کد خبر 1377193
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
۵ درصد پزشکان درآمدهای نامتعارف دارند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: الزام عقد قرارداد بخش خصوصی با بیمه‌های پایه مشکل حقوقی دارد و با کلیات قانون اساسی در تضاد است.

به گزارش مشرق، نشست هم اندیشی مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی با مسئولان سازمان نظام پزشکی روز پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست هم اندیشی علی نوبخت دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی با اشاره به این که مسائل و مشکلات گروه‌های مختلف پزشکی توسط انجمن‌های علمی با ارکان سازمان نظام پزشکی در میان گذاشته می‌شود؛ خواستار تعامل بیشتر و برگزاری جلسات متعدد مجمع انجمن‌ها با نظام پزشکی شد.

محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه از روز آغاز به کار دور جدید سازمان، پیگیر انجمن‌های علمی بوده ام، اظهار کرد: جلسات متعددی را با حدود ۷۵ انجمن علمی در سازمان نظام پزشکی برگزار نموده و به بررسی مشکلات پرداختیم و در این راستا دکتر شیرزاد به عنوان مشاور سازمان در امور انجمن‌ها انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه بدون نقش آفرینی و ارتباط با انجمن‌های علمی هیچ کاری را در حوزه سلامت نمی‌توان پیش برد؛ افزود: ارتباط با انجمن‌ها برای سازمان نظام پزشکی حیاتی بوده و دعوتی از سوی انجمن‌های علمی بدون پاسخ نبوده است.

رئیس زاده با اشاره به اینکه سه گزینه جامعه پزشکی، مردم و نهادهای حکومتی پیش روی سازمان نظام پزشکی قرار دارد، تصریح کرد: مانور بین این سه ضلع و ایجاد تعادل کار دشواری است و نوع تعامل جامعه پزشکی با مسئولان و ارگان‌های قانون گذار در اولویت است و رایزنی‌های مختلفی را انجام داده و دیدار با رؤسای قوا داشته ایم. با چهره‌ها و پیشکسوتان جامعه پزشکی نیز دیدار داشته اما هنوز در بعد مردمی کار زیادی انجام نشده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با گریزی به مبحث تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی گفت: در حوزه تعرفه که مسئله مهم جامعه پزشکی است؛ افزایش ۶۰ درصدی از سوی سازمان نظام پزشکی پیشنهاد شد اما در نهایت ۲۸.۵ درصد افزایش از سوی شورای عالی بیمه سلامت نهایی شد که پس از گذشت چند ماه تأخیر و افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد و افزایش منابع بیمه‌ها؛ در نهایت ۲۴ درصد افزایش در بخش خصوصی و ۱۹.۵ درصد در بخش دولتی به عنوان تعرفه‌های سال ۱۴۰۱ اعلام و ابلاغ شد.

رئیس زاده با اشاره به اینکه شورای عالی نظام پزشکی نیز با کار کارشناسی جدول حداقلی تعرفه‌ها را اعلام نمود؛ تصریح کرد: با جدیت از کار کارشناسی شورای عالی نظام پزشکی دفاع کردیم تا همه نهادها بدانند عدد واقعی و قیمت تمام شده خدمات چقدر است و جامعه پزشکی از جیب خود سوبسید پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: باید با کار کارشناسی و حقوقی با طرف مقابل رایزنی نمود و ۹۵ درصد جامعه پزشکی نباید با چوب قضاوت ۵ درصدی که ممکن است درآمدهای نامتعارف داشته باشند و یا رعایت حرمت و شأن این جامعه خدمتگزار را ننمایند؛ رانده شوند.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: دولت موظف است قبل از قانون بودجه؛ تعرفه را مشخص نموده و متناسب با آن بودجه‌ها تأمین شود و این در حالی است که تاکنون قیمت تمام شده خدمات حوزه سلامت توسط شورای عالی بیمه محاسبه نشده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه تعیین تعرفه بخش خصوصی ذیل بند ۸ ماده یک قانون بیمه همگانی بر عهده سازمان نظام پزشکی است؛ اذعان کرد: این بدان معناست که سازمان نظام پزشکی به جای شورای عالی بیمه باید قیمت خدمات را مشخص نموده و برای رایزنی در جلسات شورای عالی بیمه ارائه دهد.

رئیس زاده با تاکید دوباره بر اینکه باید تلاش کنیم تعرفه‌ها قبل از قانون بودجه و آغاز سال جدید تعیین شود؛ اظهار کرد: دولت باید از طریق بخشودگی مالیاتی و سایر موارد جبران پرداخت از جیب پزشکان را داشته باشد.

وی به عملکرد بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: بیمه‌ها دو هفته بعد از ارسال اسناد پزشکی باید ۶۰ درصد مطالبات پزشکان و مراکز درمانی پرداخت کنند، اما پرداخت مطالبات ماه‌ها طول می‌کشد. همچنین باید مبنای پرداخت‌ها ۷۰ درصد تعرفه بخش خصوصی باشد اما در عمل این مهم اجرایی نمی‌شود و این امر سبب افزایش میزان پرداخت از جیب بیماران است.

رئیس زاده با بیان اینکه به لحاظ حقوقی و اشراف قانونی بر روی مسائل مختلف ضعف داریم، تصریح کرد: الزام عقد قرارداد بخش خصوصی با بیمه‌های پایه مشکل حقوقی دارد و با کلیات قانون اساسی در تضاد است و این مهم باید پیگیری شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در بحث تعارض بین رشته‌ای مشکلات جدی داریم و راه حل مرتفع نمودن این تعارضات کمیسیون تعیین صلاحیت حرفه‌ای است.

وی تصریح کرد: تعارضات بر اساس کوریکولوم قابل حل نیست و خط قرمز ما کشاندن تعارضات به سطح جامعه و رسانه‌ها است که نه تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کند بلکه شأن جامعه پزشکی را به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در جامعه کاهش می‌دهد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی یادآور شد: همپوشانی همواره در تمام دنیا وجود داشته و باید در داخل جامعه پزشکی و با روش‌های علمی حل و فصل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    " با جدیت از کار کارشناسی شورای عالی نظام پزشکی دفاع کردیم تا همه نهادها بدانند عدد واقعی و قیمت تمام شده خدمات چقدر است و جامعه پزشکی از جیب خود سوبسید پرداخت می‌کند." والا ملت راضی نیستند شما از جیبتون برای مردم خرج کنید!!!!!
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      دکتر بهروز محمدی با ثروت هنگفت و عضویت اروپایی و آمریکایی عضو باند مافیایی داخلی و خارجی تجهیزات پزشکی در حال تزریق مواد افیونی به قربانیان میباشد گروگانگیری و باج خواهی و شکنجه و خودکشی این دست از افراد کمترین هزینه این در برخورد با این مصیبت میباشد
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    این مسخره بازی های چیه برای خودشون درست کردن شان وحرمت جامعه پزشکی ،مگه بقیه کارها شان وحرمت نداره پزشکی هم مثل بقیه کارها یک کار خدماتی است هیچ تفاوتی با بقیه مشاغل نباید داشته باشه این کارها را از بقیه دنیا یاد نمی گیرین فقط خالی کردن جیب مردم رو بلدین
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      چقدر بی سوادی تو. امنیت سلامت جامعه مثل بقیه مشاغل است. کرونا زود یادتون رفته
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    با عرض معذرت فراوان از عزیزان پزشکان انسان دوست . پزشکان امروز خود درد بی درمان جامعه ما شده اند امید وارم همانطور که معدل چهارده ها قد علم کردند و از لحاظ فنی وتکنولوژی این مملکت را ارتقاع دادند وچشم عالم راخیره کردنددراین قضیه هم همین اتفاقی بیفتد ومردم از شر تکبر وتکاثر و زیاده خواهی های این قشر بی مروت نجات یابند
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    ظرفیت دانشگاه ها را زیاد کنید درآمدهای نامتعارف خود به خود حل خواهد شد. انحصار در حقیقت نوعی فساد است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس