مسکو: آمریکا سهمیه غلات آفریقا و خاورمیانه را به اروپا منتقل کرد

وزارت امور خارجه روسیه گفت در حالی که قرار بود ۲۰ میلیون تُن غلات اوکراین به آفریقا و خاورمیانه ارسال شودف اما واشنگتن و بروکسل، این غلات را به انبارهای اروپا منتقل کردند.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه گفت که واشنگتن در حال ایجاد بحران غذایی در اوکراین بوده و این کشور را از ذخایر غلات محروم می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا تصمیم خود برای صادرات ۲۰ میلیون تن غلات اوکراین به آفریقا و خاورمیانه را اعلام کردند اما این غلات را به انبارهای خود در اروپا منتقل کردند.

بعد از ادعاهای کشورهای غربی مبنی بر اینکه روسیه با اعمال محاصره دریایی بر اوکراین مسئول کاهش صادرات غلات از این کشور است، کرملین این ادعاها را قویاً رد کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه گفت غرب فقط باید خودش را مقصر بحران غذایی در جهان بداند که ناشی از مشکلاتی است که عرضه غلات اوکراین را به بازارهای جهانی با دشواری مواجه کرده است.

پسکوف ضمن رد اتهامات علیه روسیه، تاکید کرد که برای حل بحران کمبود غلات در جهان باید تحریم‌های غیرقانونی علیه مسکو لغو شود.

وی طی نشست خبری در کرملین توضیح داد: «ما قاطعانه این اتهامات را رد می‌کنیم و برعکس، کشورهای غربی را متهم می‌کنیم که تعدادی از اقدامات غیرقانونی انجام داده‌اند که منجر به این امر شده است».

سخنگوی کرملین اظهار داشت: «آنها (غرب) باید آن تصمیمات غیرقانونی (تحریم روسیه) را لغو کنند - [محدودیت‌هایی] که از اجاره کشتی‌ها توسط شرکت‌ها، صادرات غلات و غیره جلوگیری می‌کند - تا عرضه از سر گرفته شود».

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند.

به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

این در حالی است که بخش اطلاعات ارتش انگلیس با ادعای اینکه محاصره دریایی روسیه بر بنادر اوکراین مانع صادرات غلات می‌شود، گفته بود صادرات زمینی نیز جایگزین این کمبودها نمی‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    5 9
    دمشون گرم. امرکا ادعا نداره که برای حمایت از پابرهنگان و ... شکل گرفته. شما مدعی هستید بفرمایید کمک کنید بهشون
    • سید IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      1 0
      یه چیزی بگو خودت خندت نگیره.آمریکایی که ادعای حقوق بشرش گوش فلک رو کر کرده حالا میاد اینطور با کشورهای جهان سوم برخورد میکنه و عجیب اینه که آمریکا با وجود ظلم هایی که در حق ملت ما کرده سینه چاکایی مثل شما داره
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      1 0
      یعنی چنان غرق در آمریکا شدی که خود سناتورهای کنگره آمریکا اینجوری ماله کشی کشورشون را نمی کنند
  • IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    1 1
    از دید چشم آبی ها، بعضی ها برابرترند
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    3 2
    بالاخره برگشتند به شغل اصلی‌شان، "دزدی"
  • سید روح اله IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    3 1
    در تاریخ میخواندیم بعد از اینکه غلات کشور هند به انگل لیس منتقل شد مردم هند از قحطی جان دادند. بر ذات کثیف هر یهودی و یهودی مسلک لعنت.
  • علیرضا IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    1 3
    دمش گرم خوب کاری کرد پوزه پوتین ملعون رو به خاک مالید
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      0 0
      هر چی سر امثال تو بیاد حقتونه صد رحمت به حمار از قبرس میارن اینجا فراونه
  • استقلال بزرگ IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    انگلیس غذا رو از مردم ایران میدزدید میداد به سگهاش ..بودن...خواهشن اونروزهارو فراموش نکنین.ها انبار خودشون رو پر نگاه داشتن بعد صدای افریقا و اسیا در اومد بگن مقصر فلانیه ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس