برجام

یک وبگاه آمریکایی گزارش کرد که مقام‌های فعلی و سابق اروپا نگران هستند که دولت بایدن به واسطه موضوعات کاملاً‌ نمادین، احیای برجام را با شکست مواجه کند.

به گزارش مشرق، وبگاه آمریکایی «دیپلمات» گزارش کرد که مقام‌های فعلی و سابق اروپا ابراز نگرانی کرده‌اند که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به دلیل یک موضوع کاملاً نمادین، اجازه دهد که احیای برجام با شکست مواجه شود.

«لورا روزن» خبرنگار آمریکایی وبگاه «دیپلمات» گزارش کرد که یک دیپلمات اروپایی که در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و احیای برجام مشارکت دارد، در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «هر روز که بدون دستیابی به توافق می‌گذارد، خطر از دست دادن همه چیز به طرز چشمگیری افزایش می یابد»

این دیپلمات اروپایی با اشاره به ایالات متحده و ایران گفت: «تاجاییکه من می‌بینم، هر دو طرف در مسیرهای متفاوتی گام برمی‌دارند و فاصله کم نمی‌شود».

بیشتر بخوانید:

صفوی:آمریکا به قبول برجام تن خواهد داد

ابراز نگرانی دیپلمات‌های اروپایی از عدم احیای برجام در حالی است که «خاویر سولانا» دبیرکل سابق ناتو و «کارل بیلت» نخست‌وزیر پیشین سوئد هفته گذشته طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» هشدار دادند: «بایدن باید با جدیت هزینه‌های انفعال خود در قبال ایران را به طور جدی در نظر بگیرد و راهی برای پیشرفت بیابد یا در غیر این صورت ممکن است در یک درگیری دیگری که هیچ‌کس خواستار آن نبوده است، گرفتار شویم».

این وبگاه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت، از طرف دیگر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت ماه) در جریان یک کنفرنس خبری در خصوص روند مذاکرات وین در خصوص احیای برجام گفت: «پیش‌نویس توافق برای ازسرگیری پایبندی به برجام بیش از دو ماه است که آماده شده است. به همین دلیل مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) وین را ترک کردند. آن‌ها متقاعد شدند که این توافق ظرف مدت بسیار کوتاهی قابل نهایی شدن است».

این دیپلمات فرانسوی در ادامه افزود: «با این حال، این (توافق) به دلیل موضوعی بین ایالات متحده و ایران که به برجام مرتبط نیست، متوقف شده است. ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم که یک رویکرد مسئولانه در پیش بگیرند و خیلی فوری تصمیمات لازم برای نهایی کردن این توافق را اتخاذ کنند. این یک اشتباه جدی و خطرناک است که فکر کنیم که می‌توانیم به طور نامحدود این موضوع را روی میز نگه داریم».

بر اساس گزارش وبگاه دیپلمات، «انریکه مورا» معاون دبیرکل اتحادیه اروپا هفته گذشته به ایران سفر کرد تا درباره پیشنهاداتی برای غلبه بر بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات وین، با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کند.

طبق این گزارش، آن طور که منابع می‌گویند، یکی از پیشنهاداتی که مورا در این سفر مطرح کرده این بوده که پس از احیای برجام، در خصوص خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی مذاکراتی برگزار شود.

بر اساس این گزارش، یکی از کارشناسانی که با طرف‌های مختلف در مذاکرات وین رایزنی می‌کند، روز گذشته (جمعه 20 می 30 اردیبهشت ماه) گفت که پس از سفر مورا به ایران، سیگنال‌های مثبتی از سوی ایران دریافت کرده است و ادامه داد طرف ایرانی احتمالاً تمایل داشته باشد که پشنهاد بررسی موضوع خارج کردن سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی را پس از احیای برجام مورد بررسی قرار دهد.

دیپلمت ادامه داد، با این حال این دیپلمات اروپایی در پاسخ به سؤالی درباره سیگنال‌های مثبت از سوی ایران گفت: «می توانید از این چشم‌انداز نگاه کنید اما لزوماً دلیلی برای خوشبینی بیش از حد نمی شود».

طبق این گزارش، یکی دیگر از کارشناسانی که در جریان رایزنی‌های مورا در ایران قرار گرفته است، در خصوص برآیند این مذاکرات در ایران می‌گوید که پیشرفت چندانی نداشته است.

«کلسی داونپورت» مدیر سیاست عدم اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات به وبگاه دیپلمات در خصوص برنامه غنی‌سازی ایران گفت: «این خطر وجود دارد که برنامه غنی‌سازی ایران به نقطه‌ای پیشرفت کند که زمان گریز آن غیرقابل تشخیص باشد. ایران می‌تواند به سمت دستیابی به مواد مورد نیاز برای ساخت بمب در فواصل بازرسی‌های آژانس حرکت کند و این در حقیقت تهدید اشاعه را افزایش می دهد».

وی با این حال تصریح کرد که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و گفت: «فکر می‌کنم که بعید است که ایران به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای حرکت کند اما ایالات متحده و آمریکا احتمالاً تمایل ندارند که با خطر زندگی کنند».

زمان گزارش فصلی آژانس درباره ایران و گزارش مالی درباره ایران به سنا

بر اساس این گزارش،‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالاً اوایل این هفته و قبل از نشست ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) شورای حکام، گزارش فصلی درباره برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کند.

از طرف دیگر، «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران نیز قرار است روز چهارشنبه هفته جاری (25 می چهارم خرداد ماه) در کمیته روابط خارجی سنا درباره مذاکرات برجام گزارش دهد.

داونپورت با اشاره به این موارد ادامه داد که سریع‌ترین و مؤثرترین راه برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به جایگاه قبلی، بازگشت متقابل ایران و آمریکا به پایبندی کامل به تعهدات برجامی قبل از آن که دیر شود، است.

وی در این خصوص گفت: «بهترین گزینه ممکن، بازگرداندن برنامه هسته ای ایران به عقب و راه‌اندازی هر چه سریع‌تر نظارت سرزده (از تأسیسات هسته‌ای ایران) است و تنها راه انجام این کار، احیای توافق هسته‌ای ایران است. عدم اقدام دولت بایدن این پنجره حیاتی برای عقب راندن برنامه هسته‌ای ایران را به خطر می‌اندازد».

بر اساس گزارش وبگاه دیپلمات، مقام‌های فعلی و سابق اروپایی نگرانی زیادی دارند که دولت بایدن به خاطر مسئله خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی، اجازه شکست مذاکرات برجامی در وین را بدهد.

بر اساس این گزارش، سولانا و بیلت در یادداشت خود در روزنامه واشنگتن‌پست در این خصوص تأکید کردند که مسئله قرارگیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی «تا حد زیادی یک اقدام نمادین است که ارتباط کمی یا هیچ ارتباطی با جدال بر سر برنامه هسته‌ای ایران ندارد بنابراین عجیب است که بایدن پس از آن‌که با وعده بازگشت به توافق هسته‌ای و «بازگشت آمریکا» روی کار آمد، هم‌اکنون در پیشبرد دیپلماسی که همپیمانان ایالات متحده قویاً از آن حمایت می‌کنند، کند پیش می رود».

وبگاه دیپلمات با اشاره به تمامی این موارد در پایان گزارش خود به توییتی از مورا در خصوص مقاله مشترک سولانا و بیلت اشاره کرد و نوشت، مورا در پیامی توییتری در خصوص یادداشت سولانا/بیلت نوشت: «جمع‌آوری قضاوت صحیح‌تر در سیاست خارجی اگر غیرممکن نباشد، دشوار است. لطفاً این مقاله را بخوانید. صراحت کامل: هر دو خیلی زمان‌های قبل رؤسای من بودند و سولانا به خوبی بیش از یک رئیس‌ بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 0
    یک تضاد جالب در موضع گیری اصلاح طلبان چی چی آور این است که وقتی مذاکرات برجام توسط دولت آقای رئیس پیگیری می شد چنان ذوق زده شده بودند که گمان می کردند بنا بر این است که برجامشان با همان ادا و اطوارهای یانکی ها را دولت ایران بپذیرد، و به همین توهم دولت آقای رئیس را مورد تمسخر قرار می دادند که اگر برجام بد است پس چرا می خواهید با یانکی ها به توافق برسید!؟ و اکنون که می بینند هیأت ایرانی سفت و سخت روی خواسته های به حق ایران پافشاری کرده و در مقابل یانکی ها کوتاه نمی آید، دولت را تخطئه می کنند که چرا از خواسته ای به حق خود کوتاه نمی آید تا برجام از خطر نابودی برهد!؟!!!
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • پیروز IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 0
    اینقدر که شما به ان احتیاج دارید ما ایران بزرگ به ان هیچ احتیاجی نداریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس