قطعنامه ضد ایرانی به تصویب شورای حکام آژانس رسید - کراپ‌شده

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز چهارشنبه قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند.

به گزارش مشرق، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز چهارشنبه قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند.

این قطعنامه پس از رأی‌گیری با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید:

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بعد از تصویب این قطعنامه تصریح کرد نمایندگان بیش از نیمی از جمعیت دنیا از قطعنامه ضد ایرانی آژانس حمایت نکردند.

او در توییتر نوشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه ایران که مورد حمایت آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا بود را به تصویب رساندند. نمایندگان ۳۰ کشور به این قطعنامه رأی موفق دادند، دو کشور (روسیه و چین) رأی مخالف و سه کشور (هند، لیبی و پاکستان) رأی ممتنع دادند. بر این اساس، کشورهایی که نماینده بیش از نیمی از جمعیت دنیا هستند از این قطعنامه حمایت نکردند.»

آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به شورای حکام آژانس تحویل دادند.

سازمان انرژی اتمی ایران امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

نماینده آمریکا در واکنش به اقدامات جبرانی ایران گفته است: «چنانچه گزارش‌ها درباره اینکه ایران قصد دارد در واکنش به این قطعنامه شفافیت‌ها را کاهش دهد دقیق باشند این مسئله به شدت تأسف‌انگیز و برای نتایج دیپلماتیکی که ما به دنبال آن هستیم مضر است.محدود کردن دسترسی آژانس و  سیاسی جلوه دادن آن، به خاطر آنکه این سازمان صرفاً دارد کارش را انجام می‌دهد در خدمت هیچ هدفی نیست.»

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    25 22
    باز شروع شد از فردا با شدت بیشتر بازار بهم میریزه و دودش فقط و فقط تو چشم مردم میره
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      19 29
      اتفاقا در چنین مواقعی مردم با غیرت ایران عزیز تو دهن استکبار جهانی می زنند
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      18 6
      اگر غیرت می داشتید که بتن و پلمپ و بازرسی های غیر قانونی را اجازه نمی دادین انجام بگیرد
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      11 4
      این گروسی جاسوس و خارج شدن از آژانس ترور هسته ایی لازم هست
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      20 2
      یه نفر فایده عضویت در آژانس رو بگه
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      15 2
      دنیایی که آژانسش دانشمندان را ترور کند و ریسس حقوق بشرش عربستان باشد جای صلح نیست.ننگ بر گروسی نوکر خبیث صهیونیست های ترور کننده و ترسو و بزدل
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      7 2
      نظام سلطه که عربستان رییس حقوق بشرشه دیگه تحریمی نداره آخه میخاد چه کنه دیگه؟
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      9 12
      یه نفر فایده انرژی اتمی رو بگه
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      5 1
      اگر فایده ندارد چرا کدخدایت و بقیه دنیا استفاده می کنند؟
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    22 4
    چرا از ان پی تی خارج نمی شوید
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      16 4
      باید از آژانس ترور هسته ایی و ریسس صهیونیست و خبیثش که فرزندان ملت رو ترور میکند خارج شد.
  • RU ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    24 17
    خدا رحم کنه واقعا .دلار و یورو به کجا می‌ره
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      11 13
      هیچ جا نمیره چون ربطی به این چیزها ندارد بلکه به تورم ربط دارد حال یک تکان کوچک هم بخورد آخرش برمی گردد به نرخ تورم
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      10 15
      تورم داخل کشور هم بخاطر همین تحریم‌ها است .وگرنه تورم سایر کشورها یک پنجم ایران هم کمتره.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      10 6
      باید به این گروسی و اربابانش ضرب شست نشان داد
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      8 8
      تورم ایران 60 ساله که بالا هست و 90درصد آن هم مشکل داخلی هست تا خارج از کشور
    • سید IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      9 5
      تحریم‌ها اگه تأثیری بر تورم دارن به خاطر اقتصاد مریضه که عادت کرده نفت بفروشه و پول‌پاشی کنه و تورم رو به صورت مصنوعی پایین نگه داره که البته هر چند سال یکبار کار از دست در می‌ره و تورم ناگهان خودشو نشون می‌ده. این روند قبل از تحریم‌ها هم وجود داشت، پس بیخود همه چیز رو به هم ربط ندیم.
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    11 13
    نظام سلطه دیگه تحریمی در آستین کثیفش ندارد
    • ایران iran IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      7 5
      دقیقا" هر چی تحریم تو آستین داشتند طی ایم چند سال رو کردند دیگه برگی برای بازی ندارند به جز همین جیغ و فریادها ... ایران باید با خروج از NPT بازی رو تعقیر بده .. ماندن در این معاهده زیان بار اشتباه محض و موجب خسارت برای کشور ...
  • Mohi DE ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    5 4
    تورو خدا فقط ۱ سال قیمت دلار ثابت نگه دارید تا هر کی میخواد جمع کنه بره بتونه بره
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    6 7
    آفرین احسنت به دولت رئیسی خوب اجماع جهانی علیه ایران درست کردید غیر از چین و روسیه همه رای مثبت دادند، واقعا دستاوردهای این دولت را هیچکس نمی تونست بدست بیاره، تازه هنوز یکسال هم نگذشته
  • مهدی IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    7 3
    کاش دولت از این قرارداد ننگین محصول حسن روحانی خارج میشد و غنی سازی بیشتر از 90 درصد را شروع میکرد
    • 10098 IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 3
      انوقت قطر به ۹۰ درصد میرسید
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    8 2
    فرانسه یکی از همراهان همیشگی تحریم غلیه ما بوده کی ماشینهای فرانسوی رو به ما تجمیل کرده؟کدام خائنینی از دشمن ملت برای ملت انواع ماشینهای فرانسوی رو با قیمتهای نجومی وارد کردند؟؟ اگه ما مردم یه ذره غیرت میداشتیم پول و ارز رو به اونا نمیدادیم تا صنایع اونا بزرگتر شه
  • محمد حسین IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    7 1
    سازمان انرژی اتمی فشار بهش نیاد چند تا دوربین از کار انداخته در ازای این جاسوسی ها و ترور ها و کارشکنی های رژیم صهیونیستی این همه تحریم . اصلا چه معنی میده زیر تحریم باشی بعد بری مذاکره کنی و امتیاز بدی واقعا متاسفم برای خودم که داریم سخت ترین شرایط رو پشت سر می گذاریم ولی دست اورد هسته ای فقط شده غنی سازی و بعدشم واگذاری به یه کشور ثالث(بجای فروشش).
  • بلال خان IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    4 3
    یه خواهش میتونم بکنم از مسئولین محترم همه دشمنان سایتهای انرژی اتمی ما رو دیدند اونها که دشمن هستن طبق گفته خود همین مسئولین یه بار هم اجازه بدن ماهم بیاییم از نزدیک ببینیم ما که طرفدار انقلابیم چطور به دشمنان انقلاب اجازه میدین هر جارو بزن نگاه کنن و تحقیق کنن ما هم قول میدیم فقط نگاه کنیم اونم عبوری تو رو خدا اجازه بدین ما هم مثل دشمنان بیاییم ببینیم
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    5 3
    چرا بقیه ضد ما هستند؟ دیپلماسی چرا اینقدر ضعیفه؟
    • عبدالله۸۶۵۶ IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 3
      برای اینکه به کسبی باج نمیدیم.
    • ناشناس IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      3 2
      ما به کسی باج نمیدیم؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چین...روسیه..عراق...لبنان و...
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 3
    اینها دارن از این میسوزند که ایران علارغم تحریم های ظالمانه اروپایی ها و غربی ها و بدون برجام داره نفتش رو میفروشه / اگر این قطعنامه ها به تحریم و محدودیتی علیه ایران منجر نشود با توجه به عدم الزام آور بودن آن قطعنامه ها ، بی توجهی به اون در جهت یک تصمیم غیر احساسی و منطقی میتونه مفید باشد چون اینها منتظرند ببینند که اگر تصمیمی مبنی بر خروج ایران از NPT اتخاذ شد همین رو بهانه کنند برای تحریم های بیشتر علیه ایران / ایران از گزینه های غیر سیاسی ( اقتصادی) در جهت تنبیه و پشیمان کردن اروپا و اربابش آمریکا استفاده کند وقتی ما میدونیم که اروپا در حال خرید و ذخیره گاز است در یک کار هماهنگ با روسیه شیر صادرات مستقیم و غیر مستقیم گاز به اروپا رو موقتا ببندیم تا هزینه این ذخیره سازی گاز توسط اروپا بسیار گران تمام شود / اگر غربی ها زمانی از تابستان داغ ( از لحاظ سیاسی اقتصادی) در ایران سخن میگفتند و تیرشون به سنگ خورد و اونطور که میخواستند نشد باید بدانند که ایران قدرت ساختن زمستانی بسیار سرد رو برای اروپا دارد / اروپا باید بداند که در سایه تحریم های خود علیه روسیه یا ایران او و اربابش آمریکا خواهند بود که بیشترین خسارت رو از این گستاخی و تحریم ها خواهند دید / کاهش سطح همکاری ها با آژانس هم میتونه پاسخ مناسبی برای این کار آژانس باشد
  • هموطن IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    5 0
    جلو پارس سگ ناجوانمرد باید مردانه ایستاد وگرنه وقیح تر شده و فکر میکنه خبری است. راست میگن اول سلاح های دپو شده اسرائیل و آمریکاو اروپا را جمع کنندو به قوانین آژانس پایبند باشن و بعد برای مصراف صلح آمیز کشور دیگر قطعنامه ناجوانمردانه صادر کنند.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      1 1
      پاس کردن سگ ، واق واق کردن ، پاس کردن سگ به معنای نگهبانی است اینجا اشتباه نوشتید
    • حجت IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      1 1
      پارس لغت‌نامه دهخدا پارس . (اِ) آواز سگ . بانگ سگ . علالای سگ .عَوعَو. هفهف . عفعف . وَغواغ . وَعوع . وَکوَک . نوف . - پارس کردن ؛ عوعو کردن سگ . نوفیدن . بانگ کردن سگ به شب چون غریبی نزدیک شود. - امثال : سگ در خانه ٔ صاحبش پارس میکند ؛ یعنی هر کس در خانه ٔ خویش یا نزد کسان و اقربای خود شجاع است . چرندیات این پان هارو باور نکن
  • طاهر IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 4
    باز هم خیانت چین وروسیه اونها به راحتی می تونستند قطعنامه رو وتو کنند تاکار سختر نشه نظام سلطه یکپارچه است فقط در شیوه ی غارت ملل دیگه سلایقشون متفاوته.
  • کامران IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 2
    باید از اژانس و ماژانس خارج بشیم و حتی اگر شده با همه دنیا بجنگیم حتی اگر به قیمت نفله شدن مردم ایران باشه..... تنها راه تودهنی به امریکا همینه به قول احمدی نژاد انقدر قطع نامه بدین تا قطعنامه دانتان در بیاید هیچی نمیشه نترسید ...نهایتش دلار بشه ۵۰ تومن پراید هم بشه ۴۰۰ تومن عوضش تو دهنی به امریکا زدیم
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 1
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 1
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    5 4
    زبان دنیا رو نمی فهمید یعنی این!!! دلار در آستانه ۵۰ تومن!
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 0
      با برجام نافرجام چرا قیمت دلار و سکه بیش از 10 برابر گران شد ؟!
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 0
      ! زبان دنیای کثیف تو چرا کاری به بمب های اتم اسرائیل و امریکا و انگلیس و ... نداره؟ چرا کاری به عدم عضویت اسرائیل در NPT نداره؟ کِی میخواید بفهمید!؟
  • عبدالله IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    4 1
    گروسی به محض ورود به ایران باید دستگیر و حبس بشه.
  • مرصاد IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    5 1
    این چه منطق کثیفی است که ؛ کسانی که خودشان بمب اتمی داشته و حتی از آن استفاده هم کرده اند ، به ایران بگویند که ؛ تو حق استفاده از صلح آمیز آنرا هم نداری ؟؟!! قانون جنگل هم اینگونه نیست !!
  • ایرانی US ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    انهایی که رای موافق داده اند که وضعیتشان مشخص هست. روسیه و چین هم نشان دادن مخالفتشان بی معنی هست و نتیجه ای ندارد فقط مردم را مسخره خود کرده اند. یعنی این دو کشور روی دیگر کشور ها تاثیر ندارند؟ ان سه کشوری هم که رای ممتنه دادن که نوعی دهان کجی به ایران است. ایران باید فقط روی مردم ایران برنامه ریزی کند نه دیگران. از این توافق نامه های احمقانه خارج شوید. اخه چه سودی داشته این 20 سال گذشته؟ غیر از بدبختی و بیچارگی؟
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    ۸۵درصد موافق دادنند!؟این۱۵درصد هم که ممتنع ومخالف دادنند اکثراشرقی هستند(پس باید خاک عالم را بریزیم برسر کشورهای شرقی که موافق دادنند ونابود ومحوسون کنیم(ضمنا سوال اینجاست آیا شورای حکام ۵۰ درصد ۵۰درصد شرقی وغربی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس