کد خبر 1384513
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
کاهش 139 درصدی خروج پول حقیقی از بازار سهام/تاثیر کاهش نرخ بهره بین بانکی بر بازار

بورس در حالی امروز رشد هزار واحدی را تجربه کرد که خروج پول حقیقی از بورس افت قابل توجهی داشته است.

به گزارش مشرق، بازار سهام امروز در حالی با رشد در شاخص کل مواجه شد که رفتار هیجانی ناشی از اخبار سیاسی و بین المللی بر بورس سایه انداخته است.

کاهش نرخ بهره بین بانکی در روزهای اخیر نشان از عزم بانک مرکزی برای کمک به بازار سرمایه دارد. در جریان معاملات امروز بازار سرمایه در نیمه ابتدایی زمان معاملات در واکنش به این کاهش سبزپوش شد و با نزدیک شدن به پایان زمان، فشار فروش نیز در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است.

کارشناسان تکنیکال بورس معتقدند از لحاظ تکنیکال در موج چهار اصلاح قرار داشته و این موج می ‌تواند حوالی محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی به پایان برسد و پس از آن موج صعودی شکل بگیرد.

* اخبار سیاسی مانعی برای رشد بورس

فرامرز احدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره واکنش بورس به اخبار سیاسی و بین المللی که این روزها در فضای رسانه ای منتشر شده است، گفت: همواره اخبار و ریسک ‌های سیاسی بر بازار سهام اثرگذار هستند، اما حساسیت بورس تهران به اخبار منفی بسیار شدیدتر از اثر تحولات سیاسی بر اقتصاد ایران است.

وی ادامه داد: بازار به عوامل صعودی مانند تورم و رشد نرخ ارز واکنش مثبت چندانی نشان نمی ‌دهد، در مقابل عوامل نزولی اثر منفی بیشتری دارند. یعنی وضعیت بازار سهام بازتاب انتظارات و ذهنیت فعالان و نقش آفرینان بازارها است.

* رشد شاخص کل و افت شاخص کل هموزن

در جریان معاملات روز سه‌ شنبه، شاخص کل بورس با افزایش هزار و ۷۸ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۸۷ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس بر خلاف شاخص کل، با افت ۹۴۰ واحدی در سطح ۴۱۹ هزار و ۶۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۲۲ صدم درصد بوده است. شاخص کل فرابورس نیز ۱۵ واحد پائین آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۸۳۸ واحد قرار گرفت.

* افت خروج پول حقیقی از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۴۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. میزان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه نسبت به روز گذشته با افت ۱۳۹ درصدی مواجه شده است.

در معاملات روز سه‌ شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت و نمادهای کایزد (فرانسوز یزد)، پلاستح (حق تقدم کارخانجات تولیدی پلاستیران) و سپاها (سیمان ‌سپاهان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

کاهش ۱۳۹ درصدی خروج پول حقیقی از بازار سهام

گروه های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک ها موسسات اعتباری شاهد خروج بیشترین پول حقیقی بوده و گروه سیمان، آهک و گچ نیز بیشترین ورود پول را تجربه کرده اند.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۸ هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومان بود که ۲۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۲۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در سال ۱۴۰۱ بوده است.

* بررسی عرضه و تقاضای پایانی بازار

در جریان معاملات روز سه شنبه، ۱۳۹ سهم با رشد قیمت روبه رو شدند و ۳۱ نماد نیز در صف خرید قرار داشتند و ۲۰۰ نماد هم با افت قیمت مواجه شدند و ۳۳ سهم در صف فروش باقی ماندند.

در پایان معاملات امروز، ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۷۹ درصد کاهش یافت و ۸۷ میلیارد تومان شد. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۸۷ درصد رشد کرد و در رقم ۱۱۲ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای  کایزد (شرکت فرانسوز یزد)، آسیاتک (شرکت انتقال داده آسیاتک) و سپاها (شرکت سیمان سپاهان) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات امروز به نمادهای وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان)، فسازان (غلتک سازان سپاهان)، قثابت، قچار (قند چهارمحال و بختیاری) و لپارس (پارس الکتریک) تعلق داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسین هوالباقی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    1 0
    اگه می ذاشتین من زنده بمونم نصفه یک روز درستش می کردم . اول ساختومن ضد زلزله م رو میذاشتم تو بورس کالا . دوم دست امریکا و اذنابش را قطع می کردم . سوم دست دلالان و رانتخواران مثل جمشید بسم اله را هم قطع می کردم . بعد به جای بورس به دولت تعدادی قلک هم میدادم تا دستشون خالی نباشه . ارز 4200 را هم دستش رو قطع می کردم ... حالا بذارین منو پیدا کنن خودم بورس رو درست می کنم ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس