ناعدالتی در توزیع ارز دولتی/اصلاح یارانه‌ها رفاه مردم را افزایش می دهد

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اطمینان داد که اصلاح یارانه‌ها وضعیت رفاه مردم را نسبت به گذشته مطمئناً بهتر خواهد کرد و عدالت بیشتری در آن وجود خواهد داشت.

به گزارش مشرق، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب اصلاح یارانه کالاهای اساسی با حضور قربانی معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی و دو مهمان تلفنی از وزارت تعاون و مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اختصاص یارانه در بخش کشاورزی اثرات بسیار بدی داشته است، افزود: طی سال‌های اجرای این طرح بهره‌وری و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به شدت کاهش یافت و به تقویت تولید نینجامید.

قربانی گفت: سیاستی که قرار بود هزینه تولید را کاهش دهد عاملی برای تورم محصولات کشاورزی شد و هر سالی یارانه بیشتری تزریق شد نتیجه کمتری گرفته شد.

وی با بیان اینکه 260 هزار میلیارد تومان یارانه سالانه به کالاهای اساسی پرداخت می‌شود، گفت: این یارانه‌ها به هدف اصابت نکردند و هیچ عدالتی هم در اختصاص یارانه‌ها وجود نداشت. 

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اتفاقاً با اختصاص ارز دولتی دهک‌های بالاتر برخورداری بیشتری داشتند و این نقطه ضعف بزرگی برای اجرای این طرح بود.

قربانی در پاسخ به اینکه آیا طرح اختصاص ارز دولتی مشکل داشت یا شکل نظارت بر آن ایراد داشت، عنوان کرد: کلاً منطق اجرای این طرح مشکل داشت و از همان ابتدا مشخص بود که نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی اعلام کرد: در اغلب کشورهایی که سیاست پرداخت یارانه را عملی می‌کنند معمولاً به گروه‌های با درآمد پایین می‌دهند. 

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چرا پرداخت یارانه به بخش تولید داده نشد، گفت: شاید در دولت قبل به دلیل سادگی اجرا به بخش مصرف‌کننده دادند و مسئله دوم اینکه تصور می‌شد در انتهای حلقه نظارت بیشتری بتوان انجام داد، سوم اینکه در قانون مطرح شده که منابع آزاد شده از هدفمندی یارانه‌ها باید برای رفاه مصرف‌کننده صرف شود اما در این میان نباید تولید و تولیدکننده فراموش شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا با اصلاح یارانه‌ها مطمئناً وضعیت مردم بهتر می‌شود و عدالت در آن رعایت می‌شود؟ گفت: قطعاً همینطور است و نسبت به گذشته بهتر خواهد شد و در سیستم فعلی عدالت بیشتری نسبت به قبل وجود خواهد داشت. ضمن اینکه فاصله بین فقرا و ثروتمندان یعنی همان ضریب جینی کاهش می‌یابد.

در ادامه این گفت‌وگوی ویژه خبری، داریوش ابوحمزه معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون هم از آماده‌سازی سامانه رفاه ایرانیان در این وزارتخانه خبر داد و عنوان کرد: سه دهک پایین جامعه به طور کامل شناسایی شدند که حدود بیش از 5 میلیون نفر را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: شاید شناسایی این سه دهک خیلی  دقیق نباشد یعنی نقطه ایده‌آل نباشد اما اطلاعات خوبی دارد که می‌توان برای اعطای یارانه و یا محروم کردن از یارانه اعمال شود ضمن اینکه سازوکار اعتراض و پاسخگویی هم همواره وجود دارد و وزارت تعاون در قبال معترضان پاسخگو است. 

 معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پرداخت یارانه به روش قبل ناعادلانه بود، گفت: براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس دهک‌های بالاتر دو برابر دهک‌های سوم گوشت و لبنیات مصرف می‌کردند و از سال 97 که این طرح اجرا شد کاملاً مشکل داشت.

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مهدی طغیایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه چگونه بر نحوه حمایت‌های دولتی پس از اصلاح یارانه‌ها نظارت خواهید داشت، عنوان کرد: پیگیری می‌کنیم که حتماً بسته‌های حمایتی که دولت در نظر گرفته کاملاً اجرا شود اما همواره مشکلات در سال‌های بعدی ایجاد می‌شود که تورم بیشتر شده و اجازه تصمیمات را نمی‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 1
    حتما رفاه مردم بالاتر میره! طی این چند سال تا حالا دولت کاری برای افزایش رفاه مردم انجام داده؟
  • ناشناس IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 1
    سلام آقای رئیسی هم سید هست هم عزیز ملت من به آنهای که به فاطمه زهرا اردات دارند توصیه کوچکترین توهین به این سید سیلی خدایی دارد اما با عذر خواهی . خدا را شاهد من به ایشان رای داردم ولی ایشان به درد ریاسن جمهوری .............................................................................

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس