کد خبر 1384327
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲

در دنیای پر سرعت امروزی که مرزهای جغرافیایی نمی‌توانند هیچ محدودیتی برای پیشرفت افراد ایجاد کنند یادگیری زبان دوم، سوم و ... نه تنها مفید و سودآور بلکه لازم و ضروری است. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارج را دارند، کسانی که قصد ارتقای شغلی و کسب موقعیت‌های شغلی بهتر در کشورهای صنعتی را دارند، افرادی که قصد مهاجرت دارند و ... همگی باید حداقل به زبان دوم تسلط داشته باشند که بتوانند به هدف و مقصود خود برسند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین دلایل اهمیت یادگیری زبان دوم پرداخته خواهد شد.

چرا باید زبان آموخت؟

به‌صورت کلی افراد زمانی می‌توانند اهمیت و ارزش زبان دوم را درک کنند که در یک محیط قرار بگیرند و قادر نباشند با افراد ارتباط برقرار کرده و معنی و مفهوم صحبت‌های آنها را متوجه شوند. یادگیری زبان دوم در دنیای امروز به قدری اهمیت و ارزش پیدا کرده است که اکثر افراد تلاش می‌کنند که از سنین پایین کودکان خود را به آن ترغیب کرده و آنها را به سمت آموزش سوق بدهند. ازجمله مهم‌ترین دلایل اهمیت زبان دوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به دست آوردن فرصت‌های شغلی بهتر

قطعاً افرادی که به زبان‌های خارجه مانند انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی و... تسلط دارند می‌توانند در به دست آورده شغل‌های پردرآمد و راحت از سایر افراد پیشی بگیرند. همچنین آموزش زبان دوم می‌تواند برای کسانی به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند در پیدا کردن شغل مناسب بسیار مؤثر باشد. همان‌طور که گفته شد جهان به‌سرعت در حال تغییر است و برندها و شرکت‌های معتبر و شناخته‌شده در تلاش هستند که در سراسر دنیا شعبه‌های متعددی دایر کنند و این فرصت بسیار خوبی است که افراد به مشاغل مورد علاقه خود دست پیدا کنند اما لازمه این کار آشنایی با زبان‌های خارجه است.

پیشرفت تحصیلی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های یادگیری زبان دوم برای افراد خصوصاً کودکان و نوجوانان پیشرفت تحصیلی است. خوشبختانه امروزه دانشجویان می‌توانند متناسب با سطح علمی خود در دانشگاه‌های معتبر جهانی اقدام به تحصیل کنند اما برای این کار باید بتوانند که به زبان کشور و دانشگاه مقصد تسلط داشته باشند. دانش آموزان و دانشجویانی که در آزمون‌های زبان خارجه شرکت کرده و مدارک معتبری دریافت می‌کنند از شانس بیشتری برای کسب صندلی دانشگاه‌های معتبر برخوردارند و در نتیجه شانس موفقیت بالاتری نیز خواهند داشت.

 اهمیت یادگیری زبان دوم

تقویت مغز و حافظه

مغز انسان به‌گونه‌ای است که تا اطلاعات بیشتری به آن داده شود فعال‌تر، پویاتر و خلاق‌تر می‌شود. یادگیری زبان دوم می‌تواند باعث تقویت مغز و حافظه افراد خصوصاً از زمان کودکی شود. خرید کتاب آموزش زبان خردسال و آموختن زبان‌های خارجه به آنها کمک می‌کند که کودکان از سنین پایین خلاقیت بیشتری داشته باشند و در حل مسائل و مشکلات چالش‌های ذهنی کمتری داشته باشند. با توجه به آنکه هر زبان می‌تواند پیچیدگی‌ها و سختی‌های خاص خود را داشته باشد مغز را مجبور می‌کند که فعالیت بیشتری داشته باشد و این باعث می‌شود که ماهیچه‌های مغز تقویت شود.

راحت‌تر شدن یادگیری زبان‌های دیگر

زمانی که افراد بتوانند به‌خوبی با یک زبان آشنا شوند و بر جوانب مختلف آن تسلط پیدا کنند می‌توانند به‌راحتی زبان‌های دیگر را نیز فرابگیرند. بسیاری از زبان‌های رایج و معتبر دنیا اشتراکات بسیار زیادی دارند زمانی که فرد به یکی از آنها تسلط داشته باشد می‌تواند به سایر زبان‌ها نیز مسلط شود. به‌صورت کلی زمانی که مغز فرد بتواند با تکنیک‌های یادگیری زبان آشنا شود قادر است راحت‌تر از قبل مسائل را تثبیت کند و این باعث می‌شود که امکان یادگیری زبان‌های دیگر نیز میسر شود.

افزایش اعتمادبه‌نفس

هرچند که تمامی زبان آموزان در ابتدای راه خود و شروع آموزش و یادگیری زبان دوم می‌توانند مشکلات، چالش‌ها و اشتباهات متعددی را تجربه کنند اما قطعاً زمانی که به تسلط کامل بر زبان مورد نظر خود می‌رسند، سطح اعتمادبه‌نفس آنها بسیار افزایش پیدا می‌کند. زمانی که اعتمادبه‌نفس فرد افزایش می‌یابد انگیزه بیشتری برای آموزش زبان‌های بیشتر، انجام فعالیت‌های متعدد و ... خواهد داشت.

داشتن ارتباطات و تعامل بیشتر

به گفته بسیاری از اساتید و مدرسان زبان، افراد می‌توانند به هر تعداد زبانی که تسلط دارند شخصیت متفاوت داشته باشند به این معنی فردی که به 3 زبان مختلف تسلط داشته باشد 3 نفر منحصربه‌فرد خواهد بود و این به معنی گسترش و توسعه ارتباطات افراد خواهد بود. زمانی که فرد زبان‌های بیشتری یاد بگیرد فرصت بیشتری برای معاشرت و تعامل با افراد مختلف را خواهد داشت. هراندازه که فرد ارتباطات بیشتری نیز داشته باشد می‌تواند در رسیدن به اهداف خود موفق‌تر باشد.

تجربه آشنایی فرهنگ‌های جدید

در حقیقت فرد می‌تواند حتی با خواندن یک کتاب ترکی استانبولی ساده اطلاعات زیادی از فرهنگ، تاریخ و مردم این کشور پیدا کند و آشنایی و اطلاعات زمانی که فرد بتواند تسلط کامل بر زبان‌های خارجه داشته باشد بسیار بیشتر خواهد شد. مردم در سراسر دنیا از نژادها و فرهنگ‌های مختلفی هستند و هر کدام به ارزش‌های ویژه‌ای پایبند هستند. آشنایی با ارزش‌ها، فرهنگ و هنجارهای ملت‌های دیگر همواره جذابیت بالایی داشته است. زمانی که فرد بتواند در یادگیری زبان دوم موفق باشد می‌تواند درک بهتری از فرهنگ، رسوم و ارزش‌های سایر ملت‌ها داشته باشد و در مواردی همچون تاریخ، موسیقی، هنر، سبک زندگی، دین و مذهب و ... اطلاعات جامعی کسب کند.

اهمیت یادگیری زبان دوم

تقویت انواع مهارت‌های تصمیم‌گیری و ارتباطی

در حقیقت اهمیت یادگیری زبان دوم بیشتر از تمامی مواردی است که به چشم قابل مشاهده است. یکی از مهم‌ترین مزایای تسلط بر زبان‌های دوم، سوم و ... تقویت مهارت تصمیم‌گیری افراد است. هرچقدر که فرد به تعداد بیشتری از زبان‌های زنده دنیا تسلط داشته باشد می‌تواند کنترل بیشتری بر روی احساسات خود داشته و در نهایت تصمیمات درست‌تری در مراحل مختلف زندگی خود اتخاذ کند.

·        از دیگر مواردی که اهمیت زبان دوم را نشان می‌دهند می‌توان به داشتن ابتکار عمل در مناطق توریستی، افزایش سلامت جسمی و ذهنی و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، بزرگ‌تر شدن مغز، بهبود مهارت‌های شبکه، بهبود و تقویت زبان اول، توسعه بیشتر فرصت‌های سفر و گردشگری، بهبود عملکرد در زمینه‌های علمی و ... اشاره کرد.

روش‌های یادگیری زبان دوم

خوشبختانه پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مدرن و همچنین توسعه امکانات باعث شده است که امروزه افراد برخلاف گذشته چالش‌های کمتری برای آموزش زبان‌های خارجه داشته باشند. امروزه افراد می‌توانند به روش‌های مختلفی همچون استفاده از کلاس‌های آنلاین، استفاده از کتاب‌های خودخوان، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، استفاده از کلاس‌های مجازی و ... اقدام به زبان مورد علاقه خود کنند. همچنین خرید اینترنتی کتاب آموزش زبان آلمانی و سایر زبان‌ها محدودیت‌های زمانی و مکانی را برای افراد حذف کرده و زبان آموزان می‌توانند متناسب با شرایط خود، سطح زبان، میزان استعداد، میزان زمان آزاد، شرایط مالی و ... از روش‌های مختلف آموزشی استفاده کنند.

جمع‌بندی نهایی

یادگیری زبان دوم در دنیای سریع و پویای امروز به یک امر بسیاری ضروری و حیاتی برای افراد تبدیل شده است و کسانی که به نتوانند به زبان دوم، سوم و ... تسلط داشته باشند بسیاری از فرصت‌های شغلی، تحصیلی و ... را از دست می‌دهند. بهبود حافظه، افزایش ارتباطات، آشنایی با فرهنگ‌های دیگر، ایجاد فرصت‌های شغلی و تحصیلی، افزایش اعتماد و عزت‌نفس، یادگیری زبان‌های بیشتر و ... از مهم‌ترین دلایل اهمیت یادگیری زبان دوم هستند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس