کد خبر 1384269
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
یارانه

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تاکنون دو فهرست از متقاضیان معترض به دهک‌بندی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال شده است، گفت: دهک‌بندی‌ها هر سال یکی دو بار رسیدگی می‌شود.

به گزارش مشرق، داریوش ابوحمزه، در مورد آخرین وضعیت ثبت اعتراض مردم در سامانه حمایتی وزارت تعاون اظهار داشت: از زمان ثبت اعتراضات مردم تاکنون در قالب دو فهرست سه میلیون نفری و یک میلیون نفری که در مجموع بیش از چهار میلیون نفر می‌شوند، به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای بررسی وضعیت خانوار معرفی شده‌اند.

وی این نکته را هم گفت: کلیه کسانی که متقاضی رسیدگی به وضعیت دهک‌بندی خانوار خود بوده‌اند با دستور رئیس جمهور یارانه معیشتی اردیبهشت‌ماه را دریافت کرده‌اند، اما هنوز قابل برداشت نیست تا وضعیت بعد خانوار و دهک‌بندی آنها مشخص شود.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کسانی که از خانواده ازدواج کرده‌اند، اما سیستم خانواده خود را جدا نکرده‌اند، می‌توانند با  تشکیل خانوار جدید یارانه‌ای بعد خانواده خود را تغییر دهند، اما کسانی که مجرد هستند برای جدا کردن خانوار خود باید منتظر تصمیم دولت باشند و ما پیشنهادی به دولت ارائه کرده‌ایم که افرادی از خانوار که از سن مشخصی که دولت تعیین خواهد کرد بیشتر باشند و دارای درآمد مستقل باشند بتوانند ساختار خانواده خود را جدا کنند. البته این امر نیاز به مصوبه هیأت دولت دارد.

بیشتر بخوانید:

یارانه نقدی تا چه زمانی پرداخت می‌شود؟

ابوحمزه همچنین عنوان کرد: کسانی که به سازمان هدفمندی یارانه‌ها معرفی شده‌اند، می‌توانند از طریق دفاتر پلیس +۱۰ ساختار خانواده خود را تفکیک کنند و بعد از آن اطلاعات جدید خانوار از طریق سازمان هدفمندی به وزارت رفاه اعلام می‌شود که در آن صورت دهک‌بندی جدید را مشخص می‌کنیم و اگر خانوارهای جدید و همچنین خانوارهایی که تاکنون یارانه دریافت نکرده‌اند و متقاضی دریافت یارانه از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها شده‌اند، چنانچه در ۹ دهک پایین درآمدی قرار گیرند، مشمول یارانه معیشتی می‌شوند و اگر جزو دهک پردرآمد دهم باشند مشمول نخواهند شد.

وی افزود: سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز در این مرحله اطلاعات خانوارهای جدید را برای ما ارسال نکرده است.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس اطلاعات به دست آمده ۷.۵ میلیون نفر در کشور از قبل یارانه دریافت نمی‌کردند که یا این افراد از اول مشمول یارانه نبوده‌اند یا به دلایلی از سال ۸۹ عده‌ای انصراف داده‌اند، اما اکنون که مبلغ یارانه معیشتی بالا رفته متقاضی دریافت آن شده‌اند. در نتیجه اطلاعات خود را در سامانه سازمان هدفمندی به ثبت رسانده‌اند، اما هنوز این سازمان اطلاعاتی به ما اعلام نکرده است که دهک‌بندی آنها را شروع کنیم.

به گفته ابوحمزه هنوز سامانه حمایتی وزارت کار باز است و ثبت اعتراض مردم برای یارانه معیشتی و دهک‌بندی انجام می‌شود و این رسیدگی به دهک‌بندی دائمی خواهد بود و هر چند یک بار احتمالاً سالی یک یا دو بار انجام خواهد شد، بنابراین عده‌ای از این دهک‌بندی بالا و یا پایین خواهند رفت و ساختار درآمدی خانوار تغییر پیدا خواهد کرد

وی در برابر این پرسش که عده‌ زیادی از بازنشستگان که دارای فرزندان بزرگ و دارای درآمد هستند اعلام کرده‌اند، چون در ساختار خانوار آنها دو یا سه حقوق ثبت شده است، یارانه‌ آنها قطع شده، در حالی که وضعیت درآمد آنها بسیار بالا نیست، اظهار داشت: تعداد زیادی از اعتراض‌ها مربوط به بازنشستگان بوده است. برخی از فرزندان آنها متأهل بودند و از خانوار پدری جدا نشدند، در عین حال فرزندان درآمد بالایی داشتند، در نتیجه مجموع درآمد خانوار بالا ثبت شده است که باید ساختار خانوار آنها جدا شود. همچنین عده‌ای دارای فرزند مجرد با حقوق هستند که برای آنها پیشنهاد کرده‌ایم، از یک سن مشخصی بالاتر باید دولت بررسی کند و قانون‌گذار مشخص کند که فرد مجرد می‌تواند از چه سنی بالاتر ساختار خانوار خود را از پدر و مادر جدا کند که هنوز این پیشنهاد به تصویب نرسیده است.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد اینکه فقط تعداد خودرو خانوار و مقدار درآمد اعضای خانوار ملاک قرار می‌گیرد، گفت: هنوز ملک و املاک به دلیل اینکه بانک اطلاعات املاک ناقص است، مبنای محاسبه قرار نگرفته است، اما عمدتاً کسانی که چند مغازه و چند ملک دارند بالاخره درآمد اجاره و یا خرید و فروش جزو درآمد خانوار محسوب می‌شود و جز دهک‌های پردرآمد شناسایی خواهند شد.

وی افزود: عده‌ای از افراد هستند که حساب شرکت یا تجارت‌خانه‌ها در حساب بقیه افراد مانند کارمندان گردش می‌کند که این مسئله قابل تفکیک و قابل احصا نیست، بنابراین مردم باید توجه کنند که حساب شخصی خود را برای گردش مالی حساب‌های شرکت و یا تجاری در اختیار دیگران قرار ندهند، چون امکان شناسایی آن وجود ندارد. یعنی حساب شخصی برای کار شخصی و حساب تجاری و اداری برای کارهای تجارت استفاده شود.

وی گفت: سیستم دهک‌بندی خانوار احتمالاً هر شش ماه یکبار دوباره بررسی می‌شود و ممکن است عده‌ای از دهک‌های ۹گانه خارج شوند و یا برعکس عده‌ای از دهک‌ دهم به دهک‌های ۹گانه منتقل شوند.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه آیا دهک دهم پردرآمدی به معنای ۱۰ درصد کل جامعه است، عنوان کرد: دهک‌بندی براساس جمعیت و درآمد است. یعنی اگر جمعیت کشور ۸۵ میلیون نفر باشد در هر دهک حدود ۸.۵ میلیون نفر قرار دارد و دهک دهم که مجموع درآمد و دارایی خانوار آنها بیش از ۹ دهک دیگر جامعه باشد جزو دهک دهم و یا پردرآمد به شمار می‌رود. با این حساب ۸.۵ میلیون نفر در کشور خواهند بود که میانگین درآمد و دارایی خانوار آنها از میانگین ۹ دهک دیگر جامعه بیشتر است که همان افراد دهک دهم به شمار می‌روند و نباید یارانه معیشتی دریافت کنند.

ابوحمزه در مورد اینکه عده‌ای از هموطنان عنوان کرده‌اند، خودروی قولنامه‌ای فروخته‌اند، اما به عنوان دهک پردرآمدی حذف شده‌اند، گفت: پایگاه رفاه ایرانیان اطلاعات خودرو را از سامانه پلیس راهور دریافت می‌کند و چون معاملات قولنامه‌ای در سامانه راهوار وجود ندارد، کسی که سند خودرو به نام او است به عنوان مالک خودرو تلقی می‌شود، بنابراین کسانی که خودروی خود را به صورت قولنامه‌ای واگذار کرده‌اند، باید هرچه سریع‌تر نسبت به انتقال قطعی خودرو به خریدار اقدام کنند و سامانه رفاهی نمی‌تواند به زندگی مردم سرک بکشد که خودرو به صورت قولنامه‌ای فروخته شده است.

وی در مورد اینکه اطلاعات سامانه رفاه ایرانیان هر چند وقت یکبار به‌روز می‌شود، گفت: کسانی که به سامانه حمایت مراجعه می‌کنند، ملاحظه می‌کنند که گردش مالی خانوار آنها در سال ۱۴۰۰ به راحتی قابل مشاهده است و اطلاعات این سامانه مرتب به روز می‌شود و کسانی که ادعا می‌کنند، اطلاعات این سامانه به‌روز نیست اشتباه می‌کنند. البته اطلاعات خودرو را نمی‌شود به صورت روزانه دریافت کرد، اما در فواصل کوتاه‌تر مرتب اعلام می‌شود اطلاعات مالی و گردش مالی افراد از طریق بانک مرکزی، اطلاعات خودرو از طریق پلیس و همچنین اطلاعات مالی و حقوقی از طریق بیمه و سازمان امور مالیاتی و اطلاعات سفرهای خارجی از طریق پلیس به ما اعلام می شود.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه چه تعداد از سازمان‌ها با پایگاه رفاه ایرانیان مرتبط شده‌اند، عنوان کرد: اطلاعات خیلی زیادی در این سامانه وجود دارد، اما اطلاعاتی که مبنای دهک‌بندی خانوارها قرار گرفته است حدود ۶ اطلاع از مجموع دارایی درآمد و گردش مالی اعضای خانوار است که شامل خودرو، درآمد مالیاتی، درآمد خانوار، بیمه و گردش مالی و اطلاعات حقوق افراد شاغل به شمار می‌رود.

وی افزود: در سامانه رفاه ایرانیان اطلاعات مالی خانوار برای دهک‌بندی سالی یک یا دو بار بررسی می‌شود و ممکن است عده‌ای از خانوارها در دهک‌های درآمدی بالا یا پایین منتقل شوند.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز درخواست خانوارها برای ثبت یارانه معیشتی را به وزارت رفاه اعلام نکرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    5 0
    واقعا مسخرست زنگ زدم برای اعتراض میگه شما حق اعتراض ندارید واقعا چرا
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 0
      سلام از کجا بدونیم راست میگی؟
  • عباس IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    6 0
    اصلا کسی 2 خودرو هم به نامش باشد حالا مگر 2 پراید مدل 88 برای کسی نان آوری دارد که نانش را به خاطر آن قطع میکنید؟ مگر تقصیر مالک است که پراید 8 میلیونی شده 80 میلیون؟ مگر میتوان پراید را تکه تکه کرد و فروخت و به ازاش نان و روغن خرید؟
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    نصیحت و هوشدار و راهنمائی و00000. در فرد احمق ونادان تاثیر گذار نیست. چون نادان خود را بهترین فرض می کند. ارز دولتی از همه قطع شده باید به همه پرداخت شود.
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    3 0
    ما رفتیم برلی اعتراض هرکی فرستادمان یکجایی-دیگه بخاطر(پول بنزین وکرایه نداشتیم و گرمی هوا گرونی آبمیوه وآب...)قیدشو زدیم- نه یارانه رمضان بهمان دادنند ونه نوروز)!؟دراین دنیای پیشرفته وپیشرفت فصای مجازی حداقل یک سایتی اعلام کنید تا اعتراض کنیم
  • رحیمی IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    1 0
    بنده سال ۹۷ به صورت رسمی در دفتر اسناد خودرو را فروختم ولی طرف فک پلاک نکرده حالا در سامانه هنوز خودرو بنام بنده هست اینجا باید از دفتر اسناد استعلام بگیرند نه پلیس این اشتباهات فاحش را مشرق لطفا به مسوولین برسانید به خاطر این موضوع یارانه من قطع شده
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    چطوره کسانی که ازدواج کرده اند و توانایی ازدواج داشته اند مشمول یارانه شده اند، ولی کسی که فاقد درآمد و توانایی تشکیل خانواده هم ندارد، مشمول دریافت یارانه نیست؟ و درخواست او رد شده است؟
  • حمید IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    ایا فکر نکرده اند کسی ماشین دارد پولدار نیست شاید تمام داریی اش را داده ماشین بخرد کار کند .ایا به فکر این نیستند که طرف پول در حسابش هست ایا خانه داد یا اجاره ای هست .ایا فکر نکرده اند اگر پولی در حسابش باشد حاصل دسترنج چند یال است که جمع شده است ایا فرزند مجرد پولش را برای خانواده خرج میکند یا خاک بر سر خود میکند تا بتواند باین پول ازدواج کند .یا شغل دست وپا کند یا در این گرانی و خاک بر سری که درست کرده اید برای مردم بیچاره .بتواند مخارج خود اعم از خوراک پوشاک گران بخرد ولخت وگشنه نماند .من در خانه ی گلی وخشتی زندگی میکنیم به کدامین دلیل مرا در دهک دهم مساوی با اشراف زاده ای که در تهران زندگی میکند قرار داده اید منی که تا بحال هواپیما ندیده ام فقط در اسمان .منی که نه ماشینی دارم نه خانه ای .منی که نه سفر میروم یعنی پولش را ندارم .خدا بین ما وشما قضاوت کند
  • الاکرم زارع خفری IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    0 0
    بنده یارانم قطع شده لطف کنید نه ماشین دارم ودوتا پلاک ۲۰سال پیش مال پیکان بوده که در راهنمایی قیچی شده الان هم ماشین ندارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس