روایت رسانه‌های غربی از قطع فعالیت دوربین‌های فراپادمانی آژانس در ایران

رسانه های غربی روز چهارشنبه اقدام سازمان انرژی اتمی ایران در قطع فعالیت تعدادی از دوربین های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران را بازتاب دادند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز در این خصوص به نقل از خبر تلویزیون ایران نوشت: ایران دو دوربین نظارتی آژانس را از یکی از تاسیسات هسته ای اش حذف کرد.

رویترز ادعا کرد که این اقدام احتمالا تنش ها با آژانس را افزایش می دهد.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از تلویزیون دولتی ایران آورد: تاکنون آژانس نه تنها از همکاری گسترده ایران قدردانی نکرده، بلکه آنها را یک وظیفه قملداد کرده است. از امروز، مقام های مربوطه دستور داده اند دوربین های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا (OLEM) مسدود شود.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به تلویزیون دولتی این کشور گفت که ایران نمی تواند همکاری داشته باشد، در حالی که آژانس رفتار غیرمنطقی نشان می دهد. وی ابراز امیدواری کرد که آژانس به خود آید و به همکاری با ایران پاسخ دهد.

رویترز ادامه داد: آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با ارائه پیش نویس قطعنامه ای به شورای حکام آژانس از تهران به دلیل پاسخگو نبودن کامل به پرسش هاس آژانس در مورد رد اورانیوم در سایت های اعلام نشده، انتقاد می کند.

متن این قطعنامه که رویترز به آن دست یافته و تغییرات اندکی نسبت به پیش نویس توزیع شده در هفته گذشته داشته است، در نشست این هفته شورای حکام آژانس مورد بحث قرار می گیرد و به رای گذاشته می شود.

برخی دیپلمات ها گفتند که قطعنامه احتمالا به آسانی تصویب می شود، حتی با وجود هشدارهای ایران مبنی بر اقدام تلافی جویانه و تبعاتی که می تواند مذاکرات نجات توافق هسته ای را بیشتر تضعیف کند.

به گزارش رویترز، روسیه که متحد ایران است و یکی از قدرت های جهانی است، با این قطعنامه مخالف است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس استرالیا نیز این گزارش را عینا بازتاب داد و نوشت: ایران دو دوربین نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی را از یکی از تاسیسات هسته ای اش حذف کرده  است.

همچنین این خبر در تارنمای شبکه الجزیره بازتاب داشت. این تارنما در گزارشی نوشت: ایران دوربین های نصب شده آژانس در تاسیسات هسته ای را پس از آنکه قدرت های غربی یک قطعنامه در محکومیت تهران را ارائه دادند، خاموش کرده است.

سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌و فلومتر آژانس را قطع کرده است.

این سازمان با صدور بیانیه ای تاکید کرد که تمامی سیستم های نظارتی برچیده شده، به طور داوطلبانه نصب شده و فراتر از چارچوب توافق پادمان ها با آژانس بود.

در این بیانه عنوان شده که بیش از ۸۰ درصد از دوربین های موجود آژانس، دوربین های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

این بیانیه حاکی است: متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است.

سازمان انرژی اتمی ایران همچنین یادآور شد که آژانس در جریان این اقدام که ظاهرا روز چهارشنبه اجرا شده، قرار گرفته است.

این اقدام در پاسخ به قطعنامه ارائه شده آمریکا و متحدان اروپایی اش به شورای حکام آژانس اتخاذ شده است.

کشورهای مزبور در قطعنامه خود نسبت به پیشرفت های هسته ای ایران و همکاری غیرکافی چنانچه در دو گزارش محرمانه آژانس قید شده است، به شدت ابراز نگرانی کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 70
    عجب گرفتاری شدیم نکنید این کار رو اینا رحم ندارند
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      54 0
      خاک بر سر ذلیلت
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      42 0
      آبجی شما ناراحت نباش برو تو پستو ما از مملکت دفاع میکنیم!!
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      17 0
      خاک برسرت .مگه اونزمانیکه برجامو پاره کردن وما تابکسال گاو شیرده بودیم یه تشکر مسکو حالیم ازشون دیدی .بجز هزاران تحریم اضافه کردند واگن بیشتر میدونیتند می‌خوردند .وکالت ضعف ازنظام حاکمیستکه مدیرانش نود درصد مارانوسن. .والا جواب قطعنامه جدید خروج از ام .پی .تی بود نه اینکه درظاهر اعلام کنی یه دوربین و تعطیل کردیم .این عمل ارسال پالس ضعفو ترس نظام ازکفتارهای مردار دزد این جنگل پر ازوحوشه..مرگ یکبار شیون یکبار لعنت به چه مفتخور بی‌غیرت آریوس که هرچه تاکنون کشیده این دلیلش همین ترسها بوده .سوراخ موش بخرید .والله وبالله ترس اینقدر بعضی‌ها فکر می‌کنند بدنیت .بخصوص که در راه مبارزه باسیستیم ام الفساد جهانی وصدبسر صهیونیستیست که تا این نجس العینها وجود دارند بشریت آرامش نخواهد دید.خوب تحقیق کنید .در دنیا جنگی وجود ندارن الا اینکه یهودیها ومسیحیان صهیونیست باعثو بانیش باشند.لطفا ازنظام بخواهیم که برای یکبار تمومش کنه.تانباشد چوب تر فرمان نبرد گاوو خر
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 0
      خاکدبر سر بی تربیتت کنن
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      3 0
      برو خجالت بکش
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 0
      بفرمایید شما تو سایه یه وقت آفتاب پوست صورتتو خراب نکنه ما هستیم نگران نباش
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    49 0
    بابا نترسید بزن زیر میز بازی رو دوباره بچین، بالاتر از سیاهی رنگی نیست
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      4 0
      بهترین کار کفر به طاغوت سازمان ملل وامثال آن است.ولقد بعثنا فی کل اُمةٍ رسولا،ان اعبدوا لله واجتنبوا غوت.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    42 0
    آفرین! کل دوربینها رو هم حذف کنید اتفاقی نمی افته.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    29 0
    آفرین! کل دوربینها رو هم حذف کنید اتفاقی نمی افته.
  • اس AT ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    31 1
    میگم چطوره قذافی ، صدام و مرسی رو احضار روح کنیم تا باور کنیم که اونهایی که اعتماد به شیاطین کنن با جون خودشون قمار میکنن ......
  • تبریزی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    15 0
    آژانس گکلات خورد با امریکا و نوچه های چشم آبی اش
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    24 0
    یکسری سانتریفوژ برای غنیسازی 77 درصد و آبشاری برای غنیسازی 88 درصد و گروه سومی برای غنیسازی 99 درصد آماده و نصب کنید و به آژانس بگویید ماشه اینها اتوماتیک است. هرگاه قطعنامه ای علیه ایران تصویب کنید بلافاصله غنیسازی 77 درصد شروع می شود. چوپان بیابونی هم می داند که غرب ماجرای هسته ای را بهانه کرده برای فشار به ایران. برای کسی که قصد بهانه گیری دارد با همکاری و استدلال حقوقی نمی شود بهانه را از دستش گرفت. بهانه گیر میگه دیوار رآکتورتون کجه ! پس پرونده ایران باید بره شورای امنیت. در این ماجرا از مشاوره افراد باهوشی مثل مهندس محمدی استفاده کنید نه از آدمای معمولی و متوسط.غرب رذل و وحشی باید بهای فشاری که در 20 سال اخیر به مردم ایران وارد کرده بپردازد.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    31 0
    یه کسی فایده مذاکره با گروسی جاسوسه و عضویت درNPTرو بگه
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      3 0
      هیچ فایده ای برای ایران نداشته ، جز زیان و خسارت .. اگر حضور در NPT سود و منافعی داشت اسرائیل جعلی از ما زودتر عضو شده بود !!! خروج از ان پی تی باید هر چه زودتر استارت بخورد ...
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    23 0
    همون روز اول این گروسی آشغال رو می انداختید تو چاله مستراح و سیفون رو می کشیدید.
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    20 1
    غرب درگیر جنگ با روسیه است یعنی خداوند یک عنایتی به ایران کرده که کوروش در خواب هم نمی‌دید. ایران داره ابرقدرتی خودش رو توی چشم می‌کنه. دوران مال ایرانی است در قامت رهبری ژنرال خدای تدبیر و سیاست خامنه‌ای کبیر
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      3 0
      احسنت ، بله دقیقا" کشورهای غربی درگیر جنگ اوکراین هستند علاوه بر این درگیر بحران انرژی هستند همچنین بحران غذایی ... غربی ها در ضعیف ترین حالت ممکن خود در چند دهه اخیر قرار گرفتند که بی سابقه است .. ایران باید از فرصت ها بهترین بهره برداری رو بکند خروج از معاهده زیان بار NPT و سپس قدم های بعدی و سورپرایزهای بیشتر برای غربی ها ...
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    13 0
    ما آدما صبرمون کمه وگرنه خدا با ماست.
  • sadr ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    10 1
    پاکستان، هند، روسیه، اسراییل، چین... همه همسایه ها و کشورهای نزدیکمون دارن... توی چنین منطقه ای واقعا دیگه نمیشه بدون بمب اتم امنیت داشت... اوکراین شاهدی هست بر این مدعا... اگر بمب های اتمشون رو نگه داشته بودند روسها جرات نمی کردند بهشون حمله کنند... بمب برای پاسداری از کشور لازم هست... چاره ای نیست...
  • دلسوز IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    15 0
    تصور کنیم اگر ایران بمب هسته ای میداشت و اونوقت رویکرد یا عبور نفت همه از تنگه هرمز و خلیج فارس یا نفت هیچ کس در پیش میگرفت چی میشد؟!' اونم در شرایطی ک غرب درگیر روسیه است؟؟،!!!پس عاقلانه اینه ک بمب هسته ای ساخته بشود و با قدرت نفتشو بفروشه اگرم مانع شدن تنگه هرمز را ببنده .در اون شرایط بمب هسته ای باعث بازدارندگی از هر جهت خواهدشد
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      1 0
      درود بر شما ، احسنت ..
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 0
    العجل یا مهدی ___ _________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 0
    خجالت اوره که واکنش های ما 20 ساله گذشته همیشه حداقلی بوده. تا کی قراره سعی کنیم ثابت کنیم ما خوبیم ؟ اونم سفاک ترین ملت های جهان؟!
  • جواد IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    با سلام از مسئولان می خواهم که همه دوربینهای مستقر در سایت را قطع و منهدم کند شماها چگونه به بیگانگان اجازه می دهید در مملکت ما تجسس کنند در حالیکه مردم ما اجازه ندارند نزدیک سایت هسته ای شوند. مگر آمریکا اجازه میدهد ما در مراکز حساس آنها دوربین نصب کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس