کد خبر 1384434
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
گردو غبار

طوفان گرد و غبار سه کشور عراق، کویت و عربستان را درنوردید و موجب نارنجی شدن آسمان این کشورها شد.

به گزارش مشرق، طوفان گرد و غبار از روز گذشته در منطقه غرب آسیا شروع و امروز (سه شنبه) عراق، کویت، عربستان سعودی را در نوردید.

بر اساس گزارش العربی مرکز ملی هواشناسی عربستان اعلام کرد گرد و غبار ریاض پایتخت و مناطق شرقی و غربی کشور را در بر گرفته که این پدیده تا عصر امروز ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری عربستان سعودی به نقل از این مرکز اعلام کرد که پیش بینی می‌شود که بادهای سطحی که باعث افزایش گرد و غبار می‌شود، منجر به عدم دید افقی تقریباً بر روی منطقه شرقی و بخش‌هایی از منطقه ریاض شود. این طوفان مناطق القصیم (شرق)، حائل (شمال)، مدینه منوره، مکه مکرمه (غرب) و نجران (جنوب) کشور را در برگرفته است.

گرد وغبار باعث عدم دید افقی شده که تشخیص برج‌های منطقه مرکزی ریاض از فاصله کمتر از ۵۰۰ متر دشوار شده است. به دلیل گرد و غبارهای موجود و کاهش دید، ترافیک در سطح شهر ریاض تشدید شده که مقامات سعودی نسبت به این وضعیت هشدار داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

4 کشور عربی منشا تولیدگردو غبار کشور

فراوانی و شدت ریزگردها در ماه‌های اخیر در منطقه افزایش یافته است، به ویژه در کشور عراق که اغلب در معرض طوفان‌های شن قرار دارد که کارشناسان علت آن را تغییرات آب و هوایی می‌دانند. دیروز عراق شاهد طوفان شدید گرد و غبار بود که هشتمین طوفان از اواسط آوریل تاکنون بوده است. در نتیجه، مقامات عراقی تصمیم به بستن فرودگاه‌ها و ادارات دولتی گرفتند و امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس را به حالت تعلیق درآوردند.

امروز سه شنبه طوفان شن آسمان عراق را نارنجی کرد و باعث مشکلات تنفسی ۴ هزار نفر شد که در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری شدند.

روز گذشته نیز مقامات کویتی به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی، تردد هوایی را برای حدود یک ساعت و نیم متوقف کردند. همچنین شرکت‌های سه بندر کویت تردد دریایی را به صورت موقت به حالت تعلیق در آوردند.

این درحالی است که با سدسازی‌های غیراوصولی ترکیه بر روی سرچشمه‌های دجله و فرات، عراق بیش از پیش در معرض طوفان‌های شنی قرار می‌گیرد. وزش باد باعث می‌شود طوفان شن از عراق به سوی برخی دیگر از کشورهای منطقه مانند ایران، سوریه و کویت حرکت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس