کد خبر 1372255
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
«مارک اسپر»: مانع از حمله نظامی ترامپ به ایران شدم - کراپ‌شده

وزیر دفاع دولت سابق آمریکا گفته که دولت ترامپ را از پیشبرد اقدامات بسیار خطرناک همچون حمله به ایران و ونزوئلا بازداشته است.

به گزارش مشرق، «مارک اسپر» وزیر دفاع دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه آمریکایی «سی بی اس» که روز گذشته (یکشنبه) پخش شد، تصریح کرد که به جلوگیری از مجموعه‌ای از «اقدامات خطرناک که می‌توانست کشور (آمریکا) را در دوران دولت ترامپ در مسیر تاریکی قرار دهد» کمک کند.

بر اساس این گزارش، هنگامی که «نورا اودانل» مجری شبکه سی‌بی‌اس در خلال مصاحبه «۶۰ دقیقه» از اسپر مثال‌هایی درباره اقدامات خطرناک دولت ترامپ پرسید، او به پیشنهادی برای «اقدام نظامی علیه ونزوئلا»، «حمله‌کردن به ایران» اشاره کرد و گفت: «در یک مقطع زمانی، شخصی پیشنهاد کرد ما کوبا را محاصره می کنیم».

بیشتر بخوانید:

وقتی امید ترامپ برای دستیابی به توافقی بهتر با ایران ناامید شد

اودانل در طول برنامه خاطرنشان کرد که اوکراین، «منبع اولیه تنش» بین اسپر و رئیس جمهور وقت ترامپ بود. اسپر در کتاب خود به نام «سوگند مقدس» مستند کرده است که دو روز پس از تأیید شدن بعنوان وزیر دفاع آمریکا در سنا، ترامپ از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خواست در قبال کمکی که به این کشور ارائه می‌کند، لطفی را در حق وی بکند که در نهایت همین موضوع به اولین استیضاح ترامپ منتهی شد.

طبق این گزارش، اسپر با اودانل موافق بود که باید به اعمال فشار به ترامپ برای آزادسازی ۲۵۰ میلیون دلار کمک به اوکراین ادامه می‌داد. «بحث پشت بحث بود. باید بگویم: "نگاه کنید آقای رئیس‌جمهور، در آخر، کنگره تصمیم‌ گرفت. قانون است. ما باید آن را اجرا کنیم"».

مصاحبه اسپر به دنبال یک سری ادعاهای افشاگرانه او درباره دوران حضورش در دولت ترامپ انجام می شود، از جمله بررسی احتمال پرتاب مخفیانه موشک به مکزیک و پرسیدن اینکه آیا افرادی که به مرگ جورج فلوید اعتراض می‌کنند ممکن است از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گیرند.

بر اساس این گزارش، اسپر در جریان مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه گفت که ترامپ همچنین بحث‌هایی درباره اعزام ۱۰ هزار نظامی به واشنگتن پس از آتش‌سوزی کوچک در کلیسای تاریخی سنت جان در جریان اعتراضات علیه نابرابری نژادی مطرح کرده بود. ترامپ در بیانیه‌ای برای شبکه سی بی اس، این ادعا و چندین ادعای دیگر اسپر را رد کرد.

وزیر دفاع دولت سابق آمریکا در ارتباط با عملکرد بایدن در جنگ اوکراین گفت: «آن‌ها شروع متزلزلی داشتند. من بعنوان مثال هرگز گزینه نظامی را از روز میز برنمی‌دارم. امتناع از عرضه (جنگنده) میگ به اوکراین را درک نمی‌کنم».

وی سپس افزود: «اما از آن زمان، (کمک به اوکراین) این موضوع افزایش یافته است. من فکر می کنم که ما اکنون در حال انتقال تدارکات، مواد و تسلیحات بیشتری به اوکراین هستیم. من فکر می‌کنم که آنها کار خوبی در متحد کردن متحدان انجام داده‌اند که اقدام مهمی است».

اسپر همچنین کنگره را به دلیل متحد بودن در حمایت از اوکراین تحسین کرد. او گفت: «و از برخی جهات، آنها دولت را رهبری کرده اند بنابراین خوب است که اکنون شاهد باشیم که کنگره و قوه مجریه با هم و به طور منطقی در راستای کمک به مردم اوکراین عمل می کنند».

نمایندگان پنتاگون به درخواست وبگاه اکسیوس برای اظهارنظر درباره اظهارات اسپر درباره این خبر پاسخ ندادند.

کتاب «سوگند مقدس» که خاطرات مارک اسپر از حضورش در دولت ترامپ است قرار است روز ۱۰ می (دوشنبه همین هفته) منتشر شود. روزنامه گاردین ادعا کرده به نسخه‌ای از این کتاب دست پیدا کرده است. 

طبق گزارش گاردین، مارک اسپر در سراسر این کتاب تلاش می‌کند از خودش چهره فردی عاقل را به نمایش بگذارد که در برابر ایده‌های غیرمعقول ترامپ مانند ترور سردار سلیمانی مقاومت می‌کرده است.

گاردین نوشته ترامپ تخاصم با تهران را به بخش مهمی از برنامه‌هایش برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل کرده بود. او به مشارکت آمریکا در توافق هسته‌ای برجام پایان داد و بارها با ادبیاتی نامتعارف به ایران درباره تبعات درگیری با آمریکا هشدار می‌داد.  یکی از بحث انگیزترین اقدامات دونالد ترامپ صدور دستور ترور سردار سلیمانی و شماری از همراه ایشان طی یک عملیات تروریستی در نزدیکی فرودگاه بغداد در ژانویه ۲۰۲۰ بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    28 62
    لعنت به تو !
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      12 16
      ترامپ اگر حمله کرده بود تیکه بزرگه اش گوش اش بود
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    11 45
    البته برخی در داخل این جبن و هراس یانکی ها از درگیری نظامی با ایران را تحت عنوان برداشتن سایه جنگ از سر ایران به نام خود سند زدند!!!
  • ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    6 31
    حالا به امتحانش می ارزید حرامزاده ها
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    8 33
    حیف شد، باید کار این تروریست‌های گاوچرون رو در منطقه یک سره میکردیم!!
  • K IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    42 9
    سرشاخ شدن با آمریکا بجز فلاکت چیزی نداشته آمریکا هم حمله می‌کرد تمام کاسبان تحریم آمریکا ستیز به جزیره هاشون فرار میکردند
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      32 0
      نه، تمام کاسبان برجام یعنی همون تحریم به کانادا و کشورهای غربی که ازشون تابعیت و اقامت گرفتن فرار میکردن!! البته بیشتر برای غربی‌ها و غربگداها بد میشد چون گورشونو تو خاور میانه میکندیم!!!
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      5 13
      از آلبانی چه خبر.... ویروس منحوس منافق
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      6 30
      ظریفتون هم چنین نظری داشت مازوخیست بدبخت
  • ش. AE ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    9 2
    تو خیلی غلط کردی با اون مردک رذل ترامپ چرا پس الان سوراخ موش خریده بالاخره انتقام گرفته میشه
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    3 20
    مارک اسپر این حرفها را می زند که از قتل سردار شهیدمان تبرئه اش کنیم ولی کور خوانده.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    6 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    4 2
    با ممانعت از حمله به ایران فقط عمر آمریکا طولانی تر شد
  • دلسوز IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    7 1
    اینکه عده ای از جنگ با امریکا استقبال میکنن یقینا هیچ درکی از تبعات جنگ و یا توان نظامی امریکا ندارند‌.اگر ما ب مرحله ای از بازدارندگی نظامی رسیدم ب معنای همسنگ بودن قدرت نظامی ما با امریکا نیست بلکه ب معنای بالابردن هزینه جهانی جنگه د همچنین زدن ضربات دردناکی ب امریکاست. اما یادمان نرود امریکا در شرایط اضطراری براحتی از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد و هیچ کس هم جلو دارش نیست.‌‌‌‌‌‌..
  • مهدی مختاری 291 IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    3 4
    از همون اول هم معلوم بود که هیچ غلطی نمی توانید بکنید؛ فقط لاف در غریبی می زنید.
  • مهدی مختاری 291 IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    2 4
    از همون اول هم معلوم بود که هیچ غلطی نمی توانید بکنید؛ فقط لاف در غریبی می زنید.
  • نیما IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 0
    در صورت حمله آمریکا به ایران دیگر کشوری به نام آمریکا وجود نخواهد داشت
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    ۴۴ سال تحریم، که از این ۴۴ سال 8سال آن جنگ بوده، ترور ، بمب گذاری ، جنگ گنبد،جنگ کردستان ، درگیری آمل ،حادثه نوژه،حادثه فضاحت بار طبس و هزاران مورد دیگر،ولی با همت و همدلی مردم و پیروی از فرامین امام راحل و مقام معظم رهبری قله های ترقی را پیمودیم ... ان شاالله با یاری خداوند متعال و تلاش مضاعف در تمامی عرصه ها ی علمی ، پژوهشی،صنعتی، پزشکی ،هسته ای و..... جواب این یاوه گویان و ظالمین را خواهیم داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس