تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۳

محققان به یافته ای رسیده اند که می تواند مشخص کند چرا بدن انسان توانایی مبارزه مناسب با عفونت HIV را ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، محققان کشف کرده اند یک پروتئین ویروسی موسوم به "vpu " که توسط ویروس ایدز در جریان عفونت تولید می شود، به طور مستقیم در واکنش ایمنی پروتئین"IRF3" دخالت کرده و مانع از عملکرد سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت می شود.

دکتر "برایان دوهل" محقق این طرح گفت: وقتی دقیقا بدانیم ویروس HIV چه کاری برای ممانعت از واکنش ایمنی ذاتی بدن در طول عفونت اولیه می کند، می توانیم به تصویر شفاف تری از چگونگی توانایی ویروس در فلج سازی سیستم ایمنی بدن برسیم.

این مطالعه بر اساس کشف اولیه ای توسط پروفسور گیل صورت گرفته است. بررسی های آزمایشگاهی گیل نشان داده است که HIV به طور مستقیم واکنش ایمنی ذاتی و اولیه بدن به سلول های عفونی شده را با از بین بردن عملکرد پروتئین IRF3 متوقف می کنند.

مطالعات جدید نشان داد، پروتئین vpu ویروس ایدز به خصوص به پروتئین IRF3 سیستم ایمنی متصل و موجب نابودی آن می شود. از این رو مانع از آن می شود که  IRF3  عملکرد مناسبی برای واکنش ایمنی در سلول های عفونی شده ایفا کند.

این دانشمندان همچنین دریافتند گونه های مهندسی شده HIV  که vpu ندارند، آسیبی به واکنش ایمنی بدن وارد نمی کنند.

گیل گفت: به طور موثری پاشنه آشیل جدیدی یافته ایم که  ایدز از آن برای غلبه بر موانع دفاعی بدن استفاده می کند.

این دانش می تواند برای طراحی داروهای جدید ضد ویروسی ایدز مورد استفاده قرار گیرد که مانع از vpu از تعامل با پروتئین IRF3 و نابودی این سرباز بدن شوند.

ارائه داروهای جدید ضد ویروسی برای درمان موفق افراد مبتلا به ایدز ضروری است.

دکتر مایکل گیل استاد ایمنی شناسی گفت: هرچند داروهای ضد ویروسی ایدز اکنون ساخته شده اند و می توانند به خوبی ایدز را درمان کنند اما در طول زمان که ویروس خود را سازگار می کند، دارو نیز تاثیر خود را از دست می دهد.

به گفته وی از این رو شناسایی اهداف جدید برای درمان دارویی ضروری است تا موثرترین درمان برای افراد مبتلا به ایدز ارائه شود.

آزمایشگاه گیل اکنون در حال استفاده از این دانش است تا رویدادهای مولکولی را که در بدن بیمار در جریان عفونت اتفاق می افتد، ردیابی کند.

ارجون روستگی دانشجوی دکتری در دانشگاه واشنگتن فرایندی ارائه کرده است که می توان با آن میزان فعالیت پروتئین  IRF3  را در گلبول های سفید خون انسان اندازه گیری کرد. این روش شناسی جدید در اندازه گیری عملکرد IRF3 در دوران عفونت ویروسی HIV از مراحل نخستین عفونت حاد تا مراحل پیشرفته عفونت مزمن که به ایدز منجر می شود، استفاده خواهد شد.

با مرتبط کردن عملکرد IRF3 با عفونت در طول زمان، محققان خواهند توانست بفهمند چگونه درمان های ضدویروسی که برای بهبود عملکرد IRF3 طراحی شده اند می توانند کل دوره بیماری را در افراد مبتلا تحت تاثیر قرار دهند.

نتایج این تحقیقات قرار است در ماه اوت در نشریه ویروس شناسی منتشر شود.