کد خبر 1374768
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
کارزار شعارهای ناکارآمد در انتخابات لبنان

برخی جریان‌های لبنانی تلاش دارند با طرح شعارهای انتخاباتی فریبنده و ناکارآمد بر خلاف رویه سیاسی سابق خود، مردم این کشور را فریب دهند.

به گزارش مشرق، تبلیغات انتخابات پارلمانی لبنان همانند تبلیغات تجاری بیشتر بر روی ظاهر مانور میدهند تا محتوا و کیفیت که قصدشان فریب مردم و سود بیشتر است، همچون هدف سیاستمداران که جذب توده خاکستری برای افزایش آرا در جریان انتخاباتی است.

از این رو به بررسی برخی از حزب های نیروهای سیاسی می پردازیم که می‌خواهند با شعارهای توخالی، توجه مردم را جلب کنند. باتوجه به این که تبلیغات این جریان های سیاسی بسیار هزینه بردار است اما تاکنون منابع مالی خود را اعلام نکردند.

کتائب لبنانی «هیچ سازشی قبل از ۱۵ می نمی‌کنیم»

حزب کتائب لبنان شعار انتخاباتی «سازش نمی‌کنیم» را پس از شعار سال ۲۰۱۸ «نبض تغییر» انتخاب کرد. اما  شعار  سامی جمیل رئیس این حزب با شخصیت واقعی  وشناخته شده ی او در تضاد است. چند روز پیش ۳ شخصیت سیاسی در رسانه ها اعلام کردند که جمیل بر عکس آن چیزی است که ادعا می‌کند.

۱ -الیاس المر، نخست وزیر سابق لبنان، طی یک مصاحبه تلویزیونی فاش کرد که سامی جمیل با توجه به شخصیت حیله گر و مکاری که دارد اگر نیروهایش سلاح داشتند و ارتش لبنان در صحنه حضور نداشت، با سلاح وارد خانه‌ها می شد.

۲ -سلیمان فرنجیه رئیس حزب مردة، نیز طی یک مصاحبه تلویزیونی تأیید کرد که جمیل یک شخصیت دو وجهی دارد. فرنجیه همچنین از توافق جمیل در مورد انتخاب  رئیس جمهوری سابق نیز در سال ۲۰۱۶ صحبت کرد.

۳ -جبران باسیل، رئیس جریان آزاد میهنی، طی یک مراسم انتخاباتی فاش کرد که سامی جمیل در انتخابت سال ۲۰۱۶ در یک توافق نامه ی کتبی با میشل عون سازش کرده بود اما در نتیجه یک اختلاف ظاهری مشروط برالزام ملاقات، این توافق را کنار گذاشت و به میشل عون رای نداد.

از سوی دیگر، اگر تبلیغات انتخاباتی ارائه‌شده توسط حزب نیروهای لبنانی در انتخابات سال ۲۰۱۸ و تبلیغات انتخاباتی امسال را با هم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که از نظر ایده بسیار شبیه به هم هستند البته با ۷۴ طرح جدید که در این دوره اضافه شد است.

نیروهای لبنانی: «ما می‌خواهیم و می‌توانیم»

چند ماه قبل از می امسال، بیلبوردهای تبلیغاتی حزب  قوات لبنان  با شعار «ما می خواهیم و ما می‌توانیم» در لبنان پس از شعار تبلیغاتی "بهتر خواهد شد" آن در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. در اینجا برای کسانی که  می خواهند به این حزب رای دهند سوالاتی  از این قبیل که او در ۴ سال گذشته برای رسیدن به این شعارها چه کرده و چرا نتوانسته این شعارها را عملی کند و چگونه در آینده این کار را انجام خواهد داد مطرح می‌شود. در حالی که دیگر از این سوال که چگونه بوجه ی این تبلیغات گسترده را تامین می‌کنند گذشته‌اند.

سامی جمیل وحزب انتخاباتی او مایه  خنده  بسیاری از فعلان شبکه‌های اجتماعی شده است. از این رو به بررسی برخی از این عبارات می پردازیم.

ما به دنبال بازیابی حاکمیت هستیم. منظور از این شعار بازگرداندن حاکمیت منحصراً از حزب الله است، بدون هیچ اشاره یا اظهار نظری در مورد ناقض واقعی حاکمیت لبنان که همان رژیم صهیونیستی است که هنوز برخی از مناطق لبنان مثل، مزارع شبعا، تپه‌های کفر شوبا، و بخش لبنانی روستای الغجر را در اشغال دارد. آیا حاکمیت بر این مناطق برای نیروها مهم نیست؟

علاوه بر این، ارتش اشغالگر اسرائیل با نقض حریم هوایی از طریق هواپیماهای جنگی و شناسایی خود و تجاوز به آب‌های سرزمینی لبنان از طریق قایق‌ها و طمع برای به دست گرفتن کنترل میادین گاز و نفت و چاه‌های این کشور به حملات بسیاری علیه حاکمیت لبنان ادامه می دهد.

گذشته از همه این ها ما در مورد تجاوز حزب قوات شامل سفرای کشورهای خارجی ضد تمامیت و استقلال کشور، مانند سفیر آمریکا دوروتی شیا و ولید البخاری، سفیر عربستان سعودی در لبنان صحبت نکردیم.

نکته خنده دار اظهارات این جریان در خصوص نقض تمامیت ارضی لبنان توسط حزب الله است. آنها ادعا کردند که این نقض حاکمیت در جریان سفر شیخ قیس خزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق به جنوب اتفاق افتاده و متذکر می‌شوند که این جریان یک جریان تروریستی است. البته آنها این موضوع را نادیده گرفتند که این تقسیم بندی از سوی ایالات متحده ی آمریکا در نتیجه مقاومت این جنبش، ضد اشغالگری آمریکا در عراق صورت گرفته است علاوه بر این که این نکته را نیز یاد آور نشدند که هدف از این دیدار اعلام همبستگی با ملت لبنان و اعلام آمادگی برای حمایت و پشتیبانی از مقاومت در اشکال مختلف  آن است. مورد دیگر ادعای نیروهای لبنانی  نسبت به تجاوز حزب الله و نقض حاکمیت حزب الله، مسئله ی واردات نفت ایران بود. اقدامی که به ادعای آنها باعث زیرسوال رفتن حیثیت دولت شد.

این نیروها مدعی هستند که اقدام انتقال سوخت نتوانست بحران سوخت در لبنان را حل کند. قبلاً به طعنه  و دروغ گفته بودند که حزب لله قادر به واردات نفت از ایران نیست درحالی که در همان زمان اولین کشتی حامل مازوت وارد لبنان شد و بحران سوخت نیز با ورود این محموله حل شد و دورتی شیا هم این را قضیه تا کید کرد.

_ما قاچاق را کنترل می کنیم:  نکته اینجاست که فعل کنترل استفاده کرده است نه جلوگیری  زیرا بزرگترین قاچاقچیان و انحصارگران در لبنان از متحدان آن ها هستند. لبنانی ها پرونده انحصار مازوت توسط ابراهیم الصقر یا قاچاق نیترات آمونیوم توسط مارون  یکی از برجسته ترین فرماندهان این جنبش در منطقه زحلة  را به راحتی فراموش نمی کنند.

ما از هویت محافظت می‌کنیم: در جواب این شعار باید گفت، اکثر لبنانی ها قتل عام مردم این کشور توسط شبه نظامیان وابسته به سمیر جعجع در جریان جنگ داخلی لبنان را به یاد دارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس