کد خبر 1383083
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
بایدن

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در سخنانی تلاش کرد که سفر احتمالی خود به عربستان سعودی را توجیه کند و مدعی شد قصد ندارد دیدگاهش درباره حقوق بشردر عربستان سعودی را تغییر دهد.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه مدعی شد که وی در تلاش است تا ثبات را به منطقه خاورمیانه به ارمغان بیاورد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «این احتمال وجود دارد که من به دیدار سران کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و اسرائیل بروم اما در حال حاضر برنامه مستقیمی برای آن ندارم».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنانش تلاش کرد که سفر احتمالی خود به عربستان سعودی را توجیه کند و گفت:‌«من قصد ندارد دیدگاه خود درباره حقوق بشر (در عربستان سعودی) را تغییر دهم اما به عنوان رئیس جمهور، این شغل من است که تلاش کرده و صلح را در صورتی که بتوانم برای خاورمیانه بیاورم».

وی اضافه کرد: «من می‌خواهم احتمال جنگ‌های بی معنی میان اسرائیل و کشورهای عربی را کاهش دهم و این چیزی است که روی آن متمرکز شده‌ام».

رئیس جمهور آمریکا درپاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی پاسخ روشنی نداد.

وی درباره تصمیم اخیر سازمان اوپک برای افزایش تولید نفت نیز، آن را اقدامی مثبت توصیف کرد اما گفت که نمی‌داند آیا این اقدام کافی خواهد بود یا خیر.

روابط ریاض-واشنگتن پس از ورود بایدن به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ و  پس از آن که وی در جریان مبارزات انتخاباتی خود قول داد عربستان سعودی را به کشوری حاشیه‌ای و منزوی تبدیل کند، تیره شد. تیرگی روابط دو کشور پس از طرح مسائلی مثل سوابق حقوق بشر سعودی، قتل خاشقجی و پرونده جنگ یمن بیشتر شد.

در حالی که بایدن در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود بر مسائل حقوق بشری در عربستان سعودی و سایر نقاط جهان تمرکز کرده بود، اما حالا تحلیلگران سیاسی آمریکا انتظار دارند این وضعیت تغییر کرده و مسائل دیگری مورد توجه رئیس‌جمهور آمریکا قرار گیرد.

دو هفته گذشته منابع خبری از سفر «خالد بن سلمان» برادر ولی‌عهد سعودی و معاون او در وزارت دفاع عربستان به آمریکا برای دیدار با مقام‌های ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) خبر دادند. بعد از این بود که تلاش و تمایل ایالات متحده برای توسعه روابط با عربستان آشکار شد و خالد طی آن سفر با مقامات امنیتی کاخ‌سفید و پنتاگون دیدار و گفت‌وگو کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    1 0
    معلومه که واسه ایران نقشه دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس