کد خبر 1370418
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
سبک جدید مداخله ترکیه در سوریه

وزیر کشور ترکیه در اقدامی غیرقانونی وارد سوریه شده و در حومه ادلب، پنجاه هزار واحد خانه را در اختیار آوارگانی گذاشت که حاضر شده‌اند از ترکیه به ادلب بازگردند.

به گزارش مشرق، اقدام جنجالی اردوغان در ادلب سوریه، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا کرد.

حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب حاکم ترکیه، با ماشین تبلیغاتی عظیم خود، در صدد آن است که بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان را همچون یک حماسه و اقدام انسانی مهم جلوه دهد. در همین راستا، پنجاه هزار واحد مسکونی در ادلب توسط ترکیه ساخته شده و به آوارگان تحویل داده شد.

کشور ترکیه، آخرین تحولات سوریه،

سلیمان سویلو وزیر کشور کابینه اردوغان، که به عنوان یک شخصیت جنجالی و پرحاشیه شناخته می شود،  به طور غیرقانونی و بدون مجوز دمشق به ادلب سفر کرد و کلید خانه ها را در مراسمی تحویل داد که سخنران اصلی آن اردوغان بود. اردوغان با ویدیو کنفرانس برای حاضرین به صورت زنده صحبت کرد و مدعی شد که بازگرداندن داوطلبانه یک میلیون پناهجوی سوری، در دستور کار دولت است.

سیاست ساخت خانه های بریکت

پنجاه هزار واحد مسکونی کوچک که به شکل ویلایی و همسان در ادلب توسط دولت ترکیه ساخته شده، در واقع خانه های ارزان سازی هستند که احداث آنها، زمان و هزینه چندانی لازم ندارد.

این خانه ها را بریکت می نامند. بریکت نیز در واقع همان خشت است و در ساخت خانه هایی که دولت اردوغان برای آوارگان ساخته از نوعی خشت استفاده شده که ترکیبات آن شامل پودر زغال سنگ و برخی مواد قیری است.

این خشت ها، گزینه خوبی به عنوان جایگزین آجر و بلوک های سیمانی هستند. چرا که برای ساخت یک بلوک سیمانی، علاوه بر ماسه و سیمان و آب، به نیروی تولید و هزینه حمل و نقل بالا نیاز است. اما بریکت زغالی، سبک و کم هزینه است، سریع و آسان ساخته می شود، حمل و نقل و دیوارگذاری آن نیز، بسیار سریع و مقرون به صرفه است.

این در واقع یک سیاست مهم دولت اردوغان، برای ایجاد یک راه میانبر است تا آوارگان را به سوریه بازگرداند و از شر انتقادات مداوم مخالفین خود، در امان بماند. چرا که موضوع حضور ۴ میلیون آواره سوری در ترکیه، به یک چالش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مهم تبدیل شده و صدای خیلی ها درآمده است.

کشور ترکیه، آخرین تحولات سوریه،

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، دیروز پیامی منتشر کرد که در آن، ادعای اردوغان در مورد بازگرداندن یک میلیون آواره سوری را نادرست دانسته و گفت: «اردوغان! ول کن این حکایت ها را! همین الان هم دسته دسته پناهجوی سوری وارد مرزهای ما می شود. اگر در ادعای خود صادق هستی، از مرزبانان بخواه هیچ فردی را به داخل راه ندهند. چیزهایی که می گویی، واقعیت ندارد.»

ترکیه و سوالات بی پاسخ در مورد سوریه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تلاش کرده تا کشورش را مانند یک منجی معرفی کند که در اوج انسانیت و برادری، به فکر مردم سوریه است!

وی اعلام کرده که سیاست کشورهای اروپایی در قبال موضوع آوارگان و پناهجویان، مبتنی بر بی اعتنایی، بیرحمی و تبعیض های ملی گرایانه و نژادپرستانه است. با این حال، شرایط بر روی ارض واقع به شکل دیگری است و سیاست های دوگانه و متناقض ترکیه در قبال تحولات سوریه، این سوالات را به ذهن هر کسی متبادر می کند:

۱.ترکیه صدها گروه مسلح ضد حکومت بشار اسد را سازماندهی کرده و از آنان یک ارتش صد و بیست هزار نفری ساخته که به طور کامل، از سوی دولت آنکارا، تجهیز و تسلیح شده و صدها میلیون دلار هزینه بر دست مردم ترکیه گذاشته است. آیا اردوغان حاضر است به منظور عادی شدن روابط آنکارا – دمشق و بازگشت کامل آوارگان، این ارتش غیرقانونی را منحل کند؟

۲.روسیه و ایران به عنوان دو شریک ترکیه در همکاری منطقه ای «روند آستانه»، همواره از این گلایه کرده اند که ترکیه حاضر نیست تعهدات خود را در قبال ادلب عملی کند. سوال اینجاست: با اسکان ده ها هزار نفر از آوارگان در خانه های ساخت ترکیه، آیا اردوغان حاضر است تکلیف سلفی های تندرو مسلح را نیز روشن کند یا خیر؟

۳.گفته می شود که خطاها و تصمیمات شخصی و یکجانبه اردوغان در سیاست خارجی، هزینه های سنگینی بر دست ترکیه گذاشته و چرخش و دنده عقب در روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی، امارات، عربستان و مصر، یک استراتژی ناگزیر است. حال باید دید آیا این چرخش، شامل سوریه نیز می شود یا خیر؟

۴.هزاران خانواده ثروتمند سوری، در ترکیه شرکت تاسیس کرده و با انتقال ثروت و سرمایه های خود به استانبول و آنکارا و استان های دیگر، تابعیت ترکی گرفته اند. علاوه بر این، هزاران دکتر، مهندس، پرستار و تکنیسین سوری در ترکیه شغل گرفته اند. حالا سوال اینجاست: آیا سیاست بازگرداندن آوارگان برای همه است؟ یا فقط پناهجویان فقیر می روند و پولدارها و متخصصین می مانند؟

کشور ترکیه، آخرین تحولات سوریه،

۵.بسیاری از تحلیل گران سیاسی در ترکیه معتقدند که سیاست های غلط اردوغان، بحران سوریه را پیچیده تر کرده و موجی از ناامنی منطقه ای و از دست رفتن سرمایه های اکنون و آینده را به دنبال آورد. آیا دولت اردوغان حاضر است به طور آشکار، خطای خود را بپذیرد؟

۶.در شرایطی که هنوز هم بخش هایی از ترکیه در اشغال ارتش ترکیه و افراطی های مورد حمایت آنکارا است، ژست خانه سازی برای آوارگان، تا چه اندازه پذیرفتنی است؟

۷.آیا ساخت خانه فقط برای سوری های سلفی طرفدار ترکیه در ادلب است یا ساخت خانه در دیگر مناطق سوریه هم ممکن خواهد بود؟

۸.آیا ترکیه حاضر است ادامه روند خانه سازی را با راهنمایی مشاورین سازمان ملل پیش ببرد یا فقط اهداف سیاسی – امنیتی خود را دنبال خواهد کرد؟

کشور ترکیه، آخرین تحولات سوریه،

در پایان باید گفت،  موضوع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، از یک موضوع انسانی و تراژیک، به یک مساله کاملاً سیاسی تبدیل شده و هر کدام از دو قطب اردوغان و مخالفین او، در صدد آن هستند تا به گونه ای متفاوت، در مسیر اهداف حزبی شان، از این مساله بهره برداری سیاسی کنند. در نتیجه می توان چنین پیش بینی کرد که پس از انتخابات سال ۲۰۲۳ میلادی ترکیه، بحث بر سر ماندن یا نماندن آواره و پناهجوی سوری در استانبول و شهرهای دیگر، به یک باره فرو بنشیند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    10 17
    و ما هنوز امور افغانستان را به تروریست های طالبان واگذار کر ه ایم و از دخالت مستقیم صرف نظر کرده ایم.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      7 6
      کشور آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      9 4
      قرار نیست هر کس کار اشتباهی انجام داد ما هم بدیم!!! شما اول تاثیر اشغال افغانستان توسط آمریکا رو ببین بعد منتظر بدترش در مورد ترکیه باش و عجله نکن، میگن شاهنامه آخرش خوشه
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      5 8
      نه که وقتی مدافعان حرم رفتن به جنگ دیو داعش ، غرولند نمی زدین؟ و با شعار نه غزه نه لبنانتون گوش ملت رو کر نمی کردین؟ ماذا فاذا؟
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 3
    فیلم جدید اردوغان شاه دزد . کل صنایع سوریه را غارت کرد الانم مطمئنا با این خانه ها بعدا ادعای مالکیت خاک سوریه را خواهد کرد
  • وطنم ایران IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    22 12
    جریان پانترکیسم یکی از بازوهای صهیونیسم جهانی برای تجزیه کشورها و ایجاد خاورمیانه بزرگ بر اساس میل خودشونه. از الهام گرفته که سالهاست نوکری شون رو میکنه تا عرعر که اونم سالهاست پشت پرده داره نوکری میکنه الان دیگه علنی کرده زنگ میزنن روز اشغال فلسطین رو به اربابشون رژیم صهیونیستی تبریک میگن (تازگیا مشرق خبرشو منتشر کرد)
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 3
      اشتباه گفتی اون پان فارسیسم جناب نژاد پرست فاشیست فارس هندو تبار
    • وطنم ایران IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 0
      شما نوکری صهیون و نژاد پرستی میکنید در عوض ما پرچم رو بر افراشتیم از تمام نژادها (عرب فارس کرد اذری افغانی و ...) دارن زیر چتر حمایت ایران اسرائیل رو تو اسید حل میکنن اسرائیل هر روز از ما ناله میکنه اون وقت ما شدیم بازوی صهیونیسم جهانی؟ بخدای ایران سوگند دست اربابت رو از بازو قطع میکنیم
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    23 21
    ترکیه بد کرد؟ شما خوب کردید؟ آن صدو بیست هزار نفری که برضد حکومت اسد مسلح شدند همه خارجی بودند؟ آن همه آواره متخصص وغیر متخصص از ترس حکومت اردوغان به ترکیه پناهنده شدند؟ چرا یک نفرشان به ایران پناهنده نشد؟ حکومت اسد واقعا ویژگی های یک حکومت ملی ومردمی را داشت یا فقط چون رفیق شما بود لایق ماندن شد؟ برای آزادی مردم فلسطین باید مردم سوریه دربدر می شدند؟ سیاست تغییر بافت جمعیتی سوریه با مردمی از کشورهای دیگر سیاست اردوغان بود یا سیاست شما؟ مردم سوریه باید با موشک های هواپیماهای روسی بمباران می شدند چون پدر اسد در جنگ با عراق به شما کمک موشکی کرده بود؟در بین مردم سوریه بچه کش لقب سردار های ترک بود؟
    • ارشد دژبان IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      8 13
      کم چرت و پرت بگو..دولت قانونی اسد که با رای مستقیم مردم سوریه انتخاب شده قرار بود با یه کودتای آمریکایی عبری عربی سرنگون بشه..همونطور که دولت مصدق و دیگر دولت های مخالف آمریکا سرنگون میشن..اون صد وبیست هزار نفری که میگی هم اکثرا یا داعشی بودن یا چچنی یا جبهه النصره..عده ی قلیلی هم از مردم سوریه..محبوبیت اسد بین مردم سوریه بسیار زیاده
    • US ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      6 7
      داعش رو سردار ما ترانزیت کرد به سوریه یا اتای شما. نفت دانش رو رهبر ما خرید یا پدر شما. اخه فلان فلان شده داعش رو سردار ما جمع کرد یا ارباب شما.
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 2
      گفتم آواره ها از عراق و ترکیه رد بشن بیان ایران!! واقعا نمی نفهمی یه نفهمی؟!!!!
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      4 4
      نه باباااااا فقط تو خوبی؟ تو خوبی که هنوز نمی دونی ترکیه از یک طرف داعش را حمایت می کرد و مردم سوری را آواره می کرد و از طرف دیگر از اروپا بابت اینکه این پناهنده را نگه داره تا مبادا به اروپا برن، رشوه می گرفت. تو خوبی که هنوز نمی دانی بشار مثل اشرف غنی نبود و در سخت ترین شرایط که داعش به محله اش هم رسیده بود فرار نکرد و برای همین هم مردمش در انتخابات اخیر بیشترین رقم مشارکت در انتخابات را رقم زدند تا قدردان بشار باشند. تو برو فعلا به شبکه های ترکیه نگاه کن مبادا از تحلیل عمییییق عقب بمونی
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      9 6
      جوش بیخود نزن کل نیروی مقاومت که وارد سوریه شد به 30 هزار نفر نرسید درمقابل حداقل یکصد هزار تکفیری خارجی با پشتیبانی تمام و کمال امریکا و اروپا و عربستان و امارات و قطر و ترکیه و اسراییل اگر 18 میلیون مردم سوریه حتی یک چهارم انها واقعا ضد اسد بودند دکتر بشار یک شب هم دوام نمیاورد و در انتخابات یک سال قبل همه چیز اشکار شد
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      3 0
      کوچولو ! مگه ایران با سوریه مرز مشترک داره؟!
    • ناشناس DE ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      5 2
      هموطن عزیز و مطالبی را که در مورد ترکیه و سوریه و ایران و .. نوشته اید حکایت از دیدگاه ضد ایرانی و غیر واقع بینانه شما را دارد ! البته هر کسی آزاد است نظر خود را بیان کند ولی در مورد سوریه و عراق و لبنان و یمن. و افغانستان اظهار نظر های مختلفی میشود ولی تا چه اندازه با واقعیت ها مطابقت دارد جای سؤال است اوضاع بسیار پیچیده است و گمراه کننده ؟ چرا به عراق حمله شد ؟ چرا افغانستان به دست طالبان افتاد ؟ چرا اردوغان در ترکیه با فریبکاری و مزدوری غیر قابل انکار سوریه را نابود کرد ؟ و چرا های دیگر ،که هرکسی به اندازه فهم و درک سیاسی خود اظهار نظر هایی میکند !! ولی واقعیت چیست ؟ البته من هم نظر خودم را دارم و حتا فکر میکنم با واقعیت همخوانی دارد و شاید هم ندارد؟ من در این جا تلاش خواهم کرد که به مطالب نوشته شدتان مطالبی بنویسم ! سوال میکنید ترکیه بد کرد ؟ شما خوب کردید ؟ در جواب باید گفت ترکیه خیانت بیسابقه ای را به ملت و مردم مظلوم سوریه روا داشت با فریب و نیرنگ بیشرمانه ای به دستور غرب و صهیونیست ها به سوریه نزدیک شد و از در دوستی راه را برای جلب اعتماد دولت مردم سوریه شروع کرد و مأموران امنیتی و تروریست های تربیت شده را به کمک غرب و اعراب مزدور بنام توریست وارد سوریه نمود دولت مزدور اردوغان به غرب اطمینان داد که حزبش با اسلام هیچ مناسبتی ندارد و تنها برای به دست گرفتن قدرت مسلمانان سنی از آن بهره می برد وگرنه حزب های اروپایی هم با نام کریست مسیحی و سوسیال کریست و .. هیچ محتوای مذهبی ندارند و حزب اردوغان هم مثل آنها عمل خواهد کرد دولت های غربی و خو د اردوغان هدفی جز تضعیف قدرت منطقه ای ایران نداشتند! تمامی رفتارهای اردوغان روی حساب و کتاب غرب و صهیونیست ها طراحی شده بود وقتی از حکومت اسد تقاضای دوری از ایران و از کمک به مقاومت را کردند و با جواب رد روبرو شدند وارد عمل شدند و هدف ایران بود و .. مردم مظلوم و قهرمان سوریه قربانی جنایات غرب به کمک اردوغان قاتل شد اردوغان یک جنایتکار به تمام معنی است و ی رهبر داعش است و آن ها را به کمک اعراب مفت خور و غربی های بی رحم ، روانه سوریه و عراق کرد تا شیعه ها و علوی ها و طرفداران بشار اسد را تحقیر و نابود کنند و موجب بی خانمانی و آوارگی میایون ها انسان بیگناه شدند و اگر ایران نبود تا کمک این مظلومان کند چی میشد ؟!!!!ادامه دارد ..
    • ناشناس DE ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 0
      هموطن عزیز ،در ادامه می پرسید !! آن صدو بیست هزار نفری که برضد حکومت اسد مسلح شدند همه خارجی بودند؟ آن همه آواره متخصص وغیر متخصص از ترس حکومت اردوغان به ترکیه پناهنده شدند؟ چرا یک نفرشان به ایران پناهنده نشد؟خیلی متأسفم که اوضاع پیچیده منطقه غرب آسیا موجب سردرگمی شما شده و بنوعی حرف های اردوغان جنایتکار و مزدور غرب را مثل بلبل تکرار میکنید !واقعیت این است که با طرح قبلی غرب و اردوغان مزدور بی رحم و خود فروخته و عرب های مفت خور یک انقلاب مخملی وار را شروع کردند ! و با شلیک چند گلوله و ایجاد رعب و وحشت و کشتار مردم و داد و بیداد از قبل تعیین شده دولت بشارالاسد را عامل این کشتار معرفی نمودند میت ترکیه و عوامل اسراییلی با جنایت های غیر قابل تصور علیه مردم مظلوم سوریه و ایجاد نفاق و تفرقه آنچنان عرصه را به مردم سوریه تنگ کردند که مردم را از خانه های خود آواره ساخته و با یک برنامه حساب شده به ترکیه انتقال دادند پروپاگاندای اردوغان قاتل و جنایت کار و دوستان غربی اش مدام از جنایات حکومت سوریه و استفاده از بمب های بشکه ای برای کشتار مردم خود سخن سرایی ها میکردند داوید اوغلو وزیر خارجه آنوسی ترکیه هم بار دیگر از وی خواست که از ایران و مقاومت دوری کند تا در حکومت باقی بماند که بشارالاسد نپذیرفت و اردوغان جنایت پیشه و نوکر صهیونیست ها به دزدی ها از منابع ملی سوریه ادامه میداد و تا اینکه دولت سوریه از ایران کمک خواست و ایران وارد عمل شد دولت اوباما استفاده از مواد شیمیایی در این جنگ را خط قرمز خود خواند اردوغان و انگلیس در رأس آن ها با کلاه سفید های جنایت کار با استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم و متهم کردن حکومت سوریه تلاش میکردند که آمریکا به سوریه حمله نظامی کند ولی دولت اوباما نپذیرفت .‌تا اینکه داعشی ها اعلام موجودیت کردند و شیعه های عراقی و سوری را در جلوی دوربین های تلویزیون های غرب قتل عام نموده و از بالای ساختمان ها مردم را به پایین پرتاب کردندکشتند و به بدترین طرز شکنجه نمودند غرب جنایتکار هنوز هم از پیاده نظام ،داعشی های آدمکش را بعنوان خلافت اسلامی شام و عراق تبلیغ می نمود ! و ارتش تروریست آمریکا هم باهلیکوپتر به داعشی ها از طریق هوایی کمک میکرد !اردوغان نیز با بتن کردن قبای خلیفه عثمانی در مرز سوریه به فریب مردم ترکیه ادامه میداد از احیای امپراطوری عثمانی!! …..
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    32 1
    از این خانه های ارزان که احداثشون زمان و هزینه چندانی نداره دولت عزیز ما برای ما هم بسازه
    • US ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      9 0
      و البته مفت بده بهمون
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 1
      آره مفت باشه کوفت باشه!!!
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      4 2
      احمدی نژاد از این خانه ها می ساخت اما همه اش بدگویی کردین. ضمنا اردوغان هم این خانه ها را با پول اسرائیل ساخته که بعدا ادعای مالکیت کنه والا درامدش کجا بود اونم در ایام کرونا که زنانشان به جای ارائه خدمت در ساحل به اروپاییان، در خانه تشریف داشتن
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      5 4
      شما که نه هوا می خواستین و نه مسکن مهر چی شد پس؟
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    6 13
    بررسی دی‌ان‌ای درمورد ترک‌زبانان آذربایجانی این صادق است که ازلحاظ ژن به‌سان مردمان ایرانی تبار کرد ‌‌وغیره و یونانی و ارمنی هستند که در سده‌های معاصر ترک‌زبان شده‌اند و ازلحاظ ژن از نژاد ترک (زردپوست مغول‌سان) بهرهٔ بسیار کمی برده‌اند.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 8
    سلطان سلیم عثمانی دسوان شعرش را به فارسی نوشت و زبان درباری عقمانی فارسی بود‌ آیا عثمانی هیچ وجه یک کشور ترک بود؟
  • جهودشناس IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    7 8
    ببینید؛ من نه طرفداری ترکیه را میکنم نه ضد ترکیه میگویم بلکه صحبتم منطق است پس اتهام نزنید. ترکیه برای کسب زمین‌های از دست رفته‌ی عثمانی و رهایی از معاهده لوزان و به قولی بازگشت به «دوران شکوه»، کمونیسم را پیشه کرده است. این اندیشه‌ی نابودگر باعث ویرانی ترکیه خواهد شد چون کمونیسم باعث ایجاد ناخالصی فرهنگی، ناخالصی دینی، ناخالصی زبانی، ناخالصی عقیدتی، ناخالصی ملیتی، و از همه مهمتر ناخالصی نژادی میشه. همچنین ذات امپراطوری‌خواهی در میان ترکان باعث ایجاد نفرت و بیزاری از مردم ترک خواهد شد و ارمنی، کرد، پارس، یونانی و غیره از ترکیه بیزار میشن. نتیجه گیری این است که ترکیه در ابتدا بزرگ و امپراتوری عثمانی خواهد شد ولی آینده را برای ترکیه روشن نمیبینم. بلکه آینده سیاهی خواهد داشت. قابل توجه بعضیا که مظلوم پرور هستند و مدام به مردم مثلاً مظلوم کشورهای دیگر بها میدهند و مردم خودشان را فراموش کردند.
    • رضا اورمیه IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      12 2
      80 درصد ترکيه رو ترک ها تشکیل میدن با اعراب سوریه قاطی بشه آمار ترک ها میاد روی 75درصد این درحالیه که ایران 50 درصد هنوز اونم بر اساس آماری که خیلی ها باور ندارن فارس داره این همه هم سلسله های پارس رو تحویل میگیرن و به سلسله های بقیه اقوام بیابانگرد و وحشی میگن درحالی که سلسله های ترک و عرب مانند امویان عباسی خیلی بزرگتر از هخامنشی و سلسله ی تیموریان و سلجوقی بسیار قدرتمند تر از هخامنشی و ساسانی بودن. میشه یک تحلیلی هم در مورد این موضوع بکنید (همچنین در مورد این که چرا برخی از پانفارس ها اقوام مختلف اعم از ترک عرب کرد و.. رو مهاجر میدونن ولی خودشون رو که به گفته تاریخدان های خودشون از سیبری مهاجرت کردن بومی میدونن؟) آیا این طرز تفکر برخی از فارس ها که به پان معروفن باعث ایجاد کینه بین آن ها و بقیه نمیشه؟
    • تبریزی IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      آقا رضای ارومیه تمام پانها از، فارس، ترک، آذری، کردی، عربی و..... نژاد پرست کثیف هستند و دست ساخت استعمار کثیفتر از آنها!!!! قبل از رضا پالانی سوادکوهی مزدور بی... این مدل نژاد پرستی در ایران مد نبود و هر قومیتی درایت و قدرت و استعداد داشت می شد حاکم ایران از عیلامی ها تا هخامنشی(پارسی) و اشکانی(ترک) و ساسانی(فارس) تا سلجوقیان ترک که بعد از برانداختن حکام عرب زبان فارسی را زبان رسمی ایران عزیز کردند با اینکه ترک بودند و این ادامه داشت تا دوباره بعد از یک دوره بی دولتی و حکومت منطقه ای در ایران شاه اسماعیل صفوی آذری دوباره و با الهام از شاهنامه حکیم فردوسی ایران جدید و قدرتمند را ساخت و با اسلام و زبان فارسی و تنها قدرتی که در مقابل امپراطوری عظیم و قدرتمند عثمانی ایستاد و جلوی جهان گشایی آن از طرف شرق را گرفت صفویه بود و به همین علت همیشه صفوی ها و مخصوصا شاه اسماعیل مورد دشنام و اراجیف دشمنان ایران عزیز بوده چون جلوی عثمانی که با سنی گری و حکومت خلیفه گری را گرفت و نگذاشت شیعه نابود شود. پس میبینی که در ایران ما هیچ موقع بحث نژادی و قومی بین ملت نبوده و ان شاالله به کوری دشمنان این سرزمین هرگز نخواهد بود.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    21 14
    مذهب ترکیه و‌مذهب طالبان یکی است. حالا دلیل کشتار بزرگ عثمانی از آذری ها را میفهمیم.__فقط کافی است دست این ترکیه یه آذری های ایران برسد. اونوقت اون روی خودشان را به آذری های باکو هم نشان میدهند. هدف نابودی ایران است.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    12 6
    مردک بوقلمون صفت خیلی هست هم اجازه ورود گروه گروه داعشی به سرزمین سوریه رو بدی و خاک یک کشور دیگه رو اشغال کنی و هم برای مردمی که یکی از دلایل آوارگی اونها خود تو هستی خونه بسازی واقعا شیطون باید بیاد پیش تو درس پس بده از بس که منافق و دورویی
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    8 12
    ترکیه حمای مظلومان یاشاسین اوغوزخان میلتی گوزل و مظلوم ارخاسیندا دوران میلتیم .نه مسل شما که با جنگندها روسی امریکایی کمک گرفتین میلیونها سوریو کشتین آواره کردین طرف هزاران هزار خانه میسازه عوض تشکر کمک زخم زبون نزنید
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 1
      در این هنگام بود که اسفندیار خان طالشی بسوی پادشاه ایران تاخت و فریاد کشید: ای شاه ایرانمان، مردان مردان طالش اجازه نبرد میخواهند. __ شاه اسماعیل آذریِ ایرانی، نگاهی به جانب او افکند و سکوت کرد... عثمانی با توپهایشان درحال کشتار ایرانیان بودند. ___ ((شاه اسماعیل بنام سکوت مظلومانه ات اکنون در قرن ۲۱ ایرانیان آذرنشان انتقامت را از اردوغان و عثمانی خواهیم گرفت.))
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      4 2
      از ترکیه کامنت میذاری اشکال نداره ولی لااقل به جای اینهمه شور، کمی هم شعورت رو استفاده کن تا بدونی ما ایرانی ها مثل می نویسیم نه مسل. در ضمن اردوغان خیلی زرنگه و غیرت داره نوامیس ترکیه رو از چنگال مردان اروپایی بکشه بیرون و درامد ارزی اش رو از جای دیگه تامین کنه خیرخواهی اش پیشکش
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      3 5
      داداشا موجودیت ترکها ایران انکار میکنید انواع توهینهارو به ما تورکها میکنید پول قدرت همه امکانات ایران در دست عاشقان پالانیهاس و با نام اسلام عربی دارین همه جارو نابود میکنید درحالی که اسلام شما اسلام پیامبر نیس اسلام شما اسلام علی نیس شما سجده میکنید به کوروش که معلوم نیست کجاییه و با دشمنی با تورکها میخایین در چشم مسیحیت رسمیت پیدا کنید و با اعراب همچنین دشمنی میکنید تا اسرائیل حامی پهلوی پرستا باشه کاری ک پ ک ک و صدها حزب تروریست اکراد میکنن
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    در شماره شش به جای در اشغال ترکیه نوشتین در اشغال سوریه
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    4 5
    پنجاه خانه صحیح است نه پنجاه هزار خانه!
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 2
    تنها کشور اسلامی مدافع راستین مسلمانان تورکیه است !!!بعضی ها فقط شعار میدن ولی ترکیه عمل می‌کنه !!!حالا مشرق ی خبر هم میذاشتی که چ کسی با حمایت چ کسی مسلمانان سوریه را آواره کرده !!!و بدانید خدا حسابرس دقیقی است و بترسید از خشم خدا!!
    • امير IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      تورررررچيه مساويست با مغول اينا مردم سوريه را آوردن تركيه تا نژادشون را تغيربدن البته يكم موفق بودن الهام خانم هم داره همين كار را تقليد مى كنه
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      آره ولی بهترش اینه که بگی ادوغاب بَیْ مدافع راستین مسلمانان اسقاطیل `آبی`(داداش بزرگ در ترکی اسلامبولی) مستر رجب منافق صفت که هفته پیش سالگررررد اشغال فلسطین را به بهانه استقلال اسقاتیل تبریک گفت!!!!
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    5 11
    مگر ادلب. یکی از شهرهای ترکیه نیست ظاهرآ به ترکیه پيوسته
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      3 6
      مگر ترکیه توسط امریکا سقوط‌نکرده؟ (اینجرلیک)
  • ایرانی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 0
    هموطنان عزیز ما چه تورک باشیم و چه فارس و یا عرب در یک کشور به نام ایران زندگی می کنیم هر وقت پا از مرز کشور بیرون بگذاریم همه دنیا ما را ایرانی می دانند ولی روی سخن من با آن دسته از آدم هایی هست که برای هر نوشته ای که از ترکیه یا حتی کشور دیگری باشند که با خواسته آنها هماهنگ نباشند اولین حرفی که می زنند توهین و دشنام هست که این به نظر شخص من خارج از انسانیت هست ولی در مورد این خبر متاسفانه نویسنده با انتخاب یک تیتر قبل از هر چیزی حس دشمنی و بد بینی را از ترکیه در ذهن خواننده ایجاد می کند بنده با تمام کارهای ترکیه در منطقه موافق نیستم ولی انصاف خوب چیز ی است هر ساله صد ها هزار ایرانی برای خرید و گردش به ترکیه می روند و مرزهای ترکیه با ایران امن ترین مرز کشور می باشد خوب هست موقع نظر دادن کمی فکر کنیم ولی این کاری که ترکیه کرده برای رهای از موج آوارگان به نظر بنده قابل تقدیر است مثل کاری که ما برای افغان ها در داخل خاکشان کردیم و در آنجا از آنها حمایت و پذیرایی می کنیم ( البته دست ما برای افغانها هیچ وقت نمک نداشته و همیشه به ضرر ایرانی ها کار کردند) بعضی از عزیزان مداخله ما را در سوریه تنقید کردند که بنده به عنوان یک ایرانی و شهروندی عادی در مورد درستی یا نادرستی این مسئله نظری نمی توانم بدهم ولی در بعضی موارد انتظار ما از سیاست مداران کشور واقعی و به جا هست چرا در قبال کمک های زیاد ما به سوریه تمام منافع اقتصادی موجود د ر سوریه به روسیه ترکیه و کشورهای دیگر رسیده و رابطه اقتصادی ترکیه 13 برابر ما هست امیدوارم مسئولین محترم برای استفاده از بازار سوریه تلاش کنند تا صادرات ما به این کشور بیشتر شود به امید وحدت و اتحاد مسلمانان دنیا ایران ترکیه سوریه عراق عربستان و آذربایجان و ..... و نابودی دشمنان و قاتلان شیعیان ارمنی های قاتل و کشورهای استعمار گر دنیا ..... فقط آقا امام زمان (عج)
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      3 3
      بله همه ایرانی هستیم اما خوب است لااقل متن را تا اخر بخوانیم بعد نظر دهیم همانطور که در متن گفته ترکیه از یک سو مناطقی از سوریه را اشغال کرده و از سوی دیگر نمایش مسکن راه انداخته یادمان نرفته حمایت ترکیه از داعش را و یادمان نرفته غارت کارخانه های البسه سوریه توسط ترکیه رو یادمان نرفته پخش شیرینی در خیابانهای ترکیه هنگام سقوط شهرهای سوریه و یادمان نرفته فریادهای اماه اماه کودک سوری که در ترکیه قطعه قطعه شد تا اعضایش قاچاق شود . در مورد ایران هم یادمان نرفته نمک نشناسی اردوغان بعد از کمک ایران و نجات از کودتا را یادمان نرفته زدن سد غیرقانونی وبرخلاف قوانین بین المللی و دزدیدن حق ابه ایران و عراق را یادمان نرفته سواستفاده از کشیدن دلارهای ایران به کام خود بافریب کسانی که عرق ملی ندارند و برای خرید به ترکیه می روند و کارگران ایرانی را بیکار می کنند. یادمان نرفته با متحد شدن ترکیه با دشمن خونی ایران یعنی جمهوری اذربایجان و یادمان نرفته همکاری با اسرائیل جانی قرن. ترکیه مهد خونخواری است
  • علیرضافرزنددشتستان IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 2
    هرچه تروریست سلفی در هر کجای دنیا که بودند یک راست راهی استانبول می شدند و از آنجا هم توسط دولت و ارتش ترکیه آموزش و سازماندهی می شدند جهت اعزام به سوریه، حالا کسی که خودش آتش بیار معرکه بوده و یک از بانیان اصلی ویرانی و آوارگی در سوریه محسوب می شود می خواهد خود را منجی مردم نشان بدهد،
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 4
    مرگ بر پان فارسیسم و مذهب انحرافی فارس که کارش ضد تورکی و قوم گرای فارس اس
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 3
    به خاطر فارس و مکتب شیطان پرستان پان فارسیسم کارش فقط توهین علیه تورکا و ترویج تفکرات پان فارسیسم اس قوم هندو تبار دری تاجیک که عامل تفرقه جهان اسلام اس قومی که در منیت فرو رفته انشالله به زودی ایران مثل زمان آلپ ارسلان و شاه اسماعیل دست تورک ها میفته و ایران رو از پان فارس نجات خواهیم داد
    • امير+ IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 0
      چى بلغور مى كنى ببين پانترك بدبخت يك ايرانى يا فارس پيدا نمى كنى كه به آذريها توهين كنه همه ما به تركهاى عثمانى وطرفدارهاى بى مغز رجب نژادمغولى را ياداورى مى كنيم اين توهين نيست روشنگريه
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 1
    به خدا اگه تورکیه و تورک نباشه قوم هندو تبار حد و حدود خودش رو نمیشناسه این قوم هندو تبار ظاهرا مسلمان اس ولی تشنه به خون مسلمین
  • علی IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 1
    مرگ بر پان فارس
    • ابراهیم جعفری IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      0 0
      شما میگید شاه اسماعیل خدمت زیادی به ایران کرد مذهب رسمی را شیعه اعلام نمود درمقابل عثمانی ایستاد پس چرا هیچ گونه قدردانی ازایشان نمی شود مثل تولدش مرگش یا اینکه اسم خیابانی یا مکانی به اسم ایشون باشد و..... فقط به این دلیل که ترک زبان بود از آلپ ارسلان چی؟
  • ناشناس DE ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    2 0
    هموطن عزیز ، در ادامه اتهامات بی اساس خود علیه کشور عزیزمان و برای دفاع از یک جنایتکار جنگی مثل اردوغان و حزبش می نویسید : حکومت اسد واقعا ویژگی های یک حکومت ملی ومردمی را داشت یا فقط چون رفیق شما بود لایق ماندن شد؟ برای آزادی مردم فلسطین باید مردم سوریه دربدر می شدند؟ سیاست تغییر بافت جمعیتی سوریه با مردمی از کشورهای دیگر سیاست اردوغان بود یا سیاست شما؟ مردم سوریه باید با موشک های هواپیماهای روسی بمباران می شدند چون پدر اسد در جنگ با عراق به شما کمک موشکی کرده بود؟در بین مردم سوریه بچه کش لقب سردار های ترک بود؟اول از همه شما نباید در ابتدای توهمات بی اساس خود از کلمه ترکیه استفاده مینمودید که این کار اردوغان مزدور و حزب غیر اسلامی اش بود که سوریه را تخریب نمود نه مردم ترکیه ! بسیاری از مردم آگاه ترکیه امروز با بهانه های واهی در زندان ها بسر می برند و حالا شما با وارونه کردن واقعیت های سوریه در فکر تطهیر این جنایتکاران علیه مردم مظلوم سوریه هستید ! جای بسی تعجب است که کشورهایی دیکتاتور منطقه مانند عربستان و امارات و بحرین و قطر و ..و در رأس آن ها اردوغان مزدور سخن از براندازی حکومت سکولار بشارالاسد هستند و از دمکراسی دم می زنند اگر این واقعیت داشت اول باید از خودشان شروع میکردند و با فرستادن آدمکشان تربیت شده سرویس های خارجی مردم بیگناه را قتل عام نمیکردند ! غرب و دیکتاتور های منطقه دست در دست هم و با کمک رژیم اسراییل بصورت سیستماتیک و برنامه از قبل تهیه شده کمر همت به نابودی سوریه بسته بودند ! مجروحان داعشی را در بیمارستان های اسراییل و ترکیه مداوا کرده دوباره به سوریه می فرستادند از هر گوشه دنیا تروریست ها و جنایتکاران را از طریق ترکیه عازم سوریه میکردند ! لطفا مردم مظلوم بی دفاع فلسطین را که هر روز بخاطر تلاش برای موجودیت خود در برابر گلولهای اشغالگران صهیونیست به شهادت میرسند را دست آویز تطهیر جنایتکاران بینالمللی به سرکردگی ارذوغان که خود را وقیحانه رئیس خاورمیانه جدید معرفی میکرد نکن ! و جا دارد که با اتفاقاتی که امروز در دنیا در حال وقوع است مانند جنگ اوکراین و دوستی بیکباره اردوغان با رژیم اسراییل و اشغال عراق و اخراج فلسطینی ها از ترکیه به درخواست رژیم اشغالگر صهیونیستی واقعیت را آشکار میکند و کمک روسیه هم برای ازبین بردن ترویست ها بودکه هدف بعدی روسیه بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس