کد خبر 1384597
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴
مصوبات جدید کنکور سراسری اعلام شد

مصوبات جدید کنکور سراسری ۱۴۰۲ اعلام شد.

به گزارش مشرق، رجبعلی برزویی معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در شبکه خبر سیما گفت: سوابق تحصیلی از ۴۰ درصد شروع می‌شود و به ۶۰ درصد می‌رسد، همچنین کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود.

وی با اشاره به بررسی عدالت آموزشی و دغدغه خانواده‌های داوطلبان کنکور در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: مشکلات داوطلبان کنکور در سال‌های دبیرستان و در زمان آزمون بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که باید فکری کنیم.

همچنین عبدالرسول پورعباس در ادامه گفت: آزمون اختصاصی دو بار در سال برگزار خواهد شد و برای دو سال معتبر است، بودجه بندی آزمون نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: پذیرش دانشجو نیز به دو شکل است، ۸۰ تا ۸۵ درصد براساس معدل و ۱۵ درصد پذیرش برمبنای ۴۰ درصد سابقه تحصیلی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از چندین جلسه بررسی، طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه را به تصویب نهایی رساندند.

در جلسه امروز سه‌شنبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، سیاست‌های آموزشی و نیز سنجش و پذیرش، با هدف تامین عدالت آموزشی در راستای ایجاد فرصت برابر برای دانش‌آموزان مناطق محروم در ورود به دانشگاه و به ویژه رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی بررسی و به تصویب نهایی رسید.

همچنین اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مباحث خود برای اصلاح شیوه سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در ورود به دانشگاه، به منظور کاهش فشار روانی ناشی از تعیین تکلیف ۱۲ سال تحصیل آنان در آزمون ۴ ساعته کنکور، سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان را از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش دادند. بر این اساس ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود.

سیاست‌های جدید به تدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد به این نحو که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ خواهد بود.

بر این اساس کنکور سالی ۲ بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی ۴۰ درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه دارد.

همچنین دانش‌آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.

جزئیات دقیق سیاست‌های جدید سنجش و پذیرش دانشجو متعاقبا از سوی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پژمان IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    10 0
    به مقامات ارشد کشور هشدار می دهم که این طرح توسط کسانی ارائه شده که سالها در آمریکا و انگلیس درس خوانده اند واز نظرسنجی که از دانش آموزان شده می توانید ببینید که اکثر دانش آون مخالف این طرح هستند یعنی این طرح باعث می شود دانش آموز از دست نظام ناراحت شود. هشدار می دهم که کسانی که مصمم به اجرای این طرح هستند ممکن است نفوذی دشمن باشند تا موجب نارضایتی نوجوانان شوند. در راس آنها که تحصیلکرده آمریکا و انگلیس است هرچند روحانی باشد. مشرق جان لطفاپخش کن تا به گوش مسولین برسد. چرا طرحی را می خواهید اجرا کنید که بالای 80 درصد دانش آموزان مخالفش هستند(در تمام نظرسنجی هایی که در هرکجا صورت گرفته بالای 70درصد مخالف اند). دوست دارید دانش آموزان را مقابل نظام قرار دهید؟ با اجرای این طرح چرا دقیقا رفتاری را انجام می دهید که دشمنان نظام دوست دارند؟ مشرق جان لطفا منتشر کن. من خودم دانش آموز انقلابی هستم و متوجه هستم این طرح کار جریان نفوذ است و می خواهد همسن و سالان مرا مقابل نظام قرار دهد.
  • محرابی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    6 0
    واقعا چرا این تصمیمو گرفتن؟ یعنی نمی فهمن با این کار گند زدن تو پذیرش دانشجو؟ قبلا کتاب تست برای قبولی می خریدیم الان باید علاوه بر کتاب تست، کتاب تشریحی هم بخریم چون قراره با این طرح تاثیر امتحان نهایی در کنکور که مثبت بود،قطعی بشه. و دو برابر هزینه کنیم تا قبول بشیم. نیازی نیست در زیرزمین ها دنبال مافیای کنکور باشیم. وقتی مسولین تصمیماتی را می گیرند که هزینه ی مالی برای قبولی در دانشگاه افزایش می یابد یعنی دقیقا همان کاری را دارن انجام میدن که مافیا میخان مثل اجرای همین طرح.
  • مهدي احمدي IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    10 0
    با اين مصوبه قبول شدن تو كنكور خيلي عذاب آور ميشه چون تاثيرمعدل قطعي شده و اگه يكي از ده تا امتحان نهايي را خراب كنيم بايد قيد قبولي در رشته ي خوب را در اون سال بزنيم و بفكر سال بعد باشيم كه امتحان نهايي اون درس را دوباره بدهيم. بعدش هم دو ساعت قبل از برگزاري امتحان نهايي سالهاست كه سوالات بين دانش آموزان تو گروه ها دست به دست ميشه و بعضي كانال ها هم سوالاتو ميفروشن. جلوي اينو چطور ميخان بگيرن؟ الان كه تاثير امتحان نهايي را قطعي كردن همه تقلب ميكنن چون اگه يكي١٩.٧٥ هم بشه ضرر كرده. قبل اين مصوبه فقط كافي بود امتحان نهايي را پاس كنيم اما الان صدم به صدمش در قبولي دانشگاه تاثير داره. خلاصه كه بگم ٩٠ درصد دانش آموزان هم مخالف اين طرح اند
  • ستايش عابد IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    5 0
    من دانش آموز يازدهمي ام الان كه اين طرحو تصويب كردن تو كلاس ما همه به فكر مهاجرت افتادن چون ميدونن از١٤٠٢ قبول شدن تو رشته ي خوب دانشگاه خيلي سخت تر ميشه. ماشاءالله اينقدر سوالات امتحان نهايي قبل از برگزاري تو كانال هاي تلگرام ميفروشن كه نگو. چرا با اين مصوبه زندگي را بر ما جوانان سخت مي كنيد؟ مقصر اينم تحريمه؟ كاش امامان جمعه لااقل در تريبون نماز جمعه حرف دل ما دانش آموزان را بزنند. شايد اين مصوبه ظالمانه لغو بشه.
  • ستاری IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    5 0
    اومدن ابروشو درست کنن زدن چشمشو کور کردند. با این مصوبه، قبولی تو دانشگاه و رشته ی خوب که سخت تر شد. چطور میخان در عمومی ها ملاک فقط امتحان نهایی باشه وقتی همین امسال اینقدر تقلب تو امتحان نهایی شد؟ آیا مسولین نمی بینند که ده ها کانال و گروه در تلگرام دو ساعت قبل از شروع امتحان نهایی سوالات را می فروختند؟ و واقعا می فروختند کلاهبرداری در کار نبود بچه های مدرسه ی ما چندتاشون خریده بودن و میگفتن همونا بوده. با این مصوبه فقط باعث میشید اونایی هم که سوالات را نمی خریدند برن سوالاتو بخرن چون تاثیر معدل که مثبت بود حالا قطعی شده و 25صدم هم مهمه. قبلا فقط لازم بود پاس کنیم اما الان 25صدم هم 25 صدمه.
  • حسام IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 0
    . نوبت دانش آموزان رسیده. چرا هزینه های قبولی در دانشگاه را افزایش می دهید؟ از کجا 200هزار تومان بیاوریم تا یک درس را ترمیم معدل کنیم؟ همین الان پول نداریم کتاب تست بخریم از سال آینده هم باید کتاب تست بخریم هم کتاب تشریحی چون تاثیر معدل در پیرش دانشجو قطعی شد قبلا مثبت بود و پاس کردن کافی بود الان متحان نهایی هم اثرگذار شده شده به علاوه ی کنکور. من مشهدی هستم. . به خدا90درصد دانش آموزان مخالف این طرح اند.
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 0
    . كه نصف كلاس كا افسردگي گرفتن از دستش. بچه ي ١٧ساله چه گناهي كرده كه تاثير امتحان نهايي را قطعي كرديد و آيندشو نابود؟
  • عباس حسن پور IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    حالا نوبت دانش آموزان رسیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس