احتمال اوج گیری کرونا در کشور/مردم ماسک ها را برداشته اند

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، با بیان اینکه سویه های جدید در برخی کشورها نگران کننده است، گفت: مردم دچار عادی انگاری شده اند و ماسک های خود را برداشته اند.

به گزارش مشرق، حمیدرضا جماعتی، در حاشیه برگزاری جلسه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، اظهار کرد: در جلسه امروز، بحث استفاده از آنتی بیوتیک ها در دوره کووید ۱۹ مطرح شد که یکی از اساتید نتایج مطالعات خود در این زمینه را توضیح داد. براساس این مطالعه، مشخص شد در ۱۰ بیمارستان دانشگاهی و ۴۳ هزار بیماری که در این ۱۰ بیمارستان بستری شدند، ۱۰۰ درصد بیماران حداقل یک آنتی بیوتیک و ۵۰ درصد آنها حداقل ۳ آنتی بیوتیک مصرف کردند که این میزان، بی رویه محسوب می‌شود. بیشترین آنتی بیوتیک مصرف شده در بخش‌های عادی، آزیترومایسین و بیشترین آنتی بیوتیک مصرف شده در بخش‌های ویژه، مِرُوپنم بوده است. هزینه‌ای هم که در این مدت برای استفاده از آنتی بیوتیک های بی رویه صرف شده، چیزی حدود ۲ و ۲ دهم میلیون دلار بوده است.

وی افزود: در این مطالعه همچنین مشخص شد در بیمارستان‌هایی که مصرف آنتی بیوتیک بیشتر بوده، میزان مرگ و میر بالاتری نیز گزارش شده است که علل مختلفی از جمله عوارض آنتی بیوتیک ها و تداخلات دارویی در این زمینه دخیل است، بنابراین لازم است آگاهی پزشکان در این زمینه افزایش یابد، زیرا استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها نمی‌تواند میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش دهد و شاید به دلیل عوارض و تداخلات دارویی اثرات عکس نیز بگذارد. از سوی دیگر بار زیادی را به هزینه اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. بنابراین لازم است از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در درمان بیماران مبتلا به کرونا، جلوگیری شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که کمیته‌های اقتصاد درمان که در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها و معاونت درمان تشکیل شده بود، دوباره احیا شود. همچنین کمیته‌های استوارد شیپ که در مورد مصرف آنتی بیوتیک ها اقدامات مناسبی انجام داده بودند و از قبل از شیوع کرونا آغاز به کار کرده بودند، دوباره احیا شود و پروتکل‌هایشان نیز در معاونت درمان ریوایز شده و به بیمارستان‌ها ابلاغ شود تا از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در بیمارستان‌ها و هزینه‌هایی که به بیمار و اقتصاد کشور وارد می‌کند، تا حدود زیادی جلوگیری کند.

احتمال اوج گیری کرونا وجود دارد

وی در ادامه درخصوص استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیان کرد: با توجه به اینکه گزارشاتی از بعضی کشورها مانند کشورهای آفریقایی و آمریکا برای بروز سویه های جدید B.۱.۱.۷ از COVID-۱۹ در این کشورها و همچنین بروز دوباره سویه های ترکیبی دلتا و اومیکرون در برخی کشورهای خاورمیانه وجود دارد، نگرانی‌هایی ایجاد شده مبنی براینکه ممکن است در آینده دوباره با موج‌هایی از ویروس کرونا مواجه باشیم؛ بنابراین توصیه کمیته علمی بر این است که پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی حتماً رعایت شود، به خصوص توسط گروه‌های پرخطر.

پرخطرها دوز چهارم را تزریق کنند

جماعتی همچنین عنوان کرد: توصیه دیگر ما این است که گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، افراد یا بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، لازم است دُز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند. کودکان ۵ تا ۱۱ ساله هم که انجام واکسیناسیون کرونا برایشان به تصویب رسیده، حتماً واکسیناسیون را انجام دهند، زیرا کودکان می‌توانند عامل انتقال بیماری باشند، بنابراین، چنانچه واکسیناسیون را انجام ندهند، با بروز سویه های جدید بازهم می‌توانند باعث انتقال و چرخش بیماری و بروز موج‌های جدید و تشدید بیماری در کشور شوند. افرادی که دُز سوم را هنوز تزریق نکرده اند نیز حتماً مراجعه کنند و روند واکسیناسیون را تکمیل کنند، زیرا با توجه به شرایط، ممکن است در آینده‌ای نزدیک، با فرارسیدن فصول سرد پاییز و زمستان، با سویه ها و پیک‌های جدید روبرو شویم.

تصور نشود که کرونا پایان یافته است!

وی با بیان اینکه پاندمی کرونا در دنیا و ایران به پایان نرسیده و وارد مرحله اندمیک نشده ایم، گفت: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که مردم دچار عادی انگاری شده اند و با این تصور که آمار کرونا کاهش یافته و به پایان کرونا رسیده ایم، در اماکن عمومی، فضاهای سربسته، وسایل نقلیه عمومی، همایش‌ها، کنسرت‌ها، خیابان‌ها و … ماسک‌های خود را برداشته اند، با جدیت تاکید می‌کنم که شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان رعایت شود و به هیچ عنوان تصور نشود که کرونا پایان یافته است.

سویه های جدید در برخی کشورها نگران کننده است

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در پایان در خصوص وضعیت کرونا در سایر کشورها، یادآور شد: در حال حاضر، در اکثر کشورهای جهان، آمار ابتلاء و فوت ناشی از کرونا در مقایسه با وضعیت قبلی خودشان، کاهش یافته است، اما سویه هایی که در کشورهای آفریقایی، آمریکا، اسرائیل و فلسطین اشغالی گزارش شده، می‌تواند نگران کننده باشد و پیش درآمد به وجود آمدن موج‌های جدید در کشورهای جهان باشد. لذا باید از قبل آمادگی لازم را کسب کنیم و این آمادگی نیز با تزریق واکسن و تکمیل روند واکسیناسیون میسر می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • عمر فاروق IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    28 10
    کرونا عملا دیگر تمام شده است ولاغیر
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      23 4
      از اول هم این بیماری را خیلی بزرگ کردن تا داروهای مورد نظر جناب بهداشت جهانی روی مردم تست کنند
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      14 3
      من معلمم بیش از یک ماهه سر کلاس هستم با ۳۵ دانش آموز بدون درگیری و بیماری نه خودم نه بچه ها! شما را به خدا اجازه دهید مردم به زندگی خود برسند همین الان نمیتوانیم ضرر ۲ سال خانه نشینی فرزندانمان را جبران کنیم ادامه این تشویش و نگرانی برای چه کسانی سود دارد!؟؟
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    14 5
    لابد مافیای پزشکی با داروهای قلابی دوباره میخواد مردم را به بهانه کرونا سرکیسه کنه
  • مهدی IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    15 4
    امثال شما اجازه بدهند کرونا تمام شده...
    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      1 10
      2 ساله همین رو میگین، هر دفعه هم آمارش اوج میگیره. انصافا از یک سوراخ چند بار گزیده میشین؟
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    10 13
    در سه روز بیشتز از 820 هزار نفر در کره شمالی بیمار شده اند و 350 هزار نفرکارشان به بیمارستان کشیده. در آفریقای جنوبی هم موارد ابتلا زیاد شده. صحبت از تمام شدن و عدم رغایت دستورالعملها اشتباه است لطفا رعایت کنید
    • IQ ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      33 0
      برو بابا این دو سال کره شمالی اصلا نبوده کرونا رفتن پخش کردن الودشون کردن
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    39 4
    سود فروش واکسن به یه عده خیلی مزه داده کجا هستن طرفداران واکسن حالا از این به بعد باید به بهانه هر مریضی ای یه دوز واکسن بزنید زمانی که میگفتیم واکسیناسیون تا 10 دوز ادامه خواهد داشت و پشت پرده داره یه عده به ما میخندیدن
  • TR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    5 2
    وقتی تلویزیون چپ و راست گزارش تهیه میکنه که ما تو دنیا رکورد زدیم و اینجور حرفا، خب از مردم عادی چه توقعی دارین؟
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    13 1
    برو بابا تموم شده فعلا بیماری گرانی شروع شده
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    16 1
    واکسنا باد کرده.
  • علی خان IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    1 0
    چه بد
  • مم IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    12 0
    بعد از دوسال تازه به این نتیجه رسیده اند که مصرف بی رویه آنتی بیوک ها سبب میزان بالا مرگ و میر ها بوده است ؟
  • IQ ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    3 0
    کرونا نصفش تبلیغات بود نصفش ترس و وحشت بود و نصف دیگه ش استفاده ابزاری در سیاست و اقتصاد بود کرونا دیگه کارایی ش رو از دست داده
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    0 11
    کل دنیا درگیر هستند کلی ادم مردن بعد یه عده هنوز میگن کرونا نیست و تموم شده و فلان من با وجود تمام رعایت ها بعد از دو سال هفته پیش درگیر شدم و 1 هفته تمام مردم و زنده شدم و الان هم درگیر استفاده از اسپری تنفسی شدم اقدر نگید نیست و تموم شد ضعیفه اونی ک بیماری زمینه ای داره قطعا درگیر میشه و اذیت میشه
  • RO ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    15 0
    واکسن سود بسیار زیادی برای واکسن ساز ها داره قیمت هر دوز واکسن 250 هزار تومنه تو ایران حتی اگه کرونا هم تموم بشه واکسن ساز ها این سود سرشار رو رها نخواهند کرد تا دوز 10 هم میرن جلو تا الان که دوز 4 رو به مردم گفتن. آلودگی هوا بیشتر از کرونا آدم میکشه ولی هیچ کاری براش نمیکنن ولی برای کرونا میلیارد ها دلار پول هزینه میکنن مردم رو میترسونن تا سود سرشاری از فروش واکسن ببرن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس