کد خبر 1378444
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
سگ

بسیاری از افرادی که سگ و گربه در منزل دارند معتقدند حیوانات برای انسان‌ها خطرناک نیستند و با شست‌وشو و رعایت بهداشت از ابتلا به بیماری‌ در امان هستند.

به گزارش مشرق، تب داغی که این روزها پولدار و بی‌پول گرفتارش شده‌اند! نگهداری از سگ‌هایی که قیمت برخی از آنها به صد میلیون تومان هم می‌رسد، آنقدر جایشان را در دل خانواده‌ها باز کرده‌اند که حالا به عنوان عضو برخی از خانواده‌ها به حساب می‌آیند. مانند «تدی» که به گفته صاحبش مبلغی حدود چهل میلیون تومان برای خرید آن پرداخت کرده و چیزی حدود یک میلیون تومان هم برای لباس رنگی و کلاه بافتنی‌اش هزینه کرده ، تا این حیوان خانگی در خیابان جذابتر به نظر برسد!

پاتوق همیشگی‌شان پارک انتهای کوچه است، می‌گوید «باید روزی چند ساعت «تدی» را برای گشت و گذار به پارک ببرم تا با دوستانش همبازی شود تا تنها در خانه افسردگی نگیرد.» لابه‌لای صحبت‌هایش از رواج نگهداری سگ بین جوانان صحبت می‌کند و معتقد است این حیوانات نه تنها هیچ ضرری برای صاحبش ندارند بلکه می‌توانند همدمی وفادار برای آنها باشند. می‌گوید «در اغلب کشورهای اروپایی مردم سگ نگهداری می‌کنند و همین موضوع نشان می‌دهد که سگ ضرری برای انسان ندارد.» قبل از خرید «تدی» علاقه چندانی به نگهداری سگ‌ها نداشته اما تبلیغات نگهداری سگ در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای برایش جذاب بوده و او هم برای خرید سگ ترغیب شده است. 

او هم مانند بسیاری از افرادی که سگ و گربه در منزل نگهداری می‌کنند معتقد است توانایی شست‌وشو و نگهداری از سگ‌ها را دارد و «تدی» هم به دلیل جثه کوچکش خطری برای او و خانواده‌اش نیست، غافل از اینکه همین حیوان کوچک و جذاب می‌تواند بیماری‌های مختلفی را به او و اعضای خانواده‌اش منتقل کند.

سونامی بیماری‌ها تاوان هم‌نشینی با سگ‌ها

با توجه به رواج نگهداری از سگ در جامعه و عدم اطلاع افراد از بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات خانگی به انسان با دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت‌وگو کردیم.  آقای دکتر صحبتهایش را با این سوال آغاز می‌کند که آیا امکان انتقال بیماری از حیوانات به انسان وجود دارد یا خیر؟ «پاسخ این سوال بی‌شک مثبت است، امکان انتقال بیماری از حیوانات اهلی به انسان هم وجود دارد و همه پزشکان و متخصصانی که در این حوزه تحقیق می‌کنند پاسخ مثبت به این سوالات می‌دهند.»

آقای دکتر در ادامه به نحوه ابتلای انسان به بیماری‌های حیوانات اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد «انسان میزبان اتفاقی و تصادفی برای انتقال بیماری است، وقتی انسان در معرض عامل مبتلا به بیماری قرار می‌گیرد انواع ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌توانند از حیوان به انسان انتقال یابند، این موضوع یا به واسطه تماس مستقیم است یا به واسطه پراکندگی ویروس در هوا یا فرد ناقل.» 

دکتر امیری در پاسخ به این سوال که در چه افرادی ریسک و خطر انتقال بیماری از حیوانات به آنها بیشتر است؟ می‌گوید« افرادی که به دلیل ارثی یا به دلیل اکتسابی سیستم ایمنی بدن آنها تضعیف شده است، به طور ساده فردی که به بیماری خود ایمنی مبتلا است و کورتون مصرف می‌کند، یا بیماران مبتلا به HIV که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و سایر بیماران خود ایمنی.»

این افراد نباید در معرض ارتباط با حیوانات خانگی باشند

از نظر وی، برخی گروه‌ها در قبال ارتباط با حیوانات بسیار در معرض خطر هستند و توصیه می‌کند، «این افراد با حیوانات خانگی در تماس نباشند، کودکان زیر ۵ سال به دلیل اینکه نمی‌توانند از خود در برابر حیوان مراقبت کنند و لیسیدن حیوان می‌تواند منجر به بروز بیماری در کودک شود. زنان باردار نیز به شدت در معرض خطر انتقال بیماری قرار دارند به دلیل اینکه بارداری سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. همچنین افراد سالمند و افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند نباید در معرض حیوانات خانگی باشند. افراد پیوند عضو داروهایی مصرف می‌کنند که منجر به سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود تا پیوند را پس نزند. لذا این افراد به شدت در معرض عفونت‌های فرصت طلب هستند و به هیچ وجه نباید از حیوانات خانگی مراقبت کنند و به آنها غذا بدهند.

حیوانی که به ظاهر سالم است می‌تواند ناقل بیماری باشد

اغلب افرادی که سگ نگهداری می‌کنند با مشاهده ظاهر سگ تصور می‌کنند که حیوان ناقل هیچ بیماری نیست، دکتر امیری دراینباره توضیح می‌دهد: «اغلب ویروس‌هایی که ممکن است برای انسان خطرناک باشند در بدن حیوان بیماری ایجاد نمی‌کند، بسیاری از عوامل بیماری‌زای دیگر مانند باکتری‌ها هم در حیوان ایجاد بیماری نمی‌کنند اما منجر به ایجاد بیماری در انسان‌ها می‌شوند، به طور مثال باکتری‌ها و انگل‌هایی در بدن حیوان وجود دارد اما حیوان علائمی از بیماری ندارد و حیوان ناقل بدون علامت است و به راحتی عامل بیماری‌زا را به انسان انتقال می‌دهد.»

سونامی بیماری‌ها تاوان هم‌نشینی با سگ‌ها

هاری چگونه به انسان منتقل می‌شود؟

گاز گرفتن سگ یکی از شایع‌ترین روش‌های انتقال بیماری از حیوان به انسان است اما این اتفاق تنها روش انتقال بیماری نیست؛ به گفته این پزشک متخصص، «در بزاق سگ عوامل بیماری زای زیادی وجود دارد که برخی از آنها می‌توانند هنگام گاز گرفتن یا لیسیدن به بدن انسان انتقال پیدا کنند. یکی از خطرناک‌ترین عوامل بیماری زا بیماری «هاری» است. بیماری «هاری» بیماری ویروسی است که عمدتاً از طریق گاز گرفتن حیوان مبتلا به انسان انتقال پیدا میکند. این ویروس ویروسی عصب دوست است به سیستم عصبی مرکزی انسان وارد می‌شود و باعث ایجاد التهاب حاد مغزی و عصبی می‌شود. اگر این بیماری در بدن انسان وارد شود و فرد سریعا درمان نشود محکوم به مرگ خواهد بود.

بیماری «هاری» از پستانداران به انسان انتقال پیدا می‌کند، اعم از پستانداران اهلی و وحشی، سگ سانان و گربه‌سانان همگی می‌توانند بیماری را به انسان انتقال دهند. اگر حیوان خانگی به واسطه یک حیوان آلوده گزیده شده باشند بیماری سریع به انسان انتقال پیدا می‌کند.

ثبت ۲۶۰هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور!/ رکوردشکنی هاری

دکتر امیری در ادامه صحبت‌هایش اشاره‌ای هم به روند شیوع حیوان گزیدگی و هاری در کشور می‌کند و می‌افزاید «موارد حیوان گزیدگی رو به افزایش است و در سال گذشته بالغ بر ۲۶۰۰۰۰ مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت شده است سال گذشته و برای اولین بار به تعداد آمار ابتلا به هاری در انسان به عدد ۱۶ رسید. همه این ۱۶ نفر نیز فوت کردند به دلیل این که سریعاً به مراکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه نکرده‌اند چون اگر این افراد به موقع مراجعه می‌کردند و خدمات پیشگیری، شست‌وشو و ضدعفونی کردن زخم، تزریق واکسن هاری و سرم ضد هاری را دریافت می‌کردند می توانستیم آنها را از مرگ نجات دهیم اما عدم آگاهی آنها باعث مرگ شده است.

هزینه درمان هاری و حیوان گزیدگی

به گفته رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، «خدمات درمان هاری و حیوان گزیدگی در کشور کاملا به صورت رایگان ارائه می‌شود و برای درمان این بیماری بین ایرانی‌ها و اتباع تفاوتی قائل نیستیم هرچند همین موضوع هزینه زیادی را به وزارت بهداشت تحمیل می‌کند و وزارت بهداشت سالانه هزینه زیادی را بری خرید داروهای ضد هاری می‌پردازد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بیماری هاری از حیوانات خانگی هم به انسان منتقل می‌شود؟ به چه صورت؟ توضیح می‌دهد «بله، در مواقعی ممکن است حیوان خانگی اعم از سگ و گربه در خارج از منزل در معرض حیوان مبتلا به هاری قرار گرفته باشد و گزیده شده باشند و هیچ علائمی از خود نشان ندهد اما خطر انتقال بیماری به انسان وجود دارد و ریسک انتقال بیماری به افراد ساکن در منزل بالاست.»

سونامی بیماری‌ها تاوان هم‌نشینی با سگ‌ها

واکسن هاری که برای حیوان تزریق می‌شود برای انسان ایمنی ایجاد می‌کند؟

به گفته آقای دکتر، «میزان ایجاد ایمنی در حیواناتی که واکسینه شده‌اند ۵۰ درصد است و نیمی از آنها میزان آنتی بادیشان به حدی رسیده که قابل پیشگیری از انتقال بیماری باشند. اما ۵۰ درصد هم ممکن است حیوان خانگی واکسن بزند، به هاری مبتلا شود و به دیگران انتقال دهد. در ضمن میزان آنتی بادی به مرور زمان در بدن حیوان کاهش پیدا می‌کند و باید واکسیناسیون چندبار انجام شود. از آن مهمتر پس از واکسینه شدن حیوان باید میزان آنتی بادی آن اندازه‌گیری شود که عموم افراد اقدام به انجام این کار نمی‌کنند به دلیل اینکه این کار بسیار هزینه‌بر است و همه مراکز نمی‌توانند این کار را انجام دهند لذا ما موظفیم هر فردی توسط حیوان خانگی مورد گزش یا گازگرفتگی قرار گرفت را درمان و واکسینه کنیم.

سایر بیماری‌هایی که ممکن است از سگ به انسان منتقل شوند کدامند؟

هاری تنها بیماری که جان انسان را تهدید می‌کند نیست، دکتر امیری در این خصوص توضیح می‌دهد: «از دیگر بیماری‌هایی که ممکن است از طریق هوای آلوده یا گاز گرفتگی به انسان منتقل شوند بیماری باکتریایی به نام «پاستورلا» است، این بیماری هنگام گزش یا گازگرفتگی از طریق بزاق به انسان وارد می‌شود. این باکتری از طریق لیسیدن بخشی از پوست بدن که آسیب دیده است وارد بافت نرم بدن و بروز عفونت بافت، عفونت مفصلی و عفونت استخوانی می‌شود. در موارد شدید می‌تواند باعث مننژیت شود.»

سگ‌ها هم عامل ابتلا به تب مالت هستند

«تب مالت یکی دیگر از بیماری‌هایی است ممکن است از سگ به انسان منتقل شود، تصور اغلب مردم این است که تب مالت از طریق شیر و لبنیات آلوده به انسان منتقل می‌شود ولی در حقیقت نوعی از این باکتری مختص سگ است که در صورت گازگرفتگی منجر به ایجاد بیماری و تب با منشأ ناشناخته می‌شود، یکی از مشکلات ما تشخیص این بیماری‌ها است. آزمایشاتی که ما برای تشخیص تب مالت انجام می‌دهیم فقط روی گونه‌های بیماری که از گوسفند و گاو به فرد منتقل می‌شوند قابل شناسایی است و متاسفانه آزمایشات معمول قادر به شناسایی تب مالت ناشی از سگ نیست و بیمار ممکن است مدت‌ها پس از درمان نیز نتیجه کافی دریافت نکند.»

بیماری‌های خطرناک مدفوع سگ

به گفته این مسوول وزارت بهداشت «طریقه دیگر انتقال بیماری به انسان مدفوع سگ است، خیلی از باکتری‌ها در مدفوع سگ وجود دارند که ممکن است برای سگ علائم بیماری ایجاد نکند اما برای انسان عامل بروز بیماری باشد. از بیماری شایع می‌توان به بیماری «سالمونلا» اشاره کرد، این باکتری باعث بروز بیماری گوارشی و اسهال می‌شود. همچنین انواع انگل‌ها نیز می‌توانند از طریق مدفوع به انسان انتقال پیدا کنند. در صورتی که انسان به صورت ناخواسته به سگ غذا دهد یا فضولات سگ را پاکسازی کند ممکن است به این بیماری‌ها آلوده شود.»

سونامی بیماری‌ها تاوان هم‌نشینی با سگ‌ها

سگ‌ها، عامل انتقال تب خرگوشی!

آقای دکتر در ادامه از حشرات نیز به عنوان عوامل انتقال دهنده بیماری بین حیوان و انسان یاد می‌کند و توضیح می‌دهد« انتقال بیماری از طریق نیش حشراتی مانند کَنه که با سگ در ارتباط هستند و می‌توانند در زمان خونخواری بیماری ویروسی، انگلی یا باکتریال را به انسان انتقال دهند نیز شایع است، طی چند سال گذشته مواردی از ابتلا به تب خرگوشی را در استان آذربایجان شرقی داشتیم، این بیماری نوعی بیماری انگلی است که می‌تواند از طریق آب، غذای آلوده گزش کنه و حشرات به انسان انتقال پیدا کند.

یکی دیگر از بیماری‌ها،‌ بیماری «لیشمانیاز» است که در «لیشمانیاز احشایی» سیستم گوارش بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و عامل آن نیز نوعی انگل است. در کشور ما سگ مخزن اصلی انتقال این بیماری است که می‌تواند باعث تب شدید شود. همچنین گازگرفتن سگ می‌تواند مدل واسط انتقال بیماری طاعون باشد. در آمریکا مواردی از طاعون شناسایی شده است و اینکه در کشور ما این بیماری شناسایی نشده به این معنا نیست که این بیماری وجود ندارد.

عفونت‌های تنفسی و ریوی

دکتر امیری در ادامه به بیماری‌های تنفسی اشاره می‌کند که ممکن است از سگ‌ها به انسان منتقل شود «از دیگر طرق انتقال بیماری افشانه‌های تنفسی است، «تب کیو» از جمله بیماری‌های باکتریالی است که می‌تواند از سگ به انسان منتقل شود، در برخی مواقع می‌تواند باعث بیماری‌های عفونی، ریوی و درگیری بافت قلبی افراد شود. یکی از مشکلاتی که با آن مواجهیم، علائم بیماری‌های انتقالی از حیوان به انسان علائمی مشابه انفلوآنزا و کرونا دارند و وقتی بیمار به پزشک مراجعه می‌کند پزشک نمی‌تواند به درستی بیماری را تشخیص دهد و دارو تجویز کند.

 بیماری تب شالیکاران

وی در ادامه می‌گوید «از دیگر روش‌های انتقال بیماری از طریق ادرار است، لپتوسپیروز نوعی بیماری باکتریایی است که از طریق ادرار آلوده جوندگان مشاهده می‌شود، نام دیگر این بیماری تب شالیکاران است که در مواردی شاهد شیوع آن در مناطق شمالی کشور بوده‌ایم به دلیل اینکه از طریق ادرار حیوانات آب جاری یا ساکن آلوده شده و منجر به انتقال بیماری به انسان شده است.»

سگ‌ها باید به صورت دوره‌ای واکسینه شوند

آقای دکتر به اهمیت روش‌های نگهداری از سگ‌ها اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد« سگ باید به طور دوره‌ای توسط دامپزشک معاینه شود و در صورت داشتن هرگونه علائم بیماری باید تحت درمان قرار گیرد و تا زمان بهبود کامل باید قرنطینه شود. سگ‌ها باید به صورت دوره‌ای واکسینه شوند و داروهای لازم برای عفونتهای انگلی به صورت مستمر دریافت کنند. غذای مورد استفاده حیوان باید بهداشتی تهیه شده باشد و از دادن گوشت خام به حیوان پرهیز شود، به دلیل اینکه ممکن است منجر به بروز بیماری شود. همچنین سگی که در منزل نگهداری می‌شود نباید بیرون از منزل و از سطل زباله غذا بخورد یا آب‌های سطحی را مصرف کند. همچنین این سگها نباید با مدفوع سگ دیگر در ارتباط باشند چون همه این موارد می‌تواند منجر به بیمار شدن حیوان و انتقال آن به انسان شود.

اقدامات لازم برای کنترل ناقلین مثل کک و حشرات مد نظر قرار گیرد و از دور کننده های حشرات در محل اسکان حیوان استفاده شود. فردی که از سگ مراقبت می‌کند باید دقت کند که به بیماری ضعف سیستم ایمنی مبتلا نباشد، برای غذا دادن به سگ از دستکش استفاده کند و پس از غذا دادن به سگ حتما دستان خود را بشوید.»

سونامی بیماری‌ها تاوان هم‌نشینی با سگ‌ها

حیوانات زیر شش ماه نباید وارد منزل شوند

وی ادامه می‌دهد «برخی تصور می‌کنند که حیوانات کوچک منجر به انتقال بیماری نمی‌شوند اما باید بدانیم که این حیوانات به دلیل سن کم سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند و سریعتر بیماری را به انسان انتقال می‌دهند و توانایی مقابله با بیماری ندارند، همچنین  توصیه می‌شود حیوانات زیر شش ماه و در گربه‌ها زیر یک سال نباید وارد منزل شوند.»

شست‌وشوی حیوانات خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد

به گفته این کارشناس وزارت بهداشت، «شست‌وشوی حیوانات نیز خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد، شست‌وشو می‌تواند بیماری را از طریق پوست، ادرار یا افشانه شدن آب در هوا به انسان انتقال دهد. برخی افراد از روی حس حیوان دوستی حیوانات ولگرد را به منزل می‌آورند و از آن نگهداری می‌کنند که این کاری خطرناک است به دلیل اینکه حیوان می‌تواند بیماری را به منزل انتقال دهد، اگر قرار باشد حمایت از حیوانات صورت گیرد شهرداری کمپ‌هایی را برای نگهداری آنها آماده کرده است و افراد نباید شخصا اقدام به این کار کنند.

امکان جهش بیماری با تبادل بیماری بین انسان و حیوان

دکتر امیری با اشاره به شیوع یکباره بیماری کرونا در جهان توضیح می‌دهد «یکی از نکات مهمی که باید یادآوری کنیم این است که امکان ابتلای حیوانات به کرونا از طریق انسان وجود دارد و انسان می‌تواند کرونا را به گربه و سگ انتقال دهد و این حیوان بیماری را به دیگران منتقل کند، هنوز عکس این موضوع ثابت نشده است اما ممکن است انتقال بیماری از انسان به حیوان باعث جهش بیماری شود. همانطور که برخی گمانه‌زنی ها در خصوص انتقال کرونا از حیوان به انسان وجود دارد.

خزندگان را به عنوان حیوان خانگی انتخاب نکنید

وی در پایان توصیه می‌کند، خزندگان را به عنوان حیوان خانگی انتخاب نکنید، این موضوع نه تنها جرم است بلکه بیماری‌های این حیوانات شناسایی نشده است و ممکن است حامل ویروس‌های ناشناخته باشند و در افراد جامعه ایجاد بیماری کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 90
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • نیما IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    59 9
    انشالله هرکس در خانه اش سگ گربه نگه می دارد در آخرت با همان ها مشهور شود
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      21 26
      این چه حرف اشتباهی است ؟ با اینکه سگ نجس است و فقط در موارد خاص نگهبانی و شکار و در محیط باز باید به کار برده شود ، این قبیل حرفهای تند ، اشتباه است . بنده به خانه ای که سگ درونش باشد ، هیچ وقت نرفته ام و نمی روم . ولی دلیل نمی شود که تکفیرشان کنم . آرزو می کنم که این افراد به اشتباه خودشان پی ببرند و تا دیر نشده ، سگ را از محل داخلی زندگی شان دور کنند . الان مد روز نگهداری سگ است .
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      12 26
      اشکالش چیه؟ محشور هم میشویم تا کور شود هر آنکه نتواند دید همه جانداران مخلوقات همان خدایی است که تو درست نشناختی
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      11 0
      اون آقا یا خانومی که گفته" اشکالش چیه با حیوانات هم محشور میشیم خدا حیوانات را خلق کرده" خوب چون خودت این آرزو را داری ما هم همین آرزو را می کنیم نمی دونم چه مذهبی داری همون خدایی که خلق کرده همون خدا هم گفته مضره خدا سم هم آفریده بنوش تا کور شود هر انکه نتواند دید قطعا با بقیه حیوانات که خدا خلق کرده رفتار دیگه ای داری سوسک مار و عقرب. زیر پا له می کنی. منطق بی دینی همینه که شما گفتین
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      2 0
      یعنی ما هم که یه بچه گربه او حیاط خونه مون زندگی می‌کنه با همون محشور بشیم!؟
    • سعید IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 0
      اتفاقا منم آرزو میکنم با بعد از مرگم هم با سگهام تو دنیای دیگه زندگی کنم تا انسانهای کثیف،فقط حیف که بعد از مرگ دنیای دیگه ای وجود نداره
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 1
      من با نگه داشتن یک یا گربه تو خونه مخالفم چون گناه میدن این حیوونات و اذیت میشن ولی شما خجالت بکش با زدن این حرف چیو می خوای بگی!این حرف بی احترامی به خودت هستش،در ضمن ممکنه همون آدم به واسطه اعمالش خدا بهش بهترین جایگاه رو روز قیامت بده،و شما رو نمی دونم
    • فاطمه IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      واااا..‌‌‌‌‌‌این چه حرفیه
    • محمد IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      0 0
      سه تا گربه دارم سه ساله نه تنها بیمار نشدم بلکه حتی سرماخوردگی هم دیگ نگرفتم
  • GB ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    20 52
    سگ چون دزدها را میگیرد نجس اعلام شده. حکومت دزدان باید از سگها وحشت داشته باشد
    • سید IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      21 2
      سگ ها چون هار می شوند نجس هستند! سگ هار معمولاً به آدم ها حمله می کند! به همین علت آدم از سگ بدش می آید مگر دو پایی که با سگ احساس همزاد پنداری کند!
    • محمد IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      24 3
      اتفاقا ملکه شما می‌ترسه سگ بگیرش همشون صادر میکنه اینور
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      9 3
      یعنی تو هم دزد میگیری؟
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      16 1
      تعرق سگ از راه دهانش هست سگ هنگام تنفس کردن آلودگی های بدنش رو خارج می‌کند و خطرناک و بیماری زاست ، سگ اگر در باغ و یا نگهبان گله گوسفندان باشد یا در اماکن مهم بصورت نگهبان باشد بسیار هم مفید واقع خواهد شد ولی در آپارتمان در زندگی شهری و آنهم سگ های کوچک که هیچ حاصل و کاربردی ندارند جز هزینه و تولید بیماری و ..... هر چیزی در جای خودش می‌تواند مفید باشد ، الان فیل و زرافه هم حیوانات زیبایی هستند ولی نه در ساختمان مسکونی !
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      11 2
      باز هم حرف از روی احساس و هورمون های آدرنالین گفته شد . سگ را هر کاری کنید ، آخرش نجس است . مگر در موارد خاص نگهبانی و شکار که طبیعت این سگها با سگ داخل خانه متفاوت است . بروید و علمی اینها را بررسی کنید که اسلام چرا خوک و سگ و همچنین مشروب الکلی را نجس اعلام کرده و چرا سگ نگهبان و شکاری را با وجود نجس بودن ، میتوان استفاده کرد .
    • اریان IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 0
      احسنت....
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 0
      برات متاسفم ،خیلی بی منطق واز روی احساس جواب دادی.کمی تدبر کن ومطالعه تا بدانی چرا؟
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      2 1
      همنشینی با موجوداتی که از نظر مراتب وجودی از انسان پایین ترند اصلا مناسب نیست. یک نتیج اش همین است!
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 0
      .پس تو حتما از سگ دوری کن خخخخ
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      3 0
      شما و کشورتان شاه دزد هستید جناب انگلیسی کثیف
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 1
      تمام دزدان این حکومت در پناه حکومت ملکه و اقمارش چون کانادا و امریکا قرار دارند شاه دزدان جهان ملکه انگلیس
    • ناشناس IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 0
      از نظر اسلام سگ جزو نجاسات است فرد مسلمان باید از آن دوری کند سگ حامل میکروب وویروس است که برای سلامتی انسانها ضرر دارد اگر خدای نکرده در آینده ویروس جدیدی به جان انسانها افتاد آخ وناله نکنید چون دستاورد همین انسانهای سگ نگهدار است خدا هیچوقت برای آدم ها بد نمی خواهد این انسان ها هستند که تیشه به ریشه ی خود و هم وطنانشان میزنند درست است سگ آفریده خداوند است ولی حد ومرز آن با انسان باید حفظ شود
  • کامران IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    25 13
    ترویج سگ بازی در ایران یکی از نقشه های غربی ها برای از بین بردن خانواده و کاهش جمعیت در ایران است.
    • حاج کاطم IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      5 2
      بدست گرفتن اقتصاد توسط بی دینان و سکولارها و ضعیف کردن انسانهای مومن.گرانی .رانت.دزدی توسط سکولاریسم.و عوض کردن و فشار اوردن به انسانهای مومن بر سر دوراهی نان یا دین اولی تر است.سگ بازی جزو فرعیات است
    • IQ ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      6 0
      مثلا یارو بجایی اینکه بگه زن گرفتم میگه سگ گرفتم یا بچه دار شدم میگه توله سگ دار شدم
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      2 0
      هیچ گناهی توجیه گناه دیگر نیست! بعضی ها گناه کوچیک می کنند چون توان گناه بزرگ را ندارند اگر بتوانند صد پله بدترند.
  • سید IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    10 3
    روزی که صدا و سیمای ما انواع مجموعه های خارجی اعم از فیلم و پویانمایی را صداگذاری و پخش می کرد و در آن ها معمولاً سگ ها همچون شخصیت ها دارای نقش بودند و اسم این سگها همواره تکرار می شد و در ذهن کودکان آن روز که جوانان و میانسالان کنونی هستند، حک می گردید، می شد چنین روزهایی که سگ بازی و سگ دوستی و سگ پرستی و سگ زوجی رواج خواهد یافت را پیش بینی کرد، مدیریت افکار عمومی در رسانه ملی را نباید به دست بازیگران و صداپیشگان و مجریان و چهره ها داد! بلکه باید رفتار ایشان را افراد باخرَد مدیریت کنند!
    • IQ ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      4 1
      منظورت سگ آقای پتی وله دیگه یا بل و سباستین یا هاپو کمار یکی دیگه بود اسکیپی البته اون سگ نبود خانواده دکتر ارنست هم خوب جک و جانور کم نداشتن رامکال پسر شجاع هم خوب همه حیوان بودن حنا هم سگ کوچیکی داشت که زد خرس رو نابود کرد
  • عبدالله IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    11 5
    به جای انس با کلام الله ، با سگ ها انس گرفته اند! خدایا اینان را به راه راست هدایت فرما.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    11 6
    بهتر است بگویی این احمق ها خودشان را برده حیوانات کردن
    • ناشناس IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      2 2
      احمق خودتی
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 0
      خوب احمق هستید وقتی آن را مانند یک انسان تر و خشک می کنید و همراه خودتان می کنید
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    5 5
    اون توجیه مسخره که میگن،با واکسن مشکل حله میشه! مثل اینکه بگن،به سوسک واکسن میزنین همه چیز حله! وقتی خدا طبیعت این موجود رو اینطوری خلق کرده، که کثیف باشه و امراض و مریضی ها داشته باشه،که برای انسان ضرر داشته باشه! رو چطوری میخواید بی مشکل کنید! طبیعت این حیوان اینکه نباید بهش دست زد . وظیفه اش و ذاتش چیزی که خدا براش خلق کرده. از عمد هم اینطوری خلق شده.همانطور که خوک و سوسک و باقی حیوانات رو اینطور خلق کرده. هرکدام برای جایی و مکان و وظیفه خود خلق شده اند.تا مرض در روح انسان نباشه،سراغ این چیزا نمیره! . نکته بعدی ما مسلمان همیشه مرغ و خروس یا گوسفند و گاو و .. در خانه نگه داری میکردیم(در کنار باغ میوه و سر سبزی). اونم برای خاصیت و قابلیت فوق العاده زیادی که دارن. که متاسفانه امروزه به دلیل نداشتن چنین حیوانات در خانه! (بخصوص گاو و گوسفند .و .. به دلیل سبک خونه سازی غربی و غیر انسانی) نمی توانیم از شیر تازه و تخم مرغ تازه و مرغ و گوشت و .. تازه و بسیار پر خاصیت استفاده کنیم! و الان خیلی از افراد جامعه،رفتن سراغ نمونه ها کارخانه و .. که بسیار دستکاری میشن و خاصیت غذایی بشدت پاینی دارن!(که در برخی موارد خودشون عامل بیماری هستن). مشرق منتشر کن!
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    12 6
    متاسفم در یک مملکتی که اسم اسلام را یدک میکشد آدمها با سگ زندگی میکنند
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      7 3
      علاوه بر این مجوز واردات غذای سگ شامپوی سگ و خود سگ داده میشه
  • سروش IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    6 2
    اخیرا گفته هایی تأیید نشدهاز برخی از کشور های اروپایی که آبله میمونی در آنها رواج شدید پیدا کرده و رو به کسترش هم هست میگن به خاطر ارتباط با سگ و گربه بوده و این ویروس از حیواناتی مثل سگ و گریه و سنجاب به انسان سرایت کرده و می کند. اگر این مورد درست باشه چه بهتر خواهد بود که سگ و صاحب سگ در منزل قرنطینه باشند تا قدر عافیت را بدانند.
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      شما داری میگی ابله میمونی ، هیجا نگفته از سگ یا گربه منتقل میشه ،لطفا مطالعه خود را بالا ببرید، از میمون یا سنجاب مبتلا انتقال پیدا می‌کند اما از انسان به انسان دیگر احتمال ابتلا بالایی دارد درست مثل کرونا .
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    5 1
    دارو وارد نمیشه اما انواع سگ وارد میشه
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 2
    قبلاً طرف یه باغ بزرگی داشت یه سگ نگهبان هم ته باغ داشت. الان طرف تو خونه پنجاه متری زندگی می‌کنه. با یک سگ تغییر ژنتیکی داده شده کوتوله (که توسط عده سودجو بوجود آمده) هم سفره میشه
  • حاج کاطم IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 1
    سونامی گرگاس و حمله به روستاییان بی دفاع
    • آرمان IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      دیوونه کرگ کاس ها ترکیبی از سگ های بومی ایران که معمولا در خیابان ها دیده میشن با گرگ ها هست بعد یک سگی که در خانه بزرگ شده باشد هیچ فقط در طبیعت نیست که بخواد با گرگ تیدیل شه به دو دلیل 1 سگ های اهلی (خانگی)چه بزرگ چه کوچک اینقدر گران قیمت و ارزش مند هستند که هیچ وقت بدون صاحب نمی مانند ۲ سگ های اهلی بخواطر اینکه از غذا های کاملا پخته شده و سالم و به موقع تغذیه میکنن که خوی سگی شان را فراموش کرده و تمیتوانند به تنهایی زنده بمنند
  • چنگیز IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    2 3
    پسرایی که سگ کوچیک نگه میدارن دخترن
  • محمد IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    5 6
    اگر اینطور باشه کسایی که مرغداری دارن باید هر روز خودشون و خانوادشون درگیر آبله مرغی باشن خواهشن اطلاعات رو بدون جانب داری بدید دکتر عزیز
    • IQ ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      3 0
      بنده خدا اون که مرغ هاش رو نمیاره ببره تو رختخوابش یا داخل خونش بگردن شما یکم دانش ت رد بالا ببر
  • محمد IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    4 0
    جای تشکر داره از دکتر که تمام واقعیت ها رو گفت ولی نویسنده این خبر تماما در حال مقصر دانستن سگ و صاحب سگ هست . در حالی که تمام دامپزشکان کشورمان با سواد هستن و بچه یوزه رو یکی یکی میکشن و اصلا سواد درست و حسابی ندارن . بعد توقع دارین که سوادشون از کل کشور های دنیا که سگ نگداری میکنن بیشتر باشه .خخخ. خدایا خودت دیگه اینارو هدایت کن . تا کی اخه . طرف نشسته توی خونه روزه میگیره و عبادت میکنه و در حال نماز خوانده با سنگ گربه رو میزنه بعد ادعا اسلام و دین میکنه . برو . هه
  • حاج کاطم IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    5 1
    کمال همنشین در من اثر کرد ، مراقب همنیشن های خود باشید، همه مخلوق خدا و محترم هستند، انسان جای خود، گربه جای خود،سگ جای خود، مورچه جای خود، پشه جای خود ،درخت جای خود و...،طبیعت جای خود، همه امدند که ب کمال برسند،،همانطور که انسانها اخلاق و رفتار متفاوت دارند این درمورد حیوانات هم صادق است، سگ اصحاب کهف نمونه این مثال است، اما سوال، همنشینی با سگ انسان را به کمال و انسانیت میرساند؟ اساسا انسان ها ذاتا وفادار هستند که بواسطه ی عشق های غربی و بدور از چارچوب الهی و بدون ضابطه و شرع دچار بی وفایی میشود که این بر اثر شرب خمر یا پول حرام بوجود می آید یعنی معلول بی وفایی علت جای دیگر است. اگر بر اساس فرهنگ دینی حرکت کنیم و شرع مقدس رو در نظر بگیریم ( اسلام مسیحیت زرتشت یهودو.‌) همه انسانها لاجرم ب کمال خواهند رسید. اما اگر توسط فرهنگ غربی در مسیر باتلاق حرکت کردی و بی وفایی دروغ تزویر دیدی بله در اینصورت سگ باوفا هست ،لنگ کفش کهنه در بیابان غنیمت است، اما در فرهنگ دینی کسی که شمارو کله سحر بیاد خدا بندازه اون لایق همراهی توست مثل همنشین خوب ،ساعت زنگدار،خروس که غیرت رو بهت یاداوری میکنه، اصولا در باتلاق ،انسانیت زمانی معنا داره که شما در حال فرو رفتن نباشی اگه باشی انسانیت را زیر پا میگذاری و دیگران را هم با خود پایین خواهی کشید،اما در فرهنگ دینی واقعی در لحظات آخر شما فرهنگ ایثار و فداکاری و از جان گذشتگی رو داری مثل حسین فهمیده، پس انسانیت بدون دین تا یجایی جواب میده که دمت رو لگد نکرده باشند، حالا انسان خودش تصمیم میگرد که همنشینش انسانهای باکمال و کتاب خوب، خدمت و گره گشایی به مردم و در گوشه ای خدمت به طبیعت باشد و یا همنشینش سگ باوفایی باشد که همان لنگ کفش کهنه ای را دارد در یک بیابان، قصد توهین به کسی رو ندارم. هر کسی برای خودش ارزشی قائل است ،هر خلقی در جای خودش زیباست،هر رنگی در جای خودش زیباست
  • IQ ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 1
    سگ اصحاب کهف روزی چند پی نیکان گرفته مردم شد یا آدم شد حالا این سگ ها پی این افراد رو بگیرن که سگ دارن فکر نکنم آدم بشن نفهم تر میشن
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    2 3
    سلام اگر من مسئولیتی در کشور داشتم وبه جایی یکی از این مسئولین بی مسئول بودم حتما صاحبان این سگها را جریمه سختی میکردم تا از این نجس العین نگهداری نکن وجان بچه های مارا در خطر نندازن باید فکری کرد خیلی زیاد سگ در جامعه
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    2 2
    چقققققدم صاحبانشون بیشعورن شهر پر از پی پی سگ‌شده چققققدم فک میکنن متمدن و شیک و خاص و اروپایی و مدرن و ... شدن آدم باید خیلییی بدبخت و کوته فکر باشه که سگ رو نشونه شیکی و ... بدونه من همسایه بالاسریم سگ داره از بس پی پی ریخت تو حیاط خلوتم فقططط دوست دارم به تیر بار ببندمش
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 1
      اگه اومدی پیامو بخونی ی وسیله الکترونیکی هست با قیمت ارزان تو گوگل سرچ کن. نصف شب به سمت خانه همسایت هدف بگیر سگ شروع به واق واق میکنه و همسایه ها مجبورش میکنند سگ رو بفروشه. همیشه ی راه حلی هست فقط کافیه ما سادگی رو کنار بزاریم .هرچی میکشیم از قلب مهربونمونه هی زمونه. پس ساده نباش و اقدام کن
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 0
      زنگ بزن شهرداری شکایت کن میان عین سگ صاحبشو جریمه میکنن تا اپارتمان رو با طویله اشتباه نگیره
  • سهیل IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 2
    شماهارحم ندارین؟ آخه چرا به جامعه متمدن سگ و سگ پرست وسگ مصب و سگ دوست و سگ باز و سگ صفت و سگ.... توهین میکنین .
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    2 1
    از خواب بیدار شوید ... ویروس آبله میمون کشنده ترین مرض است سگ بازها و همجنسگراها را مبتلا می‌کنه..!! بی مبالات ها منتظر بلاهای آسمانی باشید
  • جوان بیکار IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 1
    چندین سال قبل تمدن زندگی سگی بین مردم اروپایی مد روز بود ، بعداز چندین سال این تمدن به ایران رسیده !!! حالا این روزها تمدن زندگی سگی در اروپا چندین لول بالاتر رفته و کاربه حایی رسیده که یارو لباس سگی میخره و خودشو شبیه سگ میکنه و وارد کوچه و بازار میشه وبه این کار افتخارمیکنه !! باید منتظرباشیم ببینیم تو ایرون کی چراغ اول رو روشن میکنه !خخخخخخ
    • IQ ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 0
      نه اینجوری بگو تمدن اروپایی ها بالا رفته جدیدا با حیوانات از جمله سگ بجای آدمیزاد جفت گیری میکنند
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 1
    دعوی نکنید من زن میخوام
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 1
      تو بهتره شوهر کنی!
  • DE ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 2
    شما با حیوانات نزدیکی نکنید ایراد بگیرید برا آفرینش سگ
  • محمد IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    سلام و وقت بخیر . نگرانی از تعداد سگهای ولگرد در سطح بعضی از شهرها واقعا جدی ست در شهرستان ما تعداد سگهای ولگرد از تعداد بچه های مشغول بازی بیشتر شده و کسی جرات نمیکند تا در بیرون منزل بازی کند و آرامش جهت استراحت مخصوصاً شبها از ما سلب شده به نظر شما این مشکل چگونه باید رفع گردد این در حالی ست که شهرداری هیچ توجهی به این موضوع ندارد.
  • یگانه IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 0
    بنده سه تاسگ دارم حاضرم هرکس ازاین افراد مدعی روببرم ازمایشگاه به هزینه خودم سگمم ببرم .اقای محترم پاروا بیماری هست که ازانسان به سگ منتقل میشه سگی هم که انواع واکسن روزده انگل زدایی شده سالمه به چه قیمتی این اراجیف رومیگید .
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 0
      ببین شاید گله سگها مشکبات روانی تو رو حل کنه ولی اپارتمان طویله نیس . خیابونهای شهرم توالت سگ تو نیس. تو احمق ادعات میشه از خدا بیشتر میفهمی؟؟؟ فقط یهود حرام خدا رو حلال میکنه با توجیه. حرتم حرامه چه خوشت بیاد چه نیاد. پس خونم بخور بگو جوشوندمش استریله.
  • فرزانه IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 1
    به زندگی شخصی مردم چیکار دارید؟ اینهمه کشور تو دنیا وجود داره که با حیوانات زندگی میکنن و حتی با بچه هاشون همبازی هستند و صحیح و سالم هم هستن نه عقیم شدن نه پسرفت کردن نه مشکل خاصی تو زندگیشون پیش اومده! هر کسی و تو قبر خودش میخوابونن، اگر خیلی دلمون به حال مردم میسوزه بهتره به فکر رو کردن دست اختلاس رها و دزدهای سفره های مردم باشیم اگر نمیتونیم مردم و بحال خودشون رها کنیم که لااقل به همین هم دلخوش باشن
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 1
      شما که خارجی مداری پس بدون اونا وقتی سگشون رو میبرن گردش یا تو پارک یه کیسه نایلون تو جیبشونه تا مدفوه سگشون رو با دست بردارن بزارن تو جیبشون با خودشون ببرن تو توالت خونشون بریزن شما اقا یا خانوم متشخص که الگوی زندیکیت شده خارجیها این کار میکنی یا نه.
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 1
      از قدیم گفتن عاروق به گوز ربط نداره. حروم خدا با توجیهات یه مشت احمق حلال نمیشه. از خدا بیشتر میفهمی؟؟؟؟؟؟ آزادی تا جایی معنی داره که مزاحم بقیه نشی.اگرنه پس منم مجازم برم سر قبر بابای تو بشاشم چون شاش خودمه اختیارش رو دارم هر جا خواستم بریزم. یا صبح تا شب عربده بزنم تو اپارتمانم چون زندگی شخصیمه و به تو مرلوط نیس و تو رو تو قبر من نمیذارن!!!
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 0
      این خانم خودشم نمیتونه جمع کنه دیگه چه برسه به مدفوع سگش؟!
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    سگ جاش حیاط نعمت الهیه اما در جایگاه خودش
  • حامد IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    من با نگهداری سگ و غیره مخالفم اما از زمانی که نامردان و دزدان روزگار و ریاکارآن و چاپلوسان ظهور کردند سگان و ددان در دل مردم جا باز کردند
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    گوسفند و گاو هم طاعون و انواع بیماری مشترک منتشر میکنند. ایا نباید نگاهداری کرد؟ چرا 4تا داروسازی انسانی را داروسازی حیوانات نمیکنید؟ الان عملکرد حیوان بهتر از انسانه
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    . بروید جستجو کنید و تبعیت کنید که عاقبت به خیر شوید. گوسفند که طاعون و انواع بیماری منتشر میکنه را هم باید نگاهداری نکرد یاباید درمان کرد؟
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 0
      بله حیوانات اهلی هم بیماری میگیرن اما همون دهاتیش هم با دیدنش اخو پیف میکنی گوساله شو نمیبره سر سفره اش و تو رختخوابش. حروم خدا رو نمیشه حلال کرد. کمتر خودتون رو مصحکه کنید .مگر خودتون رو از خدا عاقل تر بدونید اگرنه شاش و عن و گوه رو هم بچوشون بگو جوشوندم میکروبش رفت. بخور سالمه!!!
  • حاجی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 15
    چطور سگ خوب وقتی از زیر آوار نجات میده اونموقع نجس نیست
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 0
      سگ برای کار و شکاره نه نگهداشتن تو خونه و ریدنش تو خوبیان و معابر عمومی . شما نکبتها به افرینش و حلال و حرام خدا گیر میدید. خدا هیچ موجودی رو بی فایده خلق نکرده اما محدودیت براش قایل شده . حروم خدا رو حلال میکنی ؟؟؟ کی هستی مگه؟؟
  • ن IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    ما در کشور اسلامی زندگی میکنیم و انتظار داریم مسولین با این سگ بازی ها که جامعه اسلامی را تهدید میکند برخورد قاطعانه داشته باشد
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    2 0
    همه اینهایی که سگ تو خ نه نگه میدارن یه مشت عمله تازه به دوران رسیدن. میگید نه ابا و اجدادشون رو در بیارین تا ببینین کجا زاییده و بزرگ شدن . حتی اگر لکسوز سوار بشن ته اش به یه ده میرسید
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    2 0
    اون رفیقمون که گفته (نگهدارنده سگ )=(برده حیوانات) درست گفته . یه مشت علاف فقط سگ میچرونن
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    سگ شرف دلره به بعضی از شما آدما باسگ مهشور بشم با شما بعضی ادما نه بهتره بفهمی چی میگی دهنتو آب بکش
  • عباس SE ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    اگر پژوهش گران زبدۀ جهان قباحت و ضرر نگهداری سگ ( در خانه و تماس مستقیم با آن ) را ثابت هم کند باز هم سگ دوستان آنرا نخواهند پذیرفت کما اینکه روی پاکت سیگار هوشدار های وحشتناک و ترسناک نوشته شده ولی سیگار کشان به آن هیچ توجه ندارند.
  • محسن IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    آقا هرکی از تو قرآن یک آیه آورد که سگ حیوانی نجس است من تمام این گفته های شما رو قبول دارم
  • ممل IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    چرا انقدر به شعور و شخصیت مخاطبان توهین وبی احترامی میکنید و آنقدر راحت به 80میلیون نفر دروغ تحویل میدید البته اگه غیر از اینم باشه جای تعجب داره به جای صحبت از مشکلات که پشت مردم رو شکسته و جوانان شو تا کمر توی سطل آشغال برای جم کردن ضایعات خم کرده یه مشت خزولات تحویل مردم میدید اولا هاری واکسن داره هم برای سگ خانگی که در 5ماهگی زده میشه هم برا انسان شماره اون دکتر قلابی رو تشر بدید تابهشون بگم متاسفا برا جامعه که تو دکتر و کارشناسش هستی پروفسور سگ در 45روزگی واکسن 9 گانه 21روز بعد 5گانه و هر ماه به تناسب وزن قرص ضد انگل بهش داده میشه و هیچ بیماری انتقال نداره از سگ به انسان شاید انسان سگ رو مبتلا به کرونا بکنه اما سگ خیر قبل دروغ تحویل مردم دادن حداقل کمی مطالعه بد نیست کمکتون میکنه دروغ قابل باور تر تحویل مردم بدین
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    کلا سگ و سگ باز هردو نجس هستند.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    نظرات مختلف من به شخص خودم به همه احترام میزارم ،ولی حالا که این همه مریضی ،گرانی ،رو سر ما ریخته درستش اینکه از حیوانت دور باشیم والا انسان به انسان مضر هستش چه برسه حیوان ترا خدا جدی بگیرید ببینید چرا اینقد بچه های ما بیشتراز بزرگترها مریض میشند دیگه خودتون قضاوت کتیید
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    الان دیگه سگ داشتن داره دامن خانواده دیندار و مومن هم در بر میگیرد و امیداوارم که هر کس نهی میکند و دیگران را شماتت میکند خدا به سرش بیاورد مثل ما که از این حرفها زدیم آمد به سرمون
    • رسول IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      خانواده ای که سگ داره که دیگه دین دار نیست تظاهر ب دینداری میکنه خخخ
  • هموطن IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    واقعا که چقدر آدم میتونه حقیر باشه که اینقدر سگ پرست بشه
  • عباس IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    متاسفانه مردم ایران از اون فرهنگ اصیل شان فاصله گرفته وتحت تاثیر فرهنگ بیگانه خیلی هاشان به جای فرزند سگ نگه میدارند همسایه ما وقتی سگش را صدا می‌زند میگه مادر بیا این بر!
    • فیروز IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      همسایتون مادرسگ است؟
  • منتقد IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    واقعا جای بسی تعجبه که سگ بازی را در مملکت ما رواج دادند و باعث تاًثر موُمنین و دینداران جامعه شده،،، خانواده ها میخوان برن پارک میبینند سگ پارکها را گرفته و چمنهارو کثیف میکنه ، نمیشه بچه هارو پارک برد که مبادا بیمار بشن.
  • محمد IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    من خودم سگ نگه نمی دارم ولی نمی دانم چرا خداوند این حیوان را طوری آفریده که خیلی زود با انسان انس میگیرد که اصلا جدایی ازش سخت است من کار بیابانی دارم روزی سگی در محل کارم پیدا شد و لقمه نان خشکی بهش دادم این سگ به خاطر همان لقمه نان تمام مسیر ۵کیلومتری را که رفت و آمد می کردم دنبال من بود که وقتی می خواستم بروم جدایی از او برایم سخت بود آیا تا به حال به خانه یک ادم پیر رفتید ۸۰درصد افراد پیر بچه هایشان از آنها نمی توانند خبر بگیرند و تنهایند اگر یک لقمه نان به سگی می داد تا بعد از مرگش و همیشه با او هست بین الفت گرفتن حیوان خانگی و نجس بودنش یک تناقضی هست چرا گرگ حیوان خانگی نمی شود یا خیلی حیوانات دیگر
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    سالهاست بیماری مشترک بین انسان و حیوان شناخته شده اول اینکه واکسن میزنند و شناسنامه دارند دوم اینکه کمی مطالعه کنید بیماری مشترک سگ و گربه با انسان چیه مگه ممکنه صاحب حیوان خودش مراقب نباشه تربخدا درجامعه حیوان ازاری و حیوان ستیزی را تشویق نکنید بخدا انصاف نیست
  • .. IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    ننگ بر کسانیکه این همه آسیب به کودکان رو نمیبینن که توسط سگ ها ایجاد میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس