کد خبر 1379912
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
آیفون

متوقف کردن ثبت سفارش تلفن‌های همراه با نشان تجاری آیفون از نیمه شهریور امسال اتفاق خواهد افتاد.

 به گزارش مشرق، در بازدید میدانی از مراکز فروش تلفن همراه، قیمت تلفن همراه با نشان تجاری آیفون و میزان مراجعه برای خرید آن را در دو روز گذشته بررسی کرده ایم. بعضی از فروشندگان تلفن همراه بر این باور بودند که آیفون مشتریان خاص خود را دارد و با افزایش یا کاهش قیمت، تغییری در تقاضا برای خرید آن به وجود نمی‌آید، اما تعدادی دیگر از این فروشندگان، از افزایش ناچیز مراجعه کنندگان برای خرید تلفن همراه آیفون بعد از انتشار خبر ممنوعیت واردات این کالا خبر دادند.

همچنین خبر ممنوعیت واردات آیفون، باعث افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت آیفون ۱۳ پرومکس شده است، اما تعدادی از کسبه، این افزایش قیمت را کاذب می‌دانند و می‌گویند، بعد از تبیین موضوع ممنوعیت واردات، قیمت آیفون به ثبات می‌رسد.


خریداران و فروشندگان، منتظر ایجاد ثبات در قیمت آیفون هستند

در این بررسی میدانی بازار تلفن همراه، خبری از ازدحام جمعیت برای خرید آیفون یا کمبود این نشان تجاری نبود، اما فروشنده‌ها قیمت‌های متفاوتی برای یک مدل مشخص می‌دادند و هر مغازه نسبت به مغازه دیگر، تفاوت قیمت داشت. تعدادی از فروشندگان، قیمت آیفون ۱۳ پرومکس را تا ۶۳ میلیون تومان هم اعلام می‌کردند.

دوگانگی در بازار تلفن همراه برای فروشنده و خریدار وجود دارد، چون نمی‌دانند قرار است قیمت بالاتر رود یا پایین بیاید؛ به گفته کسبه مراجعه به مراکز فروش تلفن همراه افزایش یافته، اما خرید آیفون افزایشی نبوده و به نظر می‌رسد که خریداران، منتظر ایجاد ثبات در قیمت‌ها هستند.

بررسی بازار نشان می‌دهد آیفون ۱۲، حدود ۳۸ میلیون تومان، آیفون ۱۳ معمولی حدود ۴۲ میلیون تومان و دست دوم آن، حدود ۳۸ میلیون تومان قیمت دارد و قیمت آیفون ۱۱، حدود ۲۷ میلیون تومان است.

تاثیر افزایش قیمت حاصل از خبر ممنوعیت واردات، روی آیفون ۱۳ بیشتر از مدل‌های دیگر است که فروشنده‌ها دلیل آن را جدید بودن این مدل از تلفن همراه می‌دانند؛ در پلتفرم‌های دیجیتال و فروشگاه‌های اینترنتی هم، قیمت آیفون ۱۳ پرومکس، حدود ۵۵  میلیون تومان اعلام شده است.

بیشتر بخوانید:

نماینده مجلس: منع واردات آیفون اختلال بوده و نه ممنوعیت

واردات تلفن همراه بدون محدودیت ادامه دارد

به گفته آقای عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش گوشی تلفن همراه برای تمامی نشان‌های تجاری هیچ محدودیتی ندارد و در طی روزهای  آینده، ثبت سفارش آیفون نیز از سرگرفته می‌شود. همچنین سازمان توسعه تجارت هیچ ابلاغیه و مقرراتی مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات تلفن همراه با نشان تجاری‌ خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نکرده است.

او می‌گوید: تنها در دو ماه ابتدایی امسال، بیش از ۶ میلیارد دلار ثبت سفارش واردات تلفن همراه صورت گرفته که از نظر ارزش دلاری، سهم بالایی در ثبت سفارش‌ها دارد. در هفته‌های گذشته و بعد از توقف موقت واردات گوشی‌های آیفون، بازار تلفن همراه تهران شاهد افزایش نرخ در گوشی‌های دارای نشان تجاری اپل بود.

آقای روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران هم می‌گوید: هیچ ابلاغیه‌ای از وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات یا تغییر گروه کالایی گوشی‌های آیفون به گمرک اعلام نشده و واردات این کالا به صورت تجاری و مسافری ادامه دارد. گمرک طبق روال گذشته عمل خواهد کرد و گوشی‌های آیفون وارد شده که دارای ثبت سفارش بوده، تامین ارز شده و مجوزهای لازم را دارند، ترخیص خواهند شد.
ثبت سفارش آیفون از شهریور متوقف می‌شود

آقای ابراهیم درستی نایب رئیس اول اتاق اصناف ایران گفت: در مورد متوقف کردن ثبت سفارش آیفون قبلا اعلام کرده بودیم که نیمه شهریور امسال این اتفاق خواهد افتاد، اما درباره خبر ممنوعیت وارداتی که طی روزهای اخیر منتشر شد، باید کارشناسی بیشتری صورت می‌گرفت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی می‌گوید، در تهران بیش از ۵ هزار واحد صنفی، فروشنده و ۲ هزار واحد دیگر، مشغول تعمیرات نشان تجاری آیفون هستند و به همین علت، قرار بر این بود که مسئولان در اجرایی شدن موضوع ممنوعیت واردات این مدل تلفن همراه، نظر اتحادیه را بیشتر بررسی کنند.

به گفته او، هدف این است که قیمت گوشی آیفون در بازار متعادل باشد، اما مواردی مثل محدود شدن در ثبت سفارش و افزایش نرخ ارز، سبب گران شدن این کالا می‌شود؛ از طرف دیگر، با این محدودیت، ورود گوشی از طریق مسافری به کشور افزایش می‌یابد. گوشی‌هایی که قبل از متوقف شدن ثبت شده باشند، در فروش آن‌ها مشکلی نیست و رجیستری انجام می‌شود.
ثبت سفارش واردات آیفون به میزان دو برابر کل نیاز پارسال کشور طی دو ماه ابتدایی امسال

آقای علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت هم دیروز درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالاها گفت: قرار نیست ارز یارانه‌دار برای واردات کالاهای لوکس و مصرفی مانند گوشی تلفن همراه آیفون اختصاص یابد. همچنین خریداران، آیفون را با قیمت ارز نیمایی خرید نمی‌کنند که به آن ارز نیمایی اختصاص دهیم. واردکنندگان آیفون از جیب صادرکننده، ارز نیمایی می‌گرفتند و با قیمت روز، دلار آیفون را حساب می‌کردند که دولت شدیداً مخالف است.

او گفت: برخی لایه‌های مدیریتی دنبال تخصیص ارز نیمایی برای واردات آیفون هستند و فضاسازی رسانه‌ای درباره ممنوعیت واردات آیفون را هم افرادی انجام می‌دهند که دنبال سود بیشتر هستند و قصد دارند با این فضاسازی، قیمت را بیشتر کنند.

به گفته معاون وزیر صمت، از دو ماه ابتدایی امسال، بیش از دو برابر کل نیاز پارسال ثبت سفارش برای واردات گوشی آیفون انجام گرفته است؛ به اندازه کافی از این نوع محصول وارد خواهد شد و مردم در خرید آیفون عجله نداشته باشند، زیرا صف فروش آیفون بیشتر از تقاضای خرید آن خواهد شد.

طبق ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات، تمام بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا، منحصراً از طریق وزارت صمت به سازمان‌های اجرایی اعلام می‌شود و همزمان باید به اطلاع عموم برسد؛ بنابراین هر زمان که ابلاغی صورت گیرد، گمرک نیز باید بر اساس همان اقدام کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    ثبت سفارش واردات آیفون دوماه گذشته به اندازه دوسال گذشته بوده! مگه نمیگفتن با ۳۰۰ میلیون دلار میشه دلار رو به ۱۵ تومن برگردوند؟ حالا که ارز هست چرا کاری انجام نمیشه؟ همه پولها صرف آیفون شد؟ مگه الان مشکل کشور کمبود آیفونه؟ تازه تا شهریور هم فرصت دارن بازم سفارش بدن؟ گوشی های لوکس دیگه چی ؟ چرا طرح ممنوعیت واردات گوشیهای بالای ۳۰۰ دلار هر وقت تو هر دولتی مطرح میشه تو نطفه خفه میشه؟ پای سلطانهای گوشی در میونه؟ دلار شد ۲۹ تومن ولی متاسفانه کسی به فکر مدیریت بازار ارز نیست . با این گرونی جوونا جرئت ازدواج و بچه دار شدن ندارن، چون یه عده عمدا سعی دارن قدرت خرید مردم رو پایین بیارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس