روسیه سفینه باری پروگرس را به  فضا پرتاب کرد

روسیه با وجود تحریم های فضایی صورت گرفته از سوی غرب به سرکردگی آمریکا در پی بحران اوکراین ، ساعاتی پیش سفینه باری «پروگرس» را از مرکز فضایی «بایکونور» قزاقستان به مدار زمین پرتاب کرد.

به گزارش مشرق، شبکه خبری راشاتودی با انتشار این خبر افزود: سفینه ماهواره بر «سایوز ۲.۱» از مرکز فضایی بایکونور قزاقستان که حامل سفینه باری  «پروگرس  ۸۱ پی» (Progress ۸۱P (MS-۲۰)) است ، به فضا پرتاب شد.

راشاتودی با پخش تصاویر این پرتاب افزود: قرار است این سفینه باری برای تحویل محموله خود به ایستگاه بین المللی  فضایی محلق شود، این یکصد و هفتادو سومین پرتاب سفینه باری پروگرس به فضا به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، درحالی  روسیه اقدام به پرتاب سفینه سایوز به ایستگاه بین المللی از بایکونور قزاقستان کرد که  خبرگزاری تاس روز گذشته ( پنجشنبه) در گزارشی اعلام کرد پایگاه فضایی بایکونور واقع در خاک قزاقستان که در اجاره مسکو است، از تحریم های ضدروسی غرب در امان مانده است.

خبرگزاری تاس با انتشار این خبر گزارش داد: کنستانتین بوسیگین (Konstantin Busygin)، یکی از مقامات محلی بایکونور در قزاقستان به این رسانه روسی گفت؛ « تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل وضعیت بوجود آمده در اوکراین بر فرودگاه فضایی بایکونور قزاقستان که توسط مسکو اجاره شده است، تأثیری نداشته ؛ تحریم های ضدروسی غرب بر ما تاثیر نداشته چرا که بایکونور جز قلمرو جمهوری قزاقستان  است.

تهدید روسیه به  پایان دادن همکاری در ایستگاه بین المللی فضایی

 کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا پس از وقوع جنگ در اوکراین در ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰، مجموعه تحریم هایی از جمله تحریم های فضایی علیه روسیه اعمال کردند.

بر همین مبنا "دیمیتری روگوزین"  رئیس آژانس فضایی روسیه (روسکاسموس)  در ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد: روسیه  قرار است از ایستگاه بین‌المللی فضایی خارج شود و دیگر با ناسا و آژانس فضایی اروپا همکاری نخواهد کرد؛ وی خاطر نشان کرد که مسکو دیگر با شرکای بین‌المللی در این راستا همکاری نمی کند و این تصمیمی است که قبلا اتخاذ شده است.

رئیس  آژانس فضایی روس‌کاسموس با اعلام این مطلب که روسیه ملزم به اعلام تاریخ خروج از  ایستگاه بین‌المللی فضایی نیست، افزودما این تصمیم را قبلا گرفته ایم و لزومی ندارد در مورد آن به صورت عمومی بحث کنیم.

سفینه سایوز متصل به ایستگاه بین المللی فضایی - فضانوردان برای بازگشت به زمین به این سفینه متکی هستند

ایستگاه بین المللی فضایی که در فاصله ای بیش از ۴۰۰ کیلومتری از مدار زمین قرار دارد، هم اکنون دارای هفت خدمه بوده، این ایستگاه که محصول ساخت چندین کشور است، از لحاظ تعادل و قوه محرکه به قدرت موشک های سایوز روسی که بدان متصل هستند، متکی است، قطع همکاری روسیه بدنبال اعمال تحریم های فضایی آمریکا و غرب می تواند مشکلات جدی را برای آینده این ایستگاه در فضا موجب شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    1 0
    روسیه باید فضانورد های گاوچرون رو با تیپا از ایستگاه فضایی بندازه بیرون که تا یانکیستان پیاده برگردن!!! خخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس