تاکید ارمنستان در برقراری ثبات در منطقه و افزایش همکاری با روسیه

وزیر خارجه ارمنستان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود در برقراری صلح و ثبات در منطقه و افزایش همکاری با روسیه تاکید کرد.

به گزارش مشرق، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان روز دوشنبه با همتای روس خود «سرگئی لاوروف» تلفنی گفت‌وگو و برقراری صلح در منطقه و افزایش همکاری با مسکو تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس» در این گفت‌وگوی تلفنی، روند اجرای مفاد بیانیه‌های سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، وزرای خارجه دو کشور درباره ایجاد کمیسیون تعیین مرز و امنیت مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کردند. د ر این تماس تلفنی رفع موانع موجود در مسیر روابط اقتصادی وارتباطات حمل و نقل در منطقه، موضوعات مرتبط با دستور کار دوجانبه و چند جانبه همکاری ارمنستان و روسیه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میرزویان در تماس با لاوروف بر موضع ارمنستان در خصوص برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای و روند عادی سازی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

این در حالی است که وزیر حمل و نقل روسیه  یکشنبه گفت که  مسکو به دنبال کریدورهای لجستیکی جدید بین هند، ایران، افغانستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

 «ویتالی ساولی‌ف» وزیر حمل و نقل روسیه  به خبرگزاری «اینترفکس» گفت، تحریم‌های غرب مسکو را مجبور می‌کند به دنبال «کریدورهای لجستیکی جدید» مانند کریدور حمل ‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب که بین هند، ایران، افغانستان،ارمنستان، جمهوری آذربایجان، آسیای مرکزی و اروپا قرار دارد، باشد.

یک دیپلمات وزارت خارجه روسیه نیز چندی  قبل  از تلاش برای عادی سازی روابط بین باکو و ایروان خبر داد.

«آلکسی زایتسف» از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه روسیه در نشست خبری گفت: «روسیه متعهد به عادی سازی روابط بین آذربایجان و ارمنستان است.»

وی گفت: «ما متعهد به پیشبرد فعالانه عادی سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان، عمدتاً از طریق اجرای بیانیه‌های سه جانبه ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و همچنین از طریق امضای توافقنامه صلح بین ایروان و باکو هستیم.»

جنگ  بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در  نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس با امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. با این حال، این دو کشور کماکان در نقاط مرزی باهم مشکل دارند و طرفین اغلب همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • UA ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوم......شادی آورد گل و باد صبا شاد آمد------بدین وسیله فتح سوریه بدست ایران را به همه ایرانیان تبریک میگویم. (خروج روسیه از سوریه )

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس