کد خبر 1373724
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
خبر ویژه

عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس دهم می‌گوید تیم اقتصادی دولت فاقد راهبرد مشخص است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: روزنامه شرق از قول جلال میرزایی نوشت: «چون اساسا در دولت رئیسی چیزی به نام «تیم اقتصادی» با تعبیر و خوانش کلاسیک، علمی و متعارف آن وجود ندارد، پس هرگونه تغییر و تحولی در بدنه مدیریتی و اجرائی دولت به دلیل کنارگذاشتن معاونان اقتصادی یا استیضاح وزرا به معنای فروپاشی تیم اقتصادی دولت سیزدهم نخواهد بود. باید پذیرفت تیم اقتصادی کلیدواژه‌ای است که ناظر بر حضور طیفی از کارشناسان، اقتصاددانان، فعالان عرصه تولید و مشاوران مجرب در کنار وزرایی آگاه اسـت که در چارچوب یک برنامه‌ریزی واحد و منسجم، هم برای کوتاه مدت، هم برای میان مدت و هم برای بلندمدت طرح‌های اقتصادی و معیشتی برای مسائل کلان مانند چگونگی پیشبرد تجارت خارجی ایران، مهار تورم، کنترل بیکاری، مدیریت بازار ارز و... داشته باشند که نهایت به رشد و توسعه کشور و برون رفت جامعه از بحران فعلی کمک کند. در حالی که واقع امر گویای آن است که دولت سیزدهم در این فرصت هشت ماهه از خلأ و فقدان تیم اقتصادی به شدت رنج می‌برد و مؤید آن هم رشد افسارگسیخته‌تر قیمت‌ها به خصوص در حوزه کالاهای اساسی است که عملا افسار کار از دست دولت در رفته است. چیزی که از آن به عنوان تیم اقتصادی دولت سیزدهم یاد می شـود، افراد و وزرایی هستند که یا تجربه لازم در حوزه وزارتی به خصوص در عرصه اقتصادی، معیشتی، تولیدی و سیاست‌های پولی، مالی و بانکی را ندارند یا بدون هیچ برنامه مدونی صرفا به اجرای شـرح وظایف وزارتخانه‌ای مشغول هستند یا کسانی هستند که در عین داشتن مسئولیت، چیزی از دانش اقتصادی نمی‌دانند.»

اظهارات این نماینده سابق مجلس در حالی است که دولت فعلی در مقایسه با دولت ائتلافی اصلاح‌طلبان موفق شده برخی شاخص‌های منفی اقتصادی را متوقف یا شتاب افزایش آنها را کند نماید. به عنوان مثال در حالی که روند درآمدهای نفتی و صادرات غیر نفتی در دولت سابق سیر نزولی شدید پیدا کرده بود، اکنون صادرات نفت ۳۰ درصد و صادرات غیر نفتی

۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین دولت توانسته روند شتابان استقراض و چاپ پول بی‌پشتوانه را که تأثیر مهمی در افزایش نقدینگی و تورم داشت، متوقف کند و حتی ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت قبلی را تسویه نماید. این در حالی است که دولت مدعی تدبیر و امید در آخرین سال فعالیت خود، تمام بودجه ارزی اختصاص یافته برای سال ۱۴۰۰ را در همان ۴ ماه اول هزینه کرد و ضمناً انفجار نقدینگی تورم‌ساز را در کنار کسری

۴۵۰ هزار میلیارد تومانی به یادگار گذاشت. این میراث خسارت‌بار، نتیجه عملکرد دولتی بود که راهبردی جز «برجام» نداشت و اصلاً قائل به تدابیر اقتصادی مستقل یا دیپلماسی اقتصادی مستقل نبود، اما بزرگ‌ترین راهبرد دولت جدید، عبور از برجام‌زدگی و انفعال ناشی از آن و تلاش برای احیای تدریجی تولید داخلی و صادرات بوده است. به همین دلیل هم مراکز اقتصادی بین‌المللی، بهبود و شرایط رشد اقتصادی در سال جدید را برای ایران پیش‌بینی کرده‌اند. دولت ضمناً تدابیری را برای اصلاح نظام بانکی (و نقش ویرانگر و تورم‌ساز فعالیت‌های بانکی ناسالم)، هدفمندسازی یارانه‌های تولید و مصرف، احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل، آغاز عملیات ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، حمایت از کشاورزی و خرید تضمینی گندم، شفاف‌سازی اطلاعات و آمار از جمله در زمینه تشکیلات بانکی و بدهکاران بزرگ، کوتاه کردن دست برخی رانت‌خواران و نجومی‌بگیران از شرکت‌های بزرگ دولتی و... انجام داده که نشانه اهتمام برای تغییر ریل اقتصاد کشور است. هر چند که این تغییر ریلی برای برخی محافل ذی‌نفع ناخوشایند است.

باید از نماینده سابق مجلس پرسید اگر این اقدامات راهبردی راهبرد نیست، پس راهبرد چیست؟ کاسه گدایی به دست گرفتن و التماس آمریکا و غرب را کردن و رکورد تورم ۶۰ درصدی را به ارث گذاشتن؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    روزنامه کیهان درمخالفت با برجام
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 0
    اصلاحطلب بی وجدانه از آدم بی وجدان چه انتظاری دارین
  • IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    چیزی که ما حس کردیم وفهمیدیم اینه که به قدری اوضاع خرابه که یارانه حتی بازنشسته هارو هم قطع کردید.
  • محمد IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    البته فعلا برای کوتاه مدت
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 1
      کاش مشرق و امثال کسانی از حق مردم و بیت المال بر می دارند، یک روز مثل مردم زندگی می کردن، بعد از این حرف ها می زند، عجب برق هسته ای! عجب پزشکی هسته ای! به خاطر بتونیم مواد هسته ای رو وارد کنیم، اسم شرکت ها رو عوض می کنیم، کمتر حرف زدن بهتر از دروغ گفتن است
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۷۶۰ تومان (۱۷۶۰۰ ریال) بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۶ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 0
    اگر توزیع یارانه‌ها بین دهک‌ها خطی بود، عادلانه‌تر بود؛ یعنی دهک اول، 600 هزار تومان، دهک دوم، 533 هزار تومان، دهک سوم، 467 هزار تومان، دهک چهارم، 400 هزار تومان، دهک پنجم، 333 هزار تومان، دهک ششم، 267 هزار تومان، دهک هفتم، 200 هزار تومان، دهک هشتم، 133 هزار تومان، دهک نهم، 67 هزار تومان و دهک دهم صفر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس