کد خبر 1377246
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
آغاز تعریض جاده مرگ در قم با۶۰۰میلیارد تومان اعتبار از نیمه خرداد

جاده پردیسان به ورجان که سال گذشته ۱۹ نفر را به کام مرگ کشاند با تخصیص اعتبار ۶۰۰ میلیاردتومانی از نیمه خردادماه سال جاری توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا چهاربانده می‌شود.

به گزارش مشرق، بیش از یک دهه است که هر از گاهی شاهد وقوع تصادفات مرگبار در جاده پردیسان به ورجان هستیم و مطالبه اهالی منطقه و مردم شهر قم در خصوص چهار بانده شدن و تعریض این محور پرتردد؛ به جهت گردشگری بودن منطقه و حادثه خیر بودن مسیر، راه به جایی نمی‌برد.

به گفته پلیس راه استان قم این محور روزانه بیش از ۱۳ هزار تردد دارد و غالب تصادفات مرگباری که در این مسیر حادث شده به صورت رخ به رخ بوده است که علت اصلی آن جدای از خطای انسانی، عرض کم این محور اعلام شده است به خصوص در شب که مسیر هیچ روشنایی ندارد و همچنین در ایام آخر هفته و تعطیلات که عبور و مرور دوچندان می‌شود و شرایط رانندگی در این جاده را بسیار سخت می‌کند و به همین آمار تصادفات فوتی و جرحی در آن بسیار بالاست تا جایی که این محور در استان به جاده مرگ معروف شده است.

جان باختن ۱۹ نفر سال گذشته در محور پردیسان به ورجان

سال گذشته ۱۹ نفر در همین محور جان خود را در اثر تصادف از دست دادند و ۱۶۵ تصادف منجر به جرح و خسارت ثبت شده است که این امر اهمیت تعریض این محور را دوچندان می‌کند.

در این سال‌ها علی رغم همه پیگیری‌های صورت گرفته استان از آنجا که دولت شروع پروژه‌های جدید را ممنوع کرده و قبل از اجرای هر پروژه جدید؛ باید به تأیید کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده ۲۳ برسد این پروژه اما در اولویت قرار نمی‌گرفت و به همین دلیل ردیف بودجه‌ای برای آن در لایحه بودجه سالانه پیش بینی نمی‌شد.

روز گذشته نیز در اثر تصادف شدید یک دستگاه خودروی سواری ۲۰۶ با کامیون ۴ نفر جان خود را از دست دادند این حادثه تأسف بار؛ بار دیگر تلنگری به مسئولان زد تا هر چه زودتر برای ساماندهی این مسیر تدبیر کنند.

در تماس با مدیر کل راه و شهرسازی استان قم آخرین اقدامات انجام پذیرفته برای چهار بانده شدن این محور را جویا شدیم که حاکی از خبرهای خوبی برای آغاز عملیات تعریض این پروژه بود.

محمد صادقی، با بیان اینکه طرح تعریض جاده پردیسان به ورجان در سال ۹۶ انجام پذیرفته بود اظهار داشت: یکی از مطالبات جدی مردم منطقه و استان اجرای این پروژه بوده است که در این سال‌ها دولت نسبت به اجرای آن اهتمام لازم را نداشت.

وی بیان داشت: با استقرار دولت سیزدهم این محور به دلیل آنکه مسیر اتصال قم به منطقه گردشگری استان است و از طرفی توسعه قم نیز به این سمت می‌باشد و از آنجا که از مطالبات ۱۲ ساله شهروندان بوده در اولویت استان قرار گرفت و با پیگیری‌های استاندار قم و اداره کل راه و شهرسازی استان، این پروژه در سفر رئیس جمهور به قم مطرح شد و خوشبختانه از جمله مصوبات سفر نیز بوده است.

آغاز تعریض جاده مرگ در قم با۶۰۰میلیارد تومان اعتبار از نیمه خرداد

محور پردیسان به ورجان با تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار ۴ بانده شود

صادقی گفت: این پروژه در ۲۸ کیلومتر از پردیسان تا دوراهی لنگرود تعریف شده است و مقرر شد با تخصیص بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان این محور ۴ بانده شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم عنوان داشت: مناقصه اجرای این پروژه در چهارشنبه این هفته برگزار شد و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه به عنوان پیمانکار طرح مشخص شده است.

وی ادامه داد: این پروژه در سه فاز از بیمارستان خاتم تا میدان ورجان، از بیمارستان خاتم تا میدان آیت الله بهجت و از میدان ورجان تا دو راهی لنگرود اجرا خواهد شد.

آغاز فاز اول پروژه ۴ بانده شدن محور پردیسان به ورجان در نیمه خرداد امسال

صادقی با بیان اینکه مقدمات اداری اجرای این پروژه در حال انجام است افزود: امیدواریم این طرح با توجه به حادثه خیر بودن محور از نیمه خردادماه سال جاری با اولویت مسیر از بیمارستان تا میدان ورجان عملیاتی شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم اضافه کرد: طول مسیر در فاز اول ۱۳ کیلومتر است که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود.

وی ابراز داشت: اعتبارات این پروژه با موافقت وزیر راه و شهرسازی و وزارت نفت از محل تهاتر با وزارت نفت تأمین شده است.

با توجه به اینکه شهرستان کهک به تازگی در استان قم ایجاد شده و این منطقه از جمله مهمترین مناطق گردشگری استان به شمار می‌رود؛ اجرای این پروژه می‌تواند زمینه توسعه بیش از پیش این شهرستان را فراهم کند و از آنجا که بسیاری از مردم قم در ایام تعطیلات به این منطقه سفر می‌کنند و این محور ظرفیت تردد این حجم از سفرها را ندارد؛ چهار بانده شدن آن در کنار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند نویدی برای سفر ایمن شهروندان به این منطقه باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس