۸۰ درصد نیاز کشور به کالاهای اساسی خریداری و ذخیره شده است

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز کشور به کالاهای اساسی خریداری و ذخیره شده است و بنابراین مشکلی برای ذخایر و کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد.

به گزارش مشرق، علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت امروز در حاشیه همایش مشترک بازرگانی ایران و روسیه در جمع خبرنگاران، در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ برخی کالاها گفت: قرار نیست ارز یارانه‌دار برای واردات کالاهای لوکس و مصرفی مانند گوشی تلفن همراه آیفون اختصاص یابد.

وی با انتقاد از انتشار خبر کذب ممنوعیت واردات گوشی آیفون گفت: حال امسال در دوماه اول دوبرابر بیش از نیاز کل کشور در سال گذشته ثبت سفارش برای واردات گوشی آیفون انجام گرفته است. بنابراین مردم نگران نباشند و به اندازه کافی از این نوع محصول وارد خواهد شد و فریب فضاسازی برخی از دلالان و واردکنندگان مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی آیفون را نخورند.

پیمان‌پاک در مورد اصلاح آئین‌نامه واردات ته‌لنجی نیز گفت: این آئین‌نامه در دولت تهیه شده و به زودی اصلاح می‌شود، اما نباید انتظار داشت همه مواردی که در سالهای گذشته مشکل داشته، ظرف سه ماه در دولت به سرانجام برسد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین ادامه داد: با توجه به ذخایر استراتژیک محصولات غذایی و واردات مناسب مشکلی در کشور نداریم، البته در کشورهای دنیا در دو سه ماهی که به فصل برداشت مانده است، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود، اما در کشور ما با توجه به ذخایر مناسب استراتژیک و واردات به اندازه کافی مشکلی از نظر ذخایر نداریم.

وی گفت:‌در صورتی که موافقتنامه تعرفه ترجیحی امضا شود، توسعه تجارت بین ایران و روسیه گسترش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز کشور خریداری شده و ذخیره داریم و بنابراین مشکلی برای ذخایر و کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد متصل نبودن سیستم گمرک به سامانه جامع تجارت گفت:‌ این مشکل از قبل وجود داشته، اما وزارت اقتصاد تلاش می‌کند، به زودی سامانه گمرک را به سامانه جامع تجارت متصل کند.  

پیمان‌پاک همچنین در مورد سؤالی مبنی بر حجم مبادلات تجاری کشور در دو ماه گذشته گفت: چون سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت متصل نشده، رقم دقیق را نمی‌دانم، اما اگر این سامانه به صورت آنلاین متصل شود، می‌توان رقم دقیق اعلام کرد. در حال حاضر براساس گزارش‌های سه ماهه گمرک، حجم تجارت کشور اعلام می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد حجم تجارت ایران و روسیه گفت:‌ این رقم در حال حاضر ۴.۱ میلیارد دلار است و اگر زیرساخت‌ها و شرایط فراهم شود، ظرف یکی دو سال آینده حجم تجارت ایران و روسیه به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.  

پیمان‌پاک همچنین در پاسخ به سوالی در مورد چرایی واردات کالاهای مصرفی مانند مربا به کشور با وجود داشتن نمونه مشابه خارجی گفت: براساس قوانین، واردات کالاهای مصرفی برای تولید داخل ممنوع است، اما در مورد مربا که ارزش ۳ میلیون دلار وارد شده است، در واقع کنسانتره میوه‌های گرمسیری تحت عنوان مربا وارد شده که البته آن هم می‌تواند به عنوان مواد مصرفی سایر صنایع غذایی استفاده شود.

وی افزود: واردات ۳ میلیون دلار در مقایسه با کل واردات ۵۰ میلیارد دلاری رقم قابل توجهی نیست.  

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد دیپلماسی اقتصادی دولت گفت: دولت قبل دیپلماسی اقتصادی را تعطیل کرده بود، اما این دولت دیپلماسی اقتصادی را به صورت همه جانبه آغاز کرده است. در این زمینه رئیس‌جمهور با سفر به روسیه، عمان، قطر و کشورهای همسایه این علامت را به کشورهای دیگر می‌دهد که وقتی مقام اول اجرایی کشور بر توسعه تجارت با کشورها اهمیت می‌دهد، آنها نیز در این زمینه اهمیت خواهند داد و توسعه مبادلات انجام خواهد شد.

وی گفت:‌ وظیفه اتاق‌های بازرگانی است که اتاق‌های مشترک بازرگانی در کشورهای هدف ایجاد کند و ما به عنوان سازمان توسعه تجارت هم زمینه ارتباط تجاری با کشورهای دیگر را دنبال می‌کنیم و هم پیگیر ایجاد اتاق‌های مشترک بازرگانی در کشورهای مقصد هستیم، در حالی که این وظیفه اتاق‌های بازرگانی است.

پیمان‌پاک همچنین در مورد واردات کالاهای مصرفی گفت: برخی از واردکنندگان می‌خواهند از جیب ملت و ارز یارانه‌دار به واردات کالاهای مصرفی اقدام کنند و با قیمت دلار آزاد بفروشند، در حالی که ارز نیمایی برای واردات نهاده‌های تولید و مواد اولیه و ماشین‌آلات باید اختصاص یابد که در این زمینه ۷۰ تا ۸۰ درصد ارز نیمایی هم به این کالاها اختصاص می‌یابد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس