image-20220517123217-1.jpeg

بنابراین برنج دم سیاه، صدری هاشمی و طارم که از با کیفیت ترین برنج های شمال کشور می باشند در خواربارفروشی‌ها بین ۱۰۰تا ۱۰۹هزار تومان قیمت خورده است.

همان طور که می دانید، سخن و خبر اصلی این روزهای تمام رسانه های داخلی کشور ، گران شدن و بالارفتن قیمت اقلام اصلی است.  شما کاربران عزیز اگر مایلید بدانید که: آیا گرانی های اخیر و افزایش قیمت های کالای ضروری طی روزهای گذشته، روی قیمت برنج هم تاثیر گذار بوده است یا خیر؟ آیا دولت برای ثابت نگه داشتن قیمت برنج نرخ مصوب تعیین نکرده است؟ دلیل افزایش قیمت برنج طی چند هفته اخیر تا به امروز چه بوده است؟ آیا پای محتکران برنج در وسط است؟ تا چه اندازه کاهش ذخیره برنج روی کیفیت آن موثر است ؟

کافیست برای پاسخ به تمامی این سوال ها با ما تا پایان این مقاله همراه باشید:

قیمت برنج از مرز ۱۰۰ هزارتومان عبور کرده است

در آستانه سال جدید ما شاهد این موضوع بوده ایم که دولت با عرضه ذخایر برنج در بازار و تعیین نرخ مصوب برای برنج های ایرانی و وارداتی توانست تا حدودی قیمت برنج را در آستانه شب عید بدون نوسان نگه دارد. اما این عملکرد اثر کاهشی روی قیمت های برنج نگذاشته است و در حال حاضر قیمت انواع برنج های پرمصرف و مرغوب ایرانی در بسیاری از کلانشهرها از مرز ۱۰۰ هزار تومان نیز عبور کرده است. یعنی ما امروز در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ شاهد فروش برنج با قیمت بالای ۱۰۰ هزار تومان در بازار بوده ایم.

بنابراین برنج دم سیاه، صدری هاشمی و طارم که از با کیفیت ترین برنج های شمال کشور می باشند در خواربارفروشی‌ها بین ۱۰۰تا ۱۰۹هزار تومان قیمت خورده است. تقی حسن‌زاده رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل نیز با اشاره به افزایش 5 تا 10 درصدی نرخ برنج در سال جدید، گفت: تعیین نرخ مصوب  توسط دولت برای فروش برنج، تا حدوی تعیین و اجرا شد اما به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه برنج شاهد بالا رفتن وعبور کردن قیمت برنج از مرز ۱۰۰ هزار تومان، حتی در عمده فروشی ها هستیم.

برنج دم سیاه، صدری هاشمی و طارم یکی از پرطرفدارترین برنج‌ های ایرانی است و معمولا در استان‌ و شهر های شمالی تولید می‌شود. با جرئت می‌توان گفت که در رده  بهترین برنج های ایرانی قرار دارد. برنج دم سیاه که به دم سیاه طارم نیز معروف است، از بو و مزه دلپذیری برخوردار است و دانه‌های آن بعد از پخت کاملا کشیده می‌باشد.

آیا احتکار برنج موجب افزایش قیمت آن شده است؟

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل در پاسخ به این سوال مطرح شده توسط مصرف کنندگان برنج گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان بحث احتکار برنج نمی باشد. وی خاطرنشان کرد که این وضعیت تا رسیدن به فصل برداشت جدید برنج ادامه خواهد داشت.

تعیین نرخ مصوب برنج توسط دولت

همان طور که در ابتدا گفتیم دولت برای کنترل بازار برنج، در آستانه سال نو برای انواع برنج های ایرانی و خارجی این کالای اساسی زندگی نرخ مصوب تعیین کرد. در نتیجه برای انواع برنج های ایرانی و خارجی، با توجه به کیفیت و درجه اول و درجه دوم آن ها قیمت دقیق تعیین نمود.  اما این اقدام دولت با انتقاد کارشناسی مواجه شد. زیرا آنها معتقد بودند سیاست قیمت گذاری تاثیری روی نوسان و افزایش قیمت برنج نخواهد داشت.

فعالان در حوزه بازار معتقد بودند که دولت شاید بتواند برای ذخایر خود قیمت دقیق و مشخص تعیین کند. اما باید در نظر داشت که این امر برای کشاورزانی که تمام هزینه های سنگین، در راستای تولید برنج را بدون یارانه متحمل می شوند عادلانه نیست. در نتیجه در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ همگام با گران شدن دیگر اقلام اساسی، قیمت برنج نیز افزایش پیدا کرده است.

تقی حسن‌زاده، رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: نرخ مصوب برای فروش برنج، بعد از نوروز تعیین و اجرا شد اما به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه ی برنج شاهد بالا رفتن قیمت این محصول حتی در عمده فروشی ‌ها هستیم.

دلیل اصلی افزایش چشمگیر قیمت برنج

خشکسالی و در نتیجه کاهش تولید برنج در سال گذشته دلیل اصلی افزایش قیمت برنج معرفی شد. این در حالی بود که جمیل علیزاده شایق، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان برنج اعلام کرده بود که سطح زیر کشت برنج کاهشی نداشته و در تولید برنج کاهشی نخواهیم داشت. اما در ادامه و پس از کشت اول یعنی در تیرماه، وزیر جدید جهاد کشاورزی از کاهش ۴۰ درصدی حجم تولید برنج سخن گفت.

اما خبر خوب برای مصرف کنندگان برنج ایرانی، از جمله برنج شمال این می باشد که، کارشناسان در این زمینه به مردمی که نگران کاهش میزان عرضه برنج  در بازار طی سال آینده بودند اطمینان خاطر دادند که: در سال جدید بارندگی در شهرهای شمالی قابل توجه بوده است و باالطبع کشاورزان نشا کاری را جلو انداختند که بتوانند هرچه زودتر خود را به کشت دوم نیز برسانند. بنابراین اگر شرایط جوی مانند پیش‌بینی‌ها باشد، بدون تردید میزان تولید برنج امسال در مقایسه با سال گذشته بیشتر خواهد شد.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفته است: افراد معتبری که در این حرفه شناخته شده هستند هیچ گاه برنج ایرانی درجه یک را با برنج های بی کیفیت از جمله برنج های خارجی مخلوط نمی کند. اما فروشندگان دوره‌گرد و منبع های غیر قابل اعتماد که می توان لقب سودجویان اقتصادی را به آنها داد از این فرصت استفاده خواهندکرد و برنج ها را با نرخ ارزان وارد بازار می کنند که  مطمعنا این برنج ها ناخالصی دارند. یعنی با برنج های بی کیفیت و ارزان مخلوط شده‌اند..

شما میتوانید برنج های درجه یک ایرانی را از فروشندگان معتبر در شمال کشور تهیه کنید

فروشگاه برنج کاسپین با قرار گرفتن در بهترین نقطه از شهرستان بابلسر ( جاده فریدونکنار به بابلسر ) و در مرکز شالیزارها و کارخانجات شالیکوبی و بهره مندی از کارشناسان باتجربه در زمینه برنج که اکثر آنان از کشاورزان بومی منطقه می باشند می تواند محصولات مورد نیاز مشتریان را به بهترین نحو و به صورت مستقیم و بدون واسطه فراهم نماید.


** این محتوا تبلیغاتی است **

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    0 0
    این شیوه‌ توزیع یارانه‌ها به روش پلکانی، با کاهش جزئی 25 درصدی دریافتی شش دهک دوم نسبت به سه دهک اول، از عدالت دور است. اگر قرار باشد به 9 دهک یارانه پرداخت شود، بهتر بود به‌ازای هر نفر برای دهک اول، 600 هزار تومان؛ دهک دوم، 533 هزار تومان؛ دهک سوم، 467 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 333 هزار تومان؛ دهک ششم، 267 هزار تومان؛ دهک هفتم، 200 هزار تومان؛ دهک هشتم، 133 هزار تومان، دهک نهم 67 هزار تومان و دهک دهم صفر لحاظ می‌شد. این روش خطی توزیع، دقیقاً معادل روش پلکانی اجرا شده برای دولت هزینه دارد، اما به عدالت نزدیک‌تر است. البته باز هم خیلی بهتر بود که به جای یک دهک بالا، پنج دهک بالا حذف می‌شد و به‌ازای هر نفر برای دهک اول، یک میلیون تومان؛ دهک دوم، 800 هزار تومان؛ دهک سوم، 600 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 200 هزار تومان و دهک‌های ششم تا دهم، صفر لحاظ می‌شد.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    0 1
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق و واردات بی‌رویه، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف، کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      چه ربطی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس