کد خبر 1370497
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
مولداوی؛ زمین جدید غرب برای روس‌هراسی

با تداوم درگیری‌های اوکراین، اتحادیه اروپا از مولداوی به‌عنوان زمین جدیدی برای انتشار روس‌هراسی استفاده می‌کند.

به گزارش مشرق، با تداوم درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، غربی‌ها برای ایجاد زمین جدیدی برای روس‌هراسی به مولداوی متوسل شده‌اند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «مایا ساندو» رئیس جمهور مولداوی روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا گفت، با وجود «تحریکات» جدایی‌طلبان حامی روسیه، کشورش تهدید «قریب‌الوقوعی» از جانب کشیده شدن به داخل بحران اوکراین شاهد نیست.

ساندو افزود: «اما البته که ما برنامه‌های اضطراری برای چنین سناریوهایی داریم که کمتر خوشبینانه بوده یا بدبینانه نیز هستند».

به گفته رئیس جمهور مولداوی، پلیس این کشور تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا در این سوی رود «دنیستر» (داخل مرزهای مولداوی) از حفظ ثبات اطمینان حاصل شود.

شارل میشل نیز وعده داد، اتحادیه اروپا افزایش حمایت نظامی از مولداوی را در نظر خواهد داشت که کمک به تقویت نیروهای مسلح این کشور را شامل می‌شود.

این مقام اتحادیه اروپا افزود، کمک‌های دیگر بروکسل به مولداوی در زمینه لجستیک و پشتیبانی و دفاع سایبری خواهد بود که توافقات در این زمینه انجام شده است. او به جزئیات این کمک‌ها اشاره‌ای نکرده و به این نکته اکتفا کرد که جلوگیری از تشدید تنش به‌شدت مهم است.

اوایل ماه جاری در پی اظهارات یک فرمانده روس درباره اهداف بعدی «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین، مولداوی سفیر روسیه را احضار کرد.

«روستم مینکایف» فرمانده حوزه مرکزی ارتش روسیه کنترل بر جنوب اوکراین مسیر دیگری را به سمت «ترانس‌نیستریا» (منطقه خودمختار طرفدار روسیه که بین شرق مولداوی و غرب اوکراین قرار دارد) باز خواهد کرد.

وزارت امور خارجه مولداوی در بیانیه‌ای در این باره نوشت:‌ «این اظهارات بی‌اساس بوده و با مواضع فدراسیون روسیه در قبال حمایت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری مولداوی در مرزهای بین‌المللی این کشور تناقض دارد».

مولداوی روز سه‌شنبه هفته گذشته یک نشست امنیتی فوری برگزار کرد. این در حالی است که کرملین  نیز نگرانی‌های جدی خود را پس از وقوع دو انفجار که به دکل‌های رادیویی متعلق به دوران شوروی سابق  در منطقه جدایی‌ طلب  ترانس‌دنستریا آسیب رساند، ابراز کرد. برخی مقامات گفتند یک واحد نظامی نیز طی این حمله  هدف قرار گرفته است.

وزارت خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد که  می‌خواهد از سناریویی که در آن مسکو مجبور به مداخله در منطقه جدایی طلب «ترانس‌دنستریا» در مولداوی شود، اجتناب کند.

از سوی دیگر «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه طی نشست خبری، درباره تحولات اخیر در مولداوی و انفجار و تیراندازی در منطقه جدایی‌طلب «ترانسنیستریا» گفت: «حملات در منطقه ترانسنیستریا در مولداوی، اقدامات تروریستی با هدف کشاندن منطقه به درگیری در اوکراین است، که باید تحقیقات عینی درخصوص آن انجام شود».

مولداوی، مانند اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود تا این که حکومت «میخائیل گورباچف» رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ فرو پاشید.

منطقه ترانس نیستریا که در همسایگی جنوب اوکراین است سال‌هاست که می‌خواهد به فدراسیون روسیه بپیوندد. این کشور که بخشی از قلمرو مولداوی به شمار می‌رود در سال ۱۹۹۰ میلادی اعلام استقلال کرد و پس از وقوع یک جنگ خونین داخلی سرانجام در سال ۱۹۹۲ میلادی جمهوری جدید خودخوانده‌ای را تشکیل داد، هر چند که این اقدام تاکنون از سوی هیچیک از اعضای سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جهودشناس IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    غیر از این هرکاری که به شیوه کمونیستی انجام بشه، موجب به تجزیه خواهد شد که دیر و زود دارد ولی حتماً رخ خواهد داد. هر نوع کمونیسم ازجمله کمونیسم نژادی، دینی، فرهنگی، زبانی و غیره موجب تجزیه کشور میشه. هیچ کمونیستی نمیتونه تا ابد بر مسند بماند. کمونیست نباشیم و بجاش راست و ناسیونالیست باشیم تا میهنمون آسیب نبینه. دهنم کف کرد اینقدر گفتم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس