پرداخت ۴۵۰ هزار تومان یارانه ارزی برای هر ایرانی در بهار ۱۴۰۱

کارشناس اقتصادی گفت: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف نخواهد کرد و با تداوم این سیاست به مردم کشورهای منطقه یارانه می‌دهیم به طوری در سه ماه امسال به ازای هر ایرانی ۴۵۰هزار تومان یارانه پرداخت شده است.

به گزارش مشرق، «عطا بهرامی» در مورد سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار داشت: سرانجام جنگیدند با تورم (قیمت کالاها) از مسیر ارز پاشی به خسارت ختم خواهد شد؛ یعنی می‌خواهید با تزریق و ارز پاشی یک‌صد میلیارد دلار جلوی تورم را بگیرید، ولی تورم رکورد هفتاد ساله را می‌زند؛ می‌خواهید با سرکوب قیمتی چند کالا جلوی تورم را بگیرید، اما مجبور خواهید شد به کل منطقه و همسایه یارانه (روغن، آرد و ماکارونی) بدهید.

ارز ۴۲۰۰ تومانی یعنی دادن یارانه به مردم کشورهای همسایه

وی با بیان اینکه مصرف کالاهایی که ارز ترجیحی گرفتند، چند برابر شده است، افزود: مصرف کشور حدود یک و نیم میلیون تن روغن بود اما از زمانی که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرایی شد به بیش از دو و نیم میلیون تن رسیده که این قاچاق معکوس است. با این سیاست به مردم کشورهای منطقه مثل پاکستان یارانه می‌دهیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: هرگونه کمک کردن به مردم باید از یک مسیر مشخصی انجام شود؛ مسیر این است که قیمت‌ها را به هم نزنیم و بازار را خراب نکنیم، در مقابل یارانه مستقیم به افرادی مورد هدف اختصاص پیدا کند.

۴۵۰ هزار تومانی یارانه بهار هر ایرانی کجا رفت؟

بهرامی ادامه داد: دولت در سه ماه نخست امسال چهار میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص داد؛ اگر می‌خواست این مبلغ را بین ۶۰ میلیون نفر به‌صورت مستقیم توزیع کند به هر نفر ۴۵۰ هزار تومان می‌رسید، یعنی یک خانواده چهارنفری حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرد که با آن می‌توانستند چند کیلو گوشت، ۲۰ کیلو گوشت مرغ و... خریداری کنند، درحالی‌که همین الان اکثر مردم توانایی چنین کاری را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه تداوم سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی حتی یک روز هم اشتباه است، گفت: همان‌طور که معاون اول رئیس‌جمهور گفت این ارز به کانون به فساد تبدیل شده است و از این سیاست خیری به مردم نمی‌رسد که بخواهیم آن را ادامه دهیم و باید این سیاست اصلاح شود.

باید مانند تمام دنیا به مردم یارانه مستقیم داده شود

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: باید مانند تمام دنیا به مردم یارانه مستقیم داده شود. متأسفانه موضوع یارانه‌ها در کشور، ادبیاتی پیدا کرد به‌طوری که طیف‌ها و افرادی که دنبال تسویه حساب سیاسی هستند، به آن می‌تازند؛ درحالی‌که کل دنیا در زمان بحران کرونا، یارانه مستقیم به‌حساب مردم واریز می‌کردند و بانک‌های مرکزی هم هزاران میلیارد دلار در اختصاص‌های بزرگ چاپ کردند و بین مردم توزیع کردند.

بهرامی اضافه کرد: در اقتصادهای دنیا، کشورها هیچ‌وقت به قیمت‌ها دست نمی‌زنند که مثلاً کالایی با قیمتی به دست مردم برسد. هرجایی بازار را دستکاری کنید، دومینویی آغاز خواهد شد که نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

این کارشناس اقتصادی افزود: وقتی بخواهید بازار را با دستکاری قیمت‌ها کنترل کنید، قاچاق، رانت و رشوه زیاد خواهد شد، به‌طوری که امروز  می‌بینید نهادهای امنیتی کشور که کارشان پاسداشت مرزهاست، مسئول رصد مرغ، گوشت و ماکارونی در بازارهای منطقه شدند.

۱۰۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی معادل بودجه چند سال است؟

وی ادامه داد: متأسفانه سال ۱۳۵۸ نظام ارز چند نرخی ایجاد شد و ذینفعان این سیاست تا سال ۸۱ نگذاشتند، حذف شود که در این سال ارز تک‌نرخی شد. در سال ۹۰ دوباره برای یک سال سیاست چند نرخی احیا شد، اما دولت سریع اصلاح کرد اما از سال ۹۷ تا امروز دوباره شاهد آن هستیم و به‌قدری رانت توزیع‌شده که از آن دل نمی‌کَنند.

بهرامی تاکید کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار ارز داده‌شده ۴۲۰۰ تومانی (۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان) معادل بودجه چند سال کشور است؟ این رانت را توزیع کردیم که چه اتفاقی رخ داد؟ پولی که داده‌شده تا قیمت مرغ به‌جای ۴۵ هزار تومان، ۳۵ هزار تومان بشود اما با تورم کمرشکن ۴۵ درصدی که تحمیل کرد و رهایی قیمت ارز، چند برابر آن را از جیب مردم برداشته شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: امروز ورودی ارزی کشور بیش از ۱۰ برابر شده، ولی بازار ارز همچنان نابسامان است و افرادی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند، بازار ارز را دستکاری می‌کنند.

دولت ارز ترجیحی را حذف نخواهد کرد، بلکه می‌خواهد محل تزریق را تغییر دهد

وی اظهار داشت: تا زمانی که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود داشته باشد، نه بازار ارز و نه بازارهای دیگر آرام نخواهد شد و با این سیاست تورم زیر ۳۵ درصد نخواهد آمد. اگر این ارز حذف شود، تورم کاهش می‌باید و بعد باید به سراغ اصلاح نظام بانکی برویم. درمجموع نباید نگران عواقب حذف ارز ترجیحی باشیم زیرا عواقب ماندگاری آن خیلی بیشتر از نبودن آن است.

بهرامی در مورد برنامه دولت برای ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: دولت می‌خواهد این سیاست را اصلاح کند. دولت ارز را حذف نکرده و نخواهد کرد، بلکه می‌خواهد محل تزریق را تغییر دهد. می‌گوید به‌جای اینکه از هلیکوپتر به پایین پرت کنم و به هر کسی که رسید، بردارد که اسمش فقراست، می‌گوید به خود محلی اصابت نهایی می‌دهم که برود از بازار خرید کند. با این کار بازار را به هم نمی‌زنم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: امروز اخباری از قاچاق کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند را می‌بینیم. دولت این موضوع حذف نکرده است و می‌خواهد به‌جای اینکه کورکورانه توزیع کند به  مورد هدف بدهد. بانک اطلاعاتی قابل قبولی داریم هرچند که ایراداتی دارد، اما خروجی همین برنامه دولت خیلی بیشتر از توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی است و سفره مردم رنگین‌تر خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • NL ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    25 47
    طامات و توجیهات دروغ
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      8 9
      رفقای شما چنان سنگی را ته چاه انداختند که هزارتا آدم عاقل نمیتونه اون رو درست کنه
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      9 7
      کافر همه را به کیش خود پندارد
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      2 2
      این رو هر احمقی میدونه دوست من که پایین بودن قیمت در ایران ، منجر به قاچاق کالا و فساد گشترده و تورم میشه و شده . مگر اون دسته نونوایی هایی که 10 درصد از ارد رو نون میپختن و بقیش رو ازاد میفروختن یا اون قاچاقچیانی که تن تن روغن از کشور خارج میکردن و ... مقابل این موضوع جبهه بگیرن و اونو دروغ بدونن و من نمیدونم تو عضو کدومشونی ؟؟ بعضیا میگن جلوی قاچاق رو بگیرید این یه حرف مضحکه که از دهن یه ادم 10 15 ساله بیرون میاد ، مگه میشه جاو قاچاق رو گرفت مگه هیچ ارگان و نهادی تو دنیا میتونه وقتی قیمت پایینه جلو قاچاق رو بگیره . یارو با وانت شخصی میاد داخل کشور اندازه همون ارد میبره به عنوان صادرات و مطابق قوانین بین المللی . مگر یکی دوتاست که جلوشون رو بشه گرفت . تمام کشورهای دنیا با ازاد کردن قیمت جلوی قاچاق رو میگیرن .اگه یکی کمی سواد واقعی داشته باشه به خنده داری این حرف پی میبره . ازاد کردن قیمت ها و اینکه مابه ازای قیمت رو دولت تحت عنوان سوبسید پرداخت کنه یه اقدام بسیار شجاعانه است ، رییسی میتونست با پول نفت مثل احمدی نژاد در سال های 88 تا 90ارز پاشی کنه قیمت ها ارزون بشن و جیب ها پرپول و یه عده ساده لوح راضی و بعد از چندسال کشور وارد یه تورم بالا و رکود بشه اما فحش هارو به جون خرید و بجای مسکنی برای مرض اقتصاد اونو جراحی کرد.
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      5 7
      رییسی میتونست با پول نفت مثل احمدی نژاد در سال های 88 تا 90ارز پاشی کنه قیمت ها ارزون بشن و جیب ها پرپول و یه عده ساده لوح راضی و بعد از چندسال کشور وارد یه تورم بالا و رکود بشه اما فحش هارو به جون خرید و بجای مسکنی برای مرض اقتصاد اونو جراحی کرد.
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      3 2
      استفاده از کلمات نا مفهوم و دوپهلو و فاقد ارزش آماری مثل . جراحی اقتصادی و ارزش پاشی و... دردی را درمان نمیکند. اگر واقعا این دولت و دولت قبلی به دنبال درمان اقتصاد بودند باید نظام مالیاتی رو اصلاح میکردن و مبدا پول ها و گردش های مالی بالا مشخص بشه. تا جلوی پول شویی گرفته بشه. نه اینکه بیان یارانه حداقلی کالاهای اساسی رو حذف کنند.
    • به ۲۲:۲۱ - RU ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 0
      نظام مالیاتی ایران قابل اصلاح نیست. چون دانه درشتها قدرت ایجاد شورش را دارند. مثل ماجرای مالیات منطقی نالیات بر ارزش افزوده که در آن صنف طلافروش اصفهان مدیریت کل بازاریان ایران را به دست گرفت با راه اندازی اعتصاب مانع از اجرای این طرح شد. دانه درشتها حمایت خارجی را هم دارند.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      این چه حرفیه که تا اعتراض به این دولت میشه یه عده نادون میپرن وسط، میگن رفقای شما چنان سنگی رو .... یه عده سنگو انداختن ته چاه . حرفتون درست ، ولی قرار نیست یه عده دیگه بیان چاهو بیشتر بکنن وسنگه بره ته ته چاه که ! ملت دارن له میشن کجایی شما که بهت فشار نمیاداز مابهترون !
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    33 25
    ابله از یک طرف داری میگی ۴۲۰۰ حذف بشه . بعد با ۴۵۰ تومن یارانه نقدی برید جنس بخرید. ولی دیگه یادت رفته جنس با دلار ۴۲۰۰ حذف شده. مثلاً اگه مرغ با دلار ۴۲۰۰ کیلو سی تومنه با دلار ۲۸ هزاری میشه کیلویی ۲۰۰ هزار تومن . این یارانه ۴۵۰ هزاری دو نیم کیلو مرغ میشه . ابله نه بیست کیلو
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      1 0
      مرغ همون کشورهای خارجی هم یک دلاره اینا لقمه رو دارن دور سرشون میچرخونن خوب پولش رو بدید مردم ارز جهانگیری رو حذف کنید . هم بازار رقابتی میشه و جنسهای باکیفیت تر با قیمت مناسب دست مردم میرسه البته اگه گمرک کارشکنی نکنه
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      7 4
      تا امثال شما جهالت را پمپاژمی کنید مملکت وضعیتش درست نخواهد شد
    • جهودشناس IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      7 5
      عالیه. آقا جان اینکار خیلی به سود مردم هستش. یارانه مواد خام (یعنی ارز 420 برای شرکتهای مفت خور و دزد) حذف میشه و بجاش همون پول به عنوان یارانه 450 تومنی به هرکس داده میشه که مشکلات خیلیها رو حل میکنه. تو چرا ناراحتی و سوختی؟!! یارانه از زمان احمدی نژاد تا الان تکون نخورده و این خیلی بده
    • محسن IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      6 7
      خیلی وقته یارانه 4200 که به واردات خوراک مرغ تعلق میگرفت بدست مصرف کننده نمیرسه و در زنجیره توزیع گم میشه. با حذف این ارز و دلار, فعلی مرغ نهایتا تا 70 تومن جای رشد داره. بحث روغن و آرد و دارو کمی فرق میکرد. چون به نوعی یا کارخانه ها دولتی بودند و یا توزیع و نظارت دولت روی چرخه اونها عملی تر بود. کار سخت دولت و ملت مربوط به یارانه انرژی هست که ظاهرا تصمیم گیری به سال بعد موکول شده.
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      6 2
      به به پروژه بگیران ماله کشی سر و کله شون پیدا شد. مرد حسابی یه جوری میگی مرغ تا هفتاد هزار تومن جای رشد داره که انگار اصلا ایران زندگی نمیکنی و برات مهم نیست
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      3 3
      قیمت مرغ نهایت به 60 تومن برسه نه اونقد. بهترین کار همین دادن یارانه و ازاد کردن قیمته که خوشبختانه از صبح تا الان صدای هر چی قاچاقچی و منافق و رانت خور بوده تو سایت ها در اومده خداروشکر
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      1 0
      آخه آدم نا فهم که میگی (مرغ فقط تا شصت تومن گرون میشه یه به عبارتی فقط قیمتش دو برابر میشه)مرغ فقط یه مثاله بقیه چیز ها هم دو برابر و چند برابر میشه . موج تورمی راه میفته . تبدیل میشه به سیل . اگه هزینه ها دو برابر بشه این یارانه ۴۵۰ تومنی چه دردی دوا میکنه؟ وقتی خط فقر بشه ۱۸ میلیون. رانتخور تویی که از چند برابر شدن قیمت دفاع میکنی.
    • هادی IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      ابله تویی که نمیفهمی الان تولید کننده ها ارز ۴۲۰۰ میگیرن ولی قیمت کالاهارو با ارز ازاد حساب میکنن پس ارز ترجیحی حذف هم بشه قیمت زیاد بالا نمیره تویی که سواد سیاسی نداری نظر نده
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    23 10
    از یک طرف داری میگی ۴۲۰۰ حذف بشه . بعد با ۴۵۰ تومن یارانه نقدی برید جنس بخرید. ولی دیگه یادت رفته جنس با دلار ۴۲۰۰ حذف شده. مثلاً اگه مرغ با دلار ۴۲۰۰ کیلو سی تومنه با دلار ۲۸ هزاری میشه کیلویی ۲۰۰ هزار تومن . این یارانه ۴۵۰ هزاری دو نیم کیلو مرغ میشه . نه بیست کیلو
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      بعضیا میگن جلوی قاچاق رو بگیرید این یه حرف مضحکه که از دهن یه ادم 10 15 ساله بیرون میاد ، مگه میشه جاو قاچاق رو گرفت مگه هیچ ارگان و نهادی تو دنیا میتونه وقتی قیمت پایینه جلو قاچاق رو بگیره . یارو با وانت شخصی میاد داخل کشور اندازه همون ارد میبره به عنوان صادرات و مطابق قوانین بین المللی . مگر یکی دوتاست که جلوشون رو بشه گرفت . تمام کشورهای دنیا با ازاد کردن قیمت جلوی قاچاق رو میگیرن .اگه یکی کمی سواد واقعی داشته باشه به خنده داری این حرف پی میبره .
  • سیاوش IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    18 9
    من راجع به نان بربری سر کوچه مون صحبت می کنم. الآن مدتیه ۱۵۰۰ تومن بیشتر پول میدیم (۵۰۰۰ تومن، به اندازه یه قاشق چایی هم روش کنجد داره) اما مسئولین میگن گران نشده! پس یعنی چی شده؟ یعنی ما مشتریهای این نانوایی همگی توهم میزنیم که نان از ۳۵۰۰ تومن به ۵۰۰۰ تومن ارتقاء پیدا کرده؟! (خیلی بعیده توهم زده باشم- یعنی توهم زده باشیم- گاهی اوقات که میرم نانوایی یواشکی طوری که کسی متوجه نشه از نفر کناردستی سوال می کنم: ببخشید شرمنده‌ام، شما هم احساس می کنید دارید ۱۵۰۰ تومن بیشتر پول میدید؟! اونم اینور اونور رو نگاه میکنه و میگه: پس یعنی شما هم متوجه شدید؟! بعد دوتایی می خندیم میگیم ظاهرا هردوتایی‌مون توهم زدیم چون مسئولین گرانی نان رو قاطعانه تکذیب کردن!)
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      4 1
      نون خاشخاشی از ابداعات جماعت نونواست بابت گرون فروشی. وایسید بگید ساده میخوام مجبوره همون قیمت قبلی بده. اگه هم گرون داد زنگ بزنید تعزیرات یا صنف نانوا حالش رو میگیرن. من امتحان کردم جواب میده.
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      رییسی میتونست با پول نفت مثل احمدی نژاد در سال های 88 تا 90ارز پاشی کنه قیمت ها ارزون بشن و جیب ها پرپول و یه عده ساده لوح راضی و بعد از چندسال کشور وارد یه تورم بالا و رکود بشه اما فحش هارو به جون خرید و بجای مسکنی برای مرض اقتصاد اونو جراحی کرد.
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    12 35
    دوستان از منقل فاصله بدید
    • انسان IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      7 1
      فک کنم خودمون بیشتر پای منقلیم و ی عده دارن ب ریش ما میخندن...لایق همه اینا هستیم
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      5 1
      نه فکر کردید 450 پول میدن به شما
  • محمدصالح چگینی قزوین خ سعدی ک شهیدنوروزی ب دوم 33 IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 1
    توضیحات کارشناس اقتصلدی رانباید تیتررسمی بزنی تا احساسات مردم راجهت دهید
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      آفرين جناب چگينى
  • US ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    مشرق جان گرونی بیداد می‌کند سفره خالی ست کاش حقوق مسئولین هم مثل حقوق بقیه اقشار مردم بود والله شکم گشنه دین و ایمان نداره و سیر هم خبر از گرسنه نداره
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    پس این افزایش یارانه ها چی شد چرا مردم اینقدر اذیت میکنید خدایا ما رو نجات بده
  • راستگو IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    سلام طرح بسیارخوبی هست اگریارانه هرایرانی 450تومان بدهنددیگرقابل قبوا هست ونردم راضی هستن ولواجناس گرون بشودمردم بیشتردقت میکنند هرچه ارزانترباشدخریدمیکنند ولی مطمعنم که چپاولگران دردولت این طرح را دست اخر ردمیکنندبه بهانه های مختلف اگرچنین اتفاقی بیفتد وبه هرنفر450 تومان بدهند دولت وحکومت پایدارمیگردد وهمه دلها به طرف رئیس جمهور ورهبرانقلاب پیش خواهدرفت قشرپائین جامعه بسیارخوشحال خواهدشد این یکی ازارزوهای زیرخط فقیری هاست امیدوارم به زودی اجرابشود انشالله
  • کارشناس IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    بجای اینهمه نمایش بازی کردن ها دستمزدها را در حد دستمزد منطقه بدهید ، واجناس را هم به قیمت بفروشید، مطمئنآ قاچاق هم صرف نخواهد کرد .
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    دولت اگر میخواهد به اقشار ضغیف کمک اقتصادی بکند جلوی کاهش ارزش پول ملی را باید بگیرد، و دست خود و سرمایه داران را از سفره مردم بکشد!
  • ناشناس NL ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 0
    میخواید گرون کنید این سفسطه ها چیه ؟؟
  • صابر انصاری IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 0
    دوستا واقعا جنسش عالیه به من هم بدهید شاید ساعتی غمهام یادم رفت
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      غم با جنس خوب و عالی هم حل نمیشه و اگر میخواهی غمت را پاک کنی به محضر خداوند متعال و ائمه معصومین پناه ببر، راه کار دیگه ای نداره
  • صابر انصاری IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    داشم دست به دلار جهانگیری نزنید ناراحت می شه قهر می کنه دیگه باید
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    اقتصاد بازار آزاد بادخالت یارانه ای و قیمت دستوری مزخرفترین کاری هست که در ایران اجرا شده و موجب فساد و ویژه خواری و هدر رفتن ثروت ملی به جیب عده ای زالو صفت دلال شده!
  • امیر IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 0
    پدر مردم رو در اوردید. یارانه نخواستیم و نمیخوایم . به بهانه 45 هزار تومان چندین هزار درصد تورم ایجاد کردید. این گرانی اخر عاقبت خوبی به دنبال نداره!!!
  • امیر IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    پدر مردم رو در اوردید. یارانه نخواستیم و نمیخوایم . به بهانه 45 هزار تومان چندین هزار درصد تورم ایجاد کردید. این گرانی اخر عاقبت خوبی به دنبال نداره!!!
  • FR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    فقیرزدایی با قدرت در حال انجام است
  • فرهنگی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    فقط برای ظهور اقا دعا کنیم
  • علی اصغر IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    با سلام چی 450 هزار تومان برای هر هر هر ایرانی این هم یک ترفند دیگه برای کشاندن مردم به مقصدی که مقصدی در کار نیست
  • حسین IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 0
    یارانه رو هم در نهایت نمی دید، الان اون یارانه قبلی باید شده باشه یک میلیون به ازای هر نفر، اما هم سوبسید رو حذف میکنید و هم در طول زمان یارانه رو
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    چند تا آدم کاربلد بیاد هر روز یکی نیاد واسه ما مغلطه کنه
  • US ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 1
    اینا ماشین توجیهشون راه افتاده.
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 1
    از خارج مدیر وارد کنید .
  • احیای جهادسازندگی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 1
    بسمه تعالی ....... ....... ...... یعنی که چه تمام بنزین آب و برق و نان و خلاصه تمام زندگی ملت را گران کنند چون نسبت به همسایه یعنی ترکیه و پاکستان و عراق و.. ارزانه؟؟؟!!!!! این چه مسخره بازی و توجیهی هست؟؟؟!!!! تو ایران وضعیت طوری که هر رئیس جمهور که میاید ملت میگن خدا پدر رئیس جمهور قبلی را بیامرزد...والسلام
  • م US ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 1
    آقا یارانه نمیخوایم ما تابه حال از یارانه خیر ندیدیم، تورو خدا یارانه ندین فقط بزارین وضع درب داغونمون همینجوری که هست بمونه وبدتر نشه.
  • سلطان درد IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 2
    اقای بهرامی شما نظر کارشناسی ندی خیلی سنگینتری.کاسه صبرمان پر شده.این اراجیف را تحویلمان نده.
  • IN ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 4
    حذف ارز 4200 ای شجاعانه ترین تصمیمی که این دولت ممکنه بگیره
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 2
    یارانه تون ارزانی خودتون ما یارانه نمیخاییم ما میخام دو رور ارامش داشته باشیم خسته شدیم از گرانی ها بخدا خستتته
  • محمد IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    حذف ارز4200 یاورشکست کردن تولیدیا گران شدن گوشت ولبنیات که همش به ضرر مدمه
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 0
    مدتی هست یه عده ای قراردادی هم مقاله برای توجیح افتضاحات میگیرند هم دربستی یه چیز میگیرند زیر مقالات خودشون نظر می‌دهند این دولت مستقیم داره دست میکنه توی شکم اون روستایی و اونی که گوشه این شهرها دنبال یه لقمه نون هست ظاهرا قراره برای ارزانترین نون کمتر از پنج هزار تومن دیگه مردم پرداخت نکنند ولی قراردادی ها دارند به به و چه چه میکنند
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    چرا نیروهای نظامی و انتظامی و اطلاعاتی نمی توانند جلو قاچاق را بگیرند ؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 1
    از یک طرف می گویید مرگ بر آمریکا و از طرف دیگه مبنای زندگی ما را دولار آمریکا قرار دادید .چرا؟؟؟
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    عزیزم این کارتورم زاست نکنبد این کاررا شما لطف کنید قیمت ها را پایین بیاورید متشکرم
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 2
    یارانه بدین خودمون نانواها ارد ازادمی فروشند
  • خلیل IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 2
    به نظر من حذف ارز4200 و پرداخت یارانه نقدی به همه مردم منطقی است.چرا که ارزانی نان و گوشت و... باعت مهاجرت افاغنه به ایران و استفاده مفت و مجانی از بودجه کشور ما شده و روز به روز هم سیل مهاجران بیشتر میشه تا جایی که تمام کشور رو بگیرن.
  • محمدولایی بازنشسته IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 0
    آغای رییسی عزیز بخدا شما واین تیمی که نصب کرده ای :::کشور را با کله از قله سرازیر کرده اید
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    بزک نمیر بهار میاد
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    جناب اقای رئیسی امیدی بودی ولی انگار داری از روحانی بدتر می شوی. دست بردار بزار مردم زندگیشون بکنند. فقر وحشتناکه دست بردار. این بازی فقط به سود عده ای خاص است. پس دست بردارید مردم هیچی نمیخوان فقط بزارید همینطور باشه
  • چگنی IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    بدبختی این دولت ها این هستش که در دام خصوصی سازی افتادند و چیزی خوندن اما به آن نرسیدن،اگر دولت دولت اسلامی هستش اولویت باید محرومان باشند،و بهترین راهش رسیدن اقلام مصرفی خانواده ها از قبیل برنج ،روغن،قند،شکر،گوشت و...بر اساس میانگین مصرف قشر متوسط و ضعیف جامعه به خانوارها هستش. کاش دولت ما انقلابی بود،هر چند موضوع واکسن اجباری کرونا نشان داد این دولت هم راه گوش به حرفی سازمان های غربی را میرود.
  • چگنی IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    بدبختی این دولت ها این هستش که در دام خصوصی سازی افتادند و چیزی خوندن اما به آن نرسیدن،اگر دولت دولت اسلامی هستش اولویت باید محرومان باشند،و بهترین راهش رسیدن اقلام مصرفی خانواده ها از قبیل برنج ،روغن،قند،شکر،گوشت و...بر اساس میانگین مصرف قشر متوسط و ضعیف جامعه به خانوارها هستش. کاش دولت ما انقلابی بود،هر چند موضوع واکسن اجباری کرونا نشان داد این دولت هم راه گوش به حرفی سازمان های غربی را میرود.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    دولت و کارشناسان پر مدعا ولی بی تجربه که هیچ هنری در اداره امور کشور و اقتصاد ندارند با نسخه های بی اساس و نظرات غیر واقعی کشور و و یک ملت را به مثابه موش آزمایشگاهی و گرفتار توجیه های غلط خود کرده اند به جرات میتوان گفت همین الآن اگر اداره کشور را دست یک دولت با برنامه ولو ضعیف بدهیم امید باز خواهد شد و با تنور ندانم کاری و یکی به نعل و یکی به میخ زدن جز برای شناگران سوداگر که عمدتا هم از دولت مردان هستند آبی گرم نمیشود و باید فکر چاره و نان کرد که خربزه آب است.
  • رضا IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    ازآنجا که دولت می خواهدمحل تزریق ارزراعوض کند.بهتراست یک دوره تزریقات وپانسمان بعدازآن رافراگیرد. درضمن حتما باعلامت به اضافه به چهار قسمت مساوی تقسیم شود.که این وسط کسی ناراضی نشود
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    یارانه مستقیم روی کالاها عامل بدبختی و عقب موندگی
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    اول یارانه را بدهید بعد پشت سرش گرونی واغتششاش درست کنید
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    وقعا این چرت نیست ارز 4200تومانی را مدیریت کنید نه حذف یه بچه میتونه بگه هرکس ارز رو میگیره باید با حساب وکتاب تحویل بده به وارد کننده نه اقوام وفامیل
  • FR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    از یک نظام فاسد امپراطوری باز جز دروغ نیرنگ حقه بازی ظلم و فساد چیز دیگر از توش در نمیاد دوره روحانی گفتند اگر یارانه بخواهیم افزایش بدیم بنزین آب برق انرژی باید افزایش بدیم افزایش دادند ۳ برابری اما یارانه ها همون قبل ماند الان هم همینطور است ارز ۴۲۰۰ کالای اساسی حذف کردن میگن یارانه ها رو میخاییم افزایش بدیم بعد میگن میدیم به فقرا و نیازمندان کمیته امداد بهزیستی باقی ملت کشک بعد به همون کمیته امداد و بهزیستی هم درست حسابی نمیدن و ندادند فرمالیته کردند یک عده ظالم هستند تا ظالمین و مفسدین از این مملکت ساقط نکنیم وضع مملکت درست نخواهد شد
  • سیدمرتضی IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    بهترین کار ممکن بالا بردن ارزش پول ملی، تولید گندم و مواد روغنی مثل روغن افتاب گردان کلزا و... درداخل کشوره، واقعا سخته واقعا با این ارزش پول ملی و افزایش قیمتهای جهانی، اما وقتی که دلار ارزشش در برابر پول ملی ما بیات پایین خیلی خوبی ها برای ما خواهد بود، شاید با کاهش ارزش پول ملی میگن صادرات افزایش پیدا میکنه اما واقعا ضررهایی که به کشور میزنه قابل مقایسه نیست روسیه ثابت کرد که میشه قیمت پول ملی رو حفظ کرد البته روسیه حسن روحانی نداشت خدا برای هیچ ملتی این تقدیرو نکنه امین
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    (بزک نمیر بهار میاد،کمبوزه وخبارمباد!حتماوعده سرخرمن مثل بقیه وعده هایتان)یارانه دهک اول(بایدنفری ۵میلیون تومان باشه)ویارانه دهک وسط یعنی دهک پنجم (نفری ۱میلیون تومان) ویارانه دهک دهم( صفرباشد)-بقبه دهکها هم به نسبت(دهک اول،وسط وآخر)باشد
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    (بزک نمیر بهار میاد،کمبوزه وخبارمباد!حتماوعده سرخرمن مثل بقیه وعده هایتان)یارانه دهک اول(بایدنفری ۵میلیون تومان باشه)ویارانه دهک وسط یعنی دهک پنجم (نفری ۱میلیون تومان) ویارانه دهک دهم( صفرباشد)-بقبه دهکها هم به نسبت(دهک اول،وسط وآخر)باشد-اول یارانه را بدهبد بعد همه چیز را ازاد وگران کنبد
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    اولا تا وقتی اقتصاد به نفت و واردات متکی باشه، یعنی وابسته به دلاره، وتا وقتی که به دلار وابسته است،یعنی هزینه هاهم به دلاره و لذا درآمدمان نباید به ریال محاسبه بشه،پس این وضع بد و بدتر هم میشود، یکبار و برای همیشه،بایدبین هزینه ها و درآمد ملت توازن برقرار بشه،هم یارانه مستقیم به سطح مطلوب و هم حقوق و دستمزدها متناسب با تورم سالانه و یا حتی ماهانه افزایش یابد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس