کد خبر 1378263
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
هشدار چین درباره راهبرد تفرقه و درگیری آمریکا

وزیر امور خارجه چین گفت، راهبرد آمریکا در حوزه اقیانوس هند-آرام، ایجاد تفرقه و تحریک درگیری است.

به گزارش مشرق، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه درباره راهبرد آمریکا در حوزه اقیانوس هند-آرام هشدار داد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، وانگ یی در نشست خبری با همتای پاکستانی خود گفت راهبرد آمریکا با هدف محو کردن ساختار همکاری‌هایی را دنبال می‌کند که تاکنون بازدهی خوبی در منطقه داشته‌اند.

این دیپلمات چینی افزود، این راهبرد همچنین به دنبال از بین بردن دستاوردها و محرک‌های توسعه صلح آمیز است که در نتیجه تلاش‌های تمام کشورهای منطقه طی دهه‌های گذشته ایجاد شده‌اند.

وزیر امور خارجه چین با اشاره به اینکه روند غالب در این منطقه، پیشبرد همبستگی منطقه‌ای و ایجاد جامعه‌ای با آینده مشترک است گفت، حوزه اقیانوس هند-آرام با وجود اثرات ناشی از شیوع ویروس کرونا، توانست با رشد تولید خالص داخلی ۶.۳ درصدی، صلح و ثبات کلی خود را حفظ کند.

وی هشدار داد راهبرد آمریکا در این منطقه که اسم ساختگی «آزادی و گشودگی» را یدک می‌کشد، در اصل راهبردی برای ایجاد تفرقه و تحریک درگیری و تضعیف صلح است و به دنبال «تغییر محیط پیرامونی چین» با هدف بازدارندگی در برابر پکن است.

وانگ یی تأکید کرد چین نیز مانند دیگر کشورهای این منطقه، از ابتکارات سازنده جهت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای استقبال می‌کند اما با مبادرت به ایجاد نفاق و تقابل مخالف است.

او با اشاره به آسیب آمریکا به زنجیره‌های جهانی تأمین گفت، ابتکارات سازنده باید در راستای احیای وضعیت اقتصادی باشند نه اینکه ثبات زنجیره‌های صنعتی را مختل کنند.

وزیر امور خارجه چین گفت، چین همواره همکاری در منطقه را حفظ، تقویت و توصیه می‌کند و منافع ژئوپولتیک خود را دنبال نکرده و بر اساس صداقت به منظور ایجاد همبستگی و همکاری عمل می‌کند.

این مقام چینی افزود، کشورش بزرگ‌ترین شریک تجاری اغلب کشورهای حوزه اقیانوس هند-آرام بوده و منافع پکن عمیقاً به منافع دیگر کشورهای منطقه گره خورده است.

او در این زمینه توضیح داد، بازار بزرگ ۱.۴ میلیارد نفری چین کاملاً به روی کشورهای منطقه باز است و پکن عقیده دارد که جاده منافع مشترک و خروجی برد-برد در روابط عریض‌تر است.

اظهارات وانگ یی در حالی مطرح می‌شوند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دومین مقصد اولین سفر آسیایی خود قصد دارد نشستی را با کشورهای موسوم به «گروه چهارگانه» در ژاپن برگزار کند (شامل ژاپن، استرالیا، هند، آمریکا).

به گفته کاخ سفید، بایدن قصد دارد در این نشست که با حضور نخست وزیر جدید استرالیا برگزار می‌شود، از طرح ابتکاری جدید «چارچوب اقتصادی حوزه هند-آرام» رونمایی کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس