کد خبر 1382525
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
قیمت برنج خارجی آزاد و رقابتی می شود

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران از آزاد شدن قیمت برنج خارجی طی توافق با مسئولان خبر داد و گفت: همچنین با مسئولان توافق شد، دخالت شرکت بازرگانی دولتی ایران در بازار برنج متوقف شود.

به گزارش مشرق، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، با اعلام این خبر، افزود: با توجه به اینکه در خصوص تامین کسری برنج احساس خطر می‌کردیم روز یکشنبه جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت جهادکشاورزی، سازمان حمایت و تعدادی از اعضای از انجمن برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در این جلسه با اشاره به میزان واردات و ثبت سفارش برنج از ابتدای سال تا کنون هشدار دادیم، این رقم جبران کسری برنج کشور را نمی‌کند.

کشاورز حجم واردات برنج از ابتدای سال را ۲۷۰ هزار تن و میزان ثبت سفارش را  ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد، این درحالی است که، برای تامین نیاز کشور حداقل باید این ارقام ۲ برابر باشند. 

وی یادآور شد: دو ماه ابتدای امسال به دلیل نوروز و بلافاصله پس از آن ماه رمضان، بیشترین میزان مصرف برنج را داشته‌ایم، بر این اساس دست کم متوسط هر ماه باید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن برنج برای جبران کسری وارد کشور می‌شد.

کشاورز دلایل عدم تامین کافی وارداتی برنج تا امروز را اینگونه تشریح کرد: اولین دلیل این است که، دولت نتوانسته تا امروز قانون مربوط به سود بازرگانی واردات در بودجه ۱۴۰۱ را اجرایی کند و همچنان بلاتکلیفی در این زمینه وجود دارد.

وی تصریح کرد: با تغییر مبنای دریافت عوارض گمرکی از ارز ترجیحی به ارز نیمایی قیمت تمام شده برنج بالا رفت و دولت سعی کرد برای تعدیل قیمت، سود بازرگانی را کاهش دهد. اما چون این امر اجرایی نشد، از تجار تعهد خواست برنج ها را بر اساس عوارض گمرکی ۱۴۰۰ ترخیص کنند و بعد از آنکه بودجه سال ۱۴۰۱ اجرایی شد، مابه التفاوت سود عوارض گمرکی را پرداخت کنند.

کشاورز با تاکید بر اینکه بسیار از تجار این ریسک را نپذیرفتند، گفت: تجار معتقد بودند، وقتی برنج فروخته و تحویل خریدار شود، دیگر نمی‌توان از خریدار مابه التفاوت گرفت و یا دریافت آن بسیار سخت خواهد بود.

وی دلیل دیگر کسری برنج خارجی را اجرای قیمت دستوری عنوان کرد و افزود: دولت در پایان سال گذشته قیمت‌های دستوری برای برنج تعیین کرد، تعیین قیمت دستوری درحالی بود که، قیمت جهانی برنج افزایشی است و هزینه‌های جانبی آن نیز مانند حمل و نقل رشد زیادی داشته است.

کشاورز اضافه کرد: علاوه بر آن، وزارت جهاد کشاورزی از پذیرش ثبت سفارش‌ها بر اساس تغییرات ارزش جهانی سر باز زد.

به گفته وی، با عنوان شدن دلایل کسری برنج خارجی، مسئولان حاضر در جلسه در نهایت پذیرفتن قیمت گذاری دستوری حذف شود و قیمت بر اساس رقابت سالم بین واردکنندگان تعیین شود.

کشاورز ادامه داد: همچنین مسئولان عدم دخالت دولت در بازار را پذیرفتن و قرار بر این شد، شرکت بازرگانی دولتی ایران دیگر به بازار برنج ورود نکند و تنها به تامین ذخایر استراتژیک کشور بپردازد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از ممنوعیت فصلی واردات برنج که موجب بالا رفتن قیمت برنج داخلی می شود، از موافقت دولت با رفع این ممنوعیت خبر داد و گفت: رفع ممنوعیت فصلی واردات برنج می تواند موجب کاهش قیمت جهانی و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت برنج داخلی شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در پاسخ به این پرسش که زمان خروج دولت از بازار برنج و آزاد شدن قیمت‌ها تعیین شده است، اظهار کرد: اگر دولت به دنبال جبران به موقع کسری و جلوگیری از آشفتگی بیشتر در بازار برنج است، باید در همین هفته وعده‌ها را اجرایی کند تا ثبت سفارش را آغاز کنیم.

کشاورز تاکید کرد: اگر دولت تعهدات خود را عمل کند ما نیز این تعهد را می دهیم، نیاز کشور را تامین کنیم، کیفیت برنج‌های وارداتی را افزایش دهیم و قیمت‌ها مناسب‌تر شوند.

منبع:اقتصادآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 1
    دولت خودش باید وارد کند و مستقیم به دست مصرف کننده برسونه بدون هیچ واسطه ای ‌.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    6 0
    اگر ارزش پول ملی ما ثابت نباشه اگر ثبات اقتصادی نداشته باشیم و همیشه دلار بالا و پایین میشه ایا این کارهای اصلاحی فایده ای خواهد داشت در حالی که بانک ها هرچقدر که دوست دارن پول خلق میکنن! چطوربدون کنترل بانک ها میخوای قیمت هارو ازاد بکنیم در حالی که روز به روز قیمت پول ملی ما پایینتر و پایینتر میشه من دعا میکنم که موفق باشن اما مشکل اصلی کشور و اقتصاد کشور فساد بانک ها و ربا اونهاست تا زمانی که تین حل نشه کشور خیری نمیبینه چون اساس پول هر کشور در امروز بانکه و بانک ها امروز منبع پول حرام به مردم هستند هرچند دیواری کوتاهتره ما مردم نیست
  • معلم IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 0
    اون جمله‌ی آخر که قیمت ها مناسب تر میشوند را آخه چطوری و با چه مبنایی میگید وقتی قراره بر اساس توافقی که تو خبر نوشتید قیمت افزایش پیدا کنه کجا افزایش قیمت به معنای مناسب تر شدن است برای کی مناسب است برای مردم یا تاجران؟
  • سیاوش IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    رقابتی می شوند؟ رقابت در چی؟ در گرانی؟!
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    تایلندی و هندی خیلی میره بالا اما پاکستانی نه چون پاکستانی های موجود تو بازار خیلی بی کیفیت هستن و دارن بازارشون رو تو ایران از دست میدن
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    1 0
    پارسال این موقع بهترین برنج گیلان نهایت کیلویی ۴۰تومن بود امروز ۱۴خرداد برنج هاشمی رو با منت تو روستا درب برنج فروشی ۱۱۰تومن میدن .همین برنج تو روستا ماه پیش ۸۵بود .دولت هرچیزی رو دستوری کرد بازار هم خراب کرد .نکته تاسف بار ماجرا این هست که پارسال موقع برداشت برنج بالای ۸۰درصد کشاورزان برنجشون رو زیر ۵۰تومن فروختند .کارگر سرزمین کشاورزی با منت روزی ۵۰۰تومن از شالیکار میگیره ‌هزینه های شخم زدن زمین ونشاکاری ووجین کاری هم به نسبت پارسال خیلی بیشتر شده .ختم کلام این که اقتصادی که قطارش توی ریل نباشه ازاین داستان‌ها زیاد خواهد داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس