کد خبر 1311047
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
ریاض و دوحه خواستار ر رسیدگی به پرونده‌های موشکی و هسته‌ای ایران شدند

ریاض و دوحه در پایان سفر ولی‌عهد سعودی به قطر بیانیه مشترکی منتشر و مدعی شدند که باید همکاری و تعامل جدی درباره پرونده‌های موشکی و هسته‌ای ایران صورت گیرد.

به گزارش مشرق، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی شامگاه چهارشنبه برای دیدار با مسئولان قطری، وارد فرودگاه بین‌المللی دوحه شد.

شبکه خبری الجزیره بعد از ظهر امروز پنجشنبه بیانیه مشترکی از ریاض و دوحه منتشر کرد و گزارش داد که طرفین بر اهمیت حل و فصل فراگیر جنگ مردم فلسطین با رژیم صهیونیستی بر اساس راهکار دو دولتی تأکید کرده‌اند.

در این بیانیه، بر لزوم تداوم تلاشها برای یافتن یک راهکار سیاسی فراگیر برای حل بحران یمن بر اساس ابتکار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تأکید شد.

بر اساس این بیانیه، طرفین سعودی و قطری از توافقاتی که بین طرفهای مرحله انتقالی در سودان حاصل شده است، استقبال کردند.

این بیانیه در پایان سفر محمد بن سلمان به قطر صادر شده است. طرفین در این دیدار ابراز امیدواری کردند که دولت جدید عراق تشکیل شود تا ثبات و امنیت در این کشور برقرار گردد.

طرفین سعودی و قطری درباره ایران نیز مدعی شدند که باید همکاری و تعامل جدی درباره پرونده‌های موشکی و هسته‌ای ایران صورت گیرد تا امنیت و ثبات در سطح منطقه و جاهن برقرار شود. طرفین همچنین بر اصل حسن همجواری و دور کردن منطقه از هر گونه اقدام علیه ثبات آن تأکید کردند.

این در حالی است که عربستان، ‌ امارات، بحرین و مصر در ژانویه گذشته درباره پایان محاصره کشور قطر به توافق رسیدند و روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با این کشور از سر گرفتند.

روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کرده بودند.

عربستان، امارات، مصر و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشورها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    4 1
    تاریخ ثابت کرده که عربها بی وفا وغیرقابل اعتمادند نمونه اش همین قطر که نمک خورد و نمکدان شکست
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      1 0
      البته که درست میگی ولی بهتره یک پرانتزی بذاری که منظور عربهای کشورهای خلیج فارس اینطورین با تشکر
  • علی هستم IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    این قطر همان کشور ذره‌ای است که لعد تح یم رفقای قبلی عربش، تنها مسیر رسیدن هنه چیز بهش آسمان و دریای سمت ایران بود. خقا که جز دورویی و نفاق، حسد و حقارت محض در این ایادی اسراییل نیست.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    همین یکی دو سال پیش بود که میگفتم قطر هم مثل خیلیای دیگه نمک نشناسه انقدر نگید خوبه داره میاد طرف ایران بعد همه منفی دادن هیچی از اوضاع منطقه نمیدونی و از این حرفا. الان هم امارات اومده روی خوش نشون میده در حالی که یه دستش هنوز توی دستای صهیونیسته !!! خواهشا انقدر خوشبینانه به قضایا نگاه نکنید اصلا هیچ حسابی روی این کشورک های حاشیه خلیج فارس باز نکنید فقط زمانی که ایران براشون نفع داره میان طرف ما. هنوزم گروه های تروریستی ضد ایرانی دارن از همینا پول میگیرن و گرنه تا الان باید همه شون در کل منطقه از بین میرفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس