کد خبر 1380159
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
چرا بهتر است هر روز کنجد بخوریم؟

دانه‌های کنجد سرشار از پروتئین هستند. یک قاشق سوپخوری کنجد معادل حدود ۹ گرم کنجد، ۱۶۰ گرم پروتئین دارد که به سلامت استخوان‌ها، عضلات و بافت‌های بدن کمک می‌کند.

به گزارش مشرق، دانه‌های کنجد سرشار از پروتئین هستند. یک قاشق سوپخوری کنجد معادل حدود ۹ گرم کنجد، ۱۶۰ گرم پروتئین دارد که به سلامت استخوان‌ها، عضلات و بافت‌های بدن کمک می‌کند و به این دلیل در دوران رشد توصیه می‌شود.

مقدار فراوان کلسیم دیگر مزیت کنجد است؛ یک قاشق سوپخوری کنجد حدود ۸۸ میلی‌گرم کلسیم دارد و بخش مهمی از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را تامین می‌کند. نیاز روزانه بدن به کلسیم در نوجوانان ۱۳۰۰ میلی‌گرم است که در دوران بزرگسالی به ۱۰۰میلی‌گرم و پس از ۵۰ سالگی در بانوان به ۱۲۰۰ میلی‌گرم می‌رسد.

کنجد همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B است و به‌ دلیل اینکه بدن قادر به ذخیره‌سازی این ویتامین‌ها نیست، باید به‌طور منظم مصرف شود. ویتامین‌های گروه B در رشد سلولی و تولید گلبول‌های قرمز نقش دارند. ویتامین E به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عالی به مقدار فراوان در کنجد وجود دارد. این ویتامین از سیستم ایمنی محافظت می‌کند و با اتساع عروق در حفظ سلامت فلب نقش دارد و مانع از تشکیل لخته‌های خونی می‌شود.

محافظت از سلامت قلب

کنجد حاوی چربی‌های غیراشباع است که برای حفظ سلامت قلب ضروری هستند. مصرف متعادل این چربی‌ها خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد زیرا سطح کلسترول بد خون کم می‌شود. البته به‌ دلیل وجود کلسیم و منیزیم، مصرف کنجد به کاهش فشار خون و حفظ سلامت عروق خونی نیز کمک می‌کند.

مفید برای استخوان‌ها و یک ضدالتهاب قوی

کنجد حاوی ترکیباتی به‌نام لیگنان است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. فیتواستروژن‌ها که نوعی از لیگنان‌ها هستند در کاهش خطر پوکی‌استخوان، علائم یائسگی و سرطان سینه نقش دارند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد ترکیب دیگری به‌نام سِسامول در کنجد نیز خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدپیری دارد و در مقابله با التهابات، فشار خون و سرطان موثر است.

*خبرنگار: امیرحسین موحدیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    9 2
    مهد تولید کنجد و پسته و بادام و فندق و گردو تو دنیا هستیم اما ذره ای به دهن مردم خودمون نمیرسه چون در اثر صادرات لجام گسیخته به عراق و افغانستان قیمتشون فوق نجومی شده . بعد تیتر بزن اینا رو هر روز بخورین برای سلامتی تون خوبه !!! مرد حسابی مردم دیگه همون شیر کم چرب نایلونی رو هم دیگه نمیتونن بخرن
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 1
      چه اشکال دارد؟ کنجد مال کشاورز است. می خواهد به خارجی بفروشد و دلار بگیرد. نداری نخور. هائیتی هر چه ذرت تولید می کند می فروشد به آمریکا تا آنها از آن سوخت بیوفیول تولید کنند. خود مردمش از گرسنگی دارند می میرند. این است سرمایه داری.
  • مجتبی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 0
    کنجد کیلویی چند؟
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      9 0
      من خیلی کنجد دوست دارم.خیلی وقت بود نخریده بودم .وقتی رفتم حال اصحاب کهف رو درک کردم .کنجد بالای 100-150 بود.والبته به خاطر نگهداری نادرست کرم زده بود.
  • عباس IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    6 0
    ۹ گرم کنجد ۱۶۰ گرم پروتین دارد. خخخخخ......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس