کد خبر 1373784
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
تاثیر آزادسازی واردات بر بازار خودرو

واردات خودروهای خارجی به کشور پس از چهار سال ممنوعیت، آزاد شد و وزیر صمت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیات دولت پیرو پیگیری‌های این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش مشرق، در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات برخی کالاها و اقلام از جمله خودرو ممنوع شد. در واقع به سبب اعمال تحریم‌ها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو با ممنوعیت مواجه شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ داشت و پس از آن با هماهنگی دولت این مصوبه تمدید نشد.

با توجه به تقاضای سالیانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی خودرو و در مقابل عرضه کمتر از یک میلیون دستگاه در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد خودروساز داخلی نتوانسته این فاصله را پُر کند، بر این اساس نیاز به واردات برای تنظیم بازار و کاهش التهابات و آشفتگی مشهود بود.

متاثر از این موضوع و ممنوعیت واردات، در چهار سال گذشته قیمت خودروهای خارجی، مونتاژی و داخلی در کشور با رشد فزاینده‌ای همراه شد. در همه سال‌های گذشته در بازار با کمبود خودرو مواجه بودیم و همه نوسانات، واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها به دلیل کمبود خودرو بوده است. این در حالی بود که با وجود  رشد قیمت‌ها، بازار در رکود و خوابی عمیق به سر می‌برد و در عمل خبری از خرید و فروش‌ها نبود.

در حالی که با احتساب قیمت‌های جهانی و نرخ دلار حتی ۳۰ هزار تومانی، امروز گران‌ترین خودروی چینی در ایران بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان نمی‌ارزد، اما شاهدیم با قیمت‌های گزافی به فروش می‌روند. به اعتقاد کارشناسان با این رویه نه فقط صنعت خودرو کشور به جایی نمی‌رسد، بلکه شرایط بدتر هم خواهد شد چرا که خودروسازان داخلی به بهانه تولید و اشتغال، هرچه می‌خواهند بر سر مردم می‌آورند، اما وقتی به عملکرد خود در تنهایی می‌نگرند چیزی جز سرافکندگی نمی‌بینند.

با آزاد شدن واردات خودرو می‌توان انتظار داشت در اندک زمانی قیمت خودروهای خارجی واقعی شود، این در حالی است که نگاهی به قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار که عمدتا از مدل ۲۰۱۷ و در اندک مواردی مدل ۲۰۱۸ هستند، در واقع با دلار ۵۸ تا ۷۰ هزار دلاری محاسبه می‌شوند و مصرف‌کنندگان ایرانی بین ۲ تا سه برابر قیمت‌های جهانی پول بابت خودروها پرداخت می‌کنند. با آزاد شدن واردات، قیمت مدل‌های قدیمی‌تر همان خودروها کاهش خواهد یافت و اثر روانی خوبی بر بازار نیز خواهد گذاشت.

به اعتقاد کارشناسان و دست‌اندرکاران امر، دولت قبل با به‌هم ریختن بازار خودرو به مردم ظلم کرد به طوری که خوشحال از اجرایی شدن برجام، بازار را به نفع دو خودروساز بزرگ کشور مهندسی کرد. در این راستا شاهد بودیم شرکت پژو با ایران‌خودرو و سیتروئن با سایپا همکاری‌هایی را آغاز کردند. برای نیل به این هدف مجبور بودند بخشی از بازار را حذف کنند و به این منظور ابتدا واردات خودروهای خارجی را ممنوع کردند.

در ادامه، واردات خودرو محدود و مسدود شد و حتی همان زمان برخی کارشناسان هشدار دادند که این موضوع در راستای رهاسازی قیمت خودروهای داخلی است. در نتیجه امروز شاهدیم تنها طی چهار سال قیمت خودرویی نظیر پراید از ۱۹ میلیون تومان به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در بازار رسیده است.

با استقرار دولت مردمی سیزدهم، از همان ابتدا رفع التهاب از بازار خودرو در دستور کار دولت و وزارت صمت قرار گرفت و مسوولان وزارتخانه در تلاش برای التهاب‌زدایی از بازار خودرو، آزادسازی واردات را به عنوان یکی از گزینه‌ها در دستور کار قرار دادند.

از طرفی، در سال‌های گذشته به‌تجربه ثابت شد که حمایت صرف از صنعت خودروسازی و همچنین ممنوعیت واردات خودروهای خارجی بی‌فایده است. نتیجه این اقدامات در عمل، کاهش کیفیت تولیدات داخلی و افزایش قیمت‌ها بوده است.

در حالی که صنعت خودروسازی در سال‌های گذشته، از بالاترین سطح حمایت‌ها برخوردار شد و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد، اما در عمل عملکرد غیرقابل دفاع و بسیار ضعیف آنها را شاهدیم به طوری که در ماه‌های گذشته حتی رهبر معظم انقلاب نیز ۲ بار لب به شکایت از این صنعت گشودند و فرمودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.

تاثیر آزادسازی واردات بر بازار خودرو

بالاخره روز گذشته (چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: همزمان با پایان یافتن زمان مصوبه ممنوعیت واردات خودرو (که تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال است)، موضوع واردات خودرو در دولت مطرح و کلیات آن به تصویب رسید.

«سید رضا فاطمی امین» خاطرنشان کرد: اکنون هیچ منعی برای واردات خودرو وجود ندارد و از آنجایی که منابع ارزی کشور در وضعیت خوبی به سر می‌برد، فشار خاصی به منابع ارزی وارد نخواهد شد.

وی گفت: در مصوبه‌ای که اکنون آماده شده و مراحل نهایی خود را می گذراند چند نکته مورد توجه قرار گرفته است که در نخستین مورد، تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی که عموم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند خواهد بود؛ در حالی که پیش از این به طور عمده خودروهای لوکس، گران و تجملی وارد کشور می شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: عمده خودروهای داخلی در محدوده اقتصادی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، زیرا پلتفرم های قدیمی دارند و مردم از کیفیت آنها رضایتی ندارند و باید از خطوط تولید خارج شوند، بر این اساس واردات خودروهای اقتصادی به منظور دسترسی اقشار متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

با این حال، کارشناسان معتقدند باید میزان عرضه و تقاضای خودرو در بازار در بازه‌های قیمتی مختلف به‌طور مثال از پنج هزار تا هفت هزار دلار، از هفت هزار تا ۱۰ هزار دلار، از ۱۰ هزار تا ۱۴ هزار دلار و غیره به‌دقت شناسایی و همچنین در تولیدات داخلی در همین بازه‌های قیمتی مشخص شود.

این مهم باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و حداقل برای ۱۰ سال اخیر اجرایی و متناسب با آمارها، میزان عرضه و تقاضای خودرو در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شود؛ همچنین متناسب با خلاهای موجود در هر بازه قیمتی، اجازه واردات داده شود.

مقرر شده سقف واردات خودرو با ملاحظه تنظیم بازار، حمایت از تولید باکیفیت داخلی و رعایت منابع ارزی کشور و اولویت مصرف ارز برای تامین کالاهای اساسی و ضروری از سوی دولت تعیین می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • عمر فاروق IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    31 4
    ما دیگر رنگ خودرو نمی بینیم یا باید موتور بگیریم یا دوچرخه یا اسکیت یا با اتوبوس این ور و اون ور بریم که من کارت نداریم
    • فاطمه پیشنماز قوچان IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      1 8
      ما اسپورتیج داریم
    • US ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      8 2
      خوب شد بابام واسم دوچرخه گرفت
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      4 3
      کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور....
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      6 2
      خوشا بحالت پیشنماز
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      9 0
      همانطور که قیمت ماشین به ۱۰برابرقیمت واقعی رسیده باید حداقل ۵تا۶برابر کم بشه تاما بیچاره ها هم بتونیم با ۴۰تا۵۰ میلیون که کل دارایی ما هست ماشین بخریم این خواسته بیجایی نیست چون قیمت واقعی ماشین همین مقداره نه رقمهای افسانه ای که این روزها مطرح میشه والبته دوشرکت بی رحم هم مجبور میشن ماشینهای مزخرفشون روبا قیمت واقعی یعنی زیر ۵۰تا۶۰ میلیون به مردم عرضه کنن
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    8 1
    وارداتی که رانتش مال خودرو ساز هاس هیچ ارزش برای بازار خودرو نداره نه تنها ارزون نمی شه بلکه مردم پرایدو به چشماشون بکشند
    • ارش IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      البانی نشین ببین واردات کلا به صرفه نیست وانها هم جاسوسی میکنند هم ابزاری در داخل خودرو میزارن و ما را عقیم و مریض میکنند .بعدش خودرو ما زیر قیمت جهانی عرضه میشه الان کدام شرکت ماشینی به 3000 دلار و کمتر میده که خودرو سازان عزیز دارن میدن .عوض حمایت از این عزیزان چوب لای چرخشان میزارین همین امریکا از خودروسازاش چناع دفاع کرد که فورد از ورشکستگی نجات داد ولی واردات انجا نداد خوب کره هم واردات خودرو نداره کویت و کانادا و ژاپن هم واردات خودرو نداره در ترکیه ممنوع و اگه لیستی بدم در تمام کشورهایی که خودرو تولید میکنند واردات ممنوع هست .مگه ما کویت کمتریم از عمان کمتریم .پس با شعار مرگ بر واردات خودرو و اقلام بی مصرف و مشابه داخلی انجام بدیم
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    9 0
    اقا خدوی ارزون تر چرا واردنمیکنید؟؟ باید اشغالهای دو خودروساز داخلی رو بخریم؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    12 5
    چه حالي ميده وقتي خودروي خارجي به قيمت 150 ميليون عرضه بشه، اونوقت پرايد و سمند بايد برن زير 100 ميليون بوق بزنند.
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      2 1
      باز هم طوری میشه که ما پیاده ایم و اونها سواره
    • محمد IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      به قول معروف اگه علي ساربونه ميدونه شتر كجا بخوابونه اينا طوري برنامه ريزي ميكنن كه اينطور نشه
  • علی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    5 2
    دولت دخالت نکند فقط به بخش خصوصی واردات خودرو را واگذار کند به شرط نظارت البته ناظرینی که مجبور نشود برای آنها هم ناظر بزاره خدا کند دوباره یکی پیدا نشه بهمش بزنه
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    13 11
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
    • زهرا 23 IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      15 9
      حوصله نداشتم بخونم منفی زدم
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      3 5
      من هم همینطور اصلا حوصله نداشتم فقط درخبرها خوندم که حال توله پلنگهای ایران خوبه. خدارو شکر
    • ناصر IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      5 4
      خودت فهمیدی چی گفتی
    • Ahora IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      درود دوست عزیز شک نکن خائنین به مردم در کشور از شیطان بزرگ روباه پیر بیشتر به مردم ظلم میکنن همین دو خودروساز با حمایت کدام آدم اینقدر به مردم ظلم می‌کنه بنظرم قبل از اینکه از دو قدرت غربی بنالیم باید از عناصر بی دین داخلی بترسیم که برای نابود کردن مردم کمر همت بسته وتلاش برای خفه کردن مردم بی دفاع وفقیر را دارند آیا آمریکا واسرائیل وغرب میگن ما دزدی کنیم آیا اونا میگن ما ماشین بی کیفیت را ندیده یک ساله پیش خرید کنیم آیا غربی کافر میگه ما جنس بنجول چینی وارکنیم به قیمت جنس درجه یک به خلق الله بفروشیم نه قربونت درسته غرب وروس همیشه دشمن ما ودنبال منافع خودشون هستند واز هر اشتباه ما واب گل آلود ماهی را به بهترین نحو میگیرند اما ما خودمون مقصریم مدیران ما مقصرند تولیدکننده مقصر ومصرف کننده هم مقصر چرا ما از حق خودمون نمی‌تونیم دفاع کنیم خودرو از ما خونه به قیمت 200میلیون میاد بیرون ولی به مصرف کننده 400میلیون میدن چراااااا چرا کسی جلو این مافیا را نمیگیره چرا کسی به فکر مردم نیست حتی خود مردم آمریکا و انگلیس دنبال منافع ملت خودشون هستند و ((هیچ غلطی هم نمیتونن کنند )) مافیا در ایران دشمن مردمند خدا لعنتشون کنه
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 6
    خودرو سازی نابود میشه و بعد از چند سال واردات خودرو با قیمتهای میلیاردی صورت میگیره یه مشت دلال دوباره مونتاژکاری راه میندازن روز از نو مونتاژی کاری از نو تولید خودروهای از رده خارج به بی کیفیت ترین شکل ممکن از نو
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    6 1
    هیچ تاثیری نداره
  • علیرضا IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    9 0
    فقط امیدواریم خودروهای اقتصادی و زیر ۷ ۸ هزار دلاری مثل داتسون گو یا سوزوکی دیزایر و امثالهم به وفور با تعرفه پایین وارد بشه تا هم رقابت شکل بگیره و هم قشر متوسط و پایین بعد از سالهای سال طعم سوار شدن یک خودروی مناسب رو بچشند. اون کارخونه دار براش فرقی نمیکنه بنز ۲ میلیاردی سوار بشه یا ۵ میلیاردی ولی برای قشر متوسط و پایین مردم که اکثر جمعیت رو تشکیل میدن فرق میکنه پژو ۱۵۰ تومنی سوار بشن یا پژو ۲۰۰ تومنی.
  • حسن IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    8 6
    آفرین بردولت رییسی بالاخره به وعده اش عمل کرد.ایران خودروها مجبورند حالا ماشین باکیفیت بسازند
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      5 1
      بلد نیستند
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    6 0
    حالا که دارید یا رانه ها را بر می دارید یارانه هنگفتی که برای این دو خودرو ساز هدر می دهید را هم بردارید و به مردم بدین خودشون می دونن چه ماشینی بخرن اقایون هم هر روز ناله نکنند که ما داریم ضرر می دیم
  • گمنام IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 0
    باید فقط خودروهای زیر ۹۰۰۰ دلار وارد بشه تا قشر ضعیف بتوانند خریداری کنند،و باعث رقابت با خودروساز داخلی شود. وگرنه فقط برای سرمایه دارها خوب میشه که ماشین های میلیاردی جدید میذارن زیر پاشون
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 0
    بالاخره مشرق از خودروی چینی انتقاد کردی . چند برابر قیمت می فروشند به ایران . قرار هست چه مدل های وارد شود
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    5 4
    قیمت خودرو به شدت افزایش پیدا خواهد کرد
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    3 1
    واقعیت این هست که با توجه به نرخ عرض و عوارض ورود خودرو و نیز تعداد محدود ورود خودرو یعنی ۷۰ هزار دستگاه و اینکه عموم مرد توان خرید خودروی خارجی را ندارند در نتیجه هیچ تغییر محسوسی در قیمت خودروهای داخلی ایجاد نمی شود و نیز هیچگونه جو رقابتی نیز تولید کننده داخلی را تهدید نخواهد کرد،
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    3 3
    ممانعت واردات از کره جنوبی هم بررسی شده است؟ آنها خائنانه با ایران رفتار کردند. نباید در مقابل تحریم سامسونگ و ال جی و نپرداختن پول نفت و فرستادن کشتی جنگی برای مقابله با سربازان وطن، به آنها جایزه پرداخت شود. باید کره جنوبی در کنار فرانسه که نقش پلیس بد را مقابل مردم ایران بازی کرده است تحریم شوند.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 2
      بله همه این موارد بررسی و کارشناسی شده و مقرر شد بخاطر جلوگیری از قاچاق کالا، قیمت ها ی همه اجناس افزوده شود.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    7 1
    پدرجان خانه از پای بست ویران است. کشتی معیشت کشور گرفتار در طوفان ندانم کاری و صخره های مافیایی و امواج سهمگین شعارهای پوسیده خودفریبی و جاهلان کارشناس نما را بااین پاروهای شکسته به ساحل امنی نتوان رساند. پدرجان مشکل اصلی کشور تنهاگرانی خودرو نیست. .چنگال اژدهای گرانی‌ در نقطه نقطه بدن نحیف و در حال احتضار اقتصاد تنیده شده و قیمت همه کالا ها بدون هیچ کنترلی در حال صعود نجومی است و هزار مشکل دیگر که اصلی ترین آنها نبود مدیران آگاه و مستقل است و بس.... کار هرکس نیست خرمن کوفتن گاو نر میخواهد مردکهن .یا علی
  • CA ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    5 1
    این دولت ، دولت گفتار درمانی هست زمانی واردات انجام شد و اختلاف قیمت ماشین بین کارخانه و بازار از بین رفت اون زمان بیا تیتر بزن و تعریف و تمجید کن
  • بهنام صدر IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    5 1
    آزاد سازی خودرو را بفال نیک میگیریم خودرو را خدا آزاد کرد
  • ارش IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 3
    این کار فقط به ضرر اقتصاد کشور هست.کمر تولید را میشکند.به جای اینکار فقط کمی کیفیت بعضی مدلها بهتر بشه وگرنه خودروهای ما هیچ چیز از خارجی کم نداره بهتره خودرو سازان تشویق به صادرات بشن تا اونها کیفیت بالاتر ببرند .
  • مسولین بی‌کفایت IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 2
    آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      1 1
      آلبانی نشین
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 0
    مگه گردن کلفتای ایرانخودرو سایپا میذارن ماشین ارزون دست مردم برسه یه ماشین واردمیشه پونصد تومن بعدیه گمرکی صددرصدی بهش میبندین میشه یه میلیاردتومن مگه همین خودروسازهای چینی توی ایران با چندبرابرقیمت به مردم ماشینشون رو نمیندازن
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 3
    درودبرآقای رئیسی
  • م IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 0
    سقف قیمت ۷۰۰۰ دلار و حداکثر ۱۰۰۰ سی سی، این یعنی هیچ.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 1
    سلام بر پراید ۳۰۰میلیونی منتظر باشین
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    نباید اجازه ورود خودروهای کره ای و فرانسه وی را بدهیم، واردات خودرو در مقابل صادرات نفت پایاپای بدون دخالت دلار در معامله باشد
  • کیانوش IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    نه چرا فکر میکنید پراید ۳۰۰ میلیون بشه اتفاقا پراید دیگه هیچ کسی نمیخوره مگه شما بخرید۰
  • بابک IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    واقعا خجالت اوره، اتفاقا برعکس کسی که خودرو 100هزارخانی رو وارد خیابانهای کشور میکنه گمرک کمترین باید بپردازد، چون اثرات بلند مدت و کوتاه مدت مطلوبی بر چند قسمت و حتی جامعه خواهد گذاشت، خودروهایی لوکس در جهان همگی بالای 200هزار یورو قیمت دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس