کد خبر 1371255
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۵
ماجرای ابتلای غیر عادی کودکان به هپاتیت/واکسن کرونا دخیل نیست

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره موارد غیر عادی ابتلای کودکان به هپاتیت و ارتباط آن با واکسن کرونا، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، علیرضا ناجی، هرگونه احتمال دخیل بودن واکسن کرونا در موارد ابتلاء به هپاتیت را رد کرد و گفت: اکثر کودکانی که اخیراً به هپاتیت مبتلا شده اند، در برابر کرونا واکسینه نشده بودند.

وی با اشاره به آخرین اطلاعات درباره موارد اخیر ابتلای هپاتیت در کودکان، اظهار کرد: طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، حداقل ۱۲ کشور، ۱۶۹ مورد ابتلای غیر عادی به هپاتیت را در کودکان گزارش کرده اند.

بیشتر بخوانید:

شناسایی ۲۰۰ مورد هپاتیت مرموز در بین کودکان اروپا و آمریکا

ناجی با اشاره به اینکه از این تعداد کودک مبتلا به هپاتیت ۱۷ نفر تحت پیوند کبد قرار گرفته و متأسفانه حداقل یک کودک نیز جان خود را از دست داده است، افزود: هر چند تعداد موارد در سراسر دنیا اندک است اما به دلیل عواقب این بیماری باید تمهیدات و بررسی‌های بیشتری انجام شود.

بیشتر بخوانید:

این گیاه متخصص خوب کردن حال کبد و دستگاه گوارش

ناجی خاطرنشان کرد: کشورهایی که موارد ابتلاء را گزارش کرده اند عبارتند از بریتانیا با ۱۴ مورد، اسپانیا ۱۳، اسرائیل ۱۲، ایالات متحده ۹، دانمارک ۶، ایرلند کمتر از ۵، هلند ۴، ایتالیا ۴، فرانسه ۲، نروژ ۲، رومانی ۱ و بلژیک نیز ۱ نفر، همچنین عنوان نشده که مورد مرگ از کدام کشور بوده است.

بیشتر بخوانید:

غذاهایی که برای کبد مثل سم هستند!

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه هپاتیت شدید در کودکان سالم بیماری شایعی محسوب نمی‌شود، ادامه داد: موضوعی که موارد ابتلاء به هپاتیت را غیرمعمول تر می‌کند این است که توسط عوامل متداول این بیماری ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: ویروس‌های هپاتیت A تا E شایع‌ترین علل ابتلاء به این بیماری هستند.

ناجی با بیان اینکه سوءظن بر یک عامل مشکوک متمرکز شده است، توضیح داد: یک آدنوویرورس به ویژه آدنوویروس نوع ۴۱ در ابتلاء به هپاتیت دخیل است به این شکل که آزمایش‌های مولکولی تکمیلی شواهدی از آدنوویروس ۴۱ را در ۱۸ مورد از این کودکان نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه آدنوویرورس ها معمولاً به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند افزود: اگر چه برخی از آنها از جمله نوع ۴۱ می‌توانند باعث ایجاد التهاب معده و روده اسهال شوند ولی آدنوویروس ۴۱ با هپاتیت در کودکان مبتلا به نقص ایمنی ارتباط دارد، اما این بیماری در کودکان بدون بیماری زمینه‌ای دیده نشده است.

ناجی ادامه داد: در حالی که بسیاری از کودکان در زمان ابتلاء به هپاتیت به آدنوویروس ها آلوده شده بودند، ۲۰ نفر از آنها به کووید مبتلا بودند و ۱۹ نفر دیگر همزمان با یک آدنوویروس و ویروس کرونای سارس آلوده شدند.

وی افزود: در حال حاضر فرضیه اصلی این است که به نظر می‌رسد آدنوویروس احتمالاً نقشی را ایفا می‌کند و از آنجایی که بیماری که کودکان نشان داده اند با آنچه قبلاً با آدنوویروس ۴۱ مرتبط بوده است، مطابقت ندارد.

ناجی گفت: دانشمندان در حال مطالعه ویروس هپاتیت هستند تا ببیند تغییراتی که در آن ایجاد شده می‌تواند رفتار جدید را پیش بینی کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس