کد خبر 1360083
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
۴ اقدام دولت برای ممانعت از شوک قیمتی کالاهای وارداتی با تغییر نرخ ارز مبنا

رئیس کل گمرگ با اشاره به ۴ اقدام دولت برای ممانعت از شوک قیمتی در کالاهای وارداتی در پی اعمال مبنای جدید محاسبات تعرفه گمرکی گفت: حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارداتی کاهش می‌یابد.

به گزارش مشرق، علیرضا مقدسی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، اظهار کرد: کاهش و تعدیل  سود بازرگانی و حقوق گمرکی سایر کالاها  ، انجام محاسبات  کما فی السابق تا ابلاغ موارد جدید به گمرک و اخذ ضمانت نامه از وارد کنندگان به جای دریافت نقدی، چهار اقدام مهم برای ممانعت از شوک قیمتی در کالاهای وارداتی است که دولت، ستاد هماهنگی اقتصادی، گمرک و وزارت صمت در دستور کار خود قرار دادند تا شاهد افزایش نامتناسب  در وجوه مربوط به واردات نباشیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۳ میلیارد دلار کالا با وزن  بیش از ۴۱ میلیون تن وارد کشور شد که  با تخصیص۱۵.۱میلیارد دلار از  منابع ارز ترجیحی و ما بقی با ارز آزاد و نیمایی صورت پذیرفته است، گفت: این حجم از واردات در سال قبل  در مقایسه با سنوات گذشته و با لحاظ ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی، لوکس وخودرو بیانگر گرایش واردات کشور به سمت تامین کالاهای اساسی، مواد اولیه، ضروریات و ملزومات برای تولید ملی، در شرایط تحریم  و نهادینه شدن اصلاحات قیمتی در زنجیره تولید بوده که نوید بخش فصل جدیدی دراستحکام و شکوفایی اقتصادی است.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص مبنای جدید محاسبات تعرفه گمرکی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: براساس جزء ۱ بند (هـ) تبصره ۷ قانون بودجه سال  ۱۴۰۱ ابلاغی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت  مقرر شد تا نرخ ارز مبنای محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام‌شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ETS) در روز اظهار و مطابق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی صورت پذیرد .و طبق جزء ۲ این بند در سال ۱۴۰۱ نرخ چهار درصد (۴%) حقوق گمرکی مذکور در صدر بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد (۱%) تقلیل می‌یابد.

وی تاکید کرد: بدیهی است که بکارگیری این نرخ برای محاسبات گمرکی از یک سو باعث شفافیت و تقویم ریالی صحیح ارزش کالاهای وارداتی و از سوی دیگر منجر به  تصحیح و اصلاح مبانی کنترلهای تعرفه ای و میزان درآمدهای مالیاتی دولت خواهد شد.در این میان تغییر مبنای برابری نرخ ارز از ترجیحی به ای تی اس برای محاسبات گمرکی، ضمن واقعی شدن هزینه ها  منجر به افزایش وجوه قابل پرداخت در گمرک و کمک به تولید کالا در کشور  با برابری هزینه ها  به تناسب نوع کالاها خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد در تشریح اقدامات صورت گرفته  برای ممانعت از شوک قیمتی گفت: به منظور پیشگیری از بروز شوک قیمتی، چهار  اقدام در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: اولین اقدام فارغ از بحث کالاهای اساسی دارو و تجهیزات پزشکی که در قانون بودجه حقوق گمرکی یک  درصد برایشان  پیش بینی شده و بعضا معاف از مالیات ارزش افزوده نیز هستند یا حداکثر میزان آن یک  درصد است، همکاران ما در وزارت صمت در اقدامی جامع نسبت به کاهش سود بازرگانی کلیه کالاهای قابل ورود به تناسب اهمیت آنها در تولید و نیاز کشور و نیز کاهش تعداد طبقات ماخذها اقدام کرده که در هفته آتی به تصویب دولت خواهد رسید .

مقدسی در مورد دومین اقدام  گفت: از اقدامات مهم دیگر کاهش چشم گیر حقوق گمرکی سایر کالاها است که  در هفته پیش رو با رویکردی کلی و از طریق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب خواهد شد  تا شاهد افزایش‌های نامتناسب در میزان وجوه متعلق به واردات نباشیم.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص سومین اقدام گفت: برای تثبیت در واردات و عدم ایجاد وقفه در تامین نیازهای کشور و حفظ حقوق وارد کنندگان تا انجام اصلاحات لازم و ابلاغ آن به گمرک، انجام محاسبات کما فی السابق انجام می شود.

مقدسی در خصوص چهارمین اقدام افزود: برای  تسهیل تشریفات و تقویت بنیه مالی تولیدکنندگان و واردکنندگان دستورالعمل دریافت ضمانتنامه به گمرکات اجرایی کشور  ابلاغ شده است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی تجارت خارجی می باشد استفاده از ظرفیت های قانونی موجود برای پیشگیری از تغییر نامتعارف بهای تمام شده کالاهای قابل ترخیص را با جدیت دنبال می‌کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • فاطمه۰۹۱۹۵۱۱۲۱۷۰ IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    1 0
    این کارها جواب نمیده قیمت کالاها چندین برابر میشه هم وارداتی هم تولید داخل چون اساسا هیچ کالایی که بی‌نیاز از واردات باشه نداریم
  • DE ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    0 0
    خسته نشدین از این همه ظلم و ستم بر این مردم؟!
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    0 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. به یاد شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی سردار دل‌ها، این واحد جدید را سلیمانی می‌نامیم و آن را معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف می‌کنیم. در این لحظه یک سلیمانی معادل ۱۷۱۷ تومان (۱۷۱۷۰ ریال)، و یک دلار آمریکا معادل ۱۶٫۱ سلیمانی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره برابر تعریف قانونی، هزار سلیمانی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل سلیمانی تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های سلیمانی، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به پول سلیمانی همیشه ثابت است، و قیمت ارز به سلیمانی نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس