سازمان ملل: جنگ اوکراین نباید باعث فراموشی دیگر بحران ها شود

کمسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه هشدار داد که تمرکز جهانی بر جنگ اوکراین نباد موجب نادیده گرفته شدن دیگر بحران ها شود.

به گزارش مشرق از خبرگزاری رویترز؛ فیلیپو گراندی کمیسیونر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پیش از پیوستن به نشست وزیران توسعه اتحادیه اروپا در بروکسل مقر این نهاد، گفت: متاسفانه بحران آوارگی در جهان گسترش می یابد. به نظرم پیام مهم این است که به جز اوکراین نقاط دیگری نیز وجود دارد که نباید آنها را فراموش کنیم.

او افزود: نخست به این علت که بحران اوکراین بر بسیاری از شرایط و اوضاع شکننده دیگر تاثیر گذاشته و انها را شکننده تر می کند، امنیت غذایی، بحران انرژی، افزایش قیمت ها و بی ثباتی که خودش می تواند موجب آوارگی بیشتر شود.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت این سازمان درباره امنیت غذایی به ریاست آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش ریاست دوره ای این شورا را در ماه جاری میلادی بر عهده دارد، اظهار داشت: در سراسر جهان، ۴۹ میلیون نفر در ۴۳ کشور در سطح اضطراری گرسنگی هستند و اکنون جنگ اوکراین، جنبه وحشتناک جدیدی به گرسنگی جهانی داده و حمله روسیه به همسایه خود (اوکراین) عملاً به صادرات مواد غذایی این کشور پایان داده است.

گوترش تصریح کرد: افزایش تا ۳۰ درصدی بهای مواد غذایی اصلی، مردم را در کشورهای آفریقا و خاورمیانه از جمله کامرون، لیبی، سومالی، سودان و یمن تهدید می کند. وقتی جنگ به راه می افتد، گرسنگی در میان مردم پدیدار می شود. حدود ۶۰ درصد از مردم جهان که با کمبود غذا مواجه هستند در مناطق جنگی وجود دارد.

دبیر کل سازمان ملل گفت: هیچ کشوری از گرسنگی مصون نیست. در ماه آوریل، برنامه جهانی غذا و شرکای آن، بین بیش از سه میلیون اوکراینی غذا و پول نقد توزیع کردند. این درحالی است که تا ماه مارس، اوکراین  جهان را با ذخایر فراوان غذا تغذیه می کرد. بیشتر ۱۴۰ میلیون نفری که سال گذشته در سراسر جهان از گرسنگی حاد رنج می‌بردند، تنها در این ۱۰ کشور یعنی افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هائیتی، نیجریه، پاکستان، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن زندگی می کردند. 

دبیرکل سازمان ملل افزود: بدون شک وقتی این شورا در مورد جنگ بحث می کند، گرسنگی مطرح می شود. وقتی  شورای امنیت در مورد ماموریت های حفظ صلح و سیاسی تصمیم می گیرد، گرسنگی بخشی از آن است و وقتی نمی تواند به اجماع برسد، افراد گرسنه هزینه زیادی می پردازند.

گوترش عصر چهارشنبه به وقت محلی نیز در نشست امنیت غذایی در سازمان ملل متحد به میزبانی بلینکن، گفت که برای احیای صادرات غلات اوکراین و کودهای شیمیایی با روسیه، اوکراین، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا تماس های فشرده دارد.

دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت:  سطح گرسنگی در جهان به بالاترین حد خود رسیده است.  تنها در دو سال، تعداد افرادی که به شدت با ناامنی غذایی مواجه هستند  دو برابر شده و از ۱۳۵ میلیون نفر قبل از همه‌گیری کرونا به ۲۷۶ میلیون نفر در سال جاری رسیده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند که شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند.
 


 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس