دمشق: ترکیه سیاست پاکسازی نژادی را در سوریه دنبال می‌کند

یک منبع در وزارت خارجه سوریه عصر دوشنبه ضمن محکوم کردن اقدامات اخیر ترکیه در خاک این کشور گفت که آنکارا سیاست پاکسازی نژادی و جغرافیایی را دنبال می‌کند.

به گزارش مشرق از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه گفت: جمهوری عربی سوریه اقدامات خصمانه نظامی چند روز گذشته نیروهای ترکیه در برخی مناطق و روستاهای شمال شرق سوریه به ویژه مناطق «تل تمر» و «ابو راسین» در حومه شمالی غربی شهر حسکه را که باعث کشته شدن غیرنظامیان و خسارات بسیار به اموال و زیرساخت‌های عمومی و خصوصی و آواره شدن ده‌ها خانواده از خانه‌های خود شده است، رد می کند.

این منبع افزود: اقدام ترکیه برای ایجاد آنچه «منطقه امن» نامیده می‌شود، بسیار زشت بوده و بخشی از سیاست پاکسازی نژادی و جغرافیایی است که دولت رجب طیب اردوغان در اراضی اشغالی سوریه دنبال می‌کند.

این منبع تأکید کرده این اقدامات ترکیه جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است که مغایر با منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی و حقوق بشری بین المللی است.

منبع وزارت خارجه سوریه اضافه کرده است: حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه مورد باج‌گیری یا چانه‌زنی ترکیه در تبانی با متحدش در واشنگتن و برخی کشورهای غربی قرار نخواهد گرفت که به دنبال منافع سیاسی ناچیز علیه ملت و تمامیت ارضی سوریه هستند.

این منبع همچنین گفته است: هر طرفی که به صورت غیر قانونی و خارج از دایره حکومت سوریه فعالیت می‌کند و به دست ترکیه بهانه می‌دهد تا علیه غیر نظامیان سوری حمله کند، مسئول این جنایت است.

این منبع تاکید کرده که سوریه برای مقابله با هر اقدام ترکیه و مزدوران این کشور، بر اساس حق خود در حقوق بین‌ الملل، از هر ابزاری استفاده می‌کند و همچنین خواستار خروج نیروهای غیر قانونی خارجی از خاک خود است.

دمشق در پایان خواستار حمایت از تلاش‌های دولت سوریه در خلع سلاح تمام گروه‌های غیرقانونی و بازگرداندن امنیت، ثبات و رفاه اقتصادی و اجتماعی در سراسر کشور به‌گونه‌ای است که خواسته‌های همه مردم سوریه را برآورده کند.

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه شب گفته بود: همانگونه که همیشه می‌گویم، روزی آنها را [گروه پ. ک. ک و شاخه‌های آنها] را در شمال سوریه غافلگیر خواهیم کرد و باید این جنگ را انجام دهیم.

رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد: به زودی اقدامات مربوط به بخش باقی مانده برای ایجاد مناطق امن در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه را آغاز خواهیم کرد.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • NL ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    دقیقا تا عمق 30 کیلومتری فعلا پیش رفته توی مناطقی که ترکیه در سوریه حضور داره مدارس با پرچم ترکیه و به زبون ترکی تدریس میکنن و نه عربی . اما کردی در ترکیه ممنوعه. هیچ نیروی ترک تروریستی و حامیش نباید در سوریه و عراق باشه چون این ها فقط ملت و زنان و کودکان را قربانی میکنند پدر خوانده داعش
  • NL ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 6
    اردوغان میخواهد ترک های غیور را به توله سگ های اسرائیل تبدیل بکند ولی ترم های ایران از شرف ترک دفاع میکنند و هرگز برده نمیشوند و البته که اجازه نمیدهند برادران فارس و عرب خودشان نیز برده یهود بشوند
  • US ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    15 4
    یعنی ایجاد زمینه برای بازگشت آوارگانی که توسط خود سوریه رانده شده اند به سر خانه و کاشانه خود تغییر دموگرافی و جنایت جنگی محسوب می شود ولی کسی که باعث و بانی آوارگی و بی خانمانی است حرفی از این خنده دار تر و مسخره تری هم وجود دارد یا للعجب
  • US ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    11 5
    کسی که باعث کشتار و آورگی بیش از نیمی از جمعیت سوریه شده حرف منشور سازمان ملل و تمامیت ارضی و جنایت جنگی می زند از بازگشت آورگان سوری به وطن خود و خانه کاشانه خود وحشت دارد
  • ساسان IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    7 2
    مانند سیاست اجداد موغولشان
  • علی IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    8 1
    کردها باید تسلیم حکومت اسد شوند تا از حملات ترکیه در امان باشندو مورد سوءاستفاده آمریکا قرار نگیرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس