کد خبر 1371715
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
افشاگری افسر سابق ناتو درباره جنگ اوکراین

«ژاک باود» مقام سابق ناتو و افسر پیشین اطلاعات سوئیس در گزارشی از وقایعی که منجر به جنگ اوکراین شد پرده برمی‌دارد.

به گزارش مشرق، ریشه درگیری‌­های اوکراین بر سر دو استان «جدایی‌­طلب» شرق این کشور یعنی «لوهانسک» و «دونتسک» که به عنوان منطقه «دونباس» شناخته می­‌شوند اوج گرفت. این منطقه در شرق اوکراین و در نزیکی مرز روسیه قرار دارد.

پیش از شروع بحران اوکراین نیمی از این منطقه در کنترل جدایی­‌طلبان طرفدار روسیه و نیمی دیگر در کنترل ارتش اوکراین بود. صنایع اصلی مستقر در این منطقه شامل معادن زغال سنگ و تولید فولاد است. این منطقه بیش از ۳.۶ میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها روس‌تبار هستند و به زبان روسی صحبت می­‌کنند.
بخش بزرگی از جمعیت کنونی این منطقه، نتیجه مهاجرت کارگران روسی برای کار در معادن و صنایع فولاد آنجا پس از جنگ جهانی دوم و در دوران اتحاد جماهیر شوروی است. دولت روسیه در سال‌های اخیر بیش از ۷۲۰ هزار پاسپورت روسی را برای حدود یک پنجم از جمعیت دونباس صادر کرده و بر این اساس آنها شهروند روسیه محسوب می­‌شوند و به همین دلیل مسکو خود را برای مداخله نظامی در آنجا محق می­‌بیند.

«ژاک باود» از مقام‌های ارشد امنیتی و مشاوره‌ای در ناتو، سازمان ملل و ارتش سوئیس که همچنین زمانی افسر سرویس اطلاعات استراتژیک سوئیس بوده در گزارشی افشاگرانه به تشریح دلایل شروع بحران اوکراین و عوامل موثر بر آن پرداخت:

مسیری که منجر به شروع جنگ شد
بحران منطقه دونباس از آوریل سال ۲۰۱۴ (فروردین ۱۳۹۳)  آغاز شد، یعنی همزمان با ضمیمه کردن شبه­‌جزیره کریمه به خاک روسیه، جدایی‌­طلبان طرفدار روسیه در این دو استان شورش کردند و با تصرف ساختمان­‌های دولتی خود را «جمهوری‌­ مردمی» خواندند. ارتش اوکراین اقدام به مقابله کرد و از آن سال یک جنگ داخلی در این منطقه جریان دارد.بحران منطقه دونباس از آوریل سال ۲۰۱۴ (فروردین ۱۳۹۳) آغاز شد، یعنی همزمان با ضمیمه کردن شبه­‌جزیره کریمه به خاک روسیه، جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در این دو استان شورش کردند و با تصرف ساختمان­‌های دولتی خود را «جمهوری­ مردمی» خواندند.
در همین زمینه، ارتش اوکراین اقدام به مقابله کرد و از آن سال یک جنگ داخلی در این منطقه جریان دارد که در هشت سال گذشته به مرگ بیش از ۱۴ هزار نفر از دو طرف منجر شده است.

بعد از اینکه جدایی‌­طلبان دو جمهوری خودخوانده لوهانسک و دونتسک از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) قدرت را به دست گرفتند، در همان سال با انجام همه­‌پرسی اعلام استقلال کردند. آنها اعلام کردند نتیجه همه‌­پرسی، رای مثبت بیش از ۹۰ درصد از جمعیت دونباس به استقلال از اوکراین بوده اما  این امر اشتباه است و همان‌گونه که برخی از روزنامه‌­نگاران ادعا کردند، همه‌­پرسی برخلاف توصیه ولادیمیر پوتین انجام شد. این جمهوری‌ها به دنبال جداشدن از اوکراین نبودند، بلکه به دنبال کسب وضعیت خودمختاری بودند که به این ترتیب استفاده از زبان روسی را به عنوان زبان رسمی‌شان تضمین کنند.

ژاک باود، از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) زمانی که در ناتو کار می­‌کرده مسئولیت مبارزه با گسترش سلاح‌های سبک را برعهده داشته و در تلاش بوده تحویل تسلیحات روسی به شورشیان را شناسایی کند تا ببیند مسکو نیز نقشی در این عملیات داشته یا خیر و اطلاعاتی که دریافت کرده نشان می‌دهد این سلاح‌ها تا حدودی به طور کامل از سرویس­‌های اطلاعاتی لهستان می‌­آمدند و با داده­‌های «سازمان امنیت و همکاری اروپا» مطابقت نداشتند.

درست پس از امضای توافق‌نامه «مینسکِ ۱»، «پترو پوروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین، «عملیات ضدتروریستی» گسترده‌ای را علیه دونباس آغاز کرد. اوکراینی‌ها که از توصیه‌های ضعیف افسران ناتو آسیب دیده بودند، شکست سنگینی را در «دبالتسوو» متحمل شدند؛ شکستی که آنها را وادار به توافق‌ «مینسک ۲» کرد. توافق­نامه مینسک ۱ و مینسک ۲ به نفع اوکراین بود و مطالعه‌کنندگان توافق‌نامه‌­ها گفتند که این توافق­‌نامه قرار بوده به مذاکرات در باب موقعیت و جایگاه جمهوری­‌ها، میان کی­‌یف و نمایندگان جمهوری‌­ها بپردازد و هدفشان یافتن یک راه­‌حل داخلی در اوکراین باشد.

روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) از حضور در مذاکرات با اوکراین خودداری می­‌کند زیرا این مذاکرات را بخشی از مسائل داخلی اوکراین می­‌داند. از سوی دیگر غربی­‌ها به رهبری فرانسه، مداوم تلاش می‌­کنند بین این کشور و اوکراین جنگ به راه بیاندازند.
تا پیش از ۲۳ تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۴-۵ اسفند ۱۴۰۰)، اثری از نیروهای روسی در اوکراین نبود و ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا کوچک‌ترین اثری از واحدهای روسی را که در دونباس فعالیت کرده باشند، مشاهده نکرده‌اند؛ افزون بر اینکه، حتی نقشه اطلاعاتی آمریکا که توسط واشنگتن پست در سوم دسامبر ۲۰۲۱ (۱۲ آذر ۱۴۰۰) منتشر شد، حضور نیروهای روسی در دونباس را نشان نداد.

وزارت دفاع اوکراین برای اینکه توان نظامی خود را افزایش دهد به ناتو متوسل شد و این سازمان برای اینکه کمبود سربازان اوکراین را جبران کند، به شبه نظامیان مزدور خارجی که از اساس فعالان راست­‌افراطی هستند، روی آورد.
بنا به گزارش رویترز، در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) این شبه‌نظامیان چیزی حدود ۴۰ درصد از نیروهای اوکراینی را تشکیل می‌دادند و شمارشان نیز به ۱۰۲ هزار نفر رسیده بود. آنها از سوی ایالات‌متحده، بریتانیا، کانادا و فرانسه تجهیزات نظامی دریافت کردند، بودجه‌شان تأمین شد و آموزش داده شدند.

کشورهای غربی، شبه­‌نظامیان راست­‌افراطی اوکراینی را ایجاده و از آنها حمایت می­‌کنند. در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰)، جروزالم‌پست با محکوم کردن پروژه «سنتوریا»،‌ واحدهای نظامی که در اصل متشکل از ۱۰۰ نفر بودند، زنگ خطر را به صدا در آورد. این شبه نظامیان که دست کمی از نازی‌­ها ندارند و به شدت یهودستیز هستند، از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) با حمایت غرب در دونباس فعالیت می­‌کنند.
نفرت آنها از یهودیان ناشی از قحطی‌­های بزرگ سال­‌های ۱۹۲۰-۱۹۳۰ (۱۳۰۹-۱۲۹۹) در اوکراین است که در نتیجه مصادره محصولات توسط «ژوزف استالین» به منظور تأمین مالی نوسازی «ارتش سرخ» به وجود آمد. شناخته­‌شده ترین آنها یگان عملیات ویژه آزوف است که به دلیل اینکه در سال ۱۹۴۳ (۱۳۲۲) خارکیف را از دست روسیه آزاد کرد، در خاک اوکراین احترام زیادی به آن می­‌گذارند. در میان نمونه‌های فراوانی که وجود دارد.

حمایت غرب از جنایات شبه­‌نظامیان علیه غیر نظامیان
غرب از شبه‌نظامیانی که از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) تاکنون مرتکب جنایات متعدد علیه غیرنظامیان شده‌اند، حمایت می‌کند و همچنان به این روند مرگبار خود ادامه می­‌دهد. آمریکا قصدی برای کمک به اوکراین ندارد، بلکه برای مبارزه با روسیه تلاش می­‌کند.غرب از شبه‌نظامیانی که از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) تاکنون مرتکب جنایات متعدد علیه غیرنظامیان شده‌اند، حمایت می‌کند و همچنان به این روند مرگبار خود ادامه می­‌دهد. دولت سوئیس در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه بسیار سریع عمل کرده اما هیچ تحریمی را علیه اوکراین که از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) جمعیت خود را سلاخی می‌کند، اتخاذ نکرده است. آمریکا قصدی برای کمک به اوکراین ندارد، بلکه برای مبارزه با روسیه تلاش می­‌کند.

رزمایش زاپاد ۲۱ ارتش روسیه برای زیر نظر گرفتن ناتو
در ۲۴ مارس ۲۰۲۱ (۴ فروردین ۱۴۰۰) «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین، فرمانی برای فتح دوباره کریمه صادر و شروع به استقرار نیروهای خود به سمت جنوب کشور کرد. همزمان، چندین رزمایش ناتو بین «دریای سیاه» و «دریای بالتیک» انجام شد که با افزایش قابل‌­توجه پروازهای شناسایی در امتداد مرز روسیه همراه بود.

به دنبال این اقدامات، روسیه نیز برای اینکه قدرت خود را نشان دهد و ثابت کند همه عملیات را زیر نظر دارد، چند «مانور نظامی» انجام  داد. پس از پایان تمرینات رزمایش بزرگ روسیه موسوم به «زاپاد ۲۱» اوضاع از اکتبر(مهر-آبان) تا نوامبر(آبان-آذر) آرام بود و حتی «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد هیچ‌گونه تنشی در مرز بین روسیه و اوکراین صورت نگرفته است.
اوکراین با نقض توافق‌نامه مینسک، در اکتبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، به انبار سوخت در دونتسک حمله کرد اما هیچ یک از کشورهای اروپایی این تخلفات را محکوم نمی‌­کنند.

خودداری اوکراین از انجام توافق‌نامه مینسک
امانوئل ماکرون در ۷ فوریه ۲۰۲۲ (۱۸ بهمن ۱۴۰۰)، در جریان سفر به مسکو، بار دیگر به ولادیمیر پوتین تاکید کرد به توافق‌نامه مینسک پایبند باشد. اما چهار روز بعد در برلین، پس از ۹ ساعت مذاکره، نشست مشاوران سیاسی رهبران «فرمت نرماندی» بدون نتیجه مشخص به پایان رسید زیرا اوکراینی‌­ها مثل همیشه از انجام توافق‌نامه مینسک، خودداری کردند.امانوئل ماکرون در ۷ فوریه ۲۰۲۲ (۱۸ بهمن ۱۴۰۰)، در جریان سفر خود به مسکو، بار دیگر به ولادیمیر پوتین تاکید کرد به توافقنامه مینسک پایبند باشد اما چهار روز بعد در ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) در برلین، پس از ۹ ساعت مذاکره، نشست مشاوران سیاسی رهبران «فرمت نرماندی» بدون نتیجه مشخص به پایان رسید زیرا اوکراینی‌­ها مثل همیشه از انجام توافق‌نامه مینسک، خودداری کردند.

پوتین نیز خاطرنشان کرد ماکرون وعده­‌های توخالی به او داده و غرب آماده اجرای توافق‌نامه‌­ها نیست. پارلمان روسیه از پوتین خواست برای جلوگیری از ادامه جنگ، استقلال جمهوری‌ها را به رسمیت بشناسد، اما او نپذیرفت. در ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن)، جو بایدن رئیس­‌جمهوری آمریکا اعلام کرد روسیه در روزهای آینده به اوکراین حمله خواهد کرد. اما پرسش مهم این هست که او از کجا می‌دانست؟

خرابکاری پنهانی مزدوران سیا در دونباس
از روز ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن)، حملات توپخانه‌ای علیه جمعیت دونباس به طور چشمگیری افزایش یافت. نه رسانه­‌ها، نه اتحادیه اروپا، نه ناتو و نه هیچ دولت غربی به این اقدامات واکنش نشان نمی‌دهند و مداخله نمی‌کنند.
به نظر می‌­رسد اتحادیه اروپا و برخی کشورها عمدی قتل‌عام مردم دونباس را پنهان کردند زیرا می­‌دانستند این کشتار پای روسیه را وسط خواهد کشید. هم‌زمان، گزارش­‌هایی مبنی بر خرابکاری در دونباس وجود دارد.
در ۱۸ ژانویه (۲۸ دی)، جنگنده‌­های مجهز به تجهیزات غربی و لهستانی به دنبال ایجاد حوادث شیمیایی در «هورلیفکا» بودند. آنها می­‌توانند مزدوران آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) باشند که توسط آمریکایی‌­ها رهبری یا مشاوره گرفته و از جنگنده‌­های اوکراینی یا اروپایی تشکیل شده­‌اند تا اقدامات خرابکارانه‌­ای را در جمهوری­‌های دونباس انجام دهند.
همه شواهد به وضوح نشان می‌­دهند از ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن)، جو بایدن می‌­دانست اوکراینی‌ها شروع به گلوله‌باران غیرنظامیان دونباس خواهند کرد. پوتین به خوبی آگاه بود که شروع جنگ چه عواقب سنگینی برای او و کشورش دارد چون غرب در هر حال او و روسیه را مورد هدف قرار می­‌داد و بدون شک روسیه تحریم می­‌شد.

هدف پوتین
ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) گفت قصد تصرف اوکراین و حتی اشغال و تخریب آن را ندارد و روسیه برای جنگیدن با اوکراین دو هدف عمده «غیرنظامی کردن» و « فاشیست­‌زدایی» این کشور را دارد.حمله توپخانه‌ای اوکراین علیه جمعیت دونباس ادامه یافت و در ۲۳ فوریه (۴ اسفند)، دو جمهوری از روسیه درخواست کمک نظامی کردند. برای اینکه مداخله روسیه در چشم مردم غیرقانونی جلوه داده شود، آمریکا به طور عمد این واقعیت که جنگ در واقع در ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) آغاز شده است را پنهان کرد.
ارتش اوکراین برای حمله به دونباس در اوایل سال ۲۰۲۱ (۱۳۹۹) آماده می­‌شد، چون برخی از سرویس­‌های اطلاعاتی روسیه و اروپا به خوبی از آن آگاه بودند. پوتین در سخنرانی خود در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) گفت قصد تصرف اوکراین و حتی اشغال و تخریب آن را ندارد. روسیه برای جنگیدن با اوکراین دو هدف عمده «غیرنظامی کردن» و « فاشیست­‌زدایی» را دارد: غیرنظامی کردن شامل انهدام توان نیروی هوایی، سیستم­‌های دفاع هوایی، برجک­‌های شناسایی و ردیابی اوکراین، همچنین خنثی‌­سازی ساختارهای فرماندهی و اطلاعاتی و همچنین مسیرهای لجستیکی اصلی و محاصره بخش عمده‌ای از ارتش اوکراین که در جنوب شرقی این کشور مستقر هستند.

از طرف دیگر، فاشیست­‌زدایی شامل انحلال و از بین بردن گردان­‌های داوطلب فعال در شهرهای «اودسا»، «خارکیف» و «ماریوپول» و پایگاه­‌های مختلف نظامی می‌شد.

روسیه به دنبال محاصره کی­‌یف نیست
حمله روسیه به شیوه­ای بسیار «کلاسیک» پیش می‌­رود. این ایده که روسیه تلاش می‌کند کی‌­یف را برای حذف زلنسکی تصرف کند، ایده‌ای غربی است. در عوض روسیه به دنبال آن بود که با محاصره کی‌یف، زلنسکی را در قدرت نگه داشته و در عین حال وادار به مذاکره‌اش کند. روس‌ها در جست‌وجوی یک ‌اوکراین بی‌طرف بودند. زلنسکی تاکنون از اجرای توافق‌های مینسک امتناع کرده، بخش عمده­‌ای از ارتش اوکراین در جنوب این کشور برای عملیات بزرگ علیه دونباس مستقر شد به همین دلیل نیروهای روسی توانستند از اوایل ماه مارس (اسفند)، بیشتر آنها را محاصره کنند.

تقریباً عملیات «غیرنظامی کردن» محقق شده و نیروهای باقی­‌مانده دیگر «ساختار فرماندهی عملیاتی و راهبردی» ندارند. رسانه­‌های غربی از بمباران­‌های پی‌در پی علیه جمعیت غیرنظامی در شهرهای بزرگ به ویژه در خارکیف صحبت می‌­کنند، اما واقعیت این است که جنگ آن‌گونه که آنها در ویدئو و تصاویر منتشر می‌­کنند، نیست.
جمهوری‌­های دونباس، آزاد شده­‌ و نظامیان در شهر ماریوپول می‌­جنگند. بسیاری از مفسران غربی تعجب کرده‌اند که روس­‌ها در هنگام انجام عملیات نظامی همچنان به دنبال راه‌حلی از طریق مذاکره بودند. برای غربی‌­ها، جنگ زمانی آغاز می‌شود که سیاست متوقف شود. با این حال، رویکرد روسیه از جنگ و سیاست در اندیشه «کلاوزویتس» اندیشمند نظامی روس الهام می‌­گیرد و این مساله باعث ایجاد فشار بیشتر بر حریف می‌­شود و او را به سمت مذاکره می‌­کشد.

روسیه به دنبال ایجاد «کریدورهای بشردوستانه» برای تخلیه شهرها از غیرنظامیان است و تنها با شبه‌نظامیان می‌جنگد. برعکس، شبه‌­نظامیان به دنبال نگه داشتن مردم عادی در شهرها هستند تا ارتش روسیه را از جنگیدن منصرف کنند.در شهرهایی مانند خارکیف، ماریوپول و اودسا، دفاع توسط شبه­‌نظامیان انجام می‌­شود. آنها می‌دانند که «فاشیست­‌زدایی» از اساس آنها را هدف قرار می‌دهد. برای یک مهاجم جنگیدن و کشتار مردم عادی اقدامی غیر انسانی محسوب می‌­شود. به همین علت، روسیه به دنبال ایجاد «کریدورهای بشردوستانه» برای تخلیه شهرها از غیرنظامیان است و تنها با شبه نظامیان می‌ جنگد. برعکس، شبه‌نظامیان به دنبال نگه داشتن مردم عادی در شهرها هستند تا ارتش روسیه را از جنگیدن منصرف کنند. شبه نظامیان از جمعیت غیرنظامی به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌­کنند.

فیس‌بوک، گُردان آزوف را مثل داعش می­‌داند
در فیس‌بوک، «گُردان آزوف» را مثل گروه تروریستی داعش و تابع سازمان‌های خطرناک در نظر می­‌گیرند و ارسال هرگونه تصویر، ویدئو و پست‌هایی که به این گُردان مربوط می­‌شود، ممنوع است. گردان آزوف یک گروه دست‌راستی افراط‌گرا و واحد نئونازی گارد ملی اوکراین مستقر در ماریوپل در منطقه ساحلی دریای آزوف است. 
در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) فیس­‌بوک سیاست خود را تغییر و اجازه داد پست­‌هایی به نفع شبه‌نظامیان ارسال شود. در ماه مارس (اسفند)، این پلتفرم در کشورهای اروپای شرقی سابق، فراخوانی برای قتل سربازان و رهبران روسی صادر کرد. اتحادیه اروپا با تسلیح شهروندان، همانطور که در حال حاضر انجام می‌شود، آن‌ها را به «جنگ‌­طلب» تبدیل می‌کند.

سناریوی بیمارستان ماریوپول
خوب است بدانیم که این ارتش اوکراین نیست که از ماریوپول دفاع می‌کند، بلکه گردان آزوف این کار را انجام می‌دهند. هیات روسیه در سازمان ملل متحد در نیویورک در خلاصه‌ای از وضعیت موجود در ۷ مارس ۲۰۲۲ (۱۶ اسفند ۱۴۰۰) اعلام کرد: «مطابق گزارش ساکنان، نیروهای مسلح اوکراینی، کارکنان بیمارستان شماره یک شهر ماریوپل را اخراج کرده و یک پست تیر‎اندازی در درون این مرکز ایجاد کرده‌اند.»

در ۸ مارس (۱۷ اسفند)، رسانه مستقل روسی، اظهارات غیر‎نظامیان ماریوپل را منتشر کرد که می‌گفتند بیمارستان توسط شبه‌نظامیان آزوف تصرف شده و با تهدید، ساکنان غیر‎نظامی را بیرون می‌راندند. بیمارستان ماریوپول به دلیل نصب سلاح‌های ضدتانک و دیده­‌بانی موقعیت بسیار مناسبی دارد. نیروهای روسی در ۹ مارس (۱۸ اسفند) این ساختمان را مورد حمله قرار دادند. به گزارش سی‌ان‌ان، ۱۷ تن زخمی شدند اما تصاویر، هیچ تلفاتی را در ساختمان نشان نمی‌دهد. ضمن آنکه هیچ مدرکی نیز دال بر ارتباط میان قربانیان ذکر‎شده با این حمله وجود ندارد.

مشکل این‌جاست که شبه‌نظامیانی که از شهرها دفاع می‌کنند، از سوی جامعه‌ بین‌المللی تشویق می‌شوند که آنها را به «عدم رعایت قوانین جنگ» تشویق کنند. به نظر می‌رسد اوکراینی‌ها سناریوی زایشگاه شهر کویت در سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۸) را تکرار کرده‌اند. سناریویی که به طور کامل توسط «شرکت هیل‌ اند نولتون» با ارزش ۱۰.۷ میلیون دلار به روی صحنه رفت و هدفش متقاعد کردن شورای امنیت سازمان ملل برای مداخله در عراق برای عملیات طوفان صحرا بود.
سیاستمداران غربی، حملات غیر‎نظامیان در دونباس را به مدت ۸ سال و بدون اعمال هیچ تحریمی علیه دولت اوکراین پذیرفته‌اند. سیاستمداران غربی قوانین بین‌المللی را قربانی هدف خود، یعنی «تضعیف روسیه» می‌کنند.

تحلیل نهایی ژاک باود از اوضاع اسفناک روسیه و اوکراین
به عنوان یک کارشناس اطلاعاتی سابق، نخستین چیزی که به ذهنم می‌رسد اهمال‌کاری سرویس‌های اطلاعاتی غربی در ارائه دقیق وضعیتِ یک‌سال اخیر بوده است. در واقع به نظر می‌رسد در سرتا‎سر جهان سرویس‌های اطلاعاتی تحت فشار سیاستمداران قرار گرفته‌اند.
مشکل این‌جاست که این سیاستمداران هستند که تصمیم می‌گیرند. بهترین سرویس اطلاعاتی جهان هم، در صورتی که تصمیم‌گیرنده گوش شنوا نداشته باشد، بی‌فایده می‌شود و این همان اتفاقی هست که در شرایط بحرانی افتاده است. با این حال، در حالی که بیشتر سرویس‌های اطلاعاتی، تصویری بسیار دقیق و منطقی از وضعیت داشته‌اند، برخی دیگر نیز تصویری مشابه آنچه در رسانه‌های ما منتشر می‌شوند انتشار کرده­‌اند.

مشکل این‌جاست که به لحاظ تجربی، آنها را در سطح تحلیلی بسیار ضعیف یافتم. آنها به لحاظ اصولی، فاقد استقلال فکری و سیاسی لازم برای ارزیابی وضعیتی با کیفیت نظامی هستند. دوم آنکه به نظر می‌رسد در برخی از کشورهای اروپایی، سیاستمداران از روی عمد به این وضعیت پاسخی ایدئولوژیک داده‌اند. به همین دلیل است که بحران از ابتدا غیر‎منطقی به نظر رسید. همه اسنادی که در میان بحران اخیر به مردم ارائه شده، از سوی سیاستمداران و بر اساس منابع تجربی بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    17 15
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • سروش IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    5 2
    گزارشی عالی و بدون نقص، خدا را شکر که در جهان غرب یک انسان حق بین و واقعیت گرا پیدا شده، ای کاش در ایران هم مردم به درک بالا برسند و از خبرسازی رسانهای دروغ غربی الخصوص انگلیسی و آمریکایی فاصله بگیرند.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    3 2
    ایران قدرتمند مانند عقابی تیزچشم نبرد خرس و کفتار را فعلا نظاره می‌کنه
  • ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 2
    اینهائی را که افسر اسبق ناتو گفته است - خواجه حافظ شیرازی هم می داند - نکته مهم ماترک شوروی سابق بنام ارثی است که سرزمینها و منابع اقتصادی و.. آن است دعوی در ارث و میراث به علت فقدان راه کارهای عقلائی و شرعی در ذات آن است که در حوزه اتحاد شوروی به این میراث خوارها رسیده است اصل عدم تغییر مرزها در استراتژی جهانی عدم تغییر مرزها در تضاد و تعارض است - ذات این تجزیه های کشورها پدیده اختلافات قومیتی و منابع اقتصادی را خواهد داشت و دارد - حقوق موضوعه بین الملل این پدیده را پیش بینی نکرده است و مسبوق به سابقه نیست - لزوم گشودن بحث جدیدی بنام پدیده عوامل تعیین و تشخیص مرزهای بعد از تجزیه کشورها ضرور است - اوکراین مشخصا بیش از سهم الارث خود برخوردار از ارثیه شده است و جنگ در ذات این پدیده است.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 1
    احتمالا امریکا همین سناریوی تضعیف سازی وحفظ برتری نظامی واقتصادی را برای چین وتایوان آماده کرده باشدسعی میکند چین را با اقدامات تحریک آمیز وارد جنگ کند
  • FR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 2
    نظرات ایشان را روی یو تیوب دنبال میکنم خیلی جالب و دقیق است ...
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    4 11
    این همه آسمون و ریسمون که غرب مقصره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی اگر الان هر کشوری به هر کشوری بخاطر تهدیدات محتمل حمله کنه سنگ رو سنگ بند می شه ؟؟؟؟؟ اوکراین حق داشت که بترسه از روسیه و درخواست عضویت ناتو کنه چون تاریخ ثابت کرد که به روسا هیچوقت نمی شه اعتماد کرد و باید دونست که هر کاری از روسا بر میاد . هر جنایتی .
    • NL ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      5 5
      با این حساب صدام هم 8 سال عملیات ویژه انجام داده چون داشتن عراقی ها رو به انقلاب علیه صدام تحریک می کردن
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      4 0
      البته اینی که گفتید به شقیقه ربط نداشت . وجه قانونی حمله روسیه به اوکراین وضعیت اهالی دنبالس و لوهانسک نیست . آنها ۸ سال بود که توسط ارتش اوکراین کشتار میشدن و روسیه کاری نمیکرد . امریکا و متحدانش که به چند ده کشور فرامرزی حمله کرده اند بهتر میدونن با چه دلیل قانونی بین المللی ای روسیه به اوکراین کرد
    • ایرانی CA ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      1 0
      هر چیزی که نمی فهمی یا از نظر عاطفی توان پذیرش و تحلیلش رو نداری، اسمش «آسمون ریسمون» نیست. مقاله استدلال دقیق و موشکافانه کرد که آمریکا قدم به قدم تلاش کرده جنگ دیگه ای در اوراسیا بوجود بیاره و با ویرانی این قاره شیرینی نتیجه جنگ دوم جهانی و محاصره اوراسیا رو تکرار کنه. وقتی از قانون بین‌الملل حرف میزنی یاد حمله به عراق و لیبی و افغانستان باش.
    • alireza IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 0
      نفهمی تو ذات بعضی هاست، حالا هرچی که براش دلیل و برهان بیاری... نخیر! نرود میخ آهنین در سنگ!!!
    • DE ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      1 0
      همانگونه که افراد معمولی در ایران در سطح بسیار قابل قبول انگلیسی صحبت میکنند و بسیاری از مردم دنیا منجمله ایران مطالعات بسیار بالاو دکتری و فوق دکتری خود را به زبان انگلیسی مینویسند ، برای موساد و سیا و ....دیگر سازمانهای جاسوسی هیچ مشکلی نیست که اگر نخواهند از وطنفروشان به زبان فارسی استفاده کنند، از جاسوسان فارسی آموخته خود البته نه به لهجه جیسون رضائیان بکه فارسی حتی با لهجه های مختلف استفاده کنند . لذا جاسوسان در در رسانه های ایران حداقل سه دسته شده اند دسته اول با دستکاری در دعاها و آیات و شعائر مذهبی و انقلابی دسته دیگر بر طبل پان تورکی و آریایی و فاشیستی نژاد پرستانه میکوبند و دسته دیگر دعا به جان پوتین و هر سه دسته هم با هم مشغول درگیری و جنگ زرگری و اختلاف افکنی هستند و تنها چیزی که بحث نمیشود دقیقا بحث و نظر در مورد مقالات و مقولات تحلیل های رسانه هاست یعنی برای مثال مسئولین خدوم مشرق نیوز هرچه زحمت بکشند و هرچه تلاش کنند‌با دوتا دعوای ساختگی پان تورچی و بیرقدار و آریایی آریایی به حاشیه رانده میشود . پیشنهاد میشود . یک حیات خلوت اینترنتی برای دعواها درست کنید و کامنت های مقالات را مسدود کنید . بعد ۴ تا بازدید از مقاله شده ۴۰۰ تا بازدید از حیات خلوت و دعوا .
    • عدالت IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 0
      آقای آسمون ریسمون،،،،هرجنگی درهرجای دنیا،که شریک راهبردی آمریکا وغرب نباشند،توسط آمریکا وناتو طرح ریزی و اجرا میشه،حالا برو کمی اندیشه کن علت را جویا بشو
  • محمد ایرانی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 8
    ظاهرا پس اکراین حمله کرده ومسک. را ویران کرده.مرگ بر روسیه
  • DE ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    4 6
    روسیه به دنبال ایجاد «کریدورهای بشردوستانه» برای تخلیه شهرها از غیرنظامیان است و تنها با شبه‌نظامیان می‌جنگد. برعکس، شبه‌­نظامیان به دنبال نگه داشتن مردم عادی در شهرها هستند تا ارتش روسیه را از جنگیدن منصرف کنند.در شهرهایی مانند خارکیف، ماریوپول و اودسا، دفاع توسط شبه­‌نظامیان انجام می‌­شود. آنها می‌دانند که «فاشیست­‌زدایی» از اساس آنها را هدف قرار می‌دهد. برای یک مهاجم جنگیدن و کشتار مردم عادی اقدامی غیر انسانی محسوب می‌­شود. به همین علت، روسیه به دنبال ایجاد «کریدورهای بشردوستانه» برای تخلیه شهرها از غیرنظامیان است و تنها با شبه نظامیان می‌ جنگد. برعکس، شبه‌نظامیان به دنبال نگه داشتن مردم عادی در شهرها هستند تا ارتش روسیه را از جنگیدن منصرف کنند. شبه نظامیان از جمعیت غیرنظامی به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌­کنند. فیس‌بوک، گُردان
    • NL ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 0
      اشتباه به عرضتون رسوندن
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 1
    فقط بخشی از متن نوشته متعلق به «ژاک باود» هست
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 0
    ام الفساد آمریکا . ننگ بر مدافعان این سیاست کثیف امریکا در ایران در روزنامه های زنجیره ای وسایت های و......
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 0
    سر و کله این گاوه شیرده همه جا پیدا میشه مشرق این گاو شیر ده را دیگه نزار خسته شدیم
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    علت الحاق کریمه ب روسیه کودتا بر علیه یکنویچ رئیس جمهور وقت اوکراین که توسط غرب با پرشینکو میلیارد غربگرا جایگزین شد. جریانی که بان پرداخته نشده در مورد ضد یهود بودن ازف ها هست در حالی که امروزه هم عهد هستند.
  • ناشناس IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    اتش باختیار ها،می خواهند پوتین متجاوز را بیگناه وقربانی نشان بدهند.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    ناتو جبه نظامی برای کشورهای شمال اقیانوس آتلانتیک هست. ظاهرا این کشورها هم عهد هستند تا دار برابر هجوم بیگانگان هم پیمان باشند. در ابتدا دشمن را بلوک شرق می‌دیدند و دشمن را اتحاد جماهیر شوروی معرفی می‌کردند. در این مبارزه دیوار برلین برداشته شد و کشورهای بلوک شرق جدا شدند. در فاز بعد در زمان جورج بوش پدر نوبت ب کشور های آسیای میانه رسید که آنهم با جدا کردن 18 ایالت انجام پذیرفت. اما در فاز سوم پوتین اجازه نداد و جنگ نظامی را ترجیح داد. تهدید محتمل نبود قطعی بود.
  • DE ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    0 0
    اینهمه گفتی و نوشتی به روسیه چه مثل اینه که کشورهای عربی بیان بخاطر عرب بودن خوزستان یا ترکیه و آذربایجان بیان در مناطق ترک نشین دخالت کنند به بهانه های واهی بعد نوشته که این روس تبارانی بودند که برای کار به اوکراین آمده بودند یعنی هیچ حقی در خاک اوکراین نداشتند مثلا الان افغانها بیان ادعای منطقه ای از ایران و خود مختاری بکنند
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    این افسر سابق ناتو چقدر پول گرفته تا این مزخرفات را تحویل دهد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس