تورم در عربستان، هزینه‌های حجاج را سه برابر کرد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه قیمت قربانی در عربستان به نسبت دهه هشتاد شمسی سه برابر شده، گفت: البته عربستان کشوری بیابانی است که اکثر مواد غذایی وارداتی است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب با بیان اینکه تاجران اعتبار قیمت‌ها را بیش از یک هفته نمی‌دانند، افزود: مجموع این مسائل باعث شده حج امسال با شرایط بی‌سابقه‌ای برگزار شود.

عربستان به دنبال افزایش درآمد و اشتغال آفرینی از حج است

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره هزینه‌های حج تمتع بیان کرد: علی رغم اینکه ما از وضعیت هزینه‌ها راضی نیستیم، ولی اکنون زائران ایرانی در منطقه کمترین هزینه را می‌پردازند. در برخی سال‌ها افزایش دوبرابری هزینه حج را داشتیم که عمدتاً به دلیل نوسان نرخ ارز بود، ولی امسال دولت عربستان به شکل بی‌سابقه در آستانه برگزاری حج اعلام کرد که بیش از هزار دلار از هر زائر دریافت می‌کند؛ یعنی به‌نوعی به دنبال افزایش درآمد و اشتغال آفرینی از حج هستند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب تاکید کرد: درحالی‌که آنان ادعای خادمی زائران را دارند، ولی سعی می‌کند به مخدوم خود دیکته کنند که باید چنین مبلغ زیادی بپردازند. این اقدام حیرت برانگیز باعث شد تا برخی کشورها به طور کلی انصراف بدهند و برخی کشورها نیز با افت زائر مواجه شدند.

وی با بیان اینکه در ایران تدبیر بر این شد تا ضمن دریافت میلغی از زائر در بخشی از هزینه‌ها صرفه‌جویی و در بخشی دیگر تخفیف گرفته شود، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به کاهش کرونا، انتظار برگزاری برنامه حج را داشتیم و منتظر اعلام رسمی عربستان و شروط آنان بودیم که در دهه آخر ماه رمضان اعلام کردند که حج با ۴۵ درصد سهمیه برای افراد زیر ۶۵ سال و تزریق سه دوز واکسن و تست pcr برگزار می‌شود.

عربستان به جای شرط سنی، استطاعت قرآنی را پیگیری می‌کرد

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: ساماندهی برنامه حج بهتر است براساس دستورات الهی باشد و انسان‌ها بی‌دلیل در آن دخالت نکنند. با این شرایط امسال حج با جمعیت کم و جوان برگزار می‌شود، ولی حج بعدی با عمده افراد بالای ۶۵ سال برگزار خواهد شد. اگر عربستان به جای اعلام شرط سنی، شرط استطاعت قرآنی را پیگیری می‌کرد، کارآمدی بیشتری داشت؛ یعنی اگر به جای شرط سنی، داشتن استطاعت و سلامت جسمی و مثلاً نداشتن بیماری زمینه‌ای به علت بیماری کرونا را مطرح می‌کرد بهتر بود؛ چراکه ممکن است که افراد زیر ۶۵ سال هم بیماری زمینه‌ای داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه با مسئولان حج عربستان مکاتبه شد، ولی پاسخ آنان این بود که این شرط از سوی وزارت بهداشت عربستان مطرح شده، گفت: اگرچه این تدابیر از روی احتیاط است،‌ ولی باز شرط و قاعده قرآنی استطاعت دقیق‌تر از آن بود. توصیه دیگر قرآنی در مشورت است، از مزیت‌های مشورت این است که سایر کشورها نیز در این زمینه همراه‌تر می‌شوند. چراکه همه به دنبال برگزاری مراسم باشکوه و موفق هستیم. 

وی یادآور شد:جهت‌گیری حج امسال خودسازی، اتحاد و دفاع از مسجدالاقصی قبله اول است.

حجت الاسلام و المسلمین نواب با توجه به تدابیر فرهنگی، آموزشی و اجرایی حج تمتع به تشریح شعار حج پرداخت و بیان کرد: جهت‌گیری حج امسال در محور فردی خودسازی و در کار جمعی اتحاد جوامع اسلامی است که نتیجه آن اقتدار است. اقتداری که جهت‌گیری آن به سوی دفاع از مهم‌ترین مسئله جهان اسلام یعنی مسجدالاقصی قبله اول است. 

زائران آموزش‌های برخط و غیرحضوری را گذرانده‌اند

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص آموزش‌های ارائه‌شده به زائران نیز گفت: عمده زائرانی که اکنون مشرف می‌شوند، در سال ۹۹ بیشتر آموزش‌های برخط و غیرحضوری را گذرانده‌اند، در شهرستان‌های آبی آموزش‌ها به شکل حضوری انجام شده بود. امسال نیز بعد از اعلام عربستان آموزش‌ها به شکل حضوری پیگیری شد. طبق گزارش معاون فرهنگی بعثه، با وجود فرصت باقیمانده، برخی از کاروان‌ها ده جلسه آموزشی قبل از اعزام را برگزار کرده‌اند. با این تفاوت که سابقاً الزام در برگزاری هفته‌ای یک جلسه بود، ولی امسال جلسات به شکل فشرده‌تر برگزار شد و روحانیون هم پای کار آمدند. همایش حج نیز در مراکز استان‌ها در حال برگزاری است که امیدواریم اثربخش باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه امسال تمام برنامه‌های فرهنگی و معنوی حج طبق روال گذشته برگزار می‌شود، توضیح داد: تعدادی برنامه جدید از جمله دعوت از قاریان ممتاز برای برگزاری جلسات قرآن در مراکز مختلف و برگزاری محفل‌های خاص قرآنی به برنامه های اضافه شده است؛ چراکه در سرزمین وحی و در مهبط نزول قرآن جای دارد بیشتر به آموزه‌های قرآنی پرداخته شود. 

وی درباره درس‌های آموزنده حج گفت: کسی که حج می‌رود تمام راحتی و آسایش را کنار می‌گذارد و خودش را با چارچوب جدید وفق می‌دهد و آنچه را مطلوب خداوند است انجام می‌دهد. درس‌های حج بسیار متعدد است. یک عمل آن انسان را به اوج و یک عمل انسان را در خضوع و فرود می‌آورد. همه اعمال حج برای انسان یک تلنگر است. برای مثال حشر بعد از اذان صبح در مشعرالحرام یادآور فردای قیامت است و غوغایی از صفا و معنویت را آن صحنه می‌آفریند.

خودسازی از محورهای اساسی و جانمایه حج است

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در تبیین شعار حج امسال اذعان داشت: شعار حج در واقع جهت‌گیری کلی در برگزاری حج است. خودسازی از محورهای اساسی و جانمایه حج است، دومین محور انسجام است که در معنای وحدت و یکپارچگی جهان اسلام و دوری از تفرقه است که موجب اقتدار اسلامی می‌شود. نکته آخر نیز به اهمیت و جایگاه مسجدالاقصی بازمی‌گردد که امروز شاهد بی‌تدبیری و بی‌تفاوتی برخی کشورها نسبت به آلام و دردهای مردم فلسطین هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب بیان کرد: در واقع جهت‌گیری در محور فردی خودسازی و در کار جمعی اتحاد و انسجام است که نتیجه آن اقتدار می‌شود، این اقتدار به سمت دفاع از مهم‌ترین مسئله جهان اسلام یعنی مسجدالاقصی است جالب آنکه پیامبر گرامی اسلام(ص) در مسجدالحرام تقریبا به سمت رکن حجر نماز می‌خواندند که اگر کسی بدان سمت بایستد، در واقع در امتداد به سمت مسجدالاقصی نماز خوانده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس