صد از سرزمین سوریه تحت تصرف ترکیه میباشد« جرابلس،الباب،عفرین،ادلیب،راس العین،شرق فرات» ودر حدود ۳درصد از سرزمین سوریه بیش از ۶۰ سال است در دست اسراییل است«بلندیهای جولان، نزدیک شمال لبنان» وپایگاهای طرطوس،ولاذقیه،بانیاس،که مهمترین بخش سوق الجیشی سوریه در ساحل مدیترانه است در دست روسهاست وطبق قرارداد با اسد تا ۵۰ سال وبعد اتمام دوباره تا ۲۵ سال،وبعد از آنهم در صورت رضایت طرف روس قابل برگشت به دولت سوریه است،« که امری محال است: چون روسها حاضر بودند برای رسیدن به آبهای گرم مدیترانه صدها میلیارد هزینه کنند ولی حالا مفت الذینه بدستشان افتاده،که شاید روسها از کالینگراد بگذرند ولی از تصرفاتش در سوریه نخواهد گذشت حتی به بهای جنگ جهانی سوم،»تازه پوتین دستورداده به وزارت دفاع روسیه سرزمینهای بیشتری از اسد با سند ومدرک سربدار تحویل بگیرند،که در آینده توریستهای روس برای آبتنی وساحلهای گرم به ممالک غریبه نروند،مال خودشان با صرفه تر خواهد بود
    • قلقلی DK ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      7 31
      پس با این حساب در دست اسد چیزی در حدود ۳۵ در صد خاک سوریه، ونزدیک ۲۰ در صد جمعیت سوریه باقی مانده که آنهم صد سال طول میکشد تا ویرانه هایش آباد گردد،،،لذا فکرمیکنم از شراکتمان بعد از جنگ چیزی حاصل نشود، از وسط زیان در رفتن هم خودش یک سود وزرنگیست، ازهمه مهمتر صلحی با مخالفین اسد حاصل نشده که تقریبا ۸۰ در صد جمعیت سوریه در خارج سوریه،وقسمتی هم در مناطق تحت تصرف ترکیه ،وآمریکا وpkk, میباشد ،که به هیچ وجه با ماندن اسد موافق نیستند،واگر یک رای گیری شود امکان ندارد دوباره اسد در مسند قدرت باشد، وبه خاطر همین است که اسد،وروس،وآمریکا،وpkk،صلح نمی خواهند چون در صورت پایان جنگ وسازش ملی،وصلح پایدار ،موقعیت آنها بخطر خواهد افتاد،،لذا شاید به وضعیت نه جنگ ونه صلح مثل موضوع فلسطین دهها وشاید صدها سال ادامه دهند تا شامل مرور زمان شود،ومردم سوریه قید وطن وبرگشتن به وطن را فراموش کنند وسرزمین سوریه هم مفت الذینه مال روس،وآمریکا گردد،که پیش از جنگ سوریه هم در فکر تصاحب سرزمین های،مسیحیان قبل از اسلام را داشتند،مخصوصا برای استقبال از آرماگدون مسیح که کریستین ها ویهودیان ادغام شده ومنتظر نزول مسیح از آسمان به سرزمینهای مقدس هستند،چه بهتر که خالی از سکنه ومسلمان باشد تا چشم مسیح با دیدن مسلمانان آزرده نگردد، ودر مسیر پیاده رویش بهمراه طرفدارانش به طرف قدس عناصر غیر مسیحی نباید باشد،تا دل حضرتش رنجیده نشود،،،واین برنامه لازم وضروریست،ترامپ وپوتین هم دنبال تکمیل پروژه هستند ،تا در پایان واتمام پروژه کریستینهای اوانجلیسی،مراسم جشنی هم بپا کنند،تا بلکه سببی شود در تعجیل نزول پسر خدا ،ونجات امت مسیح از اقوام پست ودست پاگیر که مزاحم عیش ونوش وآرامش مسیحیان هستند،،وسلطنت ابدیش تا انقراض عالم ادامه خواهد یافت، وزمینیان مسیحی از برکت وفیضش بهرهمند وبقیه به دیار آخرت رحل سفر خواهند بست
  • TR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    بدون پشتیبانی روسیه شما هیچ ...نیستید
    • مجتبی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      12 13
      روسیه تو اوکراین دیدی چه خسارت دید ؟؟؟؟؟روسها 3سال بعد ایران اومدند سوریه نه زودتر .قدرت ارتش تورچی تو سراقب دیدیم
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      10 33
      انفاقا جنگ اکرابن نشون داد که روسیه بدون ایران هیچی نیست.
    • سرباز ولایت IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      10 30
      ترکیه مال این حرف نیست!!!!!!!!! 2 تا موشک بخوره کلا جمع میکه میره
    • TR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      10 20
      تو جنگ ادلب روسیه سوریه ایران حزب الله فاطمیون زینبیون و...ده ها گروه ای نظامی متحد شدید باز حریف ترکیه گه از جنگنده هاش نتونست استفاده کنه نشدید
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 1
      ۱۴:۳۲ چیه بهت فشار امد؟!!
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 2
    تا وقتی گروه های مقاومت داشته باشیم باید درگیر همین خرده بازی ها و گرفتاریها باشیم. وقتی ارتش مقاومت داشته باشیم میتونیم تکلیف را یکسره کنیم
  • BE ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    6 16
    اولا در اشغال عفرین اگر خیانتی هم‌ صورت گرفته باشد از طرف روسیه بود چون ان منطقه عملا جدای از سایر مناطق تحت حمایت آمریکا ، تحت پوشش روسیه بود. دوما وقتی که روسیه در اوج قدرت پوشالی خودش بود و در باتلاق اکراین گیر نیفتاده بود دیدیم که ترکیه آن مناطق را حفظ کرد و با بمباران وسیع سیستم پدافند سوریه ضربات سختی را به این ارتش وارد نمود بنابراین بعید نیست با چراغ سبز روسیه و در عوض گرفتن امتیازاتی از طرف ترک در جنگ اکراین، استان ادلب هم صحنه ترک تازی های اردوغان شود و قطعا نیروهای سوری توان جنگیدن با ارتش ترکیه را نخواهند داشت. بهترین گزینه سازش نیروهای اسد و نیروهای کرد است تا بتوانند نیروی اشغالگر را شکست دهند.
  • وطنم ایران IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    26 16
    موشک ها رو آماده کوبیدن استانبول و آنکارا میکنیم تا عرعردوغ بدونه ک تجاوز و اشغالگر تاوان داره
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 10
      متاسفانه امریکا و اسرائیل تصمیم گرفته اند که کشور کردستان را از شکم ترکیه بیرون بیاورند.
    • قلقلی DK ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      37 36
      حتماٌ قبول دارید که وجود امپراطوریهای متعدد تورک در ممالک محروسه وامپراطوریهای عثمانی در مرزهای غربی این سرزمینهادر هزاران سال گذشته دلیلی محکم بر متعلق بودن این مناطق به تورکان دارد . تاریخ گواهی می دهد که این امپراطوریها هرگز مانع از سکونت مردمان مهاجر از مناطق مختلف جهان نبود ه اند گسترش دین مبین اسلام توسط اعراب به این سرزمینها باعث گرایش این امپراطوریها وساکنان آن به دین اسلام شدوایشان نیز به نوبه خود این دین را به سرزمینهایی دور تر از حد تصور گسترش دادند.ولی در حین این گسترش ساکنان مناطق فتح شده آزاد بود ه اند به آیین و دین خود باشند وهرگز به زور به قبول دین اسلام مجبور نبودند.به نظر شما اگردرطول بیش از هزارسال حکمرانی تورکان در ممالک محروسه افراد در زبان ،دین ، آیین وغیره آزادنبود حال در این سرزمینها غیر از به شما تورک زبانها شاهد اقوام دیگری بودید ؟ درتمامی این سالها مهاجرت اقوام مختلف به این سرزمینها آزاد بوده است چون اگر غیر ازاین بود حال ما هموطنان پارسی زبان در این کشور نداشتیم ، کورد نداشتیم ، لر نداشتیم ، ارمنی که اصلاٌ نداشتیم .اجداد ما به قدری به نوع بشر ارج می نهادند که حتی به زبان مهاجمان ومهاجران شعر گفته اند (عربی- پارسی ) به خاطر پذیرش دین مبین اسلام اسامی غیراصالت خود اتنخاب کرده وبا انها زندگی مسالمت آمیز داشته اند .
    • به 14:41 IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      3 1
      آره اتفاقا رئیس جمهور آمریکا بعد از گفتن این حرف پشت تریبون صدای مهیبی از خودش بیرون داد که به گفته کارشناسان متخصص در این امر بادش خالی شد خخخخ
    • CO ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      13 2
      این پانگرگ ها آن اندازه دشمن ایران اند که در کامنت این پانگرگ به ایران میگوید « ممالک محروسه »
    • به قلقلی IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      18 2
      تاریخ چرا عکس بازگو میکنید ؟؟؟؟؟،نام ایران طبق تاریخ مصور ایران در زمان ناصرالدین شاه قجر در سکه ها آن دوران ضرب شده حتی قدیم تر در نامه نادرشاه و تیمور و صفویان و....به دربار انگلیس ،فرانسه ،روسیه ،پرتغال و عثمانی و....ترک شناس معروف ترکیه ایلبر اورتایلی اقلیت قومی ترک را مهاجر دشت قبچاق میداند حتی تاریخ ورود آنها به فلات ایران راقرن ۵ هجری قمری و قرن ۷ میلادی میداند در یوتیوب و آپارات موجوده ،تجاوز مهاجرت و تهاجم شما دلایل بومی بودن و صاحب خانه بودن نیست و دلیل تعلق بودن آنها به ترکها نیست ؟؟؟؟چرا؟؟؟؟ چون هنوز کتیبه هخامنشی در دریاچه وان ترکیه و قلعه هخامنش در استان آماسیه ترکیه موجود آتشکده ها در اذربایجانات و باکو و قلعه اشکانیان موضوع تعلق و مالکیت شما را نقض میکند ( در بخش آرشیو همین سایت موجود است آثار باستانی هخامنشی در ترکیه)،تاریخ گواهی می‌دهد اتراک و اعراب به بهانه گسترش اسلام فرمان لشکر کشی ،کشتار و نابودی و تبعید مردمان بومی را در سرزمینهای مستعمره خود اجرا میکردند ،انها با بهانه گسترش اسلام بوسیله شمشیر باعث ایجاد بدعتها و گسترش ناامنی و نفرت سایر اقوام و ملل از اسلام و مسلمانان شده اند ،اماچرا گسترش اسلام بوسیله ایرانیان و یمنی‌ها بوسیله تجارت و مسالمت آمیز بدون زور شمشیر گسترش یافت ؟؟؟؟؟ چرا مسلمانان جنوب شرق آسیا از جمله ترکها مهاجر در سین کیانگ ،چرا به فارسی تعداد رکعتها و نماز روزانه را میگویند نه عربی یا ترکی ؟؟؟؟،فرهنگ زبان فارسی و تمدن ایرانی قادر به حذف نبودند بعلت پشتیبانی وزراو دانشمندانه همچون اسفراینی ،یعقوب لیث ،خواجه نصیر و امام شافعی ،و عدم فرهنگ و تمدن قابل دفاع و عرضه مهاجمان و مهاجمان دشت قبچاق چه در عرصه زبان و....،ایران و ایرانی در تاریخ جهان حکم افسار کردن دشمنان و مهاجمان خود را به خوبی انجام داده اند ،نه زبان فارسی و نه فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی در طی تجاوزات و حملات روم ،یونان ،اتراک ،اعراب و عثمانی‌ها هیچ گاه تغییر نکرد ،اما سوال مهمتر چرا ایران در متون تاریخی اسلامی و قبل آن به پرشین یا پرس یا پارس بوده است ؟؟؟؟ مگر نمی گویید اقوام غیر ترک مهاجر و مهاجم هستند ؟؟؟؟؟؟چرا مانند اقوام مهاجر و مهاجم ترک یا عرب نامگذاری نشده اند
    • به قلقلی IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      13 2
      تاریخ چرا عکس بازگو میکنید ؟؟؟؟؟،نام ایران طبق تاریخ مصور ایران در زمان ناصرالدین شاه قجر در سکه ها آن دوران ضرب شده حتی قدیم تر در نامه نادرشاه و تیمور و صفویان و....به دربار انگلیس ،فرانسه ،روسیه ،پرتغال و عثمانی و....ترک شناس معروف ترکیه ایلبر اورتایلی اقلیت قومی ترک را مهاجر دشت قبچاق میداند حتی تاریخ ورود آنها به فلات ایران راقرن ۵ هجری قمری و قرن ۷ میلادی میداند در یوتیوب و آپارات موجوده ،تجاوز مهاجرت و تهاجم شما دلایل بومی بودن و صاحب خانه بودن نیست و دلیل تعلق بودن آنها به ترکها نیست ؟؟؟؟چرا؟؟؟؟ چون هنوز کتیبه هخامنشی در دریاچه وان ترکیه و قلعه هخامنش در استان آماسیه ترکیه موجود آتشکده ها در اذربایجانات و باکو و قلعه اشکانیان موضوع تعلق و مالکیت شما را نقض میکند ( در بخش آرشیو همین سایت موجود است آثار باستانی هخامنشی در ترکیه)،تاریخ گواهی می‌دهد اتراک و اعراب به بهانه گسترش اسلام فرمان لشکر کشی ،کشتار و نابودی و تبعید مردمان بومی را در سرزمینهای مستعمره خود اجرا میکردند ،انها با بهانه گسترش اسلام بوسیله شمشیر باعث ایجاد بدعتها و گسترش ناامنی و نفرت سایر اقوام و ملل از اسلام و مسلمانان شده اند ،اماچرا گسترش اسلام بوسیله ایرانیان و یمنی‌ها بوسیله تجارت و مسالمت آمیز بدون زور شمشیر گسترش یافت ؟؟؟؟؟ چرا مسلمانان جنوب شرق آسیا از جمله ترکها مهاجر در سین کیانگ ،چرا به فارسی تعداد رکعتها و نماز روزانه را میگویند نه عربی یا ترکی ؟؟؟؟،فرهنگ زبان فارسی و تمدن ایرانی قادر به حذف نبودند بعلت پشتیبانی وزراو دانشمندانه همچون اسفراینی ،یعقوب لیث ،خواجه نصیر و امام شافعی ،و عدم فرهنگ و تمدن قابل دفاع و عرضه مهاجمان و مهاجمان دشت قبچاق چه در عرصه زبان و....،ایران و ایرانی در تاریخ جهان حکم افسار کردن دشمنان و مهاجمان خود را به خوبی انجام داده اند ،نه زبان فارسی و نه فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی در طی تجاوزات و حملات روم ،یونان ،اتراک ،اعراب و عثمانی‌ها هیچ گاه تغییر نکرد ،اما سوال مهمتر چرا ایران در متون تاریخی اسلامی و قبل آن به پرشین یا پرس یا پارس بوده است ؟؟؟؟ مگر نمی گویید اقوام غیر ترک مهاجر و مهاجم هستند ؟؟؟؟؟؟چرا مانند اقوام مهاجر و مهاجم ترک یا عرب نامگذاری نشده اند
    • Gholgholi DK ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      4 19
      بطور خلاصه اگر به حکومت های قبل از پهلوی برگردیم تا زمان عباسیان عرب همگی ترک بودند ولی ایرانهای فارس از روی این تاریخ میپرند و به قبل از اسلام دخول میکنند من تاریخ جغرافی موسوم به ایران را به یک عکاس خانه تشبیه میکنم که از سه قسمت تشکیل شده ، اتاق تاریک ، بخش مرکزی و پیشخوان ،،سومی هم ویترین تاریخ فارسها در اتاق تاریک و ویترین قرار گرفته که قبل از اسلام انها در اتاق تاریک محو شده که مصداق اتاق تاریک و فیل مولانا است که شما حتا خبر دارید و بخش ویترین را هم حکومت پهلوی و حکومت کنونی است شما بارها شنیده اید وقتی که صحبت از تاریخ میشود در ذهن فارسها کورش و داریوش تداعی میشود و کمی هم به رضا پالانی اشاره میکنند یعنی این جماعت چنان گستاخ و جاعل و جاهل هستند که این تاریخ هزار ساله ترکان را مخفی میکنند مثلا به الپ ارسلان سلجوقی ،به تیمور لنگ و،،،، هیچ اشاره نمیکنند و در تاریخ قبل از اسلام خودشان را با روم و یونان قیاس میکنند که اصلا و ابدا قابل قیاس نیستند و شبیه به جوک است به عنوان مثال اگر فارسها یک برگ پوست و کاغذی به ما رو بکنند که در ان نوشته شده باشد دو به علاوه دو میشود چهار من سلولهای خودم را به سلول عجمها تغییر میدهم در صورتی که در یونان قدیم هندسه ،فلسفه منطق و .... تدریس میشده که ما امثال فیثاغورس و... را میشناسیم فارسها میگویند ما جندی شاپور داشتیم ایا این دانشگاه کتابی و یا رساله ای نداشته گیریم ترکها و عربها امدند و سوزاندند و رفتند ما هم قبول میکنیم خوب لااقل اسم یک معلم را به ما معرفی بکنید من در کامنتها قبلی اشاره به تاریخ قبل از اسلام نکرده ام ولی میتوانم به جرات بگویم که ترکها تا کنون قریب به ۱۲۰ امپراتوری ،سلطنت ،پادشاهی ،خانات ، خود مختاری و بیلیک داشتهاند که ملت دومی در جهان وجود ندارد و شما یک سال برای خود مطرح بکنید و جواب انرا فقط بدون انکه به جایی مراجعه بکنید خواهی یافت چه زمانی کلوب مسیحیت و غرب وارد خاور میانه و خاور دور شد
    • به قلقلی IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      10 3
      ((کیمیاگر (هوشتانه استادِ نوآورِ (مبتکرِ) انگاره (نظریه) اتم، دموکریت یونای بوده است) – دوره هخامنشیان هوشتانه یا اوستَن، یک کیمیاگر و فرزانه (فیلسوف) مُغ ایرانی در زمان هخامنشیان بود. نام دیگر هوشتانه، هیوسایتانه به یونانی و هیوستانیوس به زبان مقدونی است. او که یکی از کیمیاگران دودمان مغان زرتشت به‌شمار می‌رفت، که در جریان لشکرکشی خشایارشاه به یونان او را همراهی کرد و در آنجا به آموزش کیمیاگری و جادوگری پرداخت.آموزشگاه آموزشی او چنان مورد پذیره (استقبال) قرار گرفت که به گفته پلینی، بسیاری از فرزانگان (فیلسوفان) یونان همچون فیثاغورث، امپدکلس، دموکریت، و افلاطون برای خواندن آن به خارج سفر کردند، و سپس برای آموزش آن بازگشتند وی همچنین در یونان، آموزگاری دموکریت (نوآور انگاره اتم) را داشت. وی را نخستین نویسنده در جادوگری یاد می کنند و همواره او را یکی از پایه ای ترین بنمایگان (مراجع) کیمیاگری می دانند و یادواره های (آثار) بسیاری به او نسبت داده می‌شده‌است. مردم باستان کاوش سنگ جادو را از او می‌دانستند. سنگ جادو، سنگی که دارنده آن می‌توانست با بهره‌وری از آن، فلزها را به زَر (طلا) تبدیل کند و با دستیابی به انوشگی زندگی دراز داشته باشد. آرتاخه (آرتاخایس) آگاه به مهندسی سازه (از مدیران آبراهه آتوس) – دوره هخامنشیان. آرتاخه یا آرتاخایس مهندس ایرانی زمان هخامنشیان و از سازندگان کانال آتوس بود. وی زمانی پس از پایان کارش، درگذشت. آذرباد مَهرَاسپندان فرازمند (حکیم)، اندیشمند، ادیب و از کارسازترین (تأثیرگذاترین) نفرها در ادبیات پس از اسلام است که در دوره ساسانیان زندگی می کرده است ... آذرباد مَهرَاسپندان (آتورپات مَهرَسپندان، آتورپات مارسپندان، آتورپات امهرسپنت) موبدِ موبدانِ شمان شاپور دوم ساسانی بود. گفته‌اند برای جلب اعتماد مردم حاضر شد که ۹ من روی گداخته، بر سینه وی ریزند. چنین کردند و بدو رنجی نرسید. باربُد باربُد موسیقی دان بزرگ و از نفرهای کارساز در دانش موسیقی است که در زمان ساسانیان زندگی کرده است. باربد برای هر روزی از روزهای هفته نواهایی ساخته بود که این نواهای هفتگانه به نام طرق الملوکیه مشهور است. همچنین آهنگ‌هایی برای هر سی روز ماه که به نام سی لحن باربدی نام‌دار است. و هم ۳۶۰ لحن به شمارگانِ (تعداد) روزهای سال نوای ویژه (خاص) ساخته بوده‌است))تاریخ بخون
  • پوتین ارباب عرازشیه LT ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    36 21
    اجازه از ارباب گرفتید دنبال جنگ با ترکیه هستید ارباب خیانت نکنه درمیدان جنگ تنها باقی بمانید چون در شما اقتداری نمیبینم به عالم ادم باج میدید به طالبان هم باج میدهید وسط جنگ با تعداد بالا کشته ندید
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      7 5
      منظورت از ارباب ۷پایگاه نظامیِ آریاییِ امریکا در ترکیه نیست؟ ترکیه که روی همه نوکرها رو سفید کرده. ۷تاپایگاه؟ حتی‌بحرین هم به اندازه ترکیه نوکر نیست.
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      1 7
      اینجرلیک، چکمه ارباب آریاییِ ترکیه‌ی نوکر‌ است.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      7 1
      زوزه بکش حرامی :)
  • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 14
    همه210کشور زبان دارند چاره ای نیست هندی که هزار زبان داره کاری نمیشه براش کرد فاجعه است دنیا تمام بشه نمیخوایم روم سیاه زمین باز بشه
  • اردبیل تورک IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    34 37
    یاشاسین تورکیه. یاشاسین آذربایجان بزرگ
    • آراز تبریزی CA ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      27 11
      یاشاسین ایران بزرگ ساغ اولسون میلتیمیز اولوم اولسون ساتیلمیشلارا
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      6 4
      یاشاسین
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      12 4
      حتی مردانگی آغامحمدخان قاجار در دفاع از ایران رو هم نداری. وطن فروش دوزاری
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      6 10
      من تورکم از آ.ش و حامی ایران اسلامی و محور مقاومت و دشمن خونی اردوغان بیزیم بو پانترکلارینان ارتباطیمیز یوخدی و شیعه تورکلر بو پانترکلاری ایکی ثانیده اراخلانین آلتیند ازلر
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    27 10
    اتحاد کردها با دولت سوریه و مقاومت بهترین راهکار برایشان است نه فقط از جنبه اخلاقی بلکه استراتژیک. مقاومت هرگز به هم‌پیمانانش خیانت نمیکند و کردها ضمن حفظ خودمختاری از حمایت دولت مرکزی بهره مند میشوند. ترکیه چپاولگر هم حساب کار دستش میاید
    • DK ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      25 25
      تاخت و تاز کاربران با با نام های مختلف و سبد اطلاعات تکراری نشانگر بینش و همترازی با نگارنده است البته این کاربران را ارمنی و کرد هستند و تعداد قلیلی فارسهای ناسیونالیست هم وجود دارند که فقط از منابع نگارنده تغذیه میکنند و اما نویسنده اشاره ای نکرده که ایران در کجا در مقابل ترکها قد علم کرده و مانع دخالت ترکها شده اگر هدف ایشان در سوریه است که در حال حاضر ده در صد خاک سوریه در اختیار ترکها است که ایران همراه با روسیه قادر نیستند ترکیه را از ان کشور خارج بکنند در لیبی هم ترکیه فقط فراگمانی از قدرت نظامی را به نمایش گذاشته و در مدیترانه هم همه قرارداد های کذایی چهار تا کشور خرد و درشت را پاره کرد و حق هم داشت و اگر قرارگاه های نظامی خود را در لیبی بر پا کند تعداد قرارگا ه های نظامی فرامرزی خود را به رقم ۱۴ میرساند ولی ایران هنوز موجودیت خود را در سوریه و یمن کتمان میکند واگر بهار عربی اتفاق نمی افتاد ترکیه در وضعیت بهتری قرار میگرفت و اهداف این بهار مسدود کردن قدرت نرم ترکیه بود
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    4 11
    پاسخ آریایی ها به کارهای ترکیه: خندیدن و مسخره کردن ترکیه
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    20 8
    نقطه ضعف ترکیه ارتشش هست چون ارتش ترکیه با جانبرکفان داعش و النصره به جنگ بشریت آمد. ___ سر میبریدند زن ها را به کنیزی میفروختند.__ پس ایران بازهم برای نجات خاورمیانه شمشیر برداشت. ___سردار بزرگ اسلام شهید سلیمانی طومار ارتش ترکیه را بهمراه داعش و النصره در هم پیچید.____ ترس فرماندهان ارتش ترکیه در اتاق های فرمان داعش و النصره زبانزد شده است فقط کافیست گوش هایتان به اندازه درازگوش دراز نباشد.
  • DK ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    9 27
    مگر نیروهای فارس حامی‌ اسد آنجا نیستند!!! هرچی‌ کامنت‌های ضد تورک بیشتر می‌شه نفرت از نژاد پرستان فارس بیشتر می‌شه
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    21 12
    ۴۰درصپ جمعیت ترکیه غیرترک و کرد هستند. وس ۴۰درصد ارتش‌ترکیه و ۴۰درصد فرماندهان ترکیه،‌غیرترک هستند. و هیچ غیرترکی برای یک اسم نژادی بنام ترکیه، خون نمیدهد._____ ارتش ترکیه دچار مشکلات وحشتناکی از نظر خیانت و بی انگیزگی است.
    • علی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      30 5
      وقتی این همه 40 درصد 40 درصد میکنی یعنی قبول داری که حکومت ترکیه عدالت را رعایت کرده
    • علیرضا IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      10 3
      عدالت ترکیه؟؟؟ حتما منظورت همان زندان و جریمه و آن کوب بوده البته عدالت ترکی
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    4 14
    اردوغان اول میره قرارداد میبنده با اسرایل و سیاستمدارهای فتسد سوریه عراق توافق میکنه بعد ارتش اش وارد میشه. وگرنه ارتش ترکیه در جنگ واقعی عددی نیست. مثلا شکست هایی که در لیبی خورد.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    4 2
    نفوذ. بالای مسولیت و حتی مراجع پان کرد باعث کوتاهی در برابر شکرخوردنهای الهام خون و عرررردروغان شده است.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    11 8
    ترکیه روی قبیل وحشی قلب آمازون رو سفید کرد
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    8 34
    ای علیف و اردوغان که خیلی دنبال نژاد هستند میخواهید بدانید نژادم‌ چیست؟ تبارم چیست؟ من فرزند علی ع هستم پس قبل از اینکه به من بگویی ترک یا فارس این را بدان که نام من «باباعلی» است زیرا بابا و پدر من علی ع است. (انا و علی ابوا هذه الامه)
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    5 11
    خیانت بزرگی که رضاپهلوی در حق آذری ها کرد این بود که به آنها نگفت آنها هم آریایی هستند.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    8 7
    ترکیه توسط انگلیس آریایی بوجود آمد. به امریکای آریایی‌سواری داد. توسط کردهای آریایی تجزیه و نابود میشه.# آدری آریایی است.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 3
    واکنش ما به تهاجم ترکیه خندیدن و مسخره کردن این نوکر اسرائیل یعنی اردوغان است.
  • FR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    6 10
    کوروش کجا بود .کوروش جعلی کیلویی چنده ..توهمات بیش نيست اگر هم بود مهی نبود
  • محمد از تهران IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    8 12
    افعانی هم آریایی هستند؟ آریایی اگر باشند که نیستن پخی نیستن ...آریایی مفهوم نژادی نيست یک مفهوم سیاسی وفاشیستی هست درزمان رضاخان پالان جهت اهداف سیاسی و فاشیستی بکار رفت خود رضاخان پالان میرپنج با این تفکرات و توهمات..ایران توسط روس ها وانگلیس ها تصرف شد رضاخان پالان با ذلت و خواري ایران ترک کرد ودر آفریقا به درک واصل شدند.....
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 4
      انفاقا چشم بادامی های افغامی‌همه ترکی میدانند و از اقوام ازبک و ترکمن ساکن افغانستان هستند.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      3 3
      جهان در دستان آریایی مانند کاسه آبی است که شن های‌کف ظرف نژادهای دیگر هستند.
    • hamed IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 0
      بدبخت خودت معلوم نیست کی هستی
  • GB ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    13 14
    کورش جعلی دقیقا کجایی..نوچه های که توهمات دارند که استاد اسطوره سازی استاد تحريف وجعل استاد توهمات وشعار استاد سانسور تاريخ واقعی هستند شب و روز پارس می کنند
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    38 9
    رئیس جمهور فقط اردوغان....فرصت طلب وسیاستمدار عالی ..فقط به فکر ترکیه ....ترکيه آینده یک در قد وقواره قدرت جهانی خواهد بود ..
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      6 17
      به مردم ترکیه بگی اردوغان خوبه میگیرن‌میزنن تو رو
  • US ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    40 11
    داداش..شماهایی که با این تفکرات وتوهمات که دارید ...فکر کنم فردا ادعا می کنید ساکنان‌ مریخ .هم آریایی هستند ...جمع کنید چرت وپرت گویی رو
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 4
      خودتم آریایی هستی. در همه کتاب های انسان شناسی نوشته ترک واقعی زردپوسته
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 4
    ترکیه این وسط چکار میکنه؟! به شما چه ارتباطی داره؟ دفاع از حرم و سوریه را بگذارید برای ما که با سر میرویم. مرحمت عالی زیاد.
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 4
      به خود ترکیه‌زبط نداره ولی اردوغان ترکیه رو به اسب‌ اسرائیل تبدیل‌کرده
  • محمد از تهران IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    37 14
    درزمان کوروش. ‌داداش ها ...جنس خوب هم گیر می اومد ......اگر کوروش جعلی ..شما ها ساختید ..فرض کنیم زنده شود .از توهمات وشعار گویی شما.ها .‌.‌شاخ درمیاره ...
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      17 10
      اسم کوروش در تورات اومده در انجیل اومده.‌قبل از اینکه چرت و پرت های اردپغان رو بلغور‌کنی کمی‌ مطالعه کن.‌زباله وطن فروش
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      20 7
      اسم کوروش در تورات اومده در انجیل اومده.‌
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      28 18
      اسم تورک ها هم به عنوان قومی قدرتمند در نهج البلاغه اومده. پیامبر اکرم اسلام فرمودن :تورکی یاد بگیرین زیرا تورک ها مدتی َطولانی حکومت خواهند کرد.
    • ابی اصفهان IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      34 11
      اسم کوروش اومده درانجیل ولی شما نمیتونید براش سالگرد بگیریید دستگیر می شوید حرفهای شما همه اش پارادوکسه میگید امریکا انگلیس اریایی هستند ازخودمونند ازاونور مرگ برامریکا وانگلیس می گید ازحسادت پیشرفت.وشجاعت ترکها دست به دامن همه هستید جمعیت 14میلیونی کردهای ترکیه را که اکثرا هم کردی بلد نیستند 40میلیون میگید اونوقت توی خودایران یک کردستانی حق نداره استاندارهم بشه کل حرفاتون ضد ونقیضه البته مشرق هم متاسفانه کارش ایجاد فتنه است کامنتهای علمی ومتقن را چاپ نمی کنه وکامنتهای فحش وابکی وخاله زنکی را چاپ می کند کامنتهای بنده را چند مورد 50درصدشو.حذف کردی درصورتی کامنت افرادی که میگن ترک خر یا به ترکها میگن توله سگ چاپ می کنی مشخصه گردانندگان این سایت هم متاسفانه سواد رسانه ای واخلاق اسلامی ندارند وامانتدار نیستند ببخشید تلخی سخنم که صادقانه است ازشیرینی سخن منافقانه بهتره با اینکارتون سایتتون دراینده بی ارزشتر وابکی تر خواهدشد
    • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      1 24
      کوروش و چنگیز هیچ فرقی با هم ندارند. مطلقا نامی از کوروش در اصل کتابهای آسمانی نیست و فقط در تاریخ یهود نام او به عنوان نوکر یهود وجود دارد. مطلقا هم حدیث جعلی مورد اشاره در مورد ترکی وجود ندارد. اصلا آن زمان ترک در عربستان نبود که مسلمانها بخواهند از او ترکی بیاموزند! لعنت خدا بر همه شما نژاد پرستان از هر قوم و قبیله ای که هستید.
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    9 4
    نام ایران پر زمان آلب ارسلان =کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان، "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود."
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    9 9
    نام ایران یر روی اسکناس های قاجار وجود داره. اردپغان دروغ میگه چون عثمانی هست. اون احمقی که باور کردن در قاجار اسم ایران وجود نداشت چی؟ __ هرچی از پانترک شنیدیم‌دروغ بوده. این حجم از‌دروغ و جعل بی‌نظیره
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    8 5
    چشم بادامی های افغانستان، از قوم ازبک و ترکمن افغانستان هستند. آریایی های افغانستان همشکل آذری و فارس و ایتالیایی ها و اسپانیایی ها هستند. ____ فقط کافیست آریایی انگشتانش را جمع کند تا جهان مچاله شود.#آذری آریایی است زردپوست نیست
    • hamed IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 5
      به پوستت مینازی ، تو از یک سیاه پوست هم حقیرتر هستی این رو بدون
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    13 1
    کل اقوامی‌که به زبان های آلتایی‌حرف‌میزنند رو میگن ترک، مثل این میمونه که کل کشورهایی که به زبان آریایی حرف میزنند رو بگی فارس،‌مثلا‌بگی‌انگلیس هکم فارس هستند
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    10 4
    ازمغولستان و دشت قبچاق وصحرای گپی رانده وازاناتولی مانده هستید
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    11 7
    (آذری ها آریایی و از قوم ماد هستند)(آذری ها وارث سپر های طلایی امپراطوری ماد اولین امپراطوری جهان مدرن هستند)
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 2
    فرات جزء تاریخ عاشورا و و واقعه کربلا است. و سد ایسیلو سعی در پاک کردن آثار کربلا دارد. ای رجب تو شخصا با خود امام حسین ع وارد جنگ شده ای
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    یاشاسین ایران ملتی یاشاسین ایران با افتخار آلب ارسلان، ایرانیِ ترک است.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 1
    رضا شاه، بنفع آذری ها، اسم پرشیا را در سازمان ملل به ایران تبدیل کرد. و ایران یک اسم باستانی از اوستایی است که خود اوستا برای آذری هاست. و قدمت اوستا به قرنها قبل از ماننا بازمیگردد. آری ایران همان آذربایجان باستانی است. همه باهم برای کشور فرانژادی ایران. امنراطوری شرق مقدس ایران اهورایی
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    4 3
    فرمودی اسم کوروش در تورات وانجیل آمده..آدرس آیه ها بده ....بچه جون .فقط شنیدی...منابعی که جریان انحرافی و فاشیستی ایرانشهری ها..ویکی‌پدیا فارسی..ترويج داده ..توهمات بیش نيست
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 2
    آن شمشیری که قفقاز و آنکارا جلوی مادرمان ایران به زانو درمی‌آورد، قبلا توسط جد تاجدار مان سلجوق شاه یکم شاه ایران تیز شده است.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 2
    اردوغان، خودتان هم میدانید ایرانی تبار هستید چرا بر روی مادرتان ایران شمشیر میزنید؟؟؟ زیر چتر مادرتان ایران بیایید بی مادری سخته.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    در بین کشورهایی که ترک زبان داند فقط قلب وطنمان ایران برای سرورمان زهرا س می طبد
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 2
    آذری ها کاملا شبیه فارس ها و کردها و ایتالیایی ها هستند چون نژادشان یکی است و فقط زبانشان فرق دارد. من آذری اصلا شبیه ازبک و قرقیز نیستم.
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 2
    کل جمعیت ترک های جهان‌۱۵۰تا۱۷۰ میلیون نفر است. کدام تمدن کدام‌نژاد؟ تازه آذری هم آریایی‌هست که از این عدد‌کم میشه
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 1
    اردوغان داره دنبال اوامر اسرائیل حرکت میکنه و امید داره تاج پادشاهی ایران پر خاورمیانه رو برداره ولی چون کشورش نژادی است هرگز نمیتونه. یعنی مثلا یک عرب هرگز برای یک اسم نژاد دیگه‌نمیجنگه
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 1
    ترکیه تو یونانش قیر کرده امده اکثر جزیره های مشترک را با ارتش پر کرده حتی چند مایلی انتالیا هم رسیدند. به چه حقارتی افتاده این کشور جعلی ترکیه
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    27 9
    یوهان واندوله زبان شناس مشهور بلژیکی که جایزه بهترین زبان شناس جهان رو گرفت در جواب فردی که پرسید بهترین زبان از نظر شما چیست؟ گفت تورکی. بعد از چند سال این زبان شناس به تلویزیون ترکيه دعوت شد و بار دیگر گفت :من در آن زمان 18 زبان بلد بودم اما حالا به 50 زبان تسلط کامل دارم ولی باز هم می‌گویم تورکی بهترین زبان هست...... ویدئو هاش در اینترنت هم هست
    • ساسان IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      10 4
      کارشناس زبان ترکی فاروق سومری در کتابی وجود بیش از ۷۰۰۰ کلمه فارسی و ۹۰۰۰ کلمه عربی و ۱۲۰۰۰ کلمه فرانسوی وسایل کلمات غیر ترکی اعتراف کرد ،حتی ترک شناس معروف ترکیه ایلبر اورتایلی زبان و فرهنگ ترکی در مقابل زبان ترکی در حد روستایی و وام دار تمدن ایرانی و زبان فارسی میداند در یوتیوب و اپارت موجوده ،اگر حرف شما در خصوص زبان ترکی درست بوده چرا نوام چامسکی پدر علم جامعه شناسی و زبان نامی از آن نبرده است
    • قلقلی DK ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      25 21
      زبان فارسی زبان نیست بلکه یکی از لهجه های زبان عربی و هیچگاه زبان علمی نخواهد شد این زبان کوچه و بازار است ولی از لحاظ توهین و اهانت بسیار غنی است گرامر ادبیات به اصطلاح فارسی که ساختار یک زبان را تشکیل میدهد من حال کاری به قواعد ان ندارم فقط به ارکان ان اشاره میکنم فعل ، فاعل ،جمله ،مفعول ،بدل ، ماضی ،مضارع ،صفت ،موصوف و....... همگی در کل عربی هستند در فارسی نهاد جای فاعل را میگیرد که انهم فاعل بی جان زبانی که ساختار از خود نداشته باشد باید وارد سطل اشغال شود و مهمت از همه البای ان جز پ ، گ ، چ و ژ هم که عربی است در علوم یاضی نقطه ، خط ،مثلث ، مربع ، لوزی ،مختصات ،حساب ، هندسه و هر انچه که شما در این بحث دارید همه و همه عربی است در علم نجوم ستاره ، سیاره ،قمر ،شمس ،میزلن ،عقرب ،دب اصغر و.......... از دم عربی است در علم طب مغ زلالیه عنبیه ،نای ، مری معده ،عثنی عشر .مثانه و... همگی عربی فارسها فقط در دستگاه تناسلی لغت دارند که انهم از بس کنار قلقلی حلقه زنده اند کار ایی انچنانی ندارد از همه مهمتر در فلسفه و منطق که مادر علوم هست چگونه میتوان با این زبان معلول این دو مقوله را تعریف کرد شما از دیوان حافظ و گلستان سعدی لغات عربی را حفظ بکنید تمام چهار چوبه انها مثل زلزله هشت ریشتری به پایین میریزد در نتیجه اگر عربها در زمان خلفای اموی و عباسی اقایی فارسها را نمیکردند حال همین چهار کلمه هم برای صحبت کردن نداشتند و مرحوم جبار باغچه بان که ان زمان نبود که زبان کر و لالان را برای انها تعلیم دهد و اگر ترکان که بعد از خلفای عرب وارد این جغرافی نشده بودند که دین اسلام را هم قبول کرده بودند زبان جغرافی کنونی ایران عربی محض باقی میماند که حکومت ترکها تا پهلوی ادامه یافت تا ان زمان ما کسی بنام حاج کورش ، کربلایی داریوش و مشهدی کمبوجیه نداشتیم تا اینکه چهار تا یهودی و یا انگلیسی پالان را بر گرده رضا خان گذاشت و خرش کرد و به تلقین کردند که تاریخ و اثار باستانی را جعل بکند که هیچ پشتوانه علمی نداشته که نتیجه ان درحال حاضر یقه یک مشت توهم شاهنامه خوان را گرفته فارسها چون میبینند به قول دکتر elber ortaili فقط در طول هزارن سال فقط ۵۰ سال حاکم بودند احساس حقارت بکنند و با عربها و ترکها از منطق فارسی توهین استفاده بکنند و این بار حقارت را تا ابدالدهر با خود حمل بکنند
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      18 1
      حالا چرا پس شاعر ملی ترکیه فارس زبان است؟
    • به قلقلی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      14 2
      قابل توجه پانترکا که هیچ اطلاعی از زبان فارسی و زحمات ایرانیها به زبان عربی ندارند !!!! ((اهمیت تاریخی سیبویه از آن جهت است که نخستین فردی بود که برای زبان عربی صرف و نحو (دستور زبان) نوشت و صداها را در این زبان مشخص ساخت. بنابراین، علامات ضمه، فتحه، کسره و تنوین ها اختراع و کار سیبویه ایرانی است. وی با این عمل عنوان «سیبویه نحوی» را به خود اختصاص داد. بدون کاری که سیبویه کرد و در آن زمان یک شاهکار بود، پیشرفت زبان عربی میسر نبود و استحکام این زبان به این صورت باقی نمی‌ماند. به این ترتیب، این ایرانیان بودند که برای اعراب دستور زبان نوشتند. هنگامی که از ادبیات یک ملت نام برده می شود، قضاوت دربارۀ آن‌ها در طول زمان (سراسر تاریخ) است. به علاوه، وقتی که به ادبیات فارسی اشاره می‌رود، یعنی مطالبی که به صورت نظم و نثر، داستانی و غیرداستانی و مستند در سراسر ایران‌زمین و نیز توسط ایرانیان و فارسی‌گویان سراسر جهان، در طول زمان تالیف و تصنیف شده است. این قلمرو شامل تمامی خاک فرمانروایی قدیم ایران است که البته در قرن 19 میلادی قربانی مطامح و یا رقابت‌های استعماری اروپاییان شد. بنابراین ادبیات سرزمین کنونی ایران، کل فرارود، ایران خاوری، کشمیر، قفقاز و ایران غربی سابق را شامل می‌شود. می‌دانیم که قرن‌ها زبان دربار شاهان هند و عثمانی و روشنفکران هندی و روسیه جنوبی «فارسی» بود و در آنجا می‌توان امیرخسرو دهلوی و محمد اقبال را مثال زد. پس از ایجاد کشور پاکستان، سرود ملی آن کشور به زبان فارسی تنظیم شد. در حال حاضر هم در افغانستان، تاجیکستان و هر نقطۀ دیگر هر نوشته توسط فارسی‌زبانان و فارسی‌تبارها، ادبیات فارسی به شمار می‌رود. در همۀ دائرةالمعارف‌ها، ادبیات فارسی به عنوان وسیع‌ترین ادبیات در همۀ جهان توصیف شده است که با احتساب اوستا سابقۀ چندین هزار ساله دارد. ادبیات فارسی و به ویژه در قرون میانه دارای بهترین کیفیت در طول تاریخ است. ارزش جامعه‌شناسی ادبیات فارسی در این دوره آن است که آکنده از پند و نصحیت به همگان از نوجوانان تا دولتمردان است. کثرت شعر در ادبیات فارسی، این زبان را که معرف روانشناسی و وسعت اندیشه مردمانش است به «زبان شعر» معروف ساخته است. همین اشعار بود که ترانه‌سرایی ایرانی را متمایز از موسیقی سایر ملل کرده است. ادبیات یک ملت مرزهای قراردادی را نمی‌شناسد ))
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 1
    آریایی اف۳۵ و ایستگاه فضایی ساخته اونوقت تمدن ترررکیه بیرقدار
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    1 2
    آریایی اف۳۵ ساخته، ترکیه بیرقدار # آذری آریایی است.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    5 2
    چرا آذری،‌ترک‌نیست؟ آذری ها و فارس ها و ایتالیایی ها و اسپانیایی ها شبیه هم هستند برو اعضای تیم فوتبال رو نگاه کن چند نفر در تبریز و اردبیل شبیه به جورجیوکیلینی یا ژاوی انلونسو یا دل پیرو برات بیارم خوبه؟ _____ آره درسته خوشحال باش توی آذری هم آریایی هستی همه آریایی هستیم. (آذریِ آریایی را چه کار با قرقیز و ترکستان و ازبک چشم بادامی)
    • ماحسون IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      9 2
      تا آنجا که‌ کارشناس تلویزین میگه ما در ایران ترک نداریم، حالا اگه خودتان دوست دارید جزئی از نژاد مه غولستان باشین اون دیگه هیچی،خود کارشناس باکو گفت به مجری گفت از مرزها نگو الان معلوم نیست ما پدر و مادرانمان و خاکمان کجاست،تازه الاغه بلاغه در همین مایه ها گوشش منظورش بود و گرفت وتوضیح داد
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    1 0
    مخالفت آمریکا از ترس شکست ترکیه و از دست رفتن تروریست ها و محیط تحت اشغال آنها . مسائل و مشکلات زیادی برای آنها هم در سوریه در آینده رقم بخوره و پایگاه های تروریستی و اطلاعاتی خود و اسرائیل بخطر افتاده و مسیر تدارکاتی آنها تنگ تر شود . است
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    15 1
    پان عثمانی ها حاضرند برای خوشایند اردوغان ناموس آذری را هم بفروشند. همانطور که این خائن های زوزه کش در زمان صفوی به شاه اسماعیل خیانت کردند و ناموس آذری و فارس در تجاوز عثمانی قرار گرفت
  • GB ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 1
    درود بر لرستانات بزرگ *** زنده باد لرها از زاگرس تا خلیح لرستان و خلیج فارس
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 2
    حقیقتا هم اشغال شمال سوریه اعم از گروههای تروریستی ترکیه و غیره،وهم جنایات های اسرائیل هفته دیگر انشالله جواب میگیرن،انشالله پاریزگاي هه مو خه لقی سوریه و ودیگرمناطق به دست سوریه و مقاومت میافته، گروس هم غلط اضافی کرده، به کسی چه،وقتی ما توانایی هسته ای داریم و بومی هستش برا خودمان صلح آمیزمیسازیم به شما چه، چندین کشور دارن و با آن ها کاری ندارین، این بیانیه فقط از روی ترسشان از انتقام از اسرائیل توسط ایران هستش، جرأت ندارن ببرن شورای امنیت ملی چون در آن صورت باید جنگ مستقیم بشه، پس گوش به این گ.. خوری های غرب وآژانس و اسرائیل ندین،فقط یه بیانیه نرم میدن ولی انتقام حتمی هستش
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 1
    ارد غان هنوز زنده است؟ تا تمام خاورمیانه رو بیشتر از این قهوه ای نکنه ول کن دنیا نیست، آب رو هم که به روی همسایه ها بسته، یزیدیان عثمانی
  • محمد از تهران IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    33 7
    داداش آدرس بده که فرمودید که اسم کوروش در تورات و انجیل آمده...همین طوری جیزی گفتی .....توهمات وشعار تحريف وجعل تاریخ...خوراک شماست
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      7 2
      نه تنها اسم کوروش در تورات و انجیل آمده بلکه حتی یک دانشمند ژنتیک پیدا نمیکنی که بگوید ترک‌ واقعی زردپوست نیست
  • رسول FI ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 1
    طبق نقشه خبری خودتان نصف استان ادلب دست ترکیه است با رنگ قرمز.اگر این حرف شما واقعیت دارد چرا درگیر نمیشوند// باید توجه داشت آنچه که این محور (استان ادلب) را با سایر نقاط (مناطق تحت تصرف شبه نظامیان کُرد) متمایز کرده حضور پر قدرت نیروهای مقاومت و ارتش سوریه است و اگر آنکارا جاه طلبی را در پیش بگیرد و حمله ای را آغاز کند در مرحله نخست با دفاع محکم روبه رو می شود.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    1 1
    خشایار شاه روحت شاه #آذری ترک‌نیست آذری آریایی است.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    1 3
    همانطور که پان عثمانی های زمان قدیم به ایران شاه اسماعیل خیانت کردند و مال و ناموس آذری و فارس را در اختیار عثمانی قرار دادند. اکنون نیز پان عثمانی ها ارزوی بمباران تبریز بدست هواپیماهای اردوغان را دارند‌
  • دادا IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 1
    اردوغان با احمقی تمام میخواهد نظامیان خود را به کام مرگ ببرد اشغالگری نتیجه اش با مرگ است درسته مثل شتر پرورش یافته اردوغان ولی این شتر با نظامیانش چنان پپی خواهند شد که در تارخ مانگار خواهد شد طمع همه نیروهای تورکیه را نابود خواهد کرد
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    سلام هزاران ساله مادرمان ایران بر سردارِ ترکِ لشگرِ محمد ص، ژنرال قاآنیِ کبیر، سلطان میادین نبرد از اقیانوس هند تا ساحل مدیترانه و در هم کوبنده کاخ های آنکارا و دیگر لانه های نژادپرستان
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    4 11
    ترک ها وارث سلسله ها وحکومت ها امپراطوری ها مختلف بوده و خواهند بود ..
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      8 4
      ترکیه وارث مغول زادگان است. #آذذی آریایی است.
  • به آبی اصفهانی و قبل از آن IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    16 9
    نهج البلاغه نخواندی ؟؟؟؟ هیچ روایت یا سخن متقن و مطمینی برای اثبات حرفات نیست ،اما قوم ترک در سخن پیامبر و امامان مخصوصا امام علی در نهج البلاغه تعبیر دیگری شده خلاف واقع شما ،اما ابی جان همشهریان شما مگرمیز استانداری را در ارومیه یا فرمانداری را در مناطق کرد نشین تحویل کردها دادند یا چه برسد به استان کردستان،اکثر روسای شهری و دستگاه های کردستان همشهریان آذربایجانیان هستند نه فارس یا قوم کرد ،اما در جمعیت کردها یقینا بیش از ۱۴ میلیون هستند اما بعلت سیاست اسیمولاسیونی ترکی سازی شده است و حرف زدن آنها به زبان کردی پاداشی همچون زندان ،جریمه نقدی و آن وکوب دارد موارد فراوانی در ترکیه موجود است که متاسفانه این ویروس پانترکی در باکو سر برآورده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس