ارمنستان

رئیس جمهور قرقیزستان و نخست وزیر ارمنستان از توافقنامه منطقه تجارت آزاد این اتحادیه با ایران استقبال و از این اقدام به عنوان مسیرهای اصلی مشارکت بین المللی نام بردند.

 به گزارش مشرق، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا خاطر نشان کرد: توسعه یکپارچگی اوراسیا به طور مستقیم با ارتقای صادرات کالاها، تجهیزات و فناوری‌های اوراسیا به کشورهای ثالث و ایجاد روابط با شرکای تجاری جدید مرتبط است.

به گفته وی، اکنون گرایش به اقتصاد جهانی چندقطبی و انتقال مراکز فعالیت اقتصادی به سمت منطقه آسیا وجود دارد. بنابراین، کشورهای اوراسیا باید به طور فعال تجارت بین المللی و همکاری‌های اقتصادی را با کشورهای آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، منطقه هند و اقیانوس آرام، شمال آفریقا و قاره آمریکای لاتین توسعه دهند.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: بیشکک به طور کامل از ایجاد معماری جدید تجارت بین‌الملل، از جمله در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حمایت می‌کند. ما طرفدار ایجاد منطقه آزاد تجاری با اندونزی و گسترش منطقه آزاد تجاری با ایران، گسترش همکاری‌ها با سایر کشورها هستیم که در مسیرهای اصلی مشارکت بین المللی تعریف شده است.

شایان ذکر است که در این نشست «ارمنستان» همچنین  طرفدار یک توافقنامه تجارت آزاد کامل با ایران شده است.

بیشتر بخوانید:

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا گفت: علاقه ارمنستان به انعقاد یک توافقنامه تمام عیار در مورد منطقه آزاد تجاری بین اوراسیا و ایران را مهم می‌دانم.

به گفته وی، در چارچوب همکاری‌های بین المللی، ایجاد تعامل با شرکای کشورهای ثالث ضروری است.

وی افزود: ما باید اولویت‌هایی را برای توسعه اتحادیه خود برای آینده تعیین کنیم و زمینه‌های همکاری جدید را بررسی کنیم. به عنوان یک ابزار انطباق، ما اهمیت زیادی به تسهیل مداوم سیاست‌های اقتصاد کلان می‌دهیم و ادامه کار با هدف حفظ ثبات اقتصاد کلان را ضروری می‌دانیم.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یک اتحادیه اقتصادی است که اعضای آن بیشتر کشورهای شمال منطقه اوراسیا، در شرق اروپا هستند. معاهده تشکیل این اتحادیه در 29 می 2014 توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویه 2015 عملاً اجرا شد. ایده تأسیس فضای واحد اقتصادی موجب شد رؤسای جمهور روسیه، بلاروس، قزاقستان توافقنامه ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در سال 2014 امضاء کنند که در اول ژانویه سال 2015 اجرایی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    5 5
    از این ارامنه قاتل شیعه هیچ نفعی به ما نمی رسه اینها تحت نفوذ روس ها هستند و با دادن پایگاه به روسیه عملا مستعمره روسیه به حساب می آیند روسیه هم که در مسئله فروش ارزان نفت داره به ما خیانت می کنه و به اقتصاد ما ضربه می زنه مرگ بر تروریست های شیعه و مسلمان کش ارمنی برید گم شید ما را به خیر شما نیازی نیست
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مرز قانونی ایران و ارمنستان حتی یک میلیمتر هم نباید کم بشود این حق ملی ما ایرانیان هم هست بزنید تو دهن هرچی تر و پانتورچ الهی داخلیه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس