خبرنگار پرتغالی: محبوبیت طارمی نگاه‌ها را به ایران جلب کرد

خبرنگار روزنامه اوجوگو در خصوص درخشش و محبوبیت مهدی طارمی در پورتو، نیمکت‌نشینی بیرانوند و حضور ایرانی‌ها در لیگ پرتغال صحبت کرد.

به گزارش مشرق، شنبه شب در جشن قهرمانی پورتو در ورزشگاه دراگائو، مهدی طارمی با پرچم کشورمان وارد زمین شد تا با تشویق، شور و هیجان هواداران حاضر همراه شود. او با ژستی خاص مقابل دوربین‌ها به لوگوی تیم پورتو اشاره کرد و به منتقدان خودش و باشگاه اسپورتینگ دوباره علامت هیس نشان داد و تقاضا کرد که در برابر درخشش او سکوت کنند.

محبوبیت طارمی نگاه‌ها را به ایران جلب کرد

طارمی در این فصل برای پورتو همه کار کرد و مهره اصلی و تمام‌عیار برای کونسیسائو بود. از ۳۴ بازی فصل، ۳۲ بازی انجام داد و میانگین بیش از ۷۶ دقیقه در زمین حضور داشت. ۲۰ گل زد، ۱۳ پاس گل داد تا روی بیش از ۴۰ درصد گل‌های پورتو تاثیر اصلی بگذارد. به یکی از ۶ مهاجم برتر فوتبال اروپا بدل شد تا نامش در کنار کریم بنزما، کیلیان امباپه و محمد صلاح قرار گرفت.

ستاره کشورمان چندین بار روی جلد روزنامه‌های پرتغالی رفت و مورد تمجید همگان در این کشور قرار گرفت. به ستاره محبوب پورتو بدل شد تا بارها نامش از سوی طرفداران با صدای بلند تشویق شود. وقتی پیراهنش را به یکی از هواداران خانم پورتو داد، آن هوادار اشک شوق ریخت تا نشان دهد، محبوبیت طارمی در پورتو به چیزی فراتر از انتظار بدل شده است.

محبوبیت طارمی نگاه‌ها را به ایران جلب کرد

سایت پورتو او را پادشاه ایرانی خواند و آنالیزگر سایت آمریکایی او را مثل ببر کلمبیایی‌ها یعنی رادامل فالکائو در پورتو دانست و مهاجم کشورمان را با کریم بنزما، ستاره دنیا قیاس کرد. رسانه‌های پرتغالی او را یکی از بهترین بازیکنان پورتو دانستند و با «هالک» مقایسه کردند و برخی دیگر نیز از طارمی به عنوان ستون تیم کونسیسائو نام بردند.

در میانه فصل آمار گلزنی‌اش افت کرد ولی تسلیم نشد، بازیکنان پورتو نیز از او حمایت کردند، رسانه‌های حامی پورتو به تشویق او پرداختند تا به روزهای خوب خودش بازگردد. ۶ بازی در لیگ پرتغال گل نزد، برخی از او انتقاد کردند ولی در اُکلاسیکو به تمام انتقادات پاسخی محکم داد و به مسیر گلزنی بازگشت.

این اتفاق در اواخر فصل نیز تکرار شد، وقتی در رقابت اسپورتینگ و پورتو برای قهرمانی، تیم حریف رسم جوانمردی را زیر پا گذاشت و خواست برای متوقف کردن گلزنی‌های طارمی، به او لقبی زشت نسبت دهد. طارمی بدون اینکه اسیر حاشیه‌ها شود به مصاف پورتیموننزه رفت و با هت‌تریک دیدنی پاسخی کوبنده به تمام آنها داد. آنهایی که معتقد بودند که طارمی تنها بلد است پنالتی بگیرد. مقابل آنها ایستاد و با درخشش خود آنها را ساکت کرد.

محبوبیت طارمی نگاه‌ها را به ایران جلب کرد

در همین راستا با خبرنگار نشریه اوجوگو، (رسانه‌ای معتبر در شهر پورتو و کشور پرتغال) صحبت کردیم. با «فرانسیسکو سِبه» که مقالات زیادی در خصوص عملکرد این فصل پورتو و درخشش مهدی طارمی نوشته است. او شنبه شب در ورزشگاه دراگائو حضور داشت و شاهد جشن قهرمانی پورتو و مهدی طارمی بود.

*طارمی یک بازیکن تیمی بود و با دیگر بازیکنان بسیار همکاری و هماهنگی داشت

*ستاره ایرانی نیروی زیادی به پورتو تزریق کرد

*کونسیسائو در همه پست از او استفاده کرد و به همین علت او را بازیکنی باهوش خواند

*ستاره ایرانی محبوب‌ترین بازیکن پورتو در میان هواداران است

*مردم پرتغال به خاطر طارمی کنجکاوند بازی تیم ملی ایران را ببینید

*نیمکت نشینی علیرضا بیرانوند در بواویشتا تعجب‌برانگیز بود

*علیپور یکی دیگر از مهاجمان باکیفیت ایرانی در پرتغال است

*محبی جای پیشرفت در لیگ پرتغال دارد

*طارمی درهای ورود برای حضور ایرانی‌ها به لیگ پرتغال و اروپا را باز کرد

*به هیچ وجه در بازی تیم نیازمند مقابل پورتو تبانی مفهومی ندارد

 پورتو جشن قهرمانی گرفت و مهدی طارمی در این جشن حضور داشت.نظرت در این باره چیست؟

دقیقاً؛ شنبه شب ، شبی طولانی بود. چون زمان بازی هم زود بود، خیلی از طرفداران توانستند این مسابقه و جشن قهرمانی را تماشا کنند.

بیشتر بخوانید:

هدیه سفارت ایران در پرتغال به هوادار طارمی +عکس

 برای اولین بار در تاریخ پورتو، این تیم در لیگ پرتغال به امتیاز ۹۱ رسید و بهترین فصلش را به ثبت رساند.

یک افتخار بزرگ در تاریخ پورتو و رقابت فوتبال در لیگ پرتغال بدست آمد. ۹۱ امتیاز از سوی پورتو نشان می‌دهد که این تیم چه سلطه‌ای در لیگ پرتغال به‌دست آورده و نسبت به سایر تیم‌ها چقدر لایق قهرمانی است. این تیم شایسته قهرمانی در لیگ پرتغال بود و این امتیاز و این اختلاف بیانگر چنین موضوعی است. در خصوص طارمی باید بگویم که او یک بازیکن بسیار مهم برای پورتو در این فصل بود. بالاتر از هر چیزی، او یک بازیکن تیمی بود و با دیگر بازیکنان بسیار همکاری و هماهنگی داشت. در تمام بازی‌ها نهایت توان و تلاش خود را به کار گرفت و کاملا پرفشار و جنگنده بازی کرد که مهمترین نکته اوست.

محبوبیت طارمی نگاه‌ها را به ایران جلب کرد

 چقدر این قهرمانی و درخشش پورتو متاثر از عملکرد تهاجمی مهدی طارمی است؟

مشخصاً. طارمی بهترین گلزن پورتو با ۲۰ گل است و از لحاظ فردی بسیار موفق کار کرد ولی به نظرم بیش از هر چیزی یک بازیکن تیمی بود. همانطور که گفتی، طارمی قدرت و جنگندگی بالایی داشت و به تیم نیروی زیادی تزریق کرد. او باعث شد تا پورتو در این فصل قدرت زیادی پیدا کند و مثل یک فنر قابلیت ارتجاعی داشته باشد.

 نظرت درباره نقش طارمی در تیم پورتو چیست؟

او هم در پست مهاجم نوک بازی کرد و هم در پست وینگر چپ و در برخی بازی‌ها در پست شماره «۱۰» به پورتو کمک کرد. کونسیسائو این مسئله را به او سپرد و مدعی شد که طارمی بازیکنی بسیار باهوش است. آمارها، بازی‌ها و عملکرد او گواه این نکته هم است که بازیکن ایرانی چقدر هوش بالایی دارد.

 لوئیز دیاز در پنجره زمستانی با ۶۰ میلیون یورو از پورتو راهی لیورپول شد. او خیلی زود به عنصری مهم در تیم کلوپ لقب گرفت و توانست در ترکیب اصلی لیورپول به درخشش بپردازد. این بازیکن کلمبیایی در پورتو نیز عملکردی عالی داشت و توانست بالاتر از طارمی تاثیرگذارترین بازیکن پورتو در نیم فصل اول شناخته شود. چه تفاوتی در بازی طارمی در حضور دیاز و پس از انتقال او در تیم پورتو وجود داشت؟ طارمی چقدر در تداوم پیروزی‌های پورتو در زمان انتقال دیاز به لیورپول اثرگذار بود؟

لوئیز دیاز مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازیکن پورتو تا زمان جدایی‌اش بود. نمی‌توان گفت که طارمی بار تیم را پس از دیاز به دوش کشید ولی نقشی اساسی و مهم در پورتو ایفا کرد.  او پس از جدایی دیاز و انتقال این بازیکن به لیورپول بسیار به تداوم پیروزی‌های پورتو کمک کرد. همانطور که گفتم، مهدی طارمی یک بازیکن همه‌کاره است. بازیکنی که می‌تواند در نقش‌های متفاوت در زمین، خیلی زود سازگار شود و خیلی مناسب در پست‌های متفاوت اثرگذار ظاهر شود. این، توانایی او بود که به کونسیسائو اجازه می‌داد که در نقش‌های متفاوت از طارمی استفاده کند. سرمربی پورتو از طارمی در بازی‌های متفاوت با نقشی جدید و متناسب با بازی استفاده می‌کرد و به نوعی نقش طارمی روز به روز مشخص می‌شد. طارمی در این فضا کیفیت خود را حفظ کرد و توانست به گلزنی خود ادامه دهد. او به پورتو کمک کرد تا در زمان انتقال دیاز به لیورپول، کیفیت تیم حفظ شود. باز هم تکرار می‌کنم که باشگاه پورتو نسبت به جدایی دیاز واکنش خوبی داشت و توانست با همکاری و قدرت همه بازیکنان پاسخی مثبت به اتفاقات تاکتیکی بدهد و از تمام ظرفیت تیم استفاده کند.

 فیلم‌هایی از باشگاه پورتو منتشر شد که هواداران با صدای بلند نام مهدی را تشویق کردند. چقدر طارمی در پرتغال محبوب است؟ او با پرچم ایران در جشن قهرمانی حاضر شد. به نظرت چقدر این موضوع به شناخت مردم پرتغال نسبت به کشور ایران کمک کرد؟

حقیقت این است که طارمی وقتی پرچم ایران را در جشن قهرمانی روی دوشش انداخت به این معناست که چقدر کشورش را دوست دارد و عاشقانه این کار را انجام می‌دهد. در مورد محبوبیت طارمی باید بگویم که او محبوب‌ترین بازیکن پورتو است. بیش از هر کسی در پورتو ، همه طارمی را دوست دارند. راستش را بگویم، در طول جشن قهرمانی، او بیشترین تشویق را از سوی هواداران گرفت. به خاطر گل‌هایش و شخصیتی که دارد به شدت در پورتو محبوب است. رقیبان از او انتقاد کردند و به نظرم همین موضوع باعث شد تا حمایت و علاقه طرفداران پورتو بیشتر شود. این اتفاق باعث شد تا هواداران پشت طارمی دربیایند و محبوبیت او بیشتر شود. واقعا باید از او تشکر کرد.

 چقدر حضور طارمی باعث شد تا مردم پرتغال به فوتبال و کشور ایران نگاه کنند؟

من معتقدم که چنین بازیکن محبوبی و با این خصیصه‌های اخلاقی باعث می‌شود که طرفداران به تیم ملی او نیز نگاه کنند. اکنون به نظرم خیلی‌ها به بازی تیم ملی ایران نگاه می‌کنند تا عملکرد او را ببینید. بسیاری کنجکاوند تا ببینند مهدی طارمی در تیم ملی ایران چه عملکردی از خود به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل حضور او باعث شده تا بازی‌های تیم ملی ایران نیز در کشور پرتغال دیده شود.

محبوبیت طارمی نگاه‌ها را به ایران جلب کرد

 بیاییم در خصوص دیگر لژیونرهای ایرانی صحبت کنیم. علی علیپور در ماریتیمو، پیام نیازمند در پورتیموننزه، محمد محبی در سانتاکلارا و مهمتر از همه علیرضا بیرانوند در بواویشتا. آیا بازی آنها را هم دنبال می‌کردی؟

درباره دیگر بازیکنان ایرانی در لیگ پرتغال باید بگویم که بله آنها را دنبال می‌کردم و بیش از هر چیزی برایم نیمکت نشینی بیرانوند تعجب آور بود. باید تایید کنم که من خودم هم از اینکه بیرانوند در بواویشتا نیمکت نشین شد متعجب شدم. از این مسئله تعجب کردم که چرا بیرانوند نتوانست جایگاهش در تیم بواویشتا را بدست آورد.

 علت عدم موفقیت بیراوند در بواویشتا به نظرت چه بود؟

از جایی که من می‌دانم و شناخت دارم، به نظرم بیرانوند ظرفیت و توانایی حضور در دروازه بواویشتا را داشت. او این کیفیت را داشت که بتواند در ترکیب اصلی بواویشتا حاضر شود ولی اینکه چرا نشد را نمی‌دانم. این اتفاق رخ نداد و همه می‌دانیم که تصمیم آخر با مربی است. همه می‌دانیم که حرف آخر را مربی می‌زند.

محبوبیت طارمی نگاه‌ها را به ایران جلب کرد

 عملکرد دیگر بازیکنان ایرانی در لیگ پرتغال را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

علیپور یکی دیگر از مهاجمان باکیفیتی ایرانی بود که به لیگ پرتغال آمده است. او برای ماریتیمو ۸ گل زد که خوب است ولی عالی نیست. او گل‌های کافی زد ولی می‌توانست بهتر هم باشد. البته معتقدم فصل برای او با این نکته به پایان رسید که علیپور قدرت خوبی در تمام‌کنندگی توپ‌ها دارد. او این مسئله را ثابت کرد.

 محبی چطور؟

محبی در حال پیدا کردن جایش در سانتاکلارا است. با این حال معتقدم با مربیگری ماریو سیلوا او می‌تواند پیشرفت کند. ظرفیت این بازیکن بیش از اینهاست و به نظرم در این تیم رشد خواهد کرد.

محبوبیت طارمی نگاه‌ها را به ایران جلب کرد

 چقدر حضور طارمی کمک کننده برای حضور ایرانی‌ها در پرتغال است؟

باید بگویم که موفقیت‌های اخیر طارمی باعث شده تا درهای زیادی برای ورود بازیکنان ایرانی به لیگ پرتغال باز شود. درخشش او این اعتماد را به وجود آورده تا ایرانی‌ها به لیگ پرتغال و اروپا برسند. چیزی که الان هم در حال رخ دادن است.همین اسامی که ما در حال صحبت کردن در خصوص آنها هستیم ثابت می‌کند که راه طارمی ادامه دار بوده و توانسته درها را برای این حضور این بازیکنان باز کند.

 بازی‌های نیازمند را هم دنبال کردی؟

در خصوص نیازمند باید بگویم که خیلی من او را نمی‌شناسم و بازی‌های او را دنبال نکردم. تنها جایی که یادم است بازی پورتو و پورتیموننزه بود که ۷ بر صفر شد. می‌دانم که او به تیم ملی نیز دعوت شده است.

محبوبیت طارمی نگاه‌ها را به ایران جلب کرد

‌ در آن بازی در برخی رسانه‌های پرتغالی مطرح شد که پورتو و پورتیموننزه تبانی کرده‌اند. نظرت در خصوص اینباره چیست؟

من فکر نمی‌کنم تبانی موضوعیتی داشته باشد. پورتیموننزه این فرصت را داشت تا به برخی بازیکنان خود استراحت بدهد و به بازیکنان دوم خود بازی دهد.آنها به دنبال هدفی مهمتر بودند و به همین دلیل ترکیب دستخوش تغییرات شد. بازی به نظرم در آن روز برای پورتیموننزه خوب پیش نرفت ولی تصمیم مربی بود که چنین چینشی را اتخاذ کند. من اصلا فکر نمی‌کنم که موضوع تبانی اصلا درست باشد و اصلا بتوان در خصوص این موضوع اظهارنظر کرد.

پورتو در این فصل با ۹۱ امتیاز قهرمان شد تا سی‌امین قهرمانی خود را جشن بگیرد. در ۵ سال اخیر این تیم ۳ بار قهرمان پرتغال شده و می‌خواهد به این روند صعودی خود تداوم ببخشد. بسیاری از انتقال طارمی به تیم‌های دیگر اروپایی صحبت می‌کنند ولی هنوز چیزی مشخص نیست. طارمی در پورتو بسیار محبوب بوده و به مرد اصلی کونسیسائو نام گرفته است. مربی که به گزینه جانشینی پوچتینو در پاریس بدل شده است و باید دید چه اتفاقی برای پورتو رخ خواهد داد.

فصل برای طارمی هنوز تمام نشده و پورتو این شانس را دارد تا در این فصل دبل کند. یکشنبه آینده در فینال جام حذفی فوتبال پرتغال، پورتو به مصاف توندلا خواهد رفت تا یک جام دیگر به تالار افتخارات اضافه کند و مهدی طارمی نیز بتواند سومین جام اروپایی خود را بدست آورد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس