تیراندازی‌های مرگبار و لابی‌هایی که همچنان در آمریکا جولان می‌دهند

بزرگترین لابی اسلحه ایالات متحده در حالی گردهمایی سالانه خود را برگزار می‌کند که جامعه آمریکا در بهت و ترس ناشی از دو قتل‌عام اخیر با سلاح گرم در این کشور فرور رفته است.

به گزارش مشرق، «انجمن ملی سلاح» (ان‌آراِی) بزرگترین لابی اسلحه آمریکا در حالی گردهمایی سالانه خود را در شهر جنوبی «هیوستون» تگزاس از روز جمعه آغاز کرده که شهر «یوالده» در همین ایالت در فاصله ۴۵۰ کیلومتری، روز سه‌شنبه شاهد یکی از مرگبارترین تیراندازی‌های جمعی دهه اخیر در تاریخ آمریکا بود. 

این گردهمایی در سایه نه یکی، بلکه دو قتل‌عام با اسلحه در روزهای اخیر در ایالات متحده برگزار می‌شود؛ مرد ۱۸ ساله مسلح به یک اسلحه نیمه‌خودکار که به طور قانونی آن را خریده بود، روز سه‌شنبه به یک مدرسه ابتدایی در یوالده یورش برد و دانش‌آموزان را گلوله‌باران کرد و ۱۹ کودک و دو معلم را به قتل رساند. پیش از آن، یک سفیدبرترپندار که او هم به اسلحه نیمه‌خودکار مسلح بود، ۱۰ سیاهپوست را در سوپرمارکتی در «بوفالو» نیویورک به ضرب گلوله کشت.

نگاه اجمالی

  • دو تیراندازی مرگبار اخیر در آمریکا باعث ایجاد فضای ترس و ناامنی در سراسر ایالات متحده شده و معضل حق مالکیت سلاح گرم را بار دیگر پررنگ کرده است. 
  •  به‌رغم این حوادث خونین، بزرگترین لابی اسلحه آمریکا از روز جمعه در حال برگزاری گردهمایی سالانه خود در «هیوستون» تگزاس با وجود اعتراضات است. 
  • در میانه تلاش ناموفق دموکرات‌ها در کنگره برای تغییر قوانین و ناامیدی گروه‌های‌ حامی کنترل اسلحه از دولت بایدن، جمهوری‌خواهان مشهور از جمله ترامپ درخواست‌ها برای تصویب قوانین جدید را رد کرده و خواستار مسلح کردن معلمان و مدارس شده‌اند. 

ارزیابی وضعیت

در میانه مشکلات و چالش‌هایی که مردم آمریکا را به شدت درگیر و نگران کرده و طبق نظرسنجی‌ها مهمترین آن تورم بی‌سابقه و قیمت افسارگسیخته بنزین است، وقوع دو تیراندازی خونین اخیر شهروندان آمریکایی را در بهت و ترس از این که قربانی بعدی می‌تواند هر یک از آن‌ها باشد، فرو برده است. 

روز جمعه معترضانی که عکس‌های قربانیان تیراندازی در مدرسه ابتدایی تگزاس را در دست داشتند، در مقابل محل گردهمایی انجمن ملی سلاح در هیوستون تجمع کردند. حامیان وضع مقررات برای کنترل سلاح خواستار اقدامات جدید در پاسخ به وقایع اخیر شدند. جو بایدن هم در شب وقوع تیراندازی دوم در یک سخنرانی به شدت از لابی اسلحه انتقاد کرد.

اعتراضات در مقابل محل برگزاری گردهمایی انجمن ملی سلاح آمریکا

در طرف دیگر اما، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و برخی دیگر از جمهوری‌خواهان برجسته، از جمله تد کروز  سناتور جمهوری‌خواه تگزاس سه روز بعد از تیراندازی خونین در مدرسه ابتدایی، در گردهمایی لابی انجمن ملی سلاح در حمایت از حقوق مربوط به سلاح سخنرانی کردند.

ترامپ پرسید چگونه ایالات متحده ۴۰ میلیارد دلار برای ارسال به اوکراین دارد، اما نمی‌تواند امنیت مدارس خود را تضمین کند. کروز هم به نوبه خود گفت ممنوعیت اسلحه کارساز نیست. «گرگ ابوت» فرماندار تگزاس هم در یک سخنرانی ویدیویی به جمعیت حاضر در این گردهمایی گفت که قوانین اسلحه در جلوگیری از تیراندازی‌های جمعی بی‌اثر است و درخواست‌ها برای تصویب قوانین جدید را رد کرد.

تیراندازی‌های مرگبار و لابی‌هایی که همچنان در آمریکا جولان می‌دهند

تیراندازی‌های مرگبار و لابی‌هایی که همچنان در آمریکا جولان می‌دهند

تیراندازی‌های مرگبار و لابی‌هایی که همچنان در آمریکا جولان می‌دهند

تیراندازی‌های مرگبار و لابی‌هایی که همچنان در آمریکا جولان می‌دهند

دورنما

در کشوری که حقوق اسلحه در قانون اساسی آن ذکر شده، انتظار می‌رود لابی پرنفوذ انجمن ملی سلاح به‌رغم تیراندازی‌های اخیر، از درخواست‌های جدید برای اقدامات بیشتر به منظور کنترل سلاح گرم ممانعت کند. این لابی با قانونگذاران آمریکایی بخصوص جمهوری‌خواهان که توانسته‌اند تلاش‌های دموکرات‌ها در کنگره برای وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر را خنثی کنند، همسویی نزدیکی دارد و از آن‌ها حمایت مالی می‌کند.

به تحلیل رویترز، تصمیم این سازمان برای برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه، علی‌رغم اعتراض‌های برنامه‌ریزی‌شده، بخشی از یک استراتژی چند دهه ایستادگی در برابر فشار برای کنترل اسلحه است که به تیراندازی دبیرستان «کلمباین» در کلرادو در سال ۱۹۹۹ بازمی‌گردد. در آن سال هم گردهمایی سالانه انجمن ملی سلاح درست چند روز بعد از آن که دو دانش‌آموز دبیرستانی قبل از اینکه جان خود را بگیرند، ۱۲ همکلاسی و یک معلم را به ضرب گلوله کشتند، برگزار شد. 

«کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا زمان برگزاری این نشست مناسب بوده یا خیر، گفت: موضوع گردهمایی نیست، آنچه نامناسب است این است که ریاست (انجمن ملی سلاح) بارها ثابت کرده‌اند که به جای کمک برای حل مشکل خشونت مسلحانه در آمریکا، در آن مشارکت دارند. 

«شانون واتس» بنیانگذار گروه حامی کنترل سلاح Moms Demand Action معتقد است لابی اسلحه در آمریکا با گذشت زمان شدیدتر، خشن‌تر و خطرناک‌تر شده است. در روزهای اخیر، گروه‌های حقوق اسلحه در آمریکا راهکارهایی را ارائه داده‌اند که استفاده از خشونت را برای مهار آن پیشنهاد می‌کند. سازمان حقوق اسلحه Gun Owners of America که موضع خود را سخت‌تر از انجمن ملی سلاح می‌داند، از سیاستگذاران آمریکایی خواسته «راه‌حل‌های واقعی» مانند مسلح کردن معلمان را مورد بحث قرار دهند.

دونالد ترامپ هم ایده تبدیل مدارس آمریکایی به دژ نظامی را مطرح کرده است. او خواستار بازبینی اساسی ایمنی مدارس با یک ورودی مستحکم شامل فلزیاب‌ها و حداقل یک مامور پلیس مسلح در محوطه مدارس شده است. این در حالی است که جدای از این لابی‌های قدرتمند، گروه‌های حقوق اسلحه در سطح ملی و ایالتی در آمریکا ظهور کرده‌اند که در برخی مواقع «سازش صفر» را در مورد کنترل اسلحه ترویج می‌کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس