کد خبر 1380284
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
سرمای شبانه برنج‌کاران را غافلگیر کرد

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان اینکه امسال سال سردی داشتیم و برنج به رشد کافی نرسید، گفت:  کاهش مقدار ساعات آفتابی موجب شده گیاه در مراحل رشد اولیه باقی بماند.

به گزارش مشرق، طی سال‌های اخیر شاهد تعجیل در فرآیند کشت برنج هستیم که امسال هم همین موضوع البته با شتابی بیشتر تکرار شر.

فرآیند کشت برنج در مازندران که به‌صورت سنتی از اواسط اسفندماه با شخم و شیار و آب تخت کردن شالیزارها و سپس کار خزانه‌گیری نیز در روزهای پایانی اسفند و اوایل فروردین انجام می‌شد، امسال از اواسط بهمن آغاز شد و هنوز به ماه اسفند نرسیده در برخی مناطق به خزانه گیری رسیده است.

البته این موضوع به‌منظور مدیریت منابع آبی است تا مشکلی برای کشاورزان مازندران باتوجه به در پیش بودن فصل گرم سال به وجود نیاید و شاهد تنش آبی در شالیزارها نباشیم ولی امسال سرما و خنک بودن هوا نشاها را غافلگیر کرده است.

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره اظهار کرد: خنکی و یا حتی سرماهای شبانه و کشت زودتر از موعود، موجبات نگرانی کشاورزان را در سطح استان در پی داشته است.

وی با بیان اینکه امسال سال سردی داشتیم و برنج به رشد کافی نرسید، افزود:  کاهش مقدار ساعات آفتابی موجب شده گیاه در مراحل رشد اولیه باقی بماند.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه تعجیل در عملیات  کشت برنج توسط کشاورزان باعث بروز آسیب می شود؛ چرا که  بخشی می‌خواهد در تابستانی تنش آبی نداشته باشند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: الان یک ماه را از دست دادیم گیاه در مرحله ۲۰ یا ۱۵ روزه تاخیر در رسیدن و کاهش در افت محصول را خواهیم داشت‌.

َآزیتا امیری یک اقلیم‌شناس، اظهار کرد: علت تاخیر در مراحل رشد برنج، در سال جاری گیاه برنج پس از کاشت در خزانه و همچنین بعد از نشا میزان گرمای مورد نیاز خود را دریافت نکرده است.

وی افزود: تاخیر در شروع گرم شدن هوا و تداوم هوای خنکای آن به همراه کاهش قابل ملاحظه ساعت آفتابی نسبت به میانگین بلندمدت از دلایل این کاهش در میزان درجه روز گرمای دریافتی بوده است.

این اقلیم شناس اضافه کرد: بنابراین می‌توان گفت همه برنج تا پایان اردیبهشت ماه مقدار گرمای مورد نیاز خود را برای شروع پنجه‌زنی و طی کردن مراحل رشد به دست نیاورده و با تاخیر رشد مواجه شده است.

امیری تصریح کرد: از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت ماه امسال در ایستگاه‌های هواشناسی آمل و قائم‌شهر باید نزدیک به ۵۵۰ درجه روز گرمای دریافت می‌شد؛ درحالی‌که در سال جاری طی این مدت در آمل ۴۵۰ و در قائم‌شهر ۴۲۰ درجه روز گرمای کسب شده است.

وی یادآور شد: همچنین فقط در اردیبهشت ماه در ایستگاه آمل و قائم‌شهر باید نزدیک به ۳۴۰ درجه روز گرمای تولید می‌شد؛ درحالی‌که امسال طی این ماه در آمل ۲۹۰ و در قائم‌شهر ۲۷۰ درجه روز گرمای کسب شده است.

این اقلیم‌شناس در پایان گفت: میزان ساعت آفتابی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و میانگین بلندمدت در اکثر مناطق دارای کشت برنج کاهش یافته است.

 نکته مهم این است باتوجه به تعجیل در کشت برنج می‌بینیم در مناطق کوهستانی زمان برداشت همان شهریور ماه خواهد بود که نیاز است در این زمینه بحث علمی شدن کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • از شهرستان سراب IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    6 0
    ما هنوز داریم شبها بخاری روشن میکنیم ادامه سرمای هوا تا این فصل بیسابقه بود
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    2 1
    بحمدلله بهانه کافی و وافی برای افزایش قیمت برنج در آینده نزدیک فراهم شد
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    همین که بلای آسمانی بخاطر اینهمه معصیت نازل نمی شود باید شکر کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس