کد خبر 1380266
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
کاهش چک‌های برگشتی فروردین 1401 به کمتر از 10 درصد

گزارش بانک مرکزی از آمار چک‌های برگشتی نشان می‌دهد در فروردین ماه امسال از مجموع ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره چک مبادله‌شده، ۴۷۱ هزار فقره چک برگشت خورده است.

‌به گزارش مشرق، طبق گزارش‌های هر ماهه‌ بانک مرکزی از آمار چک‌های مبادله‌ شده و برگشتی، در فروردین ماه امسال در مجموع ۵.۲ میلیون فقره چک به ارزش ۱۸۳.۸ هزار میلیارد تومان چک مبادله شده که از این میان فقط ۴۷۱ هزار فقره چک به ارزش ۲۰.۷ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است.

از این رو نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده به ترتیب برابر با ۹ درصد و ۱۱.۳ درصد شده است.

فروردین ماه سال قبل نیز آمار چک‌های برگشتی و مبادله‌شده، نسبت‌های مشابهی را تجربه کرد، در فروردین ماه سال ۱۴۰۰، در مجموع ۶.۹ میلیون فقره چک به ارزش ۱۴۸ هزار میلیارد تومان مبادله شده بود که ۵۶۹ هزار فقره به ارزش ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان برگشت خورد، بنابراین نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده به ترتیب برابر با ۸.۲ درصد و ۱۰.۷ درصد بوده است.

آمار بیان شده مربوط به سال‌های اخیر در مقایسه با آمار چک‌های مبادله‌شده مربوط به قبل از اصلاح قانون صدور چک در سال ۱۳۹۷، نشان می‌دهد که علاوه بر تثبیت فضای معاملات با چک در یک شرایط مناسب، اعتبار چک‌ها نیز افزایش یافته است‌ زیرا آمار چک‌های برگشتی و مبادله‌شده قبل از اصلاح قانون صدور چک، از نسبت‌های بالای چک‌های برگشتی گزارش می‌دادند.

بنابراین گزارش در فروردین ‌سال ۱۳۹۶، یعنی یک سال قبل از اصلاح قانون صدور چک، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده به ترتیب برابر با ۱۵ درصد و ۲۱.۵ درصد بود، بنابراین، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با همین نسبت‌ها در سال ۱۳۹۶ به ترتیب کاهش ۳۹ درصدی و ۴۶.۵ درصدی را نشان می‌دهند که نشان از کاهش صدور چک‌های بلامحل دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    مردم با دریافت یارانه چک هاشون رو پاس کردن.خخخخ
  • محمدرضا IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    اوصاع خوب نشده چک برگه نخورده چون کسی با شرایط ثبت چک وقتی یه چک برگه میخوره دیگه نمیتونه چک بکشه فکر نکنید اوضاع خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس